staal in RS

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

staal in RS

Bericht door RicharddeBlauw »

Weet iemand welk type staal het meest vuurvast is?
En dezelfde vraag voor glas.

Ik wil staal en glas gaan gebruiken in de heat-riser.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: staal in RS

Bericht door peterberg »

Ja, ik ken die spullen, 25 jaar geleden ben ik daar druk mee bezig geweest.
Volgens mij zijn deze materialen al eens eerder op dit forum aan de orde gekomen. Maar vooruit, dan lepel ik het nog maar eens op...

De roestvrij staal soort die het best bestand is tegen schilferen (Engelse term: spalling of ook wel scaling) bij hoge temperaturen is 310 of 310 S. Dit materiaal houdt zich goed tot 1100 graden, daarna gaat het alsnog kapot. De meeste andere soorten RVS houden het bij lagere temperaturen voor gezien.

Hittebestendig glas is een soort die tot 700 graden nauwelijks uitzet en daarom als kachelruit etc. heel blijft. Er bestaan eigenlijk maar twee fabrikanten van die het uitbrengen onder de namen Robax en Neoceram. Het kan herkend worden aan de kleur die het op de kant heeft. Gewoon glas is groen, Robax uitgesproken paars, Neoceram amberkleurig, Pirex is helder en kleurloos.

Zowel het genoemde RVS als het (dure) glas zijn naar mijn mening niet geschikt voor gebruik in de heatriser of burntunnel van een goed werkende rocket mass heater. De temperatuur daarbinnen kan een stuk hoger worden dan wat deze materialen kunnen verdragen. Vooral het glas is link, dat sneuvelt bij 1000 graden subiet. Die laatste temperatuur wordt door mijn kleine experiment van vorig jaar routinematig geproduceerd. Het vuurvaste beton van de tunnel wordt betrekkelijk gemakkelijk helder rood, wat een indicatie is voor 1300 graden en meer.

Maar als je jouw kacheltje maar slecht genoeg bouwt, dan blijft alles wel heel.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: staal in RS

Bericht door hotglass »

Ter aanvulling op Peter zijn geweldige overzicht is er -theoretisch- nog de mogelijkheid van een quartz-glas heatriser.
Buizen gefabriceerd uit siliciumoxide met een 'werk' temperatuur van 1000 graden en een uitzettingscoëfficiënt van bijna 0(nul). De kosten kan ik me eigenlijk al geen voorstelling meer van maken maar reken voor een heatriser maatje op redelijk onbetaalbaar. Je vind dit soort materiaal bij de technische keramieken. Waar natuurlijk nog veel meer 'goodies' voor de ovenbouwer liggen.
Bijlagen
C-technology.nl.tiff
(231.8 KiB) 443 keer gedownload
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: staal in RS

Bericht door RicharddeBlauw »

Om de reden dat er inderdaad veel hogere temperaturen worden gehaald in de heat-riser had ik mijn vraag gesteld. Ik begrijp echter dat het vooralsnog niet mogelijk is om een ruitje in te bouwen in de heat-riser.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: staal in RS

Bericht door deleted »

Keramische schoorsteenpotten: zit daar nog veel verschil in qua max temperatuursbelasting en uitzetting ?
Ik bedoel: zijn er nog verschillende soorten ? En hebben ze een herkenbaar label/uitzicht(kleur), ik koop namelijk meestal 2dehands spullen.

G
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: staal in RS

Bericht door holtere »

Schoorsteenpotten zijn schat ik zo'n 1100- 1150 graden gebakken en vallen nèt onder het steengoed. Je moet je voorstellen dat hoe meer (anorganische) verontreiniging (rood is ijzer, is natuurlijke kleurstof) hoe lager de temp die de scherf (klei) kan weerstaan. Vrijwel zeker gaat die klei bij (langdurig) 1250 graden compleet scheefzakken, het smelttraject begint dan.
De steengoed of porcelein-kleisoorten zijn veel zuiverder van samenstelling en kunnen ook hogere temperaturen aan.
Zeer zuivere kleisoorten (pure kaolien) zijn nauwelijks verwerkbaar met de hand en niet meer plastisch.
Lijkt me wel dat dit spul uitstekend is om voor deze toepassing te gebruiken. Iemand zou een persje moeten maken voor de goede diameter pijp?
:?: Michel

Nog even zitten snuffelen: Porceleingoed wordt soms de eerste keer op 1400 graden 8) gebakken en dan geglazuurd. Die tweede brand is op een veel lagere temp om de kleuren te behouden. Die Chinezen konden honderden jaren geleden al die temperaturen bereiken met hun ovens. Lijkt me goed om uit te zoeken hoe :mrgreen:
grz,
Holtere
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: staal in RS

Bericht door RicharddeBlauw »

Heb gezocht maar kan het niet vinden.

Wat voor soort glas gebruikt men dan bij gas-onder-glas ? De blauwe vlam van een gaspit is toch zo'n 1400 gr ?
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: staal in RS

Bericht door hotglass »

Richard, ik weet niet wat je nu precies bedoeld met 'gas onder glas' want in de kassen doen ze dat kunstje namelijk ook.
Maar voor een antwoord is dat dan ook weer helemaal niet belangrijk!
Als een vlam 1400ºC is betekend dat nog niet dat het glas ook die temperatuur heeft.
Als dat een pot van glas van bv een koffie- of een theekan is, gaat die normaal gesproken van het vuur als het water kookt.
Het glas zal dan niet veel heter zijn als de 100 ºC van de inhoud.

Als je hem toch laat staan tot het water op is en de keuken begint te stinken naar smeltende plastic handvatten, is
je glazen pot nog steeds heel. Pas op het moment dat je die op het koude aanrecht zet gaat hij door
een (te)snelle afkoeling alsnog aan diggelen.
Plaats reactie