[PROJECT] Zelf houtklover maken

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door JantjeV8 »

Ja, da's goed uitgerekend, maar waar komt die 300Bar vandaan? De meeste systemen werken op 130 of 180 bar. Om op 300bar te werken kom je toch wel in een wat hogere klasse pompen terecht, ook moet je dan dikwandigere leidingen en meerlaagse slangen toe gaan passen. Wordt heel erg kostbaar dan. Gewoon basic houden, kun je zelf nog wat mee hobbieen.
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door tiho »

Leiding 15 x 2 heeft nog een werkruk van 318 bar bij een barstdruk van 1015!

3/8 slang 2 inlagen heeft een werkdruk van 320 bar nog 1/2 wordt dan weer 275 met wel een barstdruk van 1100. Eigenlijk niet helemaal zoals het hoort, maar kan echt wel.
hein uut mooi drente
Berichten: 136
Lid geworden op: 17 jan 2012, 22:27
Locatie: Hartje Drenthe

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door hein uut mooi drente »

Ik denk dat het niet verstandig is om over de max druk van een slang/leiding heen te gaan ook al is dat verleidelijk om de kosten wat te drukken, de veiligheidsfactor is er niet voor niks.
Door veroudering gaat de kracht er ook uit op een gegeven moment, denk maar aan een auto/trekkerband van tig jaar oud waar de scheuren in zitten.

Ik werk dagelijks met hydroliek en de gevolgen van slangbreuk word je niet echt blij van.
wie een gat graaft voor een ander is machinist
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door tiho »

Veroudering is met een juiste werdruk ook aan de orde. Zolang je geen staal ziet van de slang gaat hij echt niet zomaar stuk. Ik zeg niet dat het de juiste weg is, maar voor bv wat wij doen gebruiken we het ook over de grens weleens. En anderen ook. Het is ook mijn werk.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door JantjeV8 »

Daarnaast is het niet praktisch om hoge druk met lage druk te combineren.

Bij de lage druk gebruik je koppelingen, leidingen, wartels e.d. uit de L serie, voor de hoge druk is de S serie bedoeld. De serie's worden uit elkaar gehouden door verschillende leidingmaten toe te passen, bijvoorbeeld 15L en 16S.

Alles is aan elkaar te knopen met verloopjes en laswerk, mar het wordt wel een heel onoverzichtelijke installatie dan.
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door tiho »

Niemand heeft het over combineren toch? Als je een maat bepaalt hebt ga je daar mee werken.

L en S zijn inderdaad verschillende series, maar ook de leidingdiameter en dikte tellen mee. Een 20 x 2 leiding kan maar. 238 bar werkdruk hebben bv en wordt toch gekoppeld met een 20 s koppeling. 20x3 daarentegen kan weer ruim over de 300 bar.

Om het niet moeilijker te maken, 300 bar met een flow van max 15 liter per min is een persdoorlaat van 10 mm voldoende 14 s en 3/8 dus.
Th0M
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 nov 2011, 09:31

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door Th0M »

Ik zal niet zeggen dat perskracht niet van belang is, maar ik heb gemerkt dat de vorm van het mes / beitel zeker zo belangrijk is. Bij de kloof machine die wij afgeopen jaar gemaakt hebben, loopt het mes met 1 punt aan op het hout. De vlakte druk wordt dan bijna oneindig hoog. Het mes is verder ook erg scherp, zodat deze vervolgens zonder moeite het hout binnendringt.

Wanneer het gehele mes een kerf heeft gemaakt, dan is de wigvorm van belang. Het hout moet gespleten worden zonder dat het mes veel snij-weerstand krijgt! De overgang van snijden naar splijten moet zonder voelbare overgang gebeuren!

Onze klover levert met een 4pk motoretje ongeveer 5 ton pers kracht en zelfs het meest warrige stuk eik klooft hij zonder moeite! We gaan mischien een grotere motor monteren, maar dat is voornamelijk om de snelheid te vergroten.

groeten
LinkerHanden
Berichten: 32
Lid geworden op: 01 jun 2012, 16:15

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door LinkerHanden »

Th0M schreef:Ik zal niet zeggen dat perskracht niet van belang is, maar ik heb gemerkt dat de vorm van het mes / beitel zeker zo belangrijk is. Bij de kloof machine die wij afgeopen jaar gemaakt hebben, loopt het mes met 1 punt aan op het hout. De vlakte druk wordt dan bijna oneindig hoog. Het mes is verder ook erg scherp, zodat deze vervolgens zonder moeite het hout binnendringt.

Wanneer het gehele mes een kerf heeft gemaakt, dan is de wigvorm van belang. Het hout moet gespleten worden zonder dat het mes veel snij-weerstand krijgt! De overgang van snijden naar splijten moet zonder voelbare overgang gebeuren!

Onze klover levert met een 4pk motoretje ongeveer 5 ton pers kracht en zelfs het meest warrige stuk eik klooft hij zonder moeite! We gaan mischien een grotere motor monteren, maar dat is voornamelijk om de snelheid te vergroten.

groeten
Kun je ook een foto plaatsen van je mes/beitel?
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door Jan. »

Zomaar even tussendoor. Kennen jullie een fiskars bijl?
Zelf kloof ik de laatste jaren alles handmatig met zo'n bijl. Volgens mij kan daar geen machine tegenop.
Nu ga ik even opscheppen, ik kloof al 32 jaar hout met de bijl en heb nog nooit een machine hiervoor gebruikt al zit ik er sterk aan te denken om zo'n apparaat met een hefboom en een autoveer te gaan maken, zoals hier ergens op een filmpje te zien is.

Je moet natuurlijk met het zagen wel rekening houden met vergroeiingen in het hout.
Deze ga je dan kloven als je net de belastingaanslag binnen hebt. :cry:

k'Heb even gezocht naar een afbeelding van de bijlvorm van dit soort bijlen, maar die is zo niet te vinden. Zal ik zelf eens een foto maken en plaatsen?
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door tiho »

Plaats maar Jan, nu denk ik dat het een merk is alleen. De voorkant loopt wat rechter als de binnenkant?
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door Pietje »

Ik heb sinds een paar jaar dezelfde Fiskars als waar Jan het over heeft:
http://shop.gatherwood.com/image/cache/ ... 28x228.jpg
De bijl is bijzonder hol geslepen, waardoor hij het hout heel geleidelijk open splijt. Geweldige bijl!
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door tiho »

Dat ziet er goed uit, klein oppervlak.
Th0M
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 nov 2011, 09:31

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door Th0M »

Hierbij een foto van de beitel voordat we hem aangepast hebben. De modificatie was de beitel schuin te slijpen zodat deze met hoge druk het hout binnendringt. De rode lijn geeft ongeveer aan hoe schuin hij later geworden is.

De beitel zelf bestaat uit 3 op elkaar gelaste stukken staal van ongeveer 80mm dik per stuk.
beitel.jpg
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door Jan. »

Pietje, ik heb een foto gemaakt van de voorkant van de bijl beitel.
Zo'n foto kon ik nergens op www vinden.???

Maar men moet me even helpen die foto te uploaden. Zoekt kabeltje verder.
Inderdaad een geweldige bijl.
Sterk, goed hanteerbaar, juiste gewicht, goed terug te vinden, sterke steel, bijlblad en steel zijn dusdanig aan elkaar vastgmaakt dat de steel nog eerder knapt dan dat het bijlblad eraf vliegt.
En je kunt rustig een paar keer per dag met de trekker over de steel rijden, daar geeft ie echt niets om.

Verder vind ik houthakken één van de gezondste sporten, gezond voor lichaam en geest.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: [PROJECT] Zelf houtklover maken

Bericht door Pietje »

Hoi Jan,
Als jij voor de foto zorgt, dan maak ik een filmpje ;-)

Van vandaag dus: een kort filmpje gemaakt van mijn oude kloofbijl (waar ik toch vele tientallen kuubs mee gekloofd heb) en de Fiskars waarvan de teller inmiddels op 15m3 (= drie jaar) staat.
Natuurlijk is het geen goede objectieve vergelijking, maar ik heb mijn best gedaan om bij beide slagen een vergelijkbaar stuk hout te klieven met een vergelijkbaar krachtige slag. Daarbij moet gezegd worden dat de Fiskars veel lichter is dan de oude bijl.

Ik zou iedereen willen aanraden om de Fiskars een keer te proberen ;-)

http://www.youtube.com/watch?v=_OV4ug5JRD0

Een promotiefilmpje waarin de vorm van de bijl goed zichtbaar is:
http://www.youtube.com/watch?feature=en ... U66nfK2lPw
( :oops: ehhh weet niet wat de moderator van deze reclame vindt..)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie