Diameter schoorsteenpijp

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Diameter schoorsteenpijp

Bericht door Mees* »

Na het bouwen van onze massakachel zitten we met ons oude Zwitserse tegelkacheltje in de opslag.
Intussen een mooi plaatsje in de schuur gemaakt.........maar nu nog een pijp op het dak.
Op de kachel komt tot de verdiepingsvloer een enkelwandige 105mm pijp. Daarboven wil ik 3,5 m dubbelwandige pijp plaatsen welke op ca 2 m door een 45 graden pannendak gaat. Ik zoek een niet te duur geval en merk dat de prijzen nogal heeeeeeeeel veel uiteen lopen. Maar, gaat het veel uitmaken welke diameter ik ga gebruiken?
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Diameter schoorsteenpijp

Bericht door Albert van WdJ »

ritsaert snijder schreef:Albert,
Ik zal vragen om de topic te scheiden, want dit wordt wel een beetje of topic.
ritsaert, je hebt gelijk. We gaan gelijk terug.
Mees* schreef:Maar, gaat het veel uitmaken welke diameter ik ga gebruiken?
Zolang de diameter van de schoorsteen nergens kleiner is dan de diameter van de uitgang van de kachel zelf, is er geen probleem.
De temperatuur van de rookgassen direct uit de kachel bepalen wel of je enkelwandig moet gaan, de eerste meters.
Gevoelsmatig :!: zeg ik dat je geen enkelwandig moet gebruiken als die temperatuur van je rookgas lager is en blijft dan 140 graden C.
De kans dat je dan bovenin de pijp doorlopend condensvorming krijgt, vooral bij koud weer, is dan zeker aanwezig.

Albert
Change, before you have to.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Diameter schoorsteenpijp

Bericht door ritsaert snijder »

Albert,
ik heb gevraagd om de topic te scheiden; certificeringen en eisen lijken me wel een goede!

Over de pijp; een geïsoleerde pijp betekent natuurlijk ook een verbetering van de trek.

Ritsaert

Edit Mod: Zoals gevraagd werd het deel "certificeringen en eisen" afgesplitst naar:
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=2391
groet!

Ritsaert
Plaats reactie