Inhoud regenwatertank

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
peter1968
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 mar 2012, 08:35
Locatie: Peer

Inhoud regenwatertank

Bericht door peter1968 »

Ik wil graag een regenwatertank plaatsen om de wasmachine uit te "voeden". Hoe groot zou deze tank moeten zijn voor een gezin van 6 (2 volw. + 4 kinderen) ?

Zelf heb ik er geen flauw idee van .... hapelijk jullie wel :?
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Inhoud regenwatertank

Bericht door Tim »

Peter,

Ik heb ooit 3,5kuub geleerd. Echter dat is al even geleden, volgens mij is het tegenwoordig 4-6kuub.

Tim
Gebruikersavatar
Freutel
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 apr 2011, 17:17
Locatie: Schalbruch (D)

Re: Inhoud regenwatertank

Bericht door Freutel »

Hallo Peter,

e.e.a. is ook afhankelijk van het dakoppervlak waarvan je het water kan opvangen.

Bij duitse aanbieders vindt ik altijd wel tabelletjes die aan de hand van gezinssamenstelling en dakoppervlak weergeven welke tankinhoud van toepassing is.
Groet, Freutel
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Inhoud regenwatertank

Bericht door Sandman79 »

en ook of je er bv ook de wc's op aansluit, en ook nog bv er de wagen mee wast en regelmatig de tuin besproeit....

In België is bij nieuwbouw bv minimaal 5000 liter verplicht, en 3 verschillende aftappunten.
peter1968
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 mar 2012, 08:35
Locatie: Peer

Re: Inhoud regenwatertank

Bericht door peter1968 »

Tim schreef:Peter,

Ik heb ooit 3,5kuub geleerd. Echter dat is al even geleden, volgens mij is het tegenwoordig 4-6kuub.

Tim

Dat lijkt me toch wat veel voor enkel een wasmachine. Niet ?
peter1968
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 mar 2012, 08:35
Locatie: Peer

Re: Inhoud regenwatertank

Bericht door peter1968 »

Sandman79 schreef:en ook of je er bv ook de wc's op aansluit, en ook nog bv er de wagen mee wast en regelmatig de tuin besproeit....

Enkel de wasmachine... heb geen zin om mijn hele tuin om te graven voor een ton van 5m3.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Inhoud regenwatertank

Bericht door Tim »

Peter,

Sorry, niet goed gelezen :oops:

Een wasmachine gebruikt ongeveer 50L per wasbeurt. Hier kun je neerslag gegevens vinden:
http://www.knmi.nl/kd/normalen1971-2000/kaarten.html

Nu kun je met je dakoppervlak en het aantal wasbeurten wat jullie per week uitrekenen hoe groot je buffer moet zijn. Ik schat in, dat 20% van de neerslag verdampt op je dak, maar dat is een gok.

Succes,
Tim
Gebruikersavatar
Freutel
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 apr 2011, 17:17
Locatie: Schalbruch (D)

Re: Inhoud regenwatertank

Bericht door Freutel »

Hallo,
Heb er zelf nog eens over nagedacht over toepassing bij ons thuis. Ik vond daarom deze link nog: http://www.abwshop.de/go/abw2/home/hint ... nung.xhtml
Weliswaar in het Duits, heb hemzelf ook eens geprobeerd.
Groet, Freutel
peter1968
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 mar 2012, 08:35
Locatie: Peer

Re: Inhoud regenwatertank

Bericht door peter1968 »

Tim schreef:Peter,

Sorry, niet goed gelezen :oops:

Een wasmachine gebruikt ongeveer 50L per wasbeurt. Hier kun je neerslag gegevens vinden:
http://www.knmi.nl/kd/normalen1971-2000/kaarten.html

Nu kun je met je dakoppervlak en het aantal wasbeurten wat jullie per week uitrekenen hoe groot je buffer moet zijn. Ik schat in, dat 20% van de neerslag verdampt op je dak, maar dat is een gok.

Succes,
Tim

Jaarlijkse hoeveelheid neerslag = ca. 800 mm/m2

Dakoppervlak = ca. 25m2

Als ik dan het rekensommetje maak, valt er ca. 800 x 25 x 80% = 16000 liter water per jaar of 308 liter per week op te vangen.

De was machine verbruikt per week ca. 6 x 50 liter = 300 liter of zo'n 15600 liter per jaar.

Tot zover ben ik mee. Maar hoe leid ik daar nu de ideale toninhoud uit af ???
peter1968
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 mar 2012, 08:35
Locatie: Peer

Re: Inhoud regenwatertank

Bericht door peter1968 »

Freutel schreef:Hallo,
Heb er zelf nog eens over nagedacht over toepassing bij ons thuis. Ik vond daarom deze link nog: http://www.abwshop.de/go/abw2/home/hint ... nung.xhtml
Weliswaar in het Duits, heb hemzelf ook eens geprobeerd.

Volgens dit rekenmodel zou ik een tank van zo'n 600 liter nodig hebben, bij een reserve voor 14 dagen. Vraag is natuurlijk of 14 dagen voldoende is ?
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Inhoud regenwatertank

Bericht door Tim »

Peter,

Even kijken of je de maand of week gemiddelden kan vinden. Dan kun je de droogste maand nemen en hoever je die wilt overbruggen. Dat is dan je maat.

Groet,
Tim
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Inhoud regenwatertank

Bericht door Pietje »

Misschien mosterd na de maaltijd...

In heb van "Wetenschappelijk en Technisch Centrum voor het Bouwbedrijf" (www.wtcb.be) ooit een leuke publicatie gedownload waarin de vraag van Peter1968 duidelijk wordt beantwoord. Ik kon op de site van wtcp het bestand echter niet meer vinden, maar wel op: http://www.curbain.be/download/Ceco09_100121_Vos-NL.pdf (Opvang en gebruik van hemelwater)

Je kan ook googelen op Ceco09_100121_Vos-NL.pdf, want dat is de naam van de pdf.

Het is een prachtige verzameling van gegevens van verschillende bronnen. Over de dimensionering van de opvangput worden twee bronnen gebruikt: de "Waterwegwijzer voor architecten" en de VIBE. De belangrijkste factor voor het bepalen van de putgrootte is de mate waarin je accepteert dat de put leeg is door een periode van droogte. En die zal er altijd een keer zijn, dus je zal een keer drinkwater gaan/moeten gebruiken. En ook hoe je dat moet uitvoeren staat fraai beschreven...

Veel plezier!

Groetjes,
Peter Simons

PS: als iemand de originele url kan vinden, dan graag, want ik heb geen idee wat curbain voor site is...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Inhoud regenwatertank

Bericht door Dutch John »

We gebruiken een opvang voor de toiletspoeling die een capaciteit voor drie weken heeft. Dat is meestal genoeg. We kennen de laatste jaren echter langdurige periodes van droogte. En dan kom je zelden een paar dagen water tekort, maar eerder meteen weken. Dat laatste vraagt meteen om een verdubbeling van de voorraad. En dan heeft Pietje gelijk: is het dat waard.

Regenwateropvang blijft aandacht vragen na een lange droge periode. Allerlei organisch materiaal dat nat een gladde laag vormt, droogt, krult op, laat los en verstopt zeven en filters. Ook verzamelt zich materiaal op het dak tijdens een droge periode, want het spoelt niet weg.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
peter1968
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 mar 2012, 08:35
Locatie: Peer

Re: Inhoud regenwatertank

Bericht door peter1968 »

Pietje schreef:Misschien mosterd na de maaltijd...

In heb van "Wetenschappelijk en Technisch Centrum voor het Bouwbedrijf" (http://www.wtcb.be) ooit een leuke publicatie gedownload waarin de vraag van Peter1968 duidelijk wordt beantwoord. Ik kon op de site van wtcp het bestand echter niet meer vinden, maar wel op: http://www.curbain.be/download/Ceco09_100121_Vos-NL.pdf (Opvang en gebruik van hemelwater)
Zeeeeeeer interessant, dankuwel !
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Inhoud regenwatertank

Bericht door Pietje »

Dutch John schreef:Regenwateropvang blijft aandacht vragen na een lange droge periode. Allerlei organisch materiaal dat nat een gladde laag vormt, droogt, krult op, laat los en verstopt zeven en filters. Ook verzamelt zich materiaal op het dak tijdens een droge periode, want het spoelt niet weg.

Groet,
DJ
Voor dit probleem heeft de 12-ambachten een leuke oplossing gepubliceerd: de regenwater-wip. Deze dient voor alle filters te worden geplaatst. Het terugzetten van de wip gebeurt handmatig.
Er zijn natuurlijk allerlei leuke oplossingen te verzinnen om dit (na xx liter water of zo) vanzelf te laten gebeuren, maar deze opzet is eenvoudig en bruikbaar.

http://www.de12ambachten.nl/beter1x/bet ... terwip.php

(Beter 1x zien dan 100x horen ;-) )

Groetjes,
Peter

PS: ik heb al spullen in huis om dit voor onze regenton uit te proberen, dus dat zal ik tzt plaatsen...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie