Rocket-bell met betonstenen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Adri1965
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 dec 2011, 19:10

Re: Rocket-bell met betonstenen

Bericht door Adri1965 »

Hallo Richard,
sorry dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest,

met vuursteen bedoelde ik een vuurvaste metselsteen.

Ik heb de stenen boven op mijn bestaande houtkachel gelegd (een ouderwetse gietijzeren kachel) tot ze een temperatuur bereikte dat ze niet meer warmer werden. Dat was dus de hoogste temperatuur. Op dat moment heb ik ze op onderzettertjes op de tafel geplaatst en elk kwartier de temperatuur gemeten om te zien hoeveel energie / warmte ze vast hielden, of niet. Hiermee was voor mij duidelijk dat het (met deze stenen in ieder geval) dat het niet zoveel uitmaakt waarvan ik de buitenzijde van mijn kachel maak. En we dus een gebakken steen uit konden zoeken die we mooi vonden, ook belangrijk als de kachel straks midden in de kamer staat! Ik heb nu een steen besteld van 1665 gram.
Het verschil in de start temperatuur tijdens de meting zit volgens mij in het verschil in de vlammen in mijn kachel (waar op dat moment de vlammen het hoogste waren) en waar dan de steen op de kachel lag, links, midden, rechts.
Ook het verschil in het volume van de stenen (betonklinker, vuurvaste steen en metselsteen) maakte ook niet zoveel uit in de warmte afgifte.
Hoe snel de stenen de warmte opnemen heb ik niet precies gemeten. Tijdens het opwarmen heb ik af en toe wel gemeten om te zien hoe warm ze waren maar daarin zaten geen grote verschillen, ik heb het alleen niet genoteerd. Ik ga er vanuit dat dat ook niet zoveel uit zal maken, mogelijk dat ik er straks een houtje meer op moet gooien maar veel meer zal het niet uitmaken (hoop ik :P ) maar ik zal het nooit zeker weten.

Groeten Adri
DeVos R
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 feb 2012, 00:03

Re: Rocket-bell met betonstenen

Bericht door DeVos R »

Grtjes iedereen,

ben zelf ook aan 't overwegen om een rocket bell te metselen.. Heb momenteel een bergkachel type 7 staan is toch iets te licht, kachel functioneert wel goed. Heb enkele vraagjes omgtrent de rocket. Is er een bypass nodig om deze aan te steken? Zag ergens in de eerste tekeningen dat er een bypass was en in de latere niet + in mijn geval zou de rookgasafvoer aan de achterkant moeten komen ipv bovenop. Heb wel een plannetje gevonden maar dit was bij een enkele bell deze lijkt mij van massa maar de helft van de double rocket. Waardoor ik weer minstens 2x moet stoken.

Alvast bedankt
Adri1965
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 dec 2011, 19:10

Re: Rocket-bell met betonstenen

Bericht door Adri1965 »

Goede avond Hr De Vos.

op onderstaande link van Peter van den Berg staat de complete ontwikkeling met diverse tekeningen.
Als je ruimte voldoende hebt kun je volgens mij alles maken en maakt het niet uit waar je de rook afvoer maakt.

http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?t=875

en op onderstaande link zie je een complete kachel gebouwd.

http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=1608

Groeten Adri
DeVos R
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 feb 2012, 00:03

Re: Rocket-bell met betonstenen

Bericht door DeVos R »

Bedankt Adri, heb al bijna alles erover gelezen denk ik. Het probleem is dat de kachels met rookuitgang achteraan en met dubbele bell meestal kachels zijn met een bankje of dergelijke. Bij mij staat de kachel in een hoek, is te zeggen de inoxen kachelbuis in de hoek en de kachel 1 meter er voor. Zou dus het liefst een type zoals de bergkachel plaatsen in de hoogte dus. Niet gemakkelijk... :? Trouwens hoe vordert uw project?
Adri1965
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 dec 2011, 19:10

Re: Rocket-bell met betonstenen

Bericht door Adri1965 »

Hallo Hr de Vos, en de rest.

Kachels met een dubbele bel hoeven helemaal niet met een bankje of zo, als je de ontwerpen in sketch-up bekijkt van Peter zie je een compleet rechte kachel met 2 bellen boven elkaar :) . de enigste vraag die ik dan wel heb is hoe hoog zit de aansluiting van de RVS buis? Bij het laatste ontwerp van Peter zou je hem er al op ± 1650 mm uit kunnen laten komen.

Ik ben weer wat verder gekomen, ik heb alle kleine vuurvaste beton delen al gestort, de grote kon ik niet vorstvrij wegleggen en heb ik dus nog niet gestort.
De voorste vuurvaste beton balk van de stook plek heb ik een beetje aangepast dat er geen brandend hout uitrolt als ik de deur open doe.

Gisteren heb ik nog aan het RVS deurtje en het kozijn gewerkt, het kozijn is klaar het deurtje en de klep (nog) niet.

Ik heb tussen de bouwkundige muur en de kachel 20m¹ koperen buis aangebracht om mogelijk later nog eens een (vloer) verwarming voor de douche aan te kunnen sluiten. (later krijg ik ze er niet meer tussen :? )

en ik heb al een stukje van de brandkamer gemetseld.

hieronder nog enkele foto's met de stand van zake op dit moment.

Groeten Adri
Bijlagen
Warmtewisselaar.JPG
RVS kozijn met deur en klep.jpg
Voorste balk zonder mal.JPG
beton met mal.JPG
Beton gietstukken.JPG
DeVos R
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 feb 2012, 00:03

Re: Rocket-bell met betonstenen

Bericht door DeVos R »

Dat is `m net bij mij zit de rvs aansluiting op ongeveer 45cm boven de vloer. Hier staat momenteel een bergkachel. Ga ik later in `t bijgebouw plaatsen. Vraagje adri moet je aan de koperenbuis geen drukvat of dergelijke aansluiten?
Adri1965
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 dec 2011, 19:10

Re: Rocket-bell met betonstenen

Bericht door Adri1965 »

Hallo Hr Vos.

Of de de kachel aan kunt sluiten aan de bestaande aansluiting weet ik niet, mogelijk dat iemand anders hier een antwoord voor je heeft?

De aansluiting van de koperen buis moet ik later als ik heb ga gebruiken nog eens goed bekijken hoe ik het allemaal ga doen. het zal ook wel iets worden met een drukvat,buffervat, ontluchtingen, circulatiepomp enz enz.
Mijn Schoonbroer heeft ongeveer hetzelfde gemaakt bij een speksteenkachel, dus daar kan ik wel af gaan kijken. :D

Groeten Adri.
Adri1965
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 dec 2011, 19:10

Re: Rocket-bell met betonstenen

Bericht door Adri1965 »

Het is weer een knutsel weekend geweest en met de carnavalsdagen heb ik ook nog wat kunnen doen. zie foto's.
Ik heb ook mijn veegluik in papier gemaakt om te zien of mijn uitslag klopt en of het werkt. en ja het klopte :D

Ik ben me ondertussen ook aan het oriënteren op het rook kanaal. op de plek waar ik hu de kachel plaats moet ik een nieuw rookkanaal maken. ik ga voor de geïsoleerde RVS dubbelwandige buis.
Maar nu heb ik de vraag, is het nodig of raadzaam om deze te gebruiken vanaf de kachel of pas vanaf de nisbus in de verdiepingsvloer? En het eerste deel enkelwandig uitvoeren?
En is er een noodzaak om het stukje buis tussen de kachel en het plafond later nog weg te kunnen halen (ik denk zelf van niet) ik heb er namelijk weinig plaats. In de hoogte 590 mm en ik moet een sprong naar links maken van ± 300 mm. (dan kan ik mijn buis vanaf de kachel naar buiten in een keer opbouwen.)
Mijn kachel komt vol in het zicht te staan dus ik wil (eigenlijk :? ) niet de truc toepassen om een horizontale buis te gebruiken als Mees gedaan heeft.

Groeten Adri
Bijlagen
Sifon in aanbouw.
Sifon in aanbouw.
na weer een dagje knutselen weer vooruitgang geboekt.
na weer een dagje knutselen weer vooruitgang geboekt.
veegluik in papier om te zien hoe het zou gaan worden
veegluik in papier om te zien hoe het zou gaan worden
Adri1965
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 dec 2011, 19:10

Re: Rocket-bell met betonstenen

Bericht door Adri1965 »

Het is al weer even geleden dat ik iets gepost heb, maar hier is alles wel doorgegaan. De kachel staat er (bijna) compleet we hebben gisteravond de eerste stookbeurt gehad, met het, volgens mij gebruikelijke, rookfestijn in de kamer.... :( .
Hij brand nu voor de tweede keer, zonder de rookproblemen. :D :D
Ik heb de alles compleet behalve de extra rvs luchtpijpen in de brandkamer, deze komen in het midden van de komende week.

ik heb nog enkele laatste foto's toegevoegd

Groeten Adri
Bijlagen
Uitgang rocket en luchtkanaal.JPG
vooraanzicht links.JPG
vooraanzicht rechts.JPG
Eerste vuurstapel.JPG
Eerste vuur.JPG
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket-bell met betonstenen

Bericht door peterberg »

Adri1965 schreef:De kachel staat er (bijna) compleet we hebben gisteravond de eerste stookbeurt gehad, met het, volgens mij gebruikelijke, rookfestijn in de kamer.... :( .
Hij brand nu voor de tweede keer, zonder de rookproblemen. :D :D
Ik heb de alles compleet behalve de extra rvs luchtpijpen in de brandkamer, deze komen in het midden van de komende week.
Hihihihi... Het is waar, zonder bypass is opstarten een probleem als het ding vers is. Daar weet Mees ook over mee te praten. Maar dat gaat na een paar keer over en dan is de bypass weer een onnodig en kwetsbaar ding die je nooit meer nodig hebt. Er is een weg omheen, maak het veegluikje naast de deur open en maak daar een klein vuurtje achter. Doordat dat luikje direct voor het stijgkanaal zit heb je een goeie kans dat het daarna met het grote vuur goed gaat.

Ik vind het ding er trouwens verrassend goed uitzien! Erg schoon branden zal-ie nog niet doen omdat de buizen voor de secundaire beluchting er nog niet in zitten. Had ik echt zoveel veegluikjes op de tekening staan?
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
wouter a
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 nov 2009, 15:46
Locatie: Zwaag

Re: Rocket-bell met betonstenen

Bericht door wouter a »

@adri

wat je kunt doen om de rookuittrde in de droogfase te verminderen is de pijp eerst warm te stoken, hiermee maak je alvast wat trek zodat het geheel wat sneller doorstroomt.

Ikzelf gebruik hiervoor een gel potje welke ik laat branden onder een open kanaal. Soms gebruik ik bio-ethanol, zo'n 50 ml in een bakje moet voldoende zijn.

Mvg
Wouter A
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
Jimmeuh
Berichten: 176
Lid geworden op: 17 nov 2010, 20:46
Locatie: Borgloon

Re: Rocket-bell met betonstenen

Bericht door Jimmeuh »

Ziet er knap uit! Goed gewerkt!

Ben benieuwd naar de prestaties :)
Huisje breek mij niet...
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Rocket-bell met betonstenen

Bericht door deleted »

Inderdaad Adri,

Dat is een heel mooi exemplaar geworden. Hoed af !

G
PS dit is zeker het eerst gebouwde van model6 ?
Adri1965
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 dec 2011, 19:10

Re: Rocket-bell met betonstenen

Bericht door Adri1965 »

Hoi Allemaal,

@ Peter,
nee jij hebt in je ontwerp een veegluik minder getekend. Ik heb er boven een extra in gemaakt omdat ik anders niet in een gedeelte van van de bovenste bel dacht te kunnen komen.
Achteraf gezien ging dat wel omdat ik uiteindelijk in de bovenste bel de uitlaat naar de rookafvoer niet gemetseld heb (wegens plaatsgebrek) maar er voor gekozen heb de kachelpijp door de bovenste plaat naar beneden heb laten lopen om de "uitgang" van de bovenste bel te verlagen en daardoor in de kachel bij het veegluik links boven meer ruimte gekregen heb.
Ik denk dat het uiteindelijk niet veel uitmaakt omdat mijn veegluiken gevuld zijn met 40 mm beton.

@ Wouter,
het warm stoken van de pijp van het rookkanaal heb ik geprobeerd, maar ik heb na enkele minuten al het vuur in de brandkamer aangestookt. Het vuurtje onder het rookkanaal is toen verstikt door de rook uit de brandkamer..... einde hulp... begin rookpret :? ( de volgende dag lagen er nog half verbrande houtjes in)
Ik bedenk me nu dat het warmstoken met brandgel van het kanaal van bel 1 naar bel 2 ongeveer 30 minuten voor het ontsteken van het grote vuur wel zou kunnen helpen.

@ Jimmeuh
Van de prestaties kan ik niet veel zeggen. Ik kan het niet meten, maar lekker warm wordt ie wel :!: :!: :mrgreen: :D

@ Gandalf,
Ik heb van Peter begrepen dat er een stuk of 6 rocket-bell kachels gebouwd zijn, maar ik weet niet of er ook een model 6 bij zit.

Groeten A3

ps het is nu weer lekker warm hier, gelukkig dat de zomer dit jaar niet zo vroeg is :lol:
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket-bell met betonstenen

Bericht door peterberg »

Adri1965 schreef:...Achteraf gezien ging dat wel omdat ik uiteindelijk in de bovenste bel de uitlaat naar de rookafvoer niet gemetseld heb (wegens plaatsgebrek) maar er voor gekozen heb de kachelpijp door de bovenste plaat naar beneden heb laten lopen om de "uitgang" van de bovenste bel te verlagen en daardoor in de kachel bij het veegluik links boven meer ruimte gekregen heb.
@Adri,
Je hebt nu wel echt een schoorsteen klep nodig, denk ik. Doordat de afvoerpijp in de bell zelf steekt, krijg je aardig wat overdracht via het metaal. Tegen het plafond van de tweede bell is de temperatuur namelijk hoger, en daar steekt de pijp doorheen. Het is niet erg, maar die pijp blijft warm aanvoelen zelfs al zou er een 100% afsluitende klep tussen zitten.
Het is maar dat je het weet.
Adri1965 schreef:Ik heb van Peter begrepen dat er een stuk of 6 rocket-bell kachels gebouwd zijn, maar ik weet niet of er ook een model 6 bij zit.
Voor zover ik weet is er niet eerder eentje gebouwd volgens deze tekening. Het ding ziet er echt goed uit, ik ben benieuwd hoe hij zich gaat houden komende winter.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Plaats reactie