Emaille kachel reinigen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Emaille kachel reinigen

Bericht door Dutch John »

Hallo,

Een van onze kachels, een zwart emaille Etna allesbrander, heeft sinds de aanschaf licht gekleurde vlekken in/op het emaille. Ik verdenk de verkoper met autowas in de weer geweest te zijn, want bij aankoop schitterde het emaille als nieuw. Kan natuurlijk ook dat de vlekken er al waren en hij ze verdoezeld heeft. Misschien van een kunststof borstel? We hebben zeep en licht schurende middelen gebruikt zonder succes. Zelfs het door AGA aanbevolen Astonish (soort Vim) werkt niet. De vlekken voelen stroever aan dan schoon emaille, maar toch lijkt het erin gebrand. Voordat ik met zuren of basen aan de gang ga, zou ik willen vragen of iemand een andere oplossing kent. Alle pogingen die we ondernomen hebben zijn bij een uiteraard koude kachel uitgevoerd. Misschien een warme kachel met schuurmiddelen te lijf gaan?

De verkoper ligt op het kerkhof, dus daar is niets te claimen.

Groet,
John
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Heb je ook al een echt polijstmiddel geprobeerd? Alleen dat is volgens mij in staat om (w?l met veel werk) een optisch glad oppervlak te bekomen. Dat is wat ook voor de afwerking van telescoopspiegels wordt gebruikt.

Het emaille kan misschien ook opgebouwd zijn uit m??r dan ??n laagje. Als het glanzend, doorzichtig toplaagje op bepaalde plaatsen beschadigd is of ontbreekt, zal dit niet gemakkelijk op te vangen zijn. Een houtkachel kan erg warm worden en tegen die temperaturen zijn was- of vernislaagjes niet bestand.

Dirk
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi,

Als je auto polijstmiddelen gaat gebruiken kun je veel soorten krijgen. Rubbing compound is op autolak gebied het meest grofste wat je kunt krijgen. Met spul gaan wij nog redelijk snel door harde 2 componenten verf mee. Dus als voor polijst middelen kiest deze als laaste gebruiken.

Commadant cleaner is redelijk verkrijgbaar overal in autospeciaal zaken.
Op de bus staat een nummer. 1 staat voor de grofste versie en 8 voor de meest vijnste. Ik kan de plekken niet zien maar ik denk dat je aan nummer 4 voldoende zal zijn. Na het polijsten moet je het wel in de was zetten voor de mooie glans waar je het overhad.

Kan het niet zo zijn dat de plekken helemaal al doorgetrokken zijn in het emaille.

Trouwens voor dat je gaat poetsen moet je wel zorgen dat je aga wel is afgekoeld. Dat is beter voor het eind resultaat.

mark
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bericht door Dutch John »

Mark, Dirk,

Auto poets en polijstmiddelen heb ik gebruikt. Ook rubbing compound. Helpt niets. De vlekken zitten waarschijnlijk ingebrand. Of misschien is er juist een laagje emaill wegge?tst. Het zit in of op het toplaagje. Als er wat wegge?tst is, zal alleen een glaspolijstmiddel helpen; als dat tenminste in de reguliere handel te verkrijgen is?

Groet,
John
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

Dutch John schreef:Mark, Dirk,

Auto poets en polijstmiddelen heb ik gebruikt. Ook rubbing compound. Helpt niets. De vlekken zitten waarschijnlijk ingebrand. Of misschien is er juist een laagje emaill wegge?tst. Het zit in of op het toplaagje. Als er wat wegge?tst is, zal alleen een glaspolijstmiddel helpen; als dat tenminste in de reguliere handel te verkrijgen is?

Groet,
John
maar het zal nooit een eco-kachel worden :(
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi,

Even vragen bij de plaatselijke glashandel. Die kunnen je vast wel verder helpen.

mark
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Misschien helpt deze discussie je wat verder met tips of kun je op die site je vraag stellen?

Dirk
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bericht door Dutch John »

Mark, Dirk,

Bedankt voor de tips, ik zal bij de glashandel eens naar ceriumoxide vragen.

Groet,
John
Plaats reactie