Huis verwarmen met een Rocket Mass Heater

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Huis verwarmen met een Rocket Mass Heater

Bericht door peterberg »

Nono schreef:CO2 wordt dus alleen vanuit O2 berekend.
Of zie ik nou iets verkeerd ?
Ik denk dat je het niet verkeerd ziet. De formule waarmee Testo de CO2 berekent stond in de handleiding van de T-327. Voor zover ik het begrijp, is dat inderdaad alleen uit de zuurstof berekend met de brandstof specifieke CO2max als uitgangspunt.
Formules[1].jpg
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Nono
Berichten: 85
Lid geworden op: 14 jan 2011, 16:17

Re: Huis verwarmen met een Rocket Mass Heater

Bericht door Nono »

Okee, da`s helder.
Voor hout klopt het dan aardig.
Bedankt voor het posten van de Testo bijlage.

Maarten
.
rinchen
Berichten: 143
Lid geworden op: 17 okt 2011, 12:34
Locatie: Dordrecht

Re: Huis verwarmen met een Rocket Mass Heater

Bericht door rinchen »

Nadat Peter had aangetoond dat een rocket met vuurkamer goed haalbaar is heb ik de stoute schoenen aangetrokken en bij mij de feedtube aangepast.
Ik heb het systeem eerst in gebruikt genomen alvorens er wat van te zeggen :-)
Ik ben er erg blij mee, het gebruikers gemak is sterk toegenomen.
Bedankt Peter dat je me de moed hebt gegeven, ik had een tijdje geleden al het idee zoals je op het amerikaanse forum gezien hebt, maar durfde het niet aan om te gaan experimenteren. Het zal geen schonere kachel zijn dan wat jij ontwikkeld hebt, maar voor een aanpassing op een bestaande rocket mass heater geen slecht resultaat.
2012-07-28-19.29.37_.jpg
2012-07-29 11.45.03_.jpg
rinchen
Berichten: 143
Lid geworden op: 17 okt 2011, 12:34
Locatie: Dordrecht

Re: Huis verwarmen met een Rocket Mass Heater

Bericht door rinchen »

En een Sketchup bestand voor degenen die willen zien hoe ik het gedaan heb.
Bijlagen
RocketDesignBatch_Stripped.skp
(361.41 KiB) 397 keer gedownload
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Huis verwarmen met een Rocket Mass Heater

Bericht door 12much »

Geweldig Rinchen! Wat een mooie RMH!

ik ben natuurlijk nieuwsgierig:

Wat zit er onder dat folie? En heb je daar een massieve plaat op gelegd?
Waar is je schoorsteenaansluiting? En met zo'n lage afgastemperatuur ben ik heel benieuwd hoever je schoorsteenpijp omhoog gaat.

Leuk dat de bijdrage van Peter je de moed heeft gegeven om iets substantieels te wijzigen. Zijn inbreng heeft mij ook over de drempel heen gezet om de RMH vaste vorm te geven.
Bijlagen
Smile-bedankt-08567.gif
Smile-bedankt-08567.gif (1.22 KiB) 4184 keer bekeken
Never burn faster than your Wocket.
rinchen
Berichten: 143
Lid geworden op: 17 okt 2011, 12:34
Locatie: Dordrecht

Re: Huis verwarmen met een Rocket Mass Heater

Bericht door rinchen »

Hi! Dankje voor de complimenten.
Het folie is simpel een soort van 'theemuts' die bovenop het olievat staat. In het boekje van Ianto Evans steld hij dit voor om een simpel oventje te maken. En ik moet zeggen dat het prima werkt. Het vat zelf is gewoon dicht aan de bovenkant.
De aansluiting naar de rookgas afvoer zit in de keuken, daar staat namelijk nog 3 meter bank :-)
De rookgas afvoer gaat vervolgens met 150mm rond geisoleerd naar boven +- 9 meter met een forse knik bij hij dak +- 60 graden van de vertikaal over een stuk van 2,5 meter. Toch blaast het ding als een opgefokte stoomtrein als ie op gang is. Volledig koude start in het voorseizoen (als het buiten nog +- 15 graden is) blijft lastig en je moet dan langzaam beginnen met een klein vuurtje. Ik heb al een paar keer de boel flink uitgerookt :-)
Met de huidige temperaturen heb ik daar helemaal geen last van en kost het me 's ochtends +- 10 minuten om het ding aan te steken en vol te laden en gaat ie als een banaan.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Huis verwarmen met een Rocket Mass Heater

Bericht door peterberg »

rinchen schreef:Nadat Peter had aangetoond dat een rocket met vuurkamer goed haalbaar is heb ik de stoute schoenen aangetrokken en bij mij de feedtube aangepast.
Graag gedaan, ik vind het altijd leuk als anderen door mijn resultaten zelf zo'n kachel bouwen. Persoonlijk zou ik de tunnel korter gemaakt hebben, maar je hebt er gelukkig wel voor gekozen om een p-channel en trip wire te implementeren. Dat maakt een heleboel uit, uit je commentaar over de opgefokte stoomtrein maak ik op dat ie met een hoge snelheid gaat "tsjoeken" als het geheel op gang is. Dat is een goed teken is mijn ervaring, dat oscilleren veroorzaakt nog meer turbulentie in de tunnel. En ook nog op het moment dat er het meeste houtgas gevormd wordt, dan heeft het ding waarschijnlijk geen last van een overload wat gepaard kan gaan met grote rookwolken.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
rinchen
Berichten: 143
Lid geworden op: 17 okt 2011, 12:34
Locatie: Dordrecht

Re: Huis verwarmen met een Rocket Mass Heater

Bericht door rinchen »

peterberg schreef:Persoonlijk zou ik de tunnel korter gemaakt hebben, maar je hebt er gelukkig wel voor gekozen om een p-channel en trip wire te implementeren. Dat maakt een heleboel uit, uit je commentaar over de opgefokte stoomtrein maak ik op dat ie met een hoge snelheid gaat "tsjoeken" als het geheel op gang is. Dat is een goed teken is mijn ervaring, dat oscilleren veroorzaakt nog meer turbulentie in de tunnel. En ook nog op het moment dat er het meeste houtgas gevormd wordt, dan heeft het ding waarschijnlijk geen last van een overload wat gepaard kan gaan met grote rookwolken.
Hoi Peter,
De tunnel korter maken was nu geen optie omdat ik dan de boel te veel moest aanpassen en die tijd had ik niet beschikbaar. Het olievat en de tunnel zijn ongemoeid gebleven in deze aanpassing. Wel heb ik de eerste twee stenen van de burntunnel losgehaald om de P-channel te kunnen implementeren. Dit waren dan ook gelukkig net de stenen waarvan het voegwerk wat los was gaan zitten :-) Wat ik wel zou veranderen is de overhang die ik gemaakt heb. Dit was bedoel om turbulentie te veroorzaken, wat het ook prima doet, maar dit verlaagt de bovenkant van de ingang naar de tunnel teveel. Dit maakt het dan moeilijk voor het vuur om zijn weg naar de tunnel te vinden vooral in het voorseizoen. Om dat te verhelpen had ik er toen een lager plafond in gemaakt en dat werkte prima aangezien de warmte behoefte ook minder was. Dus was het brede lage stookkamer geworden in plaats van een hoge smalle. Die 10cm tussen bovenkant tunnel en plafond die jij gevonden had als maat, blijkt ook hier de meest ideale te zijn. In plaats van de tunnel aan de bovenkant te verlagen had ik deze liever wat versmald aan de zijkanten.
Het 'tjoeken' dat kan ie zeker! Dat hangt dan wel weer van twee factoren af: de schoorsteen trek en of het deurtje wat open staat. Met de ochtend buiten temperaturen van nu doet ie dat niet zo, omdat de trek al vrij snel hoog is, maar je hoort hem wel duidelijk zwaar stampen alsof er onweer is en gorgelen als een hongerige draak :-) Bij het 'tjoeken' staat de kamerdeur soms in hetzelfde ritme mee te dansen :lol:
De enige keer dat ik donker gekleurde wolken uit de schoorsteen zag was toen ik haast had om naar mijn werk te gaan (mijn vrouw is thuis en sluit hem af als ie klaar is) en op een grote hoeveelheid hete kolen nog een extra lading hout had opgegooid. Dit was duidelijk teveel van het goeie.
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Huis verwarmen met een Rocket Mass Heater

Bericht door hotglass »

Dit ziet er weer geweldig uit. Volgens mij ga je daar heel veel plezier van beleven.
De "theemuts-oven" die je boven op het vat hebt staan gaf mij in eerste instantie een andere indruk.
Ik dacht werkelijk even dat je daar een flink rotsblok boven opgetakeld had (en met alu-verf beschilderd) voor
nog meer warmtebuffer.
rinchen
Berichten: 143
Lid geworden op: 17 okt 2011, 12:34
Locatie: Dordrecht

Re: Huis verwarmen met een Rocket Mass Heater

Bericht door rinchen »

hotglass schreef:Dit ziet er weer geweldig uit. Volgens mij ga je daar heel veel plezier van beleven.
De "theemuts-oven" die je boven op het vat hebt staan gaf mij in eerste instantie een andere indruk.
Ik dacht werkelijk even dat je daar een flink rotsblok boven opgetakeld had (en met alu-verf beschilderd) voor
nog meer warmtebuffer.
Hihi, toen mijn schoonvader het zag noemde hij het de Sputnik :-)
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Huis verwarmen met een Rocket Mass Heater

Bericht door 12much »

Mooi zeg.

Ik had namelijk bij een experiment met een olievat met een plaat beton er op last van de bodem (die dan deksel is) die na het verhitten met een rotklap de plaat beton van 5cm dik een hik-up gaf....best wel grappig als er net iemand naast zit om van de warmte te genieten en denkt dat het hele vat ontploft :lol: Moet je alleen niet bij de missus flikken :fff

Je lost meteen een probleem voor me op. Ik zat namelijk te twijfelen om a la Ianto in zijn Cobvillage filmpje een gat in de muur te maken op twee meter hoogte met zo'n 180 graden knie naar beneden. Ik hoef in principe maar 4,5 mtr omhoog dus dat wordt geen enkel probleem zo te horen. Tnxx.
Never burn faster than your Wocket.
rinchen
Berichten: 143
Lid geworden op: 17 okt 2011, 12:34
Locatie: Dordrecht

Re: Huis verwarmen met een Rocket Mass Heater

Bericht door rinchen »

12much schreef:Mooi zeg.
Je lost meteen een probleem voor me op. Ik zat namelijk te twijfelen om a la Ianto in zijn Cobvillage filmpje een gat in de muur te maken op twee meter hoogte met zo'n 180 graden knie naar beneden. Ik hoef in principe maar 4,5 mtr omhoog dus dat wordt geen enkel probleem zo te horen. Tnxx.
De schoorsten word in het boekje niet goed uitgelegd. Ik had in eerste instantie ook alleen een korte pijp naar buiten zoals ze in het boekje beschrijven, maar dit was een grote vergissing met als gevolg dat ik in een week tijd een goed functionerend rookgas kanaal heb moeten plaatsen (zie eerder in dit topic).
Wat betreft rookgas kanaal moet je ook bij een RMH je gewoon aan de gevestigde norm en kennis wat betreft kanalen en schoorsteen uitmondingen volgen voor het beste resultaat. Wat dan wel weer kan is met een kleinere diameter werken. Mijn rocket hart is 16x18cm de buis door de bank 20cm rond en het rookgas kanaal 15cm rond. Dit gaat prima.
Plaats reactie