Houtkachel in cv systeem

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Bob1
Berichten: 46
Lid geworden op: 05 jan 2007, 20:14

Bericht door Bob1 »

Op http://www.carmen-ev.de/dt/energie/sche ... /main.html zie een mooi voorbeeld van een zo'n automatische stukhout kachel. Allen deze zet je dus niet in de woonkamer. Maar wanneer dit ontwerp een beetje verbouwd wordt moet het toch mogelijk zijn om in de 2 trek vlammen te kunnen waarnemen. Dus bij de 2 trek aan de voorzijde te voorzien van glas. De 3 trek zal dan een andere plek moeten vervullen. Bijvoorbeeld door de 3 trek hoger te plaatsen of aan de achter zijde of de warmte uitwisseling met cv water te laten plaatsvinden in een dubbelwandige pijp gevuld met cv water. Jammer dat ik nog steeds geen voorbeelden op internet kan vinden voor wat ik wil.
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Bericht door frans »

Het zicht valt wel tegen.
Als het n.l. goed gaat dan zie je in de tweede kamer alleen een oranje/blauwig schijnsel.
Als de ruit wat smerig is dan moet je er echt al behoorlijk dicht bij zijn om het te zien.
Het vlakkert n.l. ook niet.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Bob1 schreef:...Bij de vuilverbranding ketel op mijn werk is de eerste trek 3/4 van tegels en stampmassa gemaakt. Dit om juist een hoge temperatuur te verkrijgen in de eerste trek. Echter nieuwe generatie ketels hebben geen vuurvaste materialen, hier zijn de membraamwanden opgelast met inconel...
Sommige soorten rvs kunnen (redelijk) vuurvast genoemd worden. Dat komt omdat het oxidelaagje goed bestand is tegen allerlei aantastingen bij hoge temperaturen. Maar zelfs de laagste klasse vuurvaste stenen presteren beter dan de beste vuurvaste metalen op gebied van algemene vuurvastheid.

Dat een bepaalde verbrandingsketel ergens een metalen wand (of wanden) heeft, kan te wijten zijn aan dat er op die plaats een vorm van warmteuitwisseling moet gebeuren. Bijvoorbeeld het 'koelen' van een bepaalde verbrandingsruimte door het voorverwarmen van verbrandingslucht. Allerlei andere redenen kunnen er de oorzaak van zijn dat bepaalde onderdelen van metaal moeten gemaakt worden. Die nieuwe generatie ketel zal echter ook verbrandingszones hebben met een niet-metalen vuurvaste bekleding.

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Bob1 schreef:...Bij mijn kachel was het dak een beetje doorgebrand. Ik had nog wat staal ligen 12 en 14 mm plaat die eerder gebruikt werden voor hardsoldeer tafels. Dus in de kachel heb ik deze platen ingelast. Zowel het dak als de achter en zijkant. Door de dikte van het materiaal geen last van inbranden of verbranden van staal. Dat terwijl ik de kachel soms zo heet opstook dat de afvoerpijp en bovenzijde rond de afvoer vuurrood worden.
Een dikwandige plaat verdeelt de warmte veel beter dan een dunwandige plaat. Daardoor wordt het haast onmogelijk om de plaat lokaal te overhitten en zo te verbranden. Het afkoelend effect op het vuur blijft echter bijna hetzelfde. In metalen kachels blijft de temperatuur honderden graden beneden de ideale temperatuur die gewenst is voor volledige verbranding.

Dirk
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bericht door Dutch John »

Dirk Bauwens schreef: Sommige soorten rvs kunnen (redelijk) vuurvast genoemd worden. Dat komt omdat het oxidelaagje goed bestand is tegen allerlei aantastingen bij hoge temperaturen. Maar zelfs de laagste klasse vuurvaste stenen presteren beter dan de beste vuurvaste metalen op gebied van algemene vuurvastheid.


Dirk
Ik heb in m'n oliegestookte cv ketel eens een target van RVS (300 serie?) gemaakt om de hete verbrandingsgassen direkt na de vlam om te keren. Binnen 2 weken compleet doorgebrand. Kan kennelijk niet tegen de het constant gloeien en een kleine overmaat zuurstof. Nu van vuurvaste steen. Houdt het al jaren prima.

Groet,
John
Plaats reactie