Warmtewisselaar

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Warmtewisselaar

Bericht door chathanky »

Heeft iemand ervaring met een aardwarmtewisselaar in zijn primitiefste vorm?

Ik heb een oude radiator liggen waar ik snode plannen mee heb om deze eervol te begraven.
Als deze ingegraven is tot in het grondwaterniveau wat mag ik aan capaciteit verwachten.
Het gaat om een radiator van 60x 1.20.

Wat betreft de levenduur van de radiator stel ik weinig eisen, een jaar of 3 is al voldoende.

De bedoeling is dat hier een wisselaar op komt om het huis zomers wat te verkoelen dmv. ventilatielucht.
De capaciteit zal ongeveer 1000 watt zijn. Eventueel wil ik in het winterseizoen de ventilatie nog enige tijd laten draaien om de opwarming weer weg te koelen door de opwarming van de zomer.

Wat ook een mogelijkheid is om de radiator bij mijn waterbron te plaatsen zodat de opgebouwde warmte in de zomer direct wordt afgevoerd door het sproeien van de tuin.
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

De bodemwarmtewisselaars die ik ken zien er heel anders uit. Men boort dan een diep gat (bijvoorbeeld 50 m of 100 m diep) en laat daarin een lus van PE-slang zakken. Je kunt wel nagaan dat je met die methode een veel grotere hoeveelheid bodem / grondwater bereikt dan met het begraven van een radiator, zoals jij dat van plan bent. Het lijkt mij bovendien dat het niet zal meevallen om de radiator echt in het grondwater te krijgen, dan zul je toch een flink gat moeten graven.

Vervolgens kun je je afvragen hoe effectief de wisselaar zal zijn. Dat zal afhangen van de mate waarin het grondwater kan stromen. Als je een gat graaft in de klei, zoals bij mij, dan is het snel afgelopen met de pret. Er valt dan in het geheel geen stroming te verwachten, tenzij je het gat graaft tot in een waterdoorlatende laag van zand of grind, maar dan moet je erg diep.

Ik neem vervolgens aan dat je nog een extra wisselaar wilt gebruiken om de ventilatielucht af te koelen. En je schrijft dat je beschikt over een bron. Waarom dan niet gewoon die water-lucht warmtewisselaar aan de bron geknoopt?
John
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

De capaciteit hangt natuurlijk af van het temperatuursverschil. Hiervan zijn toch per radiator tabelletjes.. Temperatuurverschil max 20 graden (buitentemp 30 graden, grond 10 graden)

Is het niet makkelijker en vooral minder slijtagegevoelig om een paar honderd meter tyleen slang in te graven?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Als je puur grondwater oppompt en gebruikt is het niet zo moeilijk om een goede berekening te maken.
Probleem is meer wat de overdracht is van water radiatorplaat en water.
Dit is ook wel te berekenen maar in de loop van de zomer neemt de temperatuur toe.

De warmte koude opwekking is mij wel bekend, een dergelijk systeem komt voor in mijn werk gebied.
Dit werkt overgens zeker goed. met ons klimaatje is het wel om de ballans te houden van de warmte opslag, in de koude periode moet het overschot weg gekoeld worden.

Om zoiets zelf te maken is geen doen. een eigen watercircuit maakt het een stuk eenvoudiger.
Met het ingraven van een flinke lengte slang is het nadeel dat je hele tuin op zijn kop moet.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Bericht door Chicken Power »

Heren,

Er is een essentieel verschil tussen een aardwarmte wisselaar en een bodemwisselaar. De eerste is in zijn primitieve vorm een ingegraven aardewerkbuis die in een horizontale richting op ca 2 m onder het maaiveld ligt. Al toegepast door de Romeinen. Afhankelijk van het seizoen wordt ventilatieLUCHT hier voorgekoeld of verwarmt. Lengtes van 20 tot 50 meter. Diameter tussen 100 en 200 mm.

Een bodemwisselaar, zoals John al stelde, wordt mbv boortechnieken op grotere diepten aangelegd. Hierbij kennen we dan als aan en afvoerende bronnen het systeem van twee bronnen boven elkaar, doublet genaamd. Of twee bronnen op enige afstand van elkaar. Hierbij is het systeem WATERvoerend.

Beide kunnen hun energiecapaciteit zowel direct overzetten (topkoeling), maar veelal in combinatie met een warmtepomp.

Chathankey,

Qua capaciteit maakt het denk ook nogal uit of je de radiator plat of staande ingraaft. Maak je de koppeling naar je woningventilatie met een watersysteem? (wat je noemde watercircuit in vergelijk tot het echte bronnensysteem?). Capaciteit wordt in geen geval erg groot.

Volgens mij zat je ergens in Zeist, is geloof ik overwegend zandgrond niet? Is er niks te verzinnen met een hogedrukspuit om leidingen onder je tuin door te spuiten? Alleen twee behoorlijke sleuven aan weerszijde, de rest kan blijven liggen.

Tis maar een ideetje..

Groet, Cp
Plaats reactie