tussenmeter

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

tussenmeter

Bericht door kees »

het is er vast, maar ik kan het niet vinden: een energiemeter die kan worden aangesloten na de hoofdmeter, zodat er gerantsoeneerd energie kan worden verbruikt. Dit zo veel afsluitingen kunnen voorkomen. Net als parkeermeter.
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Je zoekt zoiets als het wel oude gas muntje die je in de meter stopt voor een x aantal kub gas bv.

De moderne inteligente meter is al een functie ingebouwd . Zo kunnen de grote heren slecht betalende (minder bedeelden) mensen op rantsoen zetten.

Of wil je jezelf op rantsoen zetten? :D
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

chathanky schreef:Je zoekt zoiets als het wel oude gas muntje die je in de meter stopt voor een x aantal kub gas bv.

De moderne inteligente meter is al een functie ingebouwd . Zo kunnen de grote heren slecht betalende (minder bedeelden) mensen op rantsoen zetten.

Of wil je jezelf op rantsoen zetten? :D
kun je zoiets bv bij Conrad kopen?

Wordt het in de praktijk al gebruikt of is het pas weer urgent als het gaat vriezen en er afgesloten moet worden?
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Er zal best nog een dergelijk systeem te koop zijn, waar zou ik niet weten.
Al eens gezocht op het web?
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Kees,

Bedoel je een klassieke ferraris-meter. Monofasige kosten hier ongeveer 14 euro.

Dirk
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Bericht door Chicken Power »

Dirk Bauwens schreef:Kees,
Bedoel je een klassieke ferraris-meter. Monofasige kosten hier ongeveer 14 euro.
Dirk
Ik denk het niet Dirk, zulks een meter registreert alleen, kees wil iets dat rantsoeneert.

Waar ik de vergelijking met de parkeermeter even mis, tijd verbruikt = toch bon of wegslepen? :?

Dat rantsoeneren kan wel met een ferrarismeter met aangepast tel- en schakelwerk. Hierbij kun je al of niet met een muntje of kaart een vooraf aantal ingestelde kWh afnemen. En toch bij de maximale stroomsterkte.

Zijn haast niet te vinden en peperduur. Denk zeker niet bij Conrad. En die hebben veel.

Andere manier is om je afname capaciteit te beperken door lichtere zekeringen of begrenzing door een thermische overbelastingsbeveiliging.

Groet, Cp
polderjongen
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 dec 2006, 00:46

Bericht door polderjongen »

Vraag Jopie Wijn maar. Die wil iedereen een "slimme meter" in zijn tokus douwen, "want dan gaan we vanzelf allemaal massaal besparen". Ha! Idioot. Het interesseert die zogenaamd zuinige Hollanders niks hoeveel energie ze verbruiken (de bulk, tenminste). En klagen maar over de nota. Heb al uit betrouwbare bron vernomen dat die dingen, ALS ze er al komen, alleen 1x in het jaar van afstand uitgelezen zullen worden. Dat doe ik al twintig jaar lang. Volautomatisch. Pen, papier, spreadsheetje: e pronto! Gratuit and for nothing!

http://www.polderpv.nl/totaaloverzichten_MMRE.htm#MMRE

Tweede Kamer wil uitlezing elk kwartier (kunnen ze lekker de dure tarieven van de APX gaan rekenen). Dat worden datastromen, dat wil je niet weten... Moet allemaal volautomatisch verwerkt worden, en dan moeten we automatisch verbruiksgrafiekjes voorgetoverd krijgen. 7 miljoen huishoudens.... Ha!

Die "slimme meters" moeten volgens de snode EZ plannetjes op afstand in capaciteit af te knijpen zijn. Je weet wel, om arme sloebers nog aan een miezerig beetje elektra te helpen en te voorkomen dat ze tot aan hun dood op de pof van de Staat blijven leven. Iets voor jou, wellicht?

Iedereen moet zo'n ding volgens laatste afspraken binnen 6 jaar in huis hebben. Je zult je leven moeten geven om je salderende Ferrarismeter te behouden om je zonnestroom zonder kleffe bureaucratenvingers gesaldeerd te krijgen.

No smart ass meter for me, plies :!:
De Aarde is groot genoeg voor onze primaire behoeftes maar te klein voor onze hebzucht
(vrij naar Ghandi)
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

chathanky schreef:Je zoekt zoiets als het wel oude gas muntje die je in de meter stopt voor een x aantal kub gas bv.

De moderne inteligente meter is al een functie ingebouwd . Zo kunnen de grote heren slecht betalende (minder bedeelden) mensen op rantsoen zetten.

Of wil je jezelf op rantsoen zetten? :D
er wordt veel gepraat over voedselbanken, schulden bij Wehkampen, Scheringa-financieringen e.d.
In die sfeer moet je mijn vraag plaatsen.
Lijkt mij allemaal geen probleem. Schulden moet vermogen tegenover staan. Indien de Wehkamp/postorderbedrijf of energiebedrijf (=ook particulier bedrijf) toch aan kopen op rekening of afbetaling doen hebben die bedrijven een probleem, moeten ze zich maar vooruit laten betalen. De mogelijkheden bestaan al heel lang. Gewoon bij decreet verklaren: schulden bij bovengenoemde bedrijven zijn onmogelijk.
Dat zal dan wel ten koste gaan van het DSB stadion, maar dat is dan jammer voor het gepeupel. :)
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

polderjongen schreef:Heb al uit betrouwbare bron vernomen dat die dingen, ALS ze er al komen, alleen 1x in het jaar van afstand uitgelezen zullen worden.
Mag ik informeren wat ik me bij die betrouwbare bron moet voorstellen?

Het zal minimaal ??nmaal per jaar moeten, maar het kan beslist vaker, hetgeen in bepaalde gevallen ook praktisch is, bij verhuizing bijvoorbeeld. Als de mogelijkheid bestaat om met een hogere frequentie af te lezen, dan zal daarvan ook wel gebruik gemaakt gaan worden.
polderjongen schreef: Tweede Kamer wil uitlezing elk kwartier (kunnen ze lekker de dure tarieven van de APX gaan rekenen). Dat worden datastromen, dat wil je niet weten... Moet allemaal volautomatisch verwerkt worden, en dan moeten we automatisch verbruiksgrafiekjes voorgetoverd krijgen. 7 miljoen huishoudens.... Ha!
Correct, dat zou een geweldige berg data worden. Waar je vervolgens niet zo vreselijk veel aan hebt. Zal in de buurt komen of zelfs voorbij gaan aan de technische mogelijkheden van de huidige techniek. Dus deze frequentie zal het wel niet worden, maar toch vaker dan ??nmaal per jaar.
polderjongen schreef: Die "slimme meters" moeten volgens de snode EZ plannetjes op afstand in capaciteit af te knijpen zijn. Je weet wel, om arme sloebers nog aan een miezerig beetje elektra te helpen en te voorkomen dat ze tot aan hun dood op de pof van de Staat blijven leven.


Uitschakelen op afstand is al vertoond, bijvoorbeeld door ENEL in Itali?. Knijpen is een ander verhaal, tenzij je uitschakelen boven een bepaald vermogen ook knijpen vindt.

Je kan haast verwachten dat er met de nieuwe technische mogelijkheden ook allerlei nieuwe vormen van "dienstverlening" ontstaan, zoals PRE-PAY electriciteitslevering. Eerst opwaarderen, dan pas elektriciteit. Of gas. Of zulks ook maatschappelijk verantwoord is, dat is een ander vraagstuk. Want wat gebeurt er met de inhoud van de koelkast van de bijstandsmoeder als het saldo is verbruikt? Al worden wanbetalers nu in laatste instantie ook afgesloten.
John
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

John Doh schreef:Want wat gebeurt er met de inhoud van de koelkast van de bijstandsmoeder als het saldo is verbruikt? Al worden wanbetalers nu in laatste instantie ook afgesloten.
Geen vlees, geen koelkast, verse producten :P

OT:
Die eeuwige bijstandsmoeder, een systeem dat zichzelf in stand houd.
"de bijstandsmoeder" bestaat niet.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Bericht door Chicken Power »

kees schreef:
John Doh schreef:Want wat gebeurt er met de inhoud van de koelkast van de bijstandsmoeder als het saldo is verbruikt? Al worden wanbetalers nu in laatste instantie ook afgesloten.
Geen vlees, geen koelkast, verse producten :P .
Dat begrijp ik nou weer niet, eerst geen vlees, dan geen koelkast, maar in de opsomming wel verse produkten? Rare wereldinvulling :shock:
kees schreef:OT:.
Wel een beetje raar bijschrift als een ps, ben je het hoofdtopic toch kwijt... .
kees schreef:Die eeuwige bijstandsmoeder, een systeem dat zichzelf in stand houd. "de bijstandsmoeder" bestaat niet.
Leg nu eens wat uit, ipv een oneliner neer te gooien.

Groet, Cp
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Doe dat maar in een andere topic. Hier graag verder over de gevraagde energiemeter.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
polderjongen
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 dec 2006, 00:46

Bericht door polderjongen »

John Doh schreef:
Mag ik informeren wat ik me bij die betrouwbare bron moet voorstellen?
Dat mag. :) Zelfstandige die waanzinnig complexe automatisering van dataverkeer voor netbeheerders mee op moest zetten en mij meer over B'Con kon vertellen dan ik horen wilde...
Het zal minimaal ??nmaal per jaar moeten, maar het kan beslist vaker, hetgeen in bepaalde gevallen ook praktisch is, bij verhuizing bijvoorbeeld. Als de mogelijkheid bestaat om met een hogere frequentie af te lezen, dan zal daarvan ook wel gebruik gemaakt gaan worden.
Tuurlijk, was ook beetje gechargeerd van me. Heeft natuurlijk grote voordelen, dat met alle switches direct de meterstand (foutloos!) verwerkt kan worden, dat is het probleem inderdaad niet.
Correct, dat zou een geweldige berg data worden. Waar je vervolgens niet zo vreselijk veel aan hebt. Zal in de buurt komen of zelfs voorbij gaan aan de technische mogelijkheden van de huidige techniek. Dus deze frequentie zal het wel niet worden, maar toch vaker dan ??nmaal per jaar.
OK, no problem. Kijk, ik wil best wel zonnestroom "terugleveren" tijdens APX high voor 90 eurocent het kWh met de komende hittegolven, hoor. Maar als netbeheerders ergens enthousiast over worden (laat staan Hessels/CDA, die doet gewoon wat hem door EnergieNed opgedragen wordt), beginnen er bij mij alarmbellen te rinkelen. Denk maar niet dat het overall in ons voordeel zal zijn... Dat van die kwartierwaarden was typisch politiek speeltje, zonder te beseffen wat de gigantische implicaties zouden zijn. O.h.a. zitten er nitwits in de T.K. die besluiten nemen met verregaande implicaties. "U regelt het maar". Shit shall come over us.
Uitschakelen op afstand is al vertoond, bijvoorbeeld door ENEL in Itali?. Knijpen is een ander verhaal, tenzij je uitschakelen boven een bepaald vermogen ook knijpen vindt.
Ik dacht dat dat inderdaad uiteindelijk de bedoeling is. Het "knijpen" werd door een ander mij bekend techneut anders begrepen, en die begon meteen in paniek rond te bellen bij collega's. Bleek iets anders de bedoeling te zijn. Slechte communicatie in de Tweede Kamer stukken (weten zij veel?).
Je kan haast verwachten dat er met de nieuwe technische mogelijkheden ook allerlei nieuwe vormen van "dienstverlening" ontstaan, zoals PRE-PAY electriciteitslevering. Eerst opwaarderen, dan pas elektriciteit. Of gas. Of zulks ook maatschappelijk verantwoord is, dat is een ander vraagstuk. Want wat gebeurt er met de inhoud van de koelkast van de bijstandsmoeder als het saldo is verbruikt? Al worden wanbetalers nu in laatste instantie ook afgesloten.
Prepay is juist een van de "hits" van dat hele voorstel, ze zitten er van te soppen in Den Haag, en het is in de praktijk al bewezen.
Recentste (goed leesbare, doch nog deels op te helderen) Tweede Kamerstuk:

http://parlando.sdu.nl/cgi/login/anonymous
Voer via "zoek uitgebreid" Kamerstuk 28982 nr. 58 in: verslag van bespreking vaste kamercommissie EZ op 11 oktober 2006, met daarin besproken de invoering van de "slimme meter", "capaciteitstarief" en dat soort zaken...

Zie ook mijn slimme meter special:

http://www.polderpv.nl/nieuws_PVactueel ... e_meter_13
De Aarde is groot genoeg voor onze primaire behoeftes maar te klein voor onze hebzucht
(vrij naar Ghandi)
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

vraag me toch af wanneer de fiscus gaat tegenstribbelen i.v.m. dat terugleveren. "De overheid geeft nooit iet voor niets" was een gevleugelde uitspraak bij de Nationale Woningraad zo'n 25 jaar geleden. Een clubje waar Marcel van Dam ook af en toe zijn borreltje haalde:-) Toen ging het nog over dubbel glas in huurhuizen en natuurlijk de daar aan verbonden puntenstijging:-)
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

kees schreef:vraag me toch af wanneer de fiscus gaat tegenstribbelen i.v.m. dat terugleveren.
Niet zo snel, denk ik, want de teruglevering neemt vast geen grote vormen aan, op landelijke schaal gezien dan.

Daarbij komt, dat die teruglevering alleen bij de 'ouderwetse' Ferrarismeters als vanzelf goed gaat. Dat is een gevolg van het meetprincipe, niet omdat het de bedoeling was. Een bij-effect dus. Bij moderne elektronische meters zou het in principe ook wel kunnen, maar zo zijn die dingen ongetwijfeld niet gemaakt. Steeds meer Ferrarismeters zullen worden vervangen door van die nieuwe, zeker indien de op afstand uitleesbare meter landelijk wordt ingevoerd. Die operatie zal echter jaren duren.
John
Plaats reactie