12 Volt huis

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

pdkl
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 feb 2006, 16:17

12 Volt huis

Bericht door pdkl »

polderjongen schreef:
Laatste flink gesausde bijdrage over "oude" en "nieuwe" meters, numero 14 in een serie gepeperde stukskes alweer, uiteraard, op Polder PV:

http://www.polderpv.nl/nieuws_PVactueel ... mme_meters


Ik volg die discussie natuurlijk ook al lang mede gezien mijn enorme problemen met Delta. Ze hebben het nu eindelijk voor elkaar dat ze mijn digitale meter (met terugleverstand) hebben uitgelezen en het ingevoede deel is verrekend. Moeten ze wel handmatig doen anders is de chaos wederom compleet. Het heeft ruim 3 jaar gekost om alle fouten voor mijn adres uit hun systeem te krijgen!

Maar eigenlijk wil ik maar 1 ding: eruit met die zooi. Op 12 Volt verder. Iemand ervaring mee, want ik lees her en der dat je goed rekening moet houden met kabeldiktes ed. En voor sommige applicaties zul je 230 nodig hebben, maar dat lijkt me nou niet zo'n probleem. Mogelijkheden zat om een 12 V circuit aan te leggen en veel dingen (waar dus een adapter aan zit) kunnen simpelweg op 12 Volt (of kunnen simpel omgebouwd worden). Geen omvormers (OK4 ) meer etc. Het lijken mij alleen maar voordelen. De panelen heb ik al nu de rest nog. Hoe ziet zo'n circuit eruit?


Patrick
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Zo'n systeem heeft natuurlijk ook nog accu's nodig als je in het donker niet in het donker wilt zitten. Voor de rest ziet het er eigenlijk uit als in de auto...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

kockie schreef:Zo'n systeem heeft natuurlijk ook nog accu's nodig als je in het donker niet in het donker wilt zitten...
Accu's zijn dan zeker onvermijdelijk. Accu's zijn duur, hebben een beperkte levensduur en zijn volgens mij eigenlijk alleen geschikt voor erg korte termijnopslag. Accu's zijn onderhevig aan voordurende interne verliezen door zelfontlading.

Ik vraag me af wat er nog netto overblijft van dat beetje ingestraalde zonnestroom, wanneer die ook nog eens via accu's en een laagspanningsnet gebruikt zal worden.

Dirk
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Dikte van je kabels is zeker een ding.
Een verbruik of verbruiker van 3000 watt vraagt 250 ampere van je kabel.

Een kabeltje trekken van 50mm2 is dan geen overbodige luxe.
En dan nog je verbindingen, als dit niet goed zit fikt de hut af.

Als het moet is het meeste wel mogelijk maar of het haalbaar of handig is? :?
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

chathanky schreef:Dikte van je kabels is zeker een ding.
Een verbruik of verbruiker van 3000 watt vraagt 250 ampere van je kabel...
Met dergelijke en zelfs lagere stroomsterktes worden metalen gelast.
Daarom zal van bepaalde schakelaars ook één en ander verwacht worden. Anders worden de contactpunten aan elkaar gelast.
De startmotor van een auto moet daarom worden aangezet via een relais met zeer zwaar uigevoerde contactpunten.

Dirk
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Bericht door Chicken Power »

Beste pdkl,

Snap je frustratie en de drang naar onafhankelijkheid en zelfvoorzienend te zijn.

Het beste rendement qua toepasbaarheid is de laagspanning alleen voor verlichting te gebruiken. Het overige is gewoon minder praktisch. Naar Chathankey’s opmerking kun je nog overwegen om over te gaan naar 24 volt, hier zijn zeker wat meer professionele spullen bij te krijgen uit de scheepvaart- en vrachtwagensector. Het scheelt je de helft al in kabeldikte! Realiseer je dat een draadje van 50 kwadraat leggen net zoiets is als met slangen worstelen! Buiten dat koper momenteel schreeuwend duur is.
Dirk Bauwens schreef:Accu's zijn dan zeker onvermijdelijk. Accu's zijn duur, hebben een beperkte levensduur en zijn volgens mij eigenlijk alleen geschikt voor erg korte termijnopslag.
Je kunt, als je de tijd van leven hebt, ook accu’s die in een auto niet meer voldoen uitzoeken. Die zijn echt niet allemaal helemaal op. Ze hebben moeite om de piekstroom voor het starten op te brengen. Als er geen rotte cellen inzitten zijn ze nog prima in staat om gedurende een langere tijd een lager vermogen af te geven. Alleen al het feit indien ze weer eens regelmatig volledig geladen worden doet hun capaciteit weer toenemen. De opgeslagen energie is zeker voor langere termijn te stockeren dan energie uit een houtvuur of zonnepaneel in een buffervat.

Hiermee geef je accu’s een tweede leven en kun je goedkoop een accubank maken met een behoorlijk vermogen.
Dirk Bauwens schreef:Accu's zijn onderhevig aan voordurende interne verliezen door zelfontlading.
Beduidend minder dan thermische systemen, zeker bij een druppellader.
Dirk Bauwens schreef:Ik vraag me af wat er nog netto overblijft van dat beetje ingestraalde zonnestroom, wanneer die ook nog eens via accu's en een laagspanningsnet gebruikt zal worden.
Direct via een laagspanningsnet natuurlijk het minste verlies, denk 85% op jaarbasis. Middels een accubank en inverter misschien 70 %. Daar weet polderjongen meer van.
Dirk Bauwens schreef:Met dergelijke en zelfs lagere stroomsterktes worden metalen gelast.
Daarom zal van bepaalde schakelaars ook één en ander verwacht worden. Anders worden de contactpunten aan elkaar gelast.
Hohoho, maar wel bij meer dan beduidend hogere spanningen dan waar hier sprake van is. Als ik het nog goed weet 50 V bij basische elektroden, en wel 70 V bij rutiel elektroden!

Dat heeft wel degelijk invloed op de overgezette vermogens.

Groet, Cp
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bericht door Dutch John »

Chicken Power schreef:

Je kunt, als je de tijd van leven hebt, ook accu’s die in een auto niet meer voldoen uitzoeken. Die zijn echt niet allemaal helemaal op. Ze hebben moeite om de piekstroom voor het starten op te brengen. Als er geen rotte cellen inzitten zijn ze nog prima in staat om gedurende een langere tijd een lager vermogen af te geven. Alleen al het feit indien ze weer eens regelmatig volledig geladen worden doet hun capaciteit weer toenemen. Groet, Cp
Helemaal waar. Als je een bedrijfswagengarage kent en het een beetje met die lui aanpapt zijn er genoeg goede accu's te vinden. Zeker nu het weer vriest. Vrachtwagen; 24 volt; 2 accu's. Bij niet starten is er meestal 1 slecht; de ander redelijk tot goed. En een zuurweger is makkelijk, maar het kan ook zonder. Spanning meten. Boven de 13 volt en geen bulten op de zijkant (gefosfateerde platen worden dikker en geven de accu een zwanger uiterlijk): meenemen! Onder de 12,6 volt wel altijd zuur wegen.

Groet,
John
pdkl
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 feb 2006, 16:17

Bericht door pdkl »

Alvast bedankt voor de nuttige bijdrage.

Ik heb, met betrekking tot het laden van accu's mbv PV altijd begrepen dat je daar speciale zonne-energie accu's voor hebt, die diep ontladen kunnen opvangen. Dit kan natuurlijk altijd gebeuren als er een paar dagen geen zon is. Als je 2de hands auto accu's gaat gebruiken kan het plezier misschien van korte duur zijn, of je moet een bron hebben die regelmatig accu's aan kan (en mag, want in dit landje is alles aan regels gebonden en moet je alles registreren) leveren.

Qua megaverbruikers hebben we niet zoveel, en waarschijnlijk is dat ook het probleem niet als je NIET uitgaat van 12 of 24 Volt, maar toch maar van 230 Volt. Ik ben al wat aan het zoeken geweest en je moet natuurlijk alle lampen vervangen, speciale stopcontacten plaatsen (met plus en minpool) etc. En inderdaad de kostbare kabel.

Ik heb nog een oude discussie gevonden op het web over een 12 Volt huis http://www.halfbakery.com/idea/12_20volt_20house.

De meeste voorbeelden die ik aantref is van 12 V via een omvormer naar 230 V en dat is ook het meest eenvoudige. Probleem is waarschijnlijk het vermogen van mijn PV installatie: 2100 Wp waarmee ik waarschijnlijk de winter niet doorkom.
Hiervoor zou natuurlijk een aggregaat aan kunnen schaffen. Kost € 99,- bij Gamma of Karwei.

Dus ga ik de vraag anders stellen:
- hoeveel Wp heb ik nodig (of wellicht hoeveel accu's) om de winter door te komen. Zijn er ergens goede rekenvoorbeelden;

en
- zo'n aggregaat van € 99,-, is dat wat, of valt dat na drie keer uit elkaar?

Patrick
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

pdkl schreef: - zo'n aggregaat van € 99,-, is dat wat, of valt dat na drie keer uit elkaar?
Kort antwoord:
nee, ja


langer antwoord:

Zo'n aggregaat kan ongeveer beschouwd worden als een "weggooi aggregaat". Hij doet het wel, maar levert een "vuile" spanning. Ik heb zelf een iets duurdere (ooit defect gekregen en opgeknapt). Deze levert ook vuile spanning, maar alles loopt er wel op (getest: slijptol van 2.5 KW, lampen -tl + halogeen, oude pc, oude versterker etc) Probleem is alleen dat het aggregaat te licht is voor de slijptol. Aggregaat is 1,75 KW, maar het zagen lukte :)

Misschien is een "bhkw" wat voor je?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bericht door Dutch John »

pdkl schreef:- zo'n aggregaat van € 99,-, is dat wat, of valt dat na drie keer uit elkaar?

Patrick
Hallo Patrick,

Zo'n ding is goed om de cv of de diepvries aan de gang te houden bij een stroomuitval. Meer moet je daar niet van verwachten. Dan kun je beter een 4 kVA leger-Hatz kopen (marktplaats ca. 500 euro). Wel oordoppen erbij, want draait 3000 o/min. En voor 1500 euro en wat geduld is er ook iets in 1500 o/min te vinden. Alleen meestal net iets te groot.

Maar zoals Kockie al schreef: een BHKW (Blockheizkraftwerk) of WKK (warmtekrachtkoppeling) is, als je zelf stroom draait, een must. Anders worden het dure kilowatturen. Als het kan op plantaardige afvalolie.

Cp, jij draait toch zelf stroom??

Groet,
John
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

Dutch John schreef:
Cp, jij draait toch zelf stroom??

Groet,
John
Een moderator wijzigde dit bericht:
Hier is een opmerking verwijderd door Kockie
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Bericht door Chicken Power »

pdkl schreef:Alvast bedankt voor de nuttige bijdrage.
Geen dank, dat is toch wat we ergens gemeen hebben?
pdkl schreef:Ik heb, met betrekking tot het laden van accu's mbv PV altijd begrepen dat je daar speciale zonne-energie accu's voor hebt, die diep ontladen kunnen opvangen. Dit kan natuurlijk altijd gebeuren als er een paar dagen geen zon is.
D’r zijn waarschijnlijk zat mensen/ bedrijven die je zoiets willen doen geloven. Probeer het gewoon ‘low budget’ zelf!
pdkl schreef:Als je 2de hands auto accu's gaat gebruiken kan het plezier misschien van korte duur zijn, of je moet een bron hebben die regelmatig accu's aan kan (en mag, want in dit landje is alles aan regels gebonden en moet je alles registreren) leveren.
Welnee, regel dat gwoon netjes. Het is allemaal zeer simpele materie met uiterst gekende chemicaliën en metalen, die zeer beheersbaar zijn als je je kop d’r bij houdt. Maak de afspraak dat wat je mee neemt, ook weer terug mag brengen.
pdkl schreef:De meeste voorbeelden die ik aantref is van 12 V via een omvormer naar 230 V en dat is ook het meest eenvoudige. Probleem is waarschijnlijk het vermogen van mijn PV installatie: 2100 Wp waarmee ik waarschijnlijk de winter niet doorkom.
Geen ervaring mee> polderjongen.
pdkl schreef:Hiervoor zou natuurlijk een aggregaat aan kunnen schaffen. Kost € 99,- bij Gamma of Karwei.
En - zo'n aggregaat van € 99,-, is dat wat, of valt dat na drie keer uit elkaar?
Niet aan beginnen, ook niet de inverterversies!
pdkl schreef:Dus ga ik de vraag anders stellen:
- hoeveel Wp heb ik nodig (of wellicht hoeveel accu's) om de winter door te komen. Zijn er ergens goede rekenvoorbeelden;
Polderjongen en zijn site; in elk geval het goede platform om die vraag te stellen!

Groet, Cp
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Bericht door Chicken Power »

Beste DJ,

Yep!

Met zo een Hatz op 3000 toeren, 6 kVA, horen en zien vergaat je idd. Is alleen nog proefopstelling in eilandbedrijf naar brandstoffen. Het ding is immers lucht gekoeld, dus als WKK schiet dat niet op.

Ben bezig met een MWM, maar is eigenlijk weer te groot. Krijg weinig boven water wat het ‘verlies’ in deellast is. Wel water gekoeld, maar zit ook nog met de netsynchronisatie, dan wordt het pas echt leuk. Talloze geautomatiseerde oplossingen, maar voor mij niet te betalen, noch in de bedrijfsmatige of hobby sfeer.

Handmatige oplossingen ook nog niet tegengekomen.

Groet, Cp
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bericht door Dutch John »

Chicken Power schreef:Beste DJ,

Wel water gekoeld, maar zit ook nog met de netsynchronisatie, dan wordt het pas echt leuk. Talloze geautomatiseerde oplossingen, maar voor mij niet te betalen, noch in de bedrijfsmatige of hobby sfeer.

Handmatige oplossingen ook nog niet tegengekomen.

Groet, Cp
Cp,

Misschien moeten we een nieuwe topic openen over dieselgeneratoren, WKK en netkoppeling. Of 3 topics?

Dieselgeneratoren hebben altijd al m'n interesse gehad. Heb er daardoor diverse gehad en zelf gebouwd. Ben echter nooit zover gekomen om het tot netkoppeling te brengen en ze om te bouwen tot consumptie van alternatieve brandstoffen. Netsychronisatie kan volgens mij met een lamp tussen de fases van aggregaat en net. Heb zoiets wel eens gezien bij Amerikaanse legeraggregaten. Lamp uit is gelijke sinusloop en is inschakelen mogelijk. Weet dit echter niet zeker; eerst nog eens navragen. Veel makkelijker is netkoppeling met gewone elektromotor.
Ken mensen die zo terugleveren aan het net.

Groet,
John
Bob1
Berichten: 46
Lid geworden op: 05 jan 2007, 20:14

Bericht door Bob1 »

Chicken Power schreef:Beste DJ,

Handmatige oplossingen ook nog niet tegengekomen.

Groet, Cp
CP zelfbouw kan natuurlijk ook. Zoals het vroeger ging om een generator op het net te zetten. Je moet wel weten wat je doet anders gaat wel die in rook op!
Plaats reactie