tussenmeter

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

polderjongen
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 dec 2006, 00:46

Bericht door polderjongen »

John Doh schreef:
polderjongen schreef:
Count me out van dat "allen", geachte John Doe. Mij is niks gevraagd.
Toch wel. Om de zoveel tijd wordt aan de bevolking gevraagd wat ze er van vinden. Je kunt dan een stem uitbrengen op de partij die het dichtst bij jouw overtuiging, of er zelfs ??n oprichten. De Polderpartij?

Helaas telt jouw mening maar voor 1/8.000.000-ste mee of zo, op wereldschaal nog veel minder, maar er wordt je wat gevraagd.
Mmmm. Veel op te zeggen, ik laat het hier bij anders wordt Kockie weer boos (terecht).

Stemmen is nooit mijn pakkie an geweest, al doe ik het de laatste jaren wel. Maar je weet zelf donders goed hoe het werkt, en je hebt zelf gemerkt dat het allemaal niks opschiet, en dat, als het er om gaat "spannen", alleen maar de extremen opgezocht worden. Die democratie staat onder zware druk, de regenten doen gewoon wat ze zelf leuk vinden, verzinnen weer eens een leuk regelingetje, en de ambtenaren moeten dat dan maar uitvoeren (zie energiemarkt shit, je wordt er scheitziek van). Visie zit er niet achter, of je moet die 1.600 MW kerncentrale bedoelen die er koste wat kost moet komen, alleen mag dat (nog) niet zo verteld worden. Ik ben het er rabiaat mee oneens, maar als je in Den Haag iets structureels wilt bereiken, moet je zo'n beetje van beton zijn, een ruggengraat hebben van smeedijzer, stevige schoenen met stalen neuzen, een flink pak charme, etc., etc. Die "kwaliteiten" heb ik helaas allemaal niet, ken uzelve, dus doe ik het op mijn manier en met mijn eigen middelen (zie o.a. Polder PV).

Figuren als Mandela zijn nu eenmaal extreem schaars (wat trouwens niet inhoudt dat ik ook maar een fractie van een splinter op zijn niveau ben, laat dat duidelijk wezen).

Mij is echt niks "gevraagd", het interesseert ze gemiddeld genomen geen bal wat de "burger" vindt. Ik heb regelmatig gemaild naar politieke partijen, behoorlijk wat werk en tijd in gestoken. De reacties zijn o.h.a. genomen nogal bedroevend tot nihil.

Inderdaad, wie de schoen past, trekke hem aan. Ik heb, helaas, nogal vreemde bochelvoeten...
De Aarde is groot genoeg voor onze primaire behoeftes maar te klein voor onze hebzucht
(vrij naar Ghandi)
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Dat politiek-correcte antwoord van John Doh heeft mij toch eventjes naar adem doen snakken!

Ook ik vind dat ik niet behoor bij die 'allen' waar hij het over heeft.

Dirk
mickenhans
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:58
Locatie: Elburg

Bericht door mickenhans »

Nou zijn wij hier op het forum wel "a special breed" , nonconformisten.
We vinden het leuk tegen de monopolisten aan te schoppen.
Ik hoop dat we een meerderheid in de maatschappij zullen worden, wij die zorgen hebben over de wereld van onze achterkleinkinderen.

Groeten,
Hans
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

Dirk Bauwens schreef:Dat politiek-correcte antwoord van John Doh heeft mij toch eventjes naar adem doen snakken!

Ook ik vind dat ik niet behoor bij die 'allen' waar hij het over heeft.
Ha! Nu heb ik dan toch een prestatie van formaat neergezet! Eerst al Dirk de adem benomen, ten tweede naar verluidt een politiek correct antwoord geproduceerd.
mickenhans schreef:Nou zijn wij hier op het forum wel "a special breed" , nonconformisten.
Ook altijd van mijzelf gevonden dat ik een non-conformist was, maar ik begin te vermoeden dat de meerderheid van de bevolking dat van zichzelf vindt. Zoals ook de meerderheid van de bevolking denkt bovengemiddeld intelligent te zijn, hetgeen per definitie niet kan kloppen.

Ik heb nu dus reden voor twijfel aan mijn eigen non-conformisme, tenminste, politieke correctheid lijkt mij typisch iets voor conformisten. Maar gelukkig: als conformist tussen de non-conformisten ben ik toch non-conformistisch bezig.

Zelf heb ik vrijwel altijd van mijn stemrecht gebruik gemaakt, zij het als zogenaamde strategische stemmer. In de praktijk bleek dat meestal op de verliezende partij te zijn, dus ik ben voor partijen geen kiezer om blij mee te zijn. Ik ben geen lid van welke partij dan ook, want hoewel ik het met bepaalde standpunten eens kan zijn, zou ik niet graag de indruk willen wekken het met alle standpunten van een club eens te wezen. Om diezelfde reden ben ik ook bijna nergens lid van, behalve van de VPRO. Niet dat ik daar nu nog wat van vind, maar ik heb mijn lidmaatschap nooit meer opgezegd. Als ik stemwijzers invul kom ik altijd bij D'66 uit, wat waarschijnlijk ook wel klopt, maar wat ik dan weer verschrikkelijk vind. Dus inderdaad ja, een tamelijk conformistische non-conformist.
John
polderjongen
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 dec 2006, 00:46

Bericht door polderjongen »

Mooi gesproken, John Doe!

"Mijn" partij verliest ook altijd, en neen, ben het ook niet altijd met ze eens (geen lid, maar dat zou voor een rasechte non(?)-conformist niet moeten uitmaken). Ben zelf verder van hele trits "clubs" lid, van zeer actief tot ge?nteresseerd lezer van het blad. Maakt het uit, dood moet je toch eens.

Maarre, voordat de stoom echt uit Kockie's oren komt :twisted: , het ging hier over METERS.

Laatste flink gesausde bijdrage over "oude" en "nieuwe" meters, numero 14 in een serie gepeperde stukskes alweer, uiteraard, op Polder PV:

http://www.polderpv.nl/nieuws_PVactueel ... mme_meters

:shock:
De Aarde is groot genoeg voor onze primaire behoeftes maar te klein voor onze hebzucht
(vrij naar Ghandi)
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

polderjongen schreef:Mooi gesproken, John Doe!

"Mijn" partij verliest ook altijd, en neen, ben het ook niet altijd met ze eens (geen lid, maar dat zou voor een rasechte non(?)-conformist niet moeten uitmaken). Ben zelf verder van hele trits "clubs" lid, van zeer actief tot ge?nteresseerd lezer van het blad. Maakt het uit, dood moet je toch eens.

Maarre, voordat de stoom echt uit Kockie's oren komt :twisted: , het ging hier over METERS.

Laatste flink gesausde bijdrage over "oude" en "nieuwe" meters, numero 14 in een serie gepeperde stukskes alweer, uiteraard, op Polder PV:

http://www.polderpv.nl/nieuws_PVactueel ... mme_meters

:shock:
kortom: van regerende partijen hoeven we niets te verwachten, de begroting moet nou eenmaal sluitend zijn. Verder is het is goed om winst met anderen te delen, zoals de energiebedrijven en de overheid samen doen.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Bericht door Chicken Power »

Dirk Bauwens schreef:Dat politiek-correcte antwoord van John Doh heeft mij toch eventjes naar adem doen snakken!

Ook ik vind dat ik niet behoor bij die 'allen' waar hij het over heeft.

Dirk
Dirk, hoe betrekkelijk is dat?

Geen zin om als ‘allen’ een verantwoordelijkheid te willen nemen?

Wat betekent het, wat is het waard; als praktiserend non- conformist toch de schaar in de MAKRO kaart?

Groet, van een rechtlijnige pragmaticus. Special breed, no hybride.

Cp
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bericht door Dutch John »

Hallo,

Ben ik hier nog bij het onderwerp "tussenmeter"?

Het volgende. Wij hebben nog een kWh meter met draaischijf. Ik was benieuwd of deze geschikt zou zijn voor saldering bij teruglevering van elektriciteit. Dus onze verachte monopolist Essent maar eens gebeld hoe dat nou zit. De zeer vriendelijke muts die ik aan de lijn kreeg kon niet vertellen of onze meter teruguit kan lopen en verwees naar de netwerkbeheerder; ook Essent.....zucht...... De volgende miep kon na enig zoekwerk mededelen dat de meter NIET geschikt was en vervangen moest worden door een digitale meter met een apart telwerk voor teruggeleverde elektriciteit. Stuurde een brochure en een aanmeldingsformulier Terugleververgoeding Duurzame Energie. Tot zover niets aan de hand. Alleen Miep Essent, de brochure en het aanmeldingsformullier lijken elkaar tegen te spreken.

Miep zegt: "Kan niet met uw meter"
Brochure zegt: "U moet een elektronische meter met apart telwerk nemen". Maar zegt ook: "Een meter met teruglopende draaischijf verrekent de teruglevering automatisch".
Aanmeldingsformulier zegt: "U dient in het bezit te zijn van een juiste meter. Aankruisen welke van toepassing is: a) Mechanische kWH-meter met een draaischijf (geen aanmelding noodzakelijk) b) Elektronische kWh-meter zonder een apart telwerk (meter laten vervangen) c) Elektronische kWh-meter met een apart telwerk (aanmelding noodzakelijk)".
Er wordt dus gesuggereerd dat iedere draaischijfmeter kan salderen. Terwijl miepie zegt dat de meter vervangen moet worden.

Kan iemand vertellen of onze meter, een Landys & Gyr 464U dubbeltarieftelwerk, geschikt is voor saldering? Essent weer bellen zal geen duidelijkheid brengen. Bovendien wil ik de meter behouden als deze geschikt is, ondanks dat van teruglevering pas in de toekomst sprake zal zijn. Hoe aanpakken?

Op het aanmeldingsformulier wordt ook gedetaileerd gevraagd naar de terugleverinstallatie (merk, type, vermogen). Komt bij mij over, als wil Essent ten alle tijde een digitale meter plaatsen en exact weten wat de klant uitspookt.


Groet,
John
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

Die meters met draaischijf heten Ferrarismeters. Ze salderen inderdaad volledig automatisch, dat wil zeggen, ze draaien achteruit als je teruglevert. De documentatie van Essent is dus correct, de mevrouw aan de telefoon heeft ongelijk. Wat je haar denk ik niet kwalijk mag nemen.

Ik zou wel even controleren. Dus op zeker moment alle verbruikers in huis uit en kijken of hij terugdraait. Lijkt mij een mooi gezicht.
John
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bericht door Dutch John »

John Doh schreef: Ik zou wel even controleren. Dus op zeker moment alle verbruikers in huis uit en kijken of hij terugdraait. Lijkt mij een mooi gezicht.
Dankje John, maar ik kan nu niets controleren, want ik heb nog niets om terug te leveren. Zou ik het aanmeldingsformulier invullen (b.v. een fictieve pv installatie opgeven) om aldus de huidige meter te kunnen behouden?
polderjongen
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 dec 2006, 00:46

Bericht door polderjongen »

Dutch John schreef:Hallo,

Ben ik hier nog bij het onderwerp "tussenmeter"?

Kan iemand vertellen of onze meter, een Landys & Gyr 464U dubbeltarieftelwerk, geschikt is voor saldering? Essent weer bellen zal geen duidelijkheid brengen. Bovendien wil ik de meter behouden als deze geschikt is, ondanks dat van teruglevering pas in de toekomst sprake zal zijn. Hoe aanpakken?
Kun je een foto sturen, John? Als er een draaischijf in zit, en hij is niet beveiligd voor terugloop (komt voor, doch is beslist niet gebruikelijk!), moet hij gewoon salderen. Houden dat ding, want dat is de meest optimale situatie waar bureaucraten niet van houden maar wel aan moeten voldoen, zie opmerking folder. Overigens: netbeheerders hebben in 2005 ZELF wijziging in Meetcode laten opnemen waarin gesteld wordt dat salderende Ferrarismeters "toegepast mogen blijven worden totdat ze vervangen worden". Ergo: als dat ding terugdraait bij overschot, houden die meter en met je leven verdedigen! Terugdraaien gebeurt bij onze simpele doch zeer goed werkende enkeltarief Ferrarismeter zeer frequent, we hebben geen sluipverbruikers (behalve energiezuinige koelkast en mechanische ventilatie in de basisstand) en met 10 panelen lever je dan regelmatig overschot aan het net, bij vakantie tientallen kWh als alles uit staat.

Helaas: alle huishoudens in NL krijgen op termijn een verplichte "slimme meter" in huis (die voor teruglevering "geschikt" zou moeten zijn, zo zegt Jopie Wijn...) en moeten we allemaal "administratief" gaan salderen. Ergo: via bureaucraten. Die er niet zo'n zin "an" hebben, ook al zijn ze het wettelijk verplicht (artikel 31-C Elektriciteitswet, per 1 juli 2004).
Op het aanmeldingsformulier wordt ook gedetaileerd gevraagd naar de terugleverinstallatie (merk, type, vermogen). Komt bij mij over, als wil Essent ten alle tijde een digitale meter plaatsen en exact weten wat de klant uitspookt.
Breek me de bek niet open. Uitermate verdacht, en er staat niks in de Wet over zo'n verplichting tot informatie "overdracht". Want jij kunt elk moment beslissen om je PV-systeem uit te breiden, en daar heeft Essent geen moer mee te maken, mits het volgens wettelijke voorschriften aangelegd wordt. Essent is verplicht alles wat op het net ingevoedt wordt te salderen, mits je niet boven de 3.000 kWh/jaar uitkomt, want dan kom je in een rampzalige situatie terecht (moet je wel heel groot systeem voor hebben, maar toch). Salderen is: Gedeelte via de netbeheerder en gedeelte via de leverancier. 100 procent, incl. energiebelasting en BTW en geen cent minder (nu komt dat ongeveer neer op een 21 eurocent/kWh).

Installatiegegevens worden pas relevant wanneer we hier een Duitse terugleververgoeding gaan krijgen, want dan MOET je exact je installatiegegevens aan netbeheerder opgeven zodat hij kan controleren of de hoge terugleververgoeding wel klopt met de aangemelde installatie en datgene wat er (geregistreerd) uit komt. Moet allemaal volledig erkend veilig e.d. zijn voordat het systeem aan het net mag, maar dan moet alles ook vergoed worden: extreem goed geregeld daar.

VRAAG: wil je s.v.p. goede kopie van die folder naar me toe sturen? Scan op 800 dpi of zo? Ben zeer geïnteresseerd. info@polderpv.nl

Veel meer info over teruglevering materie op Polder PV:

http://www.polderpv.nl/teruglevering.htm

Thanx.
De Aarde is groot genoeg voor onze primaire behoeftes maar te klein voor onze hebzucht
(vrij naar Ghandi)
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

ik heb helemaal geen zin in terugleveren; kan er niet gewoon aan de buren geleverd worden?
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Bericht door Chicken Power »

Wil polderjongen graag bijvallen in het behoud van een echte Ferrarismeter als je hem hebt. Blijft de meest makkelijke manier om te verrekenen.

Wordt je geconfronteerd met een meterwissel wegens herijking (ja, een R), dat mogen ze vragen en doen, stug volhouden dat je weer een zelfde meter terugkrijgt. En anders niet.

Het herijken zijn de maatschappijen verplicht, dat is ook in ieders voordeel en wettelijk zo bepaald.
Dutch John schreef:Zou ik het aanmeldingsformulier invullen (b.v. een fictieve pv installatie opgeven) om aldus de huidige meter te kunnen behouden?
Vooral niet doen, hoe minder ze weten hoe minder er fout kan gaan. En als ze echt gaan salderen over inkomend en uitgaand, krijg je minder per kWh als wat je zelf aan ze moet betalen bij afname. Hou wat je doet gewoon lekker binnenshuis.

We zullen ooit nog eens met weemoed terugdenken aan deze tijden dat het zo simpel, goedkoop en rechtvaardig kon.

ik heb helemaal geen zin in terugleveren; kan er niet gewoon aan de buren geleverd worden?
Ja, de laatste keer dat ik het uitgezocht had was dat helemaal legaal. Was zelfs een arrest over. Ging idd om levering aan de buren. Was veel goedkoper dan het openbare Nutsbedrijf. Die zagen handel verdwijnen en spanden een rechtzaak aan.

Volgens de toenmalige Elektriciteitswet mocht dat als particulier/ bedrijf, zolang er maar geen sprake was dat het leidingsysteem over de openbare weg of terreinen kwam.

Dus uitsluitend over privé-terrein. Anders moest men aan van alles uit de Elektriciteitswet gaan voldoen als zijnde officiële elektriciteit producent.

Staat dus ook nog steeds op m’n verlanglijstje. Is ideaal bij WKK (cogeneratie).

Groet, Cp
ro
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 sep 2007, 11:55

driefasen verbruiksmeter geschikt voor teruglevering?

Bericht door ro »

ik overweeg de aanschaf van een zonepaneelsysteem, en ik vraag me af of de ouderwetse mechanische driefasen-kwhmeter die mijn van het net afgenomen kwh-tjes registreert ook in staat is om de eventuele door mij teruggeleverde kwh's daar weer vanaf te halen? met andere woorden wil het ding ook terugdraaien? iemand die hier ervaring mee heeft?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

De standaard ouderwetse draaischijfmeters kunnen gewoon terugdraaien. De nieuwere versies hebben een terugdraai blokkering, de nieuwste digitale meters kunnen niet terugtellen, behalve als ze van een speciale teruglevermeter voorzien zijn. Zonnigtype, ehh.... polderjongen, weet daar alles van... Kijk eens op zijn site.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie