Wat als morgen een vat olie 500 dollar kost

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Wat als morgen een vat olie 500 dollar kost

Bericht door David86 »

Als we even een paar jaar doorspoelen naar de dag dat olie 500 dollar per vat kost.

Hoe ziet onze maatschappij er dan uit ?

wat kost een broodje van canadese tarwe of een potje bonen uit israel?
rekening houdende met water verbruik kunstmest, het boerenwerk zelf en transport verwerking en verpakking

Als de Gasprijs gekoppeld is aan de aardolie prijs wat betaal je dan aan winterverwarming van je huis?

Wat zou stroom kosten ?

en hoe kom ik op mijn werk ? wat kost diesel dan ?

Onze welvaart is direct gekoppeld aan goedkope olie , Ons luxe goedbediende leven vraagt enorm veel energie, dan praat ik niet zozeer over het ritje naar oma op zondag middag met een dikke station wagen. Maar wel over zeeschepen die 38ton stookolie per uur verbruiken. je moet voor de grap eens kijken wat er rond vaart vliegt en rijd om spullen van over de godganse wereld heen en weer te sjouwen wat nou als dat 4 keer zo duur word. Over de enorme hoeveelheden plastics die we dagelijks verbruiken en over 7 miljard mensen die eigenlijk allemaal een paar kwh per dag teveel gebruiken maar zich niet genoodzaakt voelen daar iets aan te veranderen. Die paar kwartjes die het nu kost loont de moeite niet om langs de tv te lopen voor het slapen gaan en de stekker er uit te trekken maarja wat als energie 3 tot 4 keer duurder is?

Kunnen wij onze welvaart, gezondheid en misschien zelfs wel onze vrijheden bewaren als de wereldmarkt niet meer te betalen is ?

wat is dan de terugverdien tijd op een pv systeem of een zonneboiler?
de jaarlijkse financiele besparing die de moestuin oplevert?
en de vrijheid die de veel te dure electrische fiets opgeladen uit een kleine windmolen je bied

wat is de waarde van dagelijks onderschatte en weggelachen delen van ons geiten wollen sokken bestaan?

ik ben niet byzonder goed met rekenkundige vraagstukjes als deze dus wil jullie graag uitdagen een dag te schetsen in het dagelijks leven van jan modaal als morgen olie 500 euro per barrel kost.
..
cotweeneutraal
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 dec 2011, 20:54

Re: Wat als morgen een vat olie 500 dollar kost

Bericht door cotweeneutraal »

leuk topic, brandstof is gedurende de dertig jaar met correctie van inflatie echter niet zoveel gestegen (cfr aflevering op Radio 1 waar achteraf kritiek kwam omdat de presentatoren geen correctie hadden gemaakt met inflatie).

Ik denk dat het niet zo'n vaart zal lopen, 500 dollar, maar duurder wordt het zeker.

Ik ben ook geen econoom, maar volgens mij zitten we nu op een soort 'plateau' waar de olieprijs kunstmatig laag gehouden wordt. Stijgt deze dan zal het een sneeuwballeneffect hebben op de complete wereldeconomie, nefast voor de export van bvb China, misschien wel positief voor onze lokale producties. Low cost goederen en grondstoffen die proportioneel dus een grote transportkost hebben zullen het het meest voelen. Luxe producten die duur zijn per kg zoals pc-chips, smartphones, TV, plc, ... zullen er minder gevoelig voor zijn.

Ik ben blij dat ik op hout stook en zonnepanelen op m'n dak heb. Heb voor ons gezin een kostenberekening gemaakt. Energie staat plots heeeee laag. We geven maandelijks meer uit aan brood dan elektriciteit + hout + water samen :mrgreen:

Ik hoop dat de plaatselijke landbouw dit als eerste zal voelen. Het zit er al een tijd aan te komen dat importeren uit verre landen niet houdbaar blijft...

Maar wat dan te doen met de miljoenen mensen die in de transportbusiness werken...

Eens we een goede drager hebben van energie waardoor we zon, wind, getijde en andere natuurlijke energie kunnen capteren en gebruiken zijn we vertrokken voor duizenden jaren!

Als iemand een idee heeft, stuur mij gerust een PB :mrgreen:
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Wat als morgen een vat olie 500 dollar kost

Bericht door David86 »

Dat olie 500 euro per vat gaat kosten is onvermijdelijk daar hoeft niet over gediscussieerd te worden , of wij het mee gaan maken is een tweede dat blijft gokwerk en struisvogelpolitiek.

maar zonder voorspellingen op basis van schattingen, voorgevoelens, paranormale gaven en persoonlijke voorkeuren. over wanneer dit in het echt zou gaan gebeuren , een opzichzelf al doelloos gesprek want alleen yomanda kan in de toekomstkijken en die praat niet mee ;)

Hoe zou de wereld er uit zien als morgen de olie 500 euro per barrel kost
..
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: Wat als morgen een vat olie 500 dollar kost

Bericht door tiho »

Het lijkt mij ook goed mogelijk dat het niet 500€ gaat kosten. Het zou bv ook gewoon gedistrubeerd kunnen gaan worden. Het is bv belangrijker dat de nooddiensten wel kunnen rijden dan jij met je auto.

Dus toch wel discussiepuntjes te vinden lijkt me :wink:

Als olie en dus brandstof op slag onbereikbaar wordt voor de gewone mens, krijg je chaos. Pas heb ik een boek gelezen genaamt olievlek. Dat ging over een bacterie in de olievoorraden die binnen een jaar 30 % procent van de olieproductie ging verminderen. Ik weet het, het is een boek. Echter de beschreven gevolgen klinken mij realistisch in de oren.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Wat als morgen een vat olie 500 dollar kost

Bericht door Dutch John »

Als de olie morgen vijfmaal zo duur is, dan zal dat om een tijdelijke reden zijn. Begrijp me niet verkeerd, ook ik verwacht dat die prijs uiteindelijk blijvend komt. Een tijdelijke reden kan een boycot zijn, zoals de eerste oliecrisis in '73-'74. Dan hinkelt het land, maar als de vooruitzichten goed zijn (en onze leiders zullen optimisme uitstralen) dan is er geen chaos.

Olie aan 100 dollar schijnt een kantelpunt te zijn in de wereldeconomie. Je kunt dat geloven, want we zien deze prijs al een jaar of vijf op de borden en ervaren een bijna even lange tijd haperingen in de westerse economie. Uiteindelijk zal schaarste de prijs verder opdrijven met de nodige pieken en geruststellende, maar valse dalen. Acute chaos blijft daardoor en door de lange tijdslijn uit. Alles zal met een geleidelijkheid, gewenning en valse hoop doorgaan.

Als olie duur wordt, wordt alles duur, want alles is olie. Uitval zal eerst optreden in de niet-basisbehoeftes. Globalisering wordt lokalisering. Maar het leven gaat door. Het wordt alleen wat gecompliceerder en minder comfortabel. In ieder geval wel intenser.
Je kunt er een boek over schrijven. Ik haal de Post Carbon Reader nog maar eens aan. Wetenschappelijk benaderd. Makkelijker te lezen is de Long Emergency van James Howard Kunstler, maar het is de visie van slechts één journalist.

Het topic Duurzame Wereld: http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=2&t=1279 heeft raakvlakken met dit onderwerp. Veel gedachtes zijn daar al uitgesproken. Ik verwacht uiteindelijk (over misschien wel 200 jaar) een situatie zoals die was juist voor de winning van fossiele grondstoffen. Met als pluspunt toepasbare kennis opgedaan de laatste 200 jaar, maar minus de verloren gegane ambachten. Ik geloof niet in een technologische oplossing. Die kans is verlopen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Wat als morgen een vat olie 500 dollar kost

Bericht door deleted »

Als je het niet in harde euro's bekijkt, maar in koopkracht.
Dus maw wat gebeurt er als een vat olie 5 keer zo duur wordt in vergelijking met een uur arbeid.

Wel ... kijk eens naar 80 % van de wereldbevolking, want daar is die situatie al sinds meer dan een eeuw zo. Kijk hoe zij leven ...


G
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Wat als morgen een vat olie 500 dollar kost

Bericht door Jan. »

Nadenkertje 1

Olie is alleen zo duur, duur ja, verschrikkelijk duur, door speculatie. Het kan dus veel goedkoper.

Nadenkertje 2

Wat denken we van de geldontwaarding? Is dit geen verborgen inflatie?
Het steeds maar bijdrukken van waardeloos papier. Waardeloos? Ja waardeloos want het heeft geen tegenwaarde meer. Het geldbedrag wat circuleert is niet meer gelijk aan ons goudbezit.
Waar is ons goud trouwens? Niet meer in Nederland. Dus is chantage mogelijk!!!

Nadenkertje 3

Staat ons geld veilig bij de bank?
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Wat als morgen een vat olie 500 dollar kost

Bericht door Jan. »

David als alles te duur wordt cq geworden is cq is, dan blijf je toch gewoon thuis.
Daar ben je het nuttigst.

Je arbeid is al jaren veel te duur door de afroming door de overheid.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Wat als morgen een vat olie 500 dollar kost

Bericht door David86 »

ik denk dat ik mijn opzet wat onduidelijk opgezet heb

wij leven in een door goedkope aardolie gesubsidieerde economie/maatschappij wat als deze subsidie weg valt en alles naar zijn waarde moet worden betaald

energie is goedkoop omdat we olie hebben om te verbranden en tot energie om te vormen als deze bron van energie weg valt en het dus vele malen moeilijker word om deze energie te verkrijgen wat doet dat dan met een samenleving?

wat zal er veranderen ?





ik ga een heel eind met john mee als hij zet dat er geen technologische oplossing voor is.

ik denk dat er niet genoeg energie opgewekt kan worden uit hernieuwbare bronnen om te blijven leven zoals wij leven.

een lampje een koelkast vriezer en een internet verbinding moet allemaal goed mogelijk zijn zaken als flatscreens bubbelbaden en 2 auto's voor de deur zullen verdwijnen denk ik



jan

als je zulke onderwerpen intressant vind :

waarom is de nederlandse bank een naamloze vennootschap? en wie zijn de anonieme aandeelhouders ?

wat is de bilderberg groep?

wat doet de council of foreign relations ?

en wie is eigenlijk eigenaar van de federal reserve? (een bank die een dikke vinger in de pap van de wereld economie heeft)

en om af te toppen , wat is fractioneel bankieren ofwel fractional reserve banking?

leuke onderwerpen voor in een ander topic

groeten
..
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: Wat als morgen een vat olie 500 dollar kost

Bericht door tiho »

Jan. schreef:Nadenkertje 1

Olie is alleen zo duur, duur ja, verschrikkelijk duur, door speculatie. Het kan dus veel goedkoper.

Nadenkertje 2

Wat denken we van de geldontwaarding? Is dit geen verborgen inflatie?
Het steeds maar bijdrukken van waardeloos papier. Waardeloos? Ja waardeloos want het heeft geen tegenwaarde meer. Het geldbedrag wat circuleert is niet meer gelijk aan ons goudbezit.
Waar is ons goud trouwens? Niet meer in Nederland. Dus is chantage mogelijk!!!

Nadenkertje 3

Staat ons geld veilig bij de bank?
Nadenkertje 2 & 3 kun je op de site van OBL- rien wel een en ander lezen. Oa dat de goudstandaard geloof ik in '70 is afgeschaft. (wist ik ook niet)
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Wat als morgen een vat olie 500 dollar kost

Bericht door Jan. »

Ok David, we zijn beide dus wel op de hoogte :wink:

Maar dat de olie is gesubsidieërd, is een waarheid die een andere waarheid afdekt.
Olie voor immigratie, daar doel ik dan op.
Noorwegen zet de olie en gasbaten apart voor later.
Nederland verpatst de aardgasvoorraad aan andere landen en laat de eigen inwoners duur betalen. :evil:
Zelfs de inwoners die bovenop de bel wonen krijgen in een zeldzaam geval een schadevergoeding.


De voorraden olie gas en andere delfstoffen zijn denk ik lang niet zo eindig dan men ons voorhoud.
Men houd gegevens achter oa om de concurrentie, maar er is meer. Men schermt met het milieu. Men heeft het over dure technologie en veel meer , alleen om ons onzeker te houden.
Het aloude principe, jij houd ze dom dan houd ik ze arm. vul de namen maar in.
Dit is ook weer een tactiek, om de dans om de macht veilig te stellen.

Ben hier al lang mee bezig, lees en hoor hier zoveel over, maar loop bij de gemiddelde medelander tegen een muur van onkunde op. Dan denk ik hoe kan het dat ik dit wel zo zie en het gros niet?
Ben ik nu gek of zijn zij ietwat dom? En waar doe je het dan voor he?

Toch merk ik dat er meer mensen wakker worden.

Op een gegeven moment hebben we het roer [noodgedwongen] omgegooid en proberen zelfvoorzienend te leven. Minimale uitgaven geven je de mogelijkheid om minder te werken en meer voor je eigen te doen. En een beetje voorbereiden op de mogelijkheid dat de macht toch teveel verschuift. Beetje prepper. Toch moet je nog een behoorlijk inkomen verdienen om aan allerlei opgelegde verplichtingen te voldoen. Veel van die verplichtingen bestaan in andere, ook EU landen niet eens. Terwijl we Shell hebben en een gasbel.
Tja dan pas ik.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Wat als morgen een vat olie 500 dollar kost

Bericht door Jan. »

Tiho, wat denk je van het speculeren met andermans en ongedekte tegoeden?

Gebeurde in de jaren dertig van de vorige eeuw ook. Had een crisis en een oorlog tot gevolg. Werd daarom verboden en halverwege de jaren negentig weer toegestaan......
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Wat als morgen een vat olie 500 dollar kost

Bericht door Sandman79 »

Olie is niet alleen duur door speculaite hoor, de vraag is ook drastisch gestegen, vooral dan in de ontwikkelingslanden.

Wat er gaat gebeuren: meer en meer producten gaan vervangen worden door andere grondstoffen als olie erin te verwerken. Op de colaflesjes in België staat bv '100% recycleerbaar en vooral: uit 30% plantaardig materiaal gemaakt' , dat is echt niet enkel omdat men 'groen' wil overkomen, maar ook omdat andere alternatieven financieel rendabel worden.

En ook productie wordt meer en meer lokaal ipv globaal, omdat idd de transportkosten een te grote factor beginnen te worden. Als we erin slagen om op een goedkope 'groene' manier te vervoeren, dan heeft een globale productie zin, maar persoonlijk zie ik meer in een lokale productie.
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Wat als morgen een vat olie 500 dollar kost

Bericht door Jan. »

Sandman79

Zelf heb ik de idee dat de vraag naar olie, binnen de Europese en Amerikaanse economie drastisch gedaald is. En omdat het hier economisch minder goed gaat, is er minder vraag naar producten en diensten uit opkomende landen. Die daardoor weer minder goed draaien.

Europa en Amerika en in hun kielzog de opkomende economieën, hebben de laatste jaren de prijs mede omhoog gespeculeerd doordat ze hun strategische olie voorraden barstens vol hebben gegooid. Mede daarom ging voor ons aan de pomp de prijs omhoog en bleef hoog ondanks dat de Noordzee-olie en de Brent-olie prijzen daalden. Door alle taxes financierden wij, weer via de pompprijs deze voorraden.
En nu durven ze het aan om Iran te boycotten.

Zoek voor de aardigheid eens wat op de woorden strategische voedselreserves.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Wat als morgen een vat olie 500 dollar kost

Bericht door Dutch John »

Olie is niet duur. Olie is spotgoedkoop. En zeker als je bedenkt dat het een eindig product is dat we vooral verbruiken in plaats van gebruiken. Elke calorie modern voedsel is tot stand gekomen door gemiddeld 7 tot 10 calorieën olie. Bedenk je dat voedsel sinds de tijd dat deze "olie-input" niet meer in prijs is gestegen, dan is voedsel gesubsidieerd door olie. Welke moestuinier is bereid zijn moeizaam verworven oogst te verkopen tegen supermarktprijzen?

Nog een voorbeeld: een mens moet 7 jaar lang 40 uur per week fysieke arbeid verrichten om een gelijke energetische waarde te leveren als één vat olie van 159 liter. Stel je verdient 15 euro per uur. Over die zeven jaar zou dat vat olie 220.000 euro moeten kosten. Dus olie is nu goedkoop. Of je verdient teveel.

Als we de beschikbare hoeveelheid olie voor honderden generaties beschikbaar zouden stellen, in plaats van door een paar generaties te laten verbruiken, dan zou het een relatief schaars goed zijn. En daarmee een stuk duurder. Olie mag gesubsidieerd zijn door overheden, maar olie subsidieert vooral onze levens. En dat er door speculatie geld in de verkeerde zakken belandt, oké, maar dat is van alle tijden. Sommige mensen zijn nu eenmaal wat slimmer, egoïstischer en gewetenlozer.
Jan. schreef:Toch moet je nog een behoorlijk inkomen verdienen om aan allerlei opgelegde verplichtingen te voldoen.
Volgens mij leven we ongeveer een gelijk leven. Duurste vaste post is hier de verzekeringen. En dan zijn we nog behoorlijk beperkt verzekerd. Iemand die niet meer werkt, betaalt praktisch geen belastingen. Ik schaam me wel eens, want werkend Nederland zorgt dat ik van bijvoorbeeld de hele infrastuctuur gebruik mag maken.
De voorraden olie gas en andere delfstoffen zijn denk ik lang niet zo eindig dan men ons voorhoud.
Peak conventionele olie in 2006 is inmiddels algemeen geaccepteerd. Het boren op onmogelijke plekken in de wereld geeft dat ook aan. Zelfs de meest optimistische vooruitzichten rekken de tijdslijn niet meer dan tientallen jaren op. Goed voor ons. Voor de generaties na ons zullen we evengoed de grote verspillers zijn.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie