Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Johnnw
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 jan 2012, 20:13
Locatie: Nunspeet
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Johnnw »

Ik zou ook geen kettingtakel of een tirfor alleen gebruiken ik heb het een keer meegemaakt bij iemand die de boom over zich heen kreeg. Dat is nu zo'n 4 jaar geleden en diegene loopt nog steeds in corset.

Verder mooi spul en net werk!!
Johnnw
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 jan 2012, 20:13
Locatie: Nunspeet
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Johnnw »

Hierbij mijn gereedschap!!

Afbeelding
Mijn Stihl Ms341 semi professionele zaag. Fijn zaagje niet te zwaar en genoeg vermogen om nog een redelijk boom mee om te zagen en te verwerken tot brandhout.

Afbeelding
Het vierdelige kloofmes van mijn Posch Splitmaster 9T. Werkt prima met een houtje tot een 40cm (De grootste blokken kloof ik dan nog een keer). Het moet dan niet al te noestig zijn.

Afbeelding
Mijn Posch Splitmaster 9T met snelverkeeronderstel en 11 pk Briggs en Straton benzine motor. Heb hem nu 1 maand en bevalt mij best. Het dikste hout was denk ik zo'n 55cm, die hij met gemak door het enkele mes heen drukt.

Afbeelding
Mijn Fiskars x25 hier is alles mee begonnen. Prima bijltje mocht wat zwaarder zijn, maar ik heb nagenoeg alles ermee kapot gekregen. Noesten een plakoksels wil de redelijk kloven al moet je af en toe een andere kloofmanier toepassen.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Brit »

Hoi bertocello,

Ook van mijn kant, net setje gereedschap. Maar ik heb ook nog even een paar opmerkingen.
Een lier is alleen nodig als de boom z'n zwaartepunt naar achter blijkt te hangen. Als het zonder kan, geniet dit de voorkeur omdat het zéér gevaarlijk is om langs of in het valgebied te lopen. Je moet dus achter de boom kunnen blijven na het zagen van de valkerf en de spin-sneden of een tweede persoon erbij hebben die de lier bedient.
Ik hield mijn hart vast toen ik je langs de boom zag lopen terwijl deze op scherp stond! Zeker omdat ik dacht te zien dat je helemaal geen spin-sneden hebt gezaagt.

Het gevaar zit in de details, dus als je de kans hebt om een cursus te doen of een les van een pro, dan zou ik dat niet laten. Dat is trouwens een algemeen advies voor iedereen..... :mrgreen:

Groetjes, Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door JantjeV8 »

Gereedschap en uitrusting ziet er inderdaad goed uit. Ervaring kun je alleen in de praktijk opdoen, zo dus. Persoonlijk zou ik, maar dat is op een film niet in te schatten, op zo'n open plek geen draad spannen. Er is zoveel plek waar die boom vrij mag vallen. Maar dat is ieder voor zich, maar net waar je je comfortabel bij voelt. Alleen je denkt veilig te werken door een lier te gebruiken, maar je gaat precies op de landingsplaats staan...

Maar die kettinglier op zich is prima. Alleen ik trek de boom nooit naar me toe. Het touw/ketting/kabel of wat dan ook draai ik in de valrichting om een andere boom, dan de bocht om en een stukje verder vast zetten om op spanning te zetten. Dan sta je altijd er buiten.
Of zo zeker van jezelf zijn dat de kabel altijd langer is dan dat de boom hoog is. Kun je eenvoudig testen door een recht takje halverwege door te breken, in een 90gr hoek buigen, 1 uiteinde tegen je neus houden en dan over het andere uiteinde heen kijken. Zover van de boom vandaanlopen tot je de top van de boom over het uiteinde ziet verschijnen. Dan sta je ongeveer op het punt waar het topje van de boom neer komt.

Je verkijkt je op het zware hout van een boom. Maar vergis je niet hoe gruwelijk hard de dunne uiteinden van de takkenbos aan komt zwiepen, daar leg je het echt tegen af.

Nog een visie:
Ik vel de bomen wat hoger van de grond, ik laat zo'n 60cm onderstam staan. Je staat dan steviger tijdens het vellen, kunt makkelijker weg springen mocht de boom onverwachts anders wegdraaien o.i.d. Maar ook houdt je je ketting langer scherp. Je zit minder in de grond en in het zand. De onderstammen haal ik pas m'n laatste zaagdag van het seizoen weg.

Wat een heleboel werk scheelt: Gebruik een wig om de boom de goeie kant op te sturen als het gewicht wat verkeerd hangt. Velsnede uitzagen, weerskanten spintsnedes maken, inzagen om te laten vallen, zaag terug nemen, 1 of 2 beitels er in jassen om de boom op te wiggen, dan zaag er kops terug insteken en verder doorzagen.

Natuurlijk zaag je wel eens net te ver..... Nog ietsje denk je en dan gaat die boom achterover leunen, zaag geen kant meer op te krijgen.... Ook dat gebeurd. Daarom altijd een 2e zaag/zager bij de hand, een flinke koevoet, en in het laatste geval pas de lier omdat dat weer zoveel werk is... Of de zaag dan vrij zagen, of een velsnede de andere richting op maken, al is dat dan meestal niet de meest ideale landingsplaats.

Blijft mooi werk.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door JantjeV8 »

Ben m'n winteroogst aan het wegwerken. Voor de winter had ik een Unimogje op de kop getikt. Later bleek waarom hij niet te duur was.... Nogal wat werk aangehad om hem veilig mobiel te maken.
Daarna de kraan er op gebouwd, evenals de hydrauliekpomp en de aandrijfas aan de pto.
Vrij recent heb ik er nog een hydraulisch circuit bij gelegd, ik heb nu aan alle zijden van de wagen snelkoppelingen zitten om bijvoorbeeld de klover aan te sluiten.

Tijdens het kloven heb je alles bij de hand, de kraan voor het zware hout en de klover. Hoeft er maar 1 aggregaat te draaien. Het werkt echt super, en heel wat minder herrie dan met de Fairyman 1-pitter die ik altijd gebruikte.
Bijlagen
Gewoon leuk, al dat hout
Gewoon leuk, al dat hout
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door pelletpower »

Kijk, dat is nog eens materiaal. En op de achtergrond nog een onverslijtbare w124, op ppo?
Unimog staat ook hoog op mijn verlanglijstje
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Johndc »

Als ik dat allemaal zo bekijk dan vraag ik me af wat jullie allemaal verwarmen. Of beter nog wat jullie verbruiken aan hout.
Ik heb niet meer dan één gebuur die een timmerbedrijfje heeft en zijn afval (zowel stukhout als SZ) bij mij deponeert.
En ik hou nog over! En het is heus niet koud hier in huis en werkplaats hoor!
Dus wat doen jullie met al dat hout? :roll:
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door JantjeV8 »

Het gaat er niet om wat we verstoken. Dat gereedschap gebruik ik om het hout kort te maken, stoken komt pas later.. :wink:

Is het nodig, al dat materieel, nee,waarschijnlijk kan het met minder ook. Soms sta ik ook wel eens met de kloofbijl me uit te kuren.
Anderzijds, omdat je het gereedschap hebt, kun je wel net wat meer aan dan een ander, en dan kun je toch net de mooiere bomen aan.
En die Unimog, tja, iedere gek zijn gebrek zal ik maar zeggen. 't-is gewoon mooi, met dat oude ding de bossen in, kraantje spelen e.d. Ik ga er nog een hydraulische stammenklem bij maken, wordt het nog leuker. Spaart m'n rug ook nog wat uit, des te langer kan ik met hout stoken doorgaan.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Pietje »

Hoi Bertocello!
De meeste punten zijn benoemd, en zeker met je PBM's ben je goed bezig.
bertocello schreef:De kettingtakel is wel handig omdat de boom dan op een vrije plaats valt wat het verkleinen zeer vergemakkelijkt.
greetz Bertocello
De lier helpt enkel om de boom over het zwaartepunt te trekken als hij de verkeerde kant op valt. De geometrie van de zaagsneden (en dan eigenlijk alleen de breuklijst, de smalle strook hout die niet doorgezaagd wordt) bepaalt waar de boom terecht komt. ... en als je toch een lier gebruikt, koop dan een tirfor. Bij deze Maasdammers gaat de trekkracht snel te weinig zijn, en dan kun je geen kant meer op... :oops:

Ik zou deze boom niet met een lier omgehaald hebben, maar met velwiggen. Die zijn zowiezo handig om bij je te hebben, al is het maar om een klemmende zaag te voorkomen/los te slaan.

Als je bomen velt voor palen/planken, dan is het zaak om zo laag mogelijk te zagen. Maar voor brandhout zou ik gewoon 1 haardblok hoger de boom vellen, en dan naderhand dat blok loszagen. Comfort is ook belangrijk ;-)

Afgezien van onder een vallende boom doorlopen werk je rustig en secuur. Komt goed!
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
cotweeneutraal
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 dec 2011, 20:54

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door cotweeneutraal »

Johndc schreef:Als ik dat allemaal zo bekijk dan vraag ik me af wat jullie allemaal verwarmen. Of beter nog wat jullie verbruiken aan hout.
Ik heb niet meer dan één gebuur die een timmerbedrijfje heeft en zijn afval (zowel stukhout als SZ) bij mij deponeert.
En ik hou nog over! En het is heus niet koud hier in huis en werkplaats hoor!
Dus wat doen jullie met al dat hout? :roll:
ik zat mij net hetzelfde af te vragen, wat is trouwens de totale kost? Je hebt bljkbaar nodig:

traktor om boom uit bos te trekken
kloofmachine
lichte en zware kettingzaag
vrachtwagen met kraan :mrgreen: (of toch minstens een grote aanhanger)
speciale broek
speciale schoenen
lier
...
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door wiha »

Hobby !
De ene Hobby combineren met de andere.
Het genot om in het bos of groen te werken.
Het ree wat even de kop op steekt of wegrent, de keutels ervan die je tegenkomt... enzz
fysieke bezigheid, rust roest.
back to the basic, denken aan hoe onze voorouders het moesten doen om s winters niet te creperen.
Wakker liggen van je ecologische bijdrage : uitstoot, bosbeheer.
En vooral geen geld tellen en niet rekenen, maar genieten van kleine dingen...

I could explain but you wouldn't understand

Als het financiële doorweegt zijn er andere methoden.

grtz, Wiha
Kingkaw
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 feb 2012, 19:01

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Kingkaw »

We konden het niet laten en hebben toch een lot bomen gekocht in de Ardennen. Te vellen tegen nieuwjaar 2013
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Bufferboost »

Alle complimenten natuurlijk voor het filmpje over het vellen van bomen met een lier. Maar wel een min of meer "waarschuwende"opmerking voor beginnelingen: lieren in een bos? Inderdaad levensgevaarlijk en alleen maar ongelukken mee gezien. Hooguit onder zeer specifieke omstandigheden, bijvoorbeeld in de bebouwde kom. En de tijd? Ik denk dat je gauw 10 keer langer bezig bent, en dan nog per boom. En vaak zie je ook dat vóórdat de kabellier wordt losgemaakt en nog even gauw meterstukken worden gezaagd met gevaar voor bekabeling die in de kettingzaag raakt. Nee, een spoedcursus goed motorzagen en motorzaagonderhoud volgen en leren van iemand met ervaring. En nooit (!) alleen het bos in. Ik heb teveel ongelukken gezien.

En dan nog een kleine opmerking over te vellen bomen op grotere hoogte afzagen. Lijkt inderdaad ontspannender, ... maar is veel gevaarlijker omdat nu ook spankrachten op het onderstuk kunnen komen te staan. Bovendien zal een terugslaande zaag op volle toeren meer verwondingen aanrichten aan je lichaam dan gehurkt of op je knieën op de grond. Meeste veiligheidskleding geeft (beperkte) bescherming vanaf de lies naar beneden.

Groetjes Hans (oude bosbouwschool leerling :) )
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Pietje »

Hoi Hans!
Bufferboost schreef:.... omdat nu ook spankrachten op het onderstuk kunnen komen te staan.
Kun je uitleggen wat je hier mee bedoelt?
Groetjes,
Peter
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door wiha »

Inderdaad , waardoor kans op splijten en wegschieten van de stam.
Als een stam je in die omstandigheden ( meestal borsthoogte) raakt tijdens het vroegtijdig breken of splijten dan vertel je het niet na.
De structuur van het hout is hogerop anders en van die aard dat de stam daar sneller kan splijten dan onderaan.
Een korte demonstratie of cursus bomen vellen is voor iedereen wel op zijn plaats.

grtz, Wiha
Plaats reactie