zaden,stekken,enthout,paddestoelenbroed etc ruilen ?

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

zaden,stekken,enthout,paddestoelenbroed etc ruilen ?

Bericht door David86 »

beste eco tuinders*,

toen ik gisteren bij john op visite was had ik wat pootgoed van egyptische ui voor hem meegebracht. ik vind dit zelf een fantastisch gewas en wou John er ook kennis mee laten maken , van hem kreeg ik een zakje zaaddoosjes van een tabaksplant terug (ik ben een roker dus dat kwam goed uit)

toen ik naar huis reed dacht ik : is het een idee om een netwerkje op te zetten waar we onze overschotten aan zaden, stekken etc kunnen ruilen met elkaar? op deze manier heeft iedereen de kans om een mooie volle moestuin met veel diversiteit te ontwikkelen zonder diep in de buidel te hoeven tasten

ik vraag dit vroeg in het seizoen ivm het bewaren van zaden en bepalen hoeveel er "door mag schieten"


wat denkt men ervan ?

*indien de term eco tuinder beschermt is en deze pas gebruikt mag worden na goedkeuring van een keuringsinstantie van de overheid bied ik bij voorbaat mijn excuus aan bij de rechtsgeleerde op het forum en mag dit gelezen worden als : personen die voor zichzelf voedsel kweken uit ideologisch oogpunt en daarbij geen gebruik maken van herbiciden pesticiden kunstmest en andere chemische hulpmiddelen
..
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: zaden,stekken,enthout,paddestoelenbroed etc ruilen ?

Bericht door Dutch John »

Goed plan. Komt inderdaad zowel diversiteit als de portemonnee ten goede. Om verzendkosten te sparen is het misschien ook een idee om bij aanstaande ontmoetingen altijd van tevoren een vraag- en aanbodlijstje door te nemen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: zaden,stekken,enthout,paddestoelenbroed etc ruilen ?

Bericht door kockie »

Ik zag al een soortgelijk initiatief op een ander forum.

Hoe doe je dat eigenlijk dat zaad trekken (voor de duidelijkheid BIJ PLANTEN!)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: zaden,stekken,enthout,paddestoelenbroed etc ruilen ?

Bericht door David86 »

hangt van de plant af

bladgroenten, sommige ui achtigen en de meeste knolgewassen laat je doorschieten dan gaan ze bloeien waarna de zaden vrijkomen als de zaden bijna "droog" zijn doe je een papieren zakje om de zaadbol en vallen ze daar in

peulvruchten de peulen laten hangen en drogen aan de plant de gedroogde peulen open maken en zaden verwijderen

bij groenten als tomaat komkommer paprika courgette pompoen meloen etc zaden uit de rijpe vruchten verwijderen (komkommer moet je dan wel lang laten hangen en is niet meer eetbaar

stekken is ook heel leuk en net zo simpel

groeten
..
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: zaden,stekken,enthout,paddestoelenbroed etc ruilen ?

Bericht door kockie »

Weet iemand hier ook wat van (fruitbomen) enten? Dat wil ik nog eens gaan proberen. Heb er al wel het een en ander over gelezen, maar moet nog eens op zoek naar een leverancier van onderstammen. We hebben thuis een boomgaard die aan vervanging/verjonging toe is. Ik denk hierbij aan een eventuele forum-workshop.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: zaden,stekken,enthout,paddestoelenbroed etc ruilen ?

Bericht door Brit »

kockie schreef:Weet iemand hier ook wat van (fruitbomen) enten?
Ja, Ik!!!!!
kockie schreef:Ik denk hierbij aan een eventuele forum-workshop.
Als er een redelijke reiskostenvergoeding tegenover staat, ben ik je man... :D :D :D

Maar even serieus, je moet het dan wel houden rond de langste dag, dan zijn de meeste ent-methoden uit te voeren.
Ik ga hopelijk van de zomer hier ook wat dingen uitproberen.....
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: zaden,stekken,enthout,paddestoelenbroed etc ruilen ?

Bericht door kockie »

Tja Brit,

Bij jou is een reiskostenvergoeding van 1ct/Km al te veel om te bekostigen....

Ik dacht dat de meeste entmethoden in "rust" uitgevoerd moesten worden. Is dat dus niet correct?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: zaden,stekken,enthout,paddestoelenbroed etc ruilen ?

Bericht door Albert van WdJ »

kockie schreef:Ik dacht dat de meeste entmethoden in "rust" uitgevoerd moesten worden. Is dat dus niet correct?
Occuleren doe je in ieder geval op/rond de langste dag. Dan laat de bast nl. makkelijk los.

Ik meen toch ook dat enten in rust wordt gedaan.

Occuleren is trouwens niet moeilijk. Heb het zelf bij appelbomen en rozen gedaan.
Onderstammen kun je ook vrij eenvoudig aan komen.

Ga kijken in een boomgaard naar wortelopslag. Vraag aan de eigenaar welk type onderstam er is gebruikt, en steek je opslag-stammetje uit. Je kunt ze direct occuleren met gewenste vrucht (als ze dik genoeg zijn) , of even een jaartje laten groeien.
Ook even checken op internet of een occulatie kan. Er bestaat ook 'uitgestelde onverenigbaarheid'. Breekt je occulatie soms jaren later alsnog af.

Albert
Change, before you have to.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: zaden,stekken,enthout,paddestoelenbroed etc ruilen ?

Bericht door David86 »

onderstammen weet ik wel aan te komen , het is alleen wachten op het najaar voordat de kwekers weer dingen uit de grond gaan halen

groeten
..
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: zaden,stekken,enthout,paddestoelenbroed etc ruilen ?

Bericht door David86 »

enthout word in rust gesneden, er word geent op het moment dat de boom weer tot leven komt het enthout word zolang in een koelcel/in je koelkast bewaard in een zakje.

occuleren moet ik nog leren :)
..
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: zaden,stekken,enthout,paddestoelenbroed etc ruilen ?

Bericht door Albert van WdJ »

David86 schreef:enthout word in rust gesneden, er word geent op het moment dat de boom weer tot leven komt het enthout word zolang in een koelcel/in je koelkast bewaard in een zakje.
Enten werd (wordt?) ook wel midden in de winter gedaan met wortelgoed. Dan worden de geënte planten 3 weken lang in een warme kas gelegd/gekuild waardoor de enten vastgroeien. Daarna weer terug in de koeling tot uitplanten.

Albert
Change, before you have to.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: zaden,stekken,enthout,paddestoelenbroed etc ruilen ?

Bericht door David86 »

Albert,

dat wist ik niet , wat is het voordeel van deze manier van werken ?

groeten
..
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: zaden,stekken,enthout,paddestoelenbroed etc ruilen ?

Bericht door Albert van WdJ »

David, Ik denk vooral spreiden van de werkzaamheden.
In het voorjaar is het op een kwekerij al druk zat.
En in de winter juist erg rustig.

Daarbij geef je de enten een voorsprong, zonder dat de knoppen echter uitlopen. Want het vastgroeien kost energie. En die energie gaat dan niet naar de uitlopende knoppen toe. Na de koeling kunnen de planten dus gelijk gaan uitgroeien in het voorjaar.

Wat ik ook wel eens vernomen heb, is dat de sterke sapstroom (vanwege de worteldruk) bij sommige soorten het vastgroeien van de ent verhinderd.
Door de warmte in een kas juist toe te dienen kun je hierin sturen. Gaat de sapstroom in het voorjaar dan echt op gang komen, zit de ent dus al vast.

Albert
Change, before you have to.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: zaden,stekken,enthout,paddestoelenbroed etc ruilen ?

Bericht door Albert van WdJ »

Om even terug te komen op de vraag om materiaal te ruilen.

Ik ben op dit moment bezig om broed van de gewone oesterzwam te vermeerderen (op rogge).
Gaat bijzonder goed nu ik een grote snelkookpan heb.
Vermeerdering doe ik in appelmoespotten, met beschermde beluchting.
IMG_3435 (Medium).JPG
Mogelijk kan ik dit ook ruilen tegen ander broed of iets anders. Oesterzwam is zeer eenvoudig te kweken op stro.

Daarnaast heb ik straks enthout of oculeerhout van zoete droogappels (M. sweet caroline) en van de goudreinet.


Albert
Change, before you have to.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: zaden,stekken,enthout,paddestoelenbroed etc ruilen ?

Bericht door Brit »

Bedankt Albert voor alle aanvullingen en uitleg.

Het is ook alleen van belang voor een demonstratie van oculeren/oogenten. voor alle andere vormen kan je gewoon de bladeren van de twijgen afhalen om te laten zien hoe het werkt. Ze schijnen zelfs dan nog een kans van slagen te hebben......

En als ik het zo lees, zou Albert een aardige demo moeten kunnen geven.
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Plaats reactie