Energiekosten in Nederland fors hoger

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

John Doh schreef:...Er blijkt een markt te zijn voor ecologische producten, maar de consument (wij dus) blijkt niet bereid om er erg veel meer voor te betalen. Ik ook niet, kan ik u melden. Als rechtgeaard Nederlander ben ik als vanzelfsprekend nogal op de centen. Ik ga echt geen ? 1,20 betalen voor ecologische zuurkool als de normale versie 79 cent kost.
Ik denk dat het wat complexer is dan dat. Volgens mij heeft wat meer geld aan dergelijke dingen spenderen ook erg veel met vertrouwen te maken.

Ik heb er (momenteel toch + alle begrip voor hen die het niet kunnen!) geen probleem mee om iets meer geld te besteden aan goederen die 'transparant' zijn. Dat transparante is echter het grote probleem. Ik w??t van de meeste 'groene' mensen uit mijn omgeving dat ze ofwel rasechte bedriegers zijn ofwel dermate 'na?ef' dat je er niets praktisch van kunt verwachten :roll:
Dus ofwel wil je, ofwel kun je er niets van kopen!

Verder maakt de overheid het de weinige eerlijke mensen die willen ?n kunnen, zo moeilijk dat de meesten van hen na een aantal jaren niet anders kunnen dan opgeven. Helaas!!

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

John Doh schreef:...Met z'n allen hebben wij de kracht om te bepalen wat er wordt geproduceerd en op welke wijze dan wel, eenvoudig door het uitoefenen van onze koopkracht...
Volgens mij zijn zonnepanelen v??l te duur. Zou het mogelijk zijn om 'met zijn allen' een tijdlang NIET te kopen en daardoor de prijs te be?nvloeden?

Ik denk het niet, de producerende firma's zijn, denk ik, zo machtig dat een handjevol consumenten meer of minder, niks, maar dan ook niks uitmaakt. Als product A niet verkoopt, verkopen ze gewoon product B of product C.

Dirk
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

[
Als rechtgeaard Nederlander ben ik als vanzelfsprekend nogal op de centen. Ik ga echt geen ? 1,20 betalen voor ecologische zuurkool als de normale versie 79 cent kos
vrouwtje doet de inkopen? :o

bioversie kost 79ct :D
polderjongen
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 dec 2006, 00:46

Bericht door polderjongen »

John Doh schreef:Er blijkt een markt te zijn voor ecologische producten, maar de consument (wij dus) blijkt niet bereid om er erg veel meer voor te betalen. Ik ook niet, kan ik u melden. Als rechtgeaard Nederlander ben ik als vanzelfsprekend nogal op de centen. Ik ga echt geen ? 1,20 betalen voor ecologische zuurkool als de normale versie 79 cent kost.
Jammer. Laten we er van uitgaan dat het hollandsche krentenwegersvolk voor hun PRIMAIRE levensbehoeftes toch nog op te voeden is.

Want PRIMAIR is dat kostbare voedsel (en water en dak boven je hoofd en klein beetje warmte).

Dat je voor 40 euricent biologische zuurkool laat liggen vind ik, laat ik het zo zeggen, merkwaardig. Nou is er niet zo veel mis met zuurkool, het is gewoon witte kool, hoor. Maar hoe die witte kool tot stand gekomen is, is wel degelijk relevant. Wel eens van wisselbouw gehoord? Vrij important, om een duurzame landbouw langdurig vol te houden. Niks gif nodig. Noch kunstmest. En dat kost wat extra. 40 cent voor een bordje overheerlijke zuurkool, een kind zou er een moord voor doen (figuurlijk gesproken, dan).

Waar dacht je die 40 cent dan WEL aan uit te geven, dan?

Pffff.....

100 procent biologisch etend, deels uit eigen moestuin, verpakte supermarkt rotzooi al 16 jaar weigerend, bewust vegetari?r (lekker gezond, scheelt bovendien KLAUWEN vol geld en energieverspilling), zelf jarenlang op biologische boerderij meegeschoffeld, marginale ziektekosten, en meer van dat soort "geiteharenwollensokkengeneuzel"....

:wink:
De Aarde is groot genoeg voor onze primaire behoeftes maar te klein voor onze hebzucht
(vrij naar Ghandi)
polderjongen
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 dec 2006, 00:46

Bericht door polderjongen »

Dirk Bauwens schreef:
John Doh schreef:...Met z'n allen hebben wij de kracht om te bepalen wat er wordt geproduceerd en op welke wijze dan wel, eenvoudig door het uitoefenen van onze koopkracht...
Volgens mij zijn zonnepanelen v??l te duur. Zou het mogelijk zijn om 'met zijn allen' een tijdlang NIET te kopen en daardoor de prijs te be?nvloeden?

Ik denk het niet, de producerende firma's zijn, denk ik, zo machtig dat een handjevol consumenten meer of minder, niks, maar dan ook niks uitmaakt. Als product A niet verkoopt, verkopen ze gewoon product B of product C.

Dirk
Heeft vooralsnog weinig met bewuste manipulatie te maken, al gaan er af en toe wel berichten rond dat de PV-grade siliciumfabrikanten bewust de markt "kort" zouden houden. Als je effetjes verder kijkt dan je neus lang is, zul je je realiseren dat ze dat "spelletje" slechts zeer kort zullen kunnen volhouden, anders zal er een gigantische vertrouwensbreuk ontstaan tussen de grondstof leveranciers en de zonnecel- en module fabrikanten. Bovendien riskeren ze dan dat er meer kapitaalkrachtige investeerders in die peperdure business gaan stappen (never forget, zo'n bedrijfstak als Si-productie opzetten, heeft behoorlijk wat voeten in de aarde en je moet de nodige slappe was beschikbaar hebben om er ?berhaupt aan te kunnen beginnen), en dat gaat ten koste van hun marktaandeel. Zullen ze niet zover laten komen, ze zouden wel gek zijn.

Bovendien is er zowel door de "klassieke", als enkele nieuwkomende Si-producenten, de laatste tijd voor vele honderden miljoen euri, dollars en yen, ge?nvesteerd in nieuwe productiecapaciteit en groeit de aanbodkant snoeihard. Men verwacht in 2008 door de "impasse" te zijn, want DAT was de werkelijke reden van de hoge moduleprijzen: extreem groot verschil tussen aanbod (nog te weinig Si productie) en de vraag. Die was namelijk absurd toegenomen door ondersteuningsregimes zoals in Duitsland - in Beieren is vorig jaar bijna evenveel PV bijgeplaatst als in Japan en USA bij elkaar!!!. Zie:

http://www.polderpv.nl/PV_weltmeister_2004_2005.htm

Het komt wel goed met die prijzen. Het blijven luxe-goederen, en dan kun je altijd wel verwachten dat er flinke marges behaald worden. De markt is echter snel volwassen aan het worden, en dan moet er zeker forse druk vanuit de consument uitgeoefend gaan worden. Zover zijn we echter nog niet, eerst die markt ten volle laten opbloeien, anders gebeuren er vreselijke ongelukken, en dat kunnen we absoluut niet hebben.

Daling marktprijzen op Solarbuzz grafiek, ook elders gesignaleerd:

http://www.solarbuzz.com/
De Aarde is groot genoeg voor onze primaire behoeftes maar te klein voor onze hebzucht
(vrij naar Ghandi)
polderjongen
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 dec 2006, 00:46

Bericht door polderjongen »

kees schreef:[
Als rechtgeaard Nederlander ben ik als vanzelfsprekend nogal op de centen. Ik ga echt geen ? 1,20 betalen voor ecologische zuurkool als de normale versie 79 cent kos
vrouwtje doet de inkopen? :o

bioversie kost 79ct :D
Hangt er van af, uiteraard.

Bij Natudis is adviesprijs 1,25 voor 360 gram Demeter zuurkool.

http://www.natudis.nl/toonartikel.asp?Artikelnr=326197

Maar op de boerenmarkt kun je natuurlijk veel goedkoper kopen. Vers uit het emmertje. Kun je zelfs je eigen tupperware trommeltje meenemen om het in te doen...

Nu weer terug on-topic.

:wink:
De Aarde is groot genoeg voor onze primaire behoeftes maar te klein voor onze hebzucht
(vrij naar Ghandi)
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

polderjongen schreef:
kees schreef:[
Als rechtgeaard Nederlander ben ik als vanzelfsprekend nogal op de centen. Ik ga echt geen ? 1,20 betalen voor ecologische zuurkool als de normale versie 79 cent kos
vrouwtje doet de inkopen? :o

bioversie kost 79ct :D
Hangt er van af, uiteraard.

Bij Natudis is adviesprijs 1,25 voor 360 gram Demeter zuurkool.

http://www.natudis.nl/toonartikel.asp?Artikelnr=326197

Maar op de boerenmarkt kun je natuurlijk veel goedkoper kopen. Vers uit het emmertje. Kun je zelfs je eigen tupperware trommeltje meenemen om het in te doen...

Nu weer terug on-topic.

:wink:
moet er nog iets bij wat in de volksmond "worst" heet?
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

Waar dacht je die 40 cent dan WEL aan uit te geven, dan?

Pffff.....

100 procent biologisch etend, deels uit eigen moestuin, verpakte supermarkt rotzooi al 16 jaar weigerend, bewust vegetari?r (lekker gezond, scheelt bovendien KLAUWEN vol geld en energieverspilling), zelf jarenlang op biologische boerderij meegeschoffeld, marginale ziektekosten, en meer van dat soort "geiteharenwollensokkengeneuzel"....

:wink:
je wilt niet weten wat mensen in hun "gaffel" proppen :) , maar wat maakt het uit als je het verschil niet proeft tussen Kramer of Eden zuurkool.

http://www.macrobiotics.co.uk/macrobioticpodcast.htm
http://www.macrobiotics.co.uk/wonderofscience.htm
hjs
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 okt 2006, 13:26
Locatie: Zwaag
Contacteer:

Bericht door hjs »

Dus als ik voortaan met mijn tupperware trommeltje naar de boermarkt ga voor de zuurkool worden de energie kosten in nederland vanzelf fors lager :roll:

Jammer toch dat de belasting wel net weer omhoog is gegaan:
De energiebelasting is per 1 januari omhoog gegaan, zoals aangekondigd op Prinsjesdag 2004. De energie-investeringsaftrek is weer opengesteld.

Een afnemer betaalt in 2007 over de eerste 5.000 kubieke meter gas 15,31 cent per kuub (vorig jaar 15,07 cent) en over de eerste 10.000 kWh aan elektriciteit betaalt hij 7,16 cent per kWh, tegen 7,05 cent vorig jaar.
http://www.energeia.nl/preview.php?Preview=4
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

Ik denk dat het wat complexer is dan dat. Volgens mij heeft wat meer geld aan dergelijke dingen spenderen ook erg veel met vertrouwen te maken.

Ik heb er (momenteel toch + alle begrip voor hen die het niet kunnen!) geen probleem mee om iets meer geld te besteden aan goederen die 'transparant' zijn.
dirk, moeten er allerlei goederen gekocht worden? Als je het niet kunt betalen: niet kopen!
Om op het zuurkoolverhaal terug te komen: Voor ?5 p.p. per week kun je je rond eten aan groenten. Ik snap dus niet waar jojo zijn kletsverhaal vandaan heeft. Maar ja, we willen biologische rucola uit Argentini? etc. en dan zeiken over de prijs. :P
polderjongen
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 dec 2006, 00:46

Bericht door polderjongen »

hjs schreef:Dus als ik voortaan met mijn tupperware trommeltje naar de boermarkt ga voor de zuurkool worden de energie kosten in nederland vanzelf fors lager :roll:

Jammer toch dat de belasting wel net weer omhoog is gegaan:
Stelt niks voor! Kost je bij gemiddeld verbruik nog geen 10 euri in het jaar, ben je zuiniger, stelt het helegaar niks voor. Drie keer zo hoog die energiebelasting, en alle opbrengsten naar duurzame energie achter de meter!

http://www.polderpv.nl/nieuws_PVactueel ... ing_stijgt

:roll:
De Aarde is groot genoeg voor onze primaire behoeftes maar te klein voor onze hebzucht
(vrij naar Ghandi)
polderjongen
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 dec 2006, 00:46

Bericht door polderjongen »

kees schreef:
moet er nog iets bij wat in de volksmond "worst" heet?
Niet noodzakerlijkerwijs.

Wij "doen" het altijd met gemarineerde tofu.

Vlees consumeren is energie verspillen en een hel van dierenlevens maken. OK, als je ze dan toch wilt eten, maak ze dan zelf af. Zou eigenlijk verplicht moeten worden. Kijken of er dan nog zoveel "huishoud"dieren gegeten worden.

Heb vroeger ook vlees gegeten, hoor (wist ik veel?), maar toen ik eenmaal in de gaten kreeg hoe de bioindustrie in elkaar zat, was het makkelijk zat. Weg met die belachelijke "handel". Vis komt er bij mij ook niet (meer) in. Als je eenmaal gewend bent, "hoeft" biologisch vlees ook niet meer. Jammer, maar het is niet anders. Trouwens, moet ieder voor zich voor kiezen, ik dicteer niets. Maar iedereen hoort het wel te weten, wat er allemaal speelt.

My God. Ben al 15 jaar vegetari?r. En Ik L??f Nog!

Joepie! :D
De Aarde is groot genoeg voor onze primaire behoeftes maar te klein voor onze hebzucht
(vrij naar Ghandi)
polderjongen
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 dec 2006, 00:46

Bericht door polderjongen »

kees schreef:
je wilt niet weten wat mensen in hun "gaffel" proppen :) , maar wat maakt het uit als je het verschil niet proeft tussen Kramer of Eden zuurkool.

http://www.macrobiotics.co.uk/macrobioticpodcast.htm
http://www.macrobiotics.co.uk/wonderofscience.htm
... ik heb trouwens nooit "iets" met makrobiotisch gehad. Doet me niks. Ken wel wat mensen die zo "begonnen" zijn. No problem. Eigen keuze. Meestal aardige mensen, sommige beetje wereldvreemd. Ook al geen probleem. Je moet met een microscoop naar een speld in een hooiberg zoeken om de niet-meer-helemaal-halve-zolen te vinden op deze aardkloot... Ook geen probleem, hoor. Maar ja, waar blijft die noodzakelijke "gemene noemer" dan?

Enne ... die "geiteharenwollensokken" stonden tussen aanhalingstekens. Wellicht had je daar overheen gelezen. Lees hiertoe Michiel Bussink's FE-NO-ME-NA-LE bijdrage aan de ghs discussie op mijn site:

http://www.polderpv.nl/nieuwsberichten.htm#gws_syndroom

:lol:
Laatst gewijzigd door polderjongen op 08 jan 2007, 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.
De Aarde is groot genoeg voor onze primaire behoeftes maar te klein voor onze hebzucht
(vrij naar Ghandi)
polderjongen
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 dec 2006, 00:46

Bericht door polderjongen »

Tussen haakjes.

Back to the topic maar weer?

Anders wordt het beetje raar forumonderdeel....

:twisted:
De Aarde is groot genoeg voor onze primaire behoeftes maar te klein voor onze hebzucht
(vrij naar Ghandi)
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

Dirk Bauwens schreef:Volgens mij zijn zonnepanelen v??l te duur.
Een producent wil winst maken. Minimaal wil hij dus de productiekosten in de prijs opnemen, daarnaast nog wat de gek ervoor wil geven. Hoe meer hoe beter. Schaarste heeft daarbij een prijsopdrijvend effect.

Kan dus best zijn, zoals iemand schrijft, dat allerlei subsidieregelingen tot een grote vraag hebben geleid, waardoor de prijs relatief hoog is gebleven. Maar het zou mij ook niet verbazen als de productiekosten tamelijk hoog blijken te zijn. Ik heb weleens gelezen dat het produceren van een zonnecel meer energie zou kosten dan de cel gedurende zijn levensduur terugvangt. Als daar een kern van waarheid in zit, dan mag je zeker hoge productiekosten verwachten en zal de prijs nooit echt laag worden.
John
Plaats reactie