Praktisch: de bouw van een finoven

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

rowan schreef:...ik heb wel veel roetaanslag aan de binnenkant van de kachel en hij brandt nog maar een maand of drie. Volledige verbranding is heel moeilijk en ik kan niet anders verwachten dan roet neem ik aan. Waar ik aan dacht om te doen: de ijzeren buis vervangen door stenen kanaal en dat eventueel nog een keer naar beneden te leiden v??r ie de schouw ingaat. De schouw zelf is ongeveer 11 meter hoog centraal in het huis (waar vroeger al twee keer schouwbrand in is geweest vertelden vroegere bewoners)...
Het zou kunnen dat je schoorsteen onvoldoende trek veroorzaakt. Dat moet je nagaan. Zonder voldoende trek komt er onvoldoende zuurstof bij de brandstof en dan brandt geen enkele kachel goed. Probeer ook eens met een kleinere hoeveelheid hout per stookbeurt te stoken. Gooi liever af en toe een blokje op het brandende vuur dan direct de hele lading in brand te steken. Ga, terwijl je dit doet, af en toe buiten kijken naar de kleur van de rookgassen. Bij een goede verbranding in een goede houtkachel zijn er geen zichtbare rookgassen. Alleen wanneer het flink koud is, kan in in de eerste fase van een stookbeurt, soms een wit pluimpje van condenserende waterdamp zichtbaar zijn.

Het verlengen en ombuigen van rookgaskanalen verhoogt de wrijvingsweerstand en koelt de rookgassen extra af. Daar mag dus alleen aan gedacht worden wanneer de rookgassen te heet in de schoorsteen verdwijnen en er na de 'verbouwing' ook voldoende trek overblijft om de extra weerstand te overwinnen. Anders krijgt het hout onvoldoende lucht en is goed en veilig stoken onmogelijk.

Dirk
rowan
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 jan 2007, 09:46

Bericht door rowan »

Inderdaad, dat van die venturiplaat kan ik best aan dta zelf vragen. Voor de rest kan je't niemand kwalijk nemen dat ze naar dta gaan en daar kachels maken, ze staan nu eenmaal bekend als het enige eco en down-to-earth alternatief. Nu, wat mijn schouw betreft, denk ik dat er wel voldoende trek is, ik zal wat moeten experimenteren, geloof ik, me een thermometer aanschaffen en 'ns proberen met een extra kanaal achteraan. Je hebt trouwens nog niet gezegd wat de desinformatie is die in mijn vorig bericht stond. Ik ben wel nieuwsgierig om te weten waar de fout in m'n uitleg zat.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

rowan schreef:...Je hebt trouwens nog niet gezegd wat de desinformatie is die in mijn vorig bericht stond. Ik ben wel nieuwsgierig om te weten waar de fout in m'n uitleg zat...
Schreef ik niet in mijn vorig bericht dat je niets verkeerd gezegd had?

En schreef ik niet "...de 12 Ambachten waagt zich steeds meer op het domein van onwetenschappelijke des-informatie..."?

Mijn opmerking over des-informatie heeft, ook volgens de zinsbouw, betrekking op DTA en niet op wat jij schreef.


Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

rowan schreef:...Voor de rest kan je't niemand kwalijk nemen dat ze naar dta gaan en daar kachels maken, ze staan nu eenmaal bekend als het enige eco en down-to-earth alternatief...
Ik neem het niemand kwalijk. Dat heb ik ook nog nooit en nergens gezegd of ge?nsinueerd. Voor deze kachels is echter wel een waarschuwing op zijn plaats. Zodat een aantal mensen toch een meer evenwichtige, beter doordachte keuze kan maken.
Wanneer iemand dit forum en het forum van de 12 Ambachten wat gericht doorzoekt, zal die beter kunnen begrijpen waarom.

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

rowan schreef:...Het is mijn ambitie om een zo eenvoudig mogelijke kachel te bouwen (want mijn bagage aan technische kennis en vaardigheid is te klein om hoger te mikken :wink: ) en voor zo weinig mogelijk centen (het huis is niet van mij en zal alles moeten achterlaten als ik hier weer vertrek)...
Wat is het budget dat je voor ogen hebt?

Zoals je wel al zult weten, is een ?chte finoven bouwen geen klein project. Je zit heel snel aan 3000 kilogram materiaal of meer. Een behoorlijk groot gedeelte daarvan moet degelijk vuurvast materiaal zijn. Dan is er nog al de rest: stookdeur, veegluikjes, kleppen, eventuele asla en rooster, enz.

Het kacheltje dat je in september bij DTA gebouwd hebt, heb je ongeveer 6 euro per kilogram betaald. (1620 euro delen door 275 kilogram)

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

rowan schreef:...Inderdaad, dat van die venturiplaat kan ik best aan dta zelf vragen...
Rowan,

Je vraag werd gewoon op hun forum gezet, zonder antwoord van hen.

Een goed op punt gesteld venturi-systeem zorgt voor onderdruk op een specifieke plaats ?n tegelijkertijd voor intensieve menging.

Bij DTA zal niemand je kunnen antwoorden, omdat 'hun' kachels door anderen ontwikkeld werden en niet door henzelf.

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

rowan schreef:...ik ben sinds een goeie maand bezeten geraakt van het idee om zelf een tegelkachel/finoven/masonry oven te bouwen...
Je 'bezetenheid' lijkt intussen erg mee te vallen, Rowan. Gelukkig, maar! Misschien was je gewoon een beetje enthousiast?

Dirk
Laatst gewijzigd door Dirk Bauwens op 21 jan 2007, 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

Dirk Bauwens schreef:
rowan schreef:...ik ben sinds een goeie maand bezeten geraakt van het idee om zelf een tegelkachel/finoven/masonry oven te bouwen...
Je 'bezetenheid' lijkt intussen wel ?rg mee te vallen, Rowan. Gelukkig, maar! Misschien was je gewoon een beetje enthousiast?

Dirk
Misschien toch ter kerke gegaan in Boxtel? :roll:
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

kees schreef:Misschien toch ter kerke gegaan in Boxtel? :roll:

:P :arrow: 8) :arrow: :? :arrow: :roll: :arrow: :shock: :arrow: :cry: :?:

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Dirk Bauwens schreef:
rowan schreef:...Inderdaad, dat van die venturiplaat kan ik best aan dta zelf vragen...
Rowan,

Je vraag werd gewoon op hun forum gezet, zonder antwoord van hen...
Rowan/Marc,

We zijn nu al 10 dagen verder.
Blijkbaar is er nog geen antwoord van DTA, ook niet op hun eigen forum!

Dirk
rowan
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 jan 2007, 09:46

Bericht door rowan »

Het doet me plezier dat jullie geïnteresseerd blijven in m'n onderneming :D Ik wachtte gewoon enkele boeken af die ik besteld heb... (Living Homes van Thomas Elpel, en dat boek van Willem Aalders, bekend en nuttig?, of niet?) Enne, het punt is nu wel gemaakt in verband met DTA, geloof ik, niet? misschien kunnen jullie dat thema nu afsluiten? Wat die venturiplaat betreft, de met verse lucht gemengde gassen ontbranden dus in de kamer bóven de venturiplaat, op voorwaarde dat de ruimte en de gassen heet genoeg zijn. Klopt dat?
Mijn eerste idee en ontwerp was eigenlijk gebaseerd op de zweedse vijf-kanalenstoof van Cronstedt/Wrede, eventueel uitgebreid met nog twee neerwaartse kanalen. In vergelijking met een finoven zie ik bij de zweedse kachel een groter contactoppervlak gassen/stenen en een langer traject en dus meer tijd voor warmte-afgifte. Wat maakt de finoven dan toch een beter model? En een lang gasafvoerkanaal in de stoof veronderstelt natuurlijk een schouw met voldoende trek. Daar vind ik echter weinig informatie over. Hebben jullie tips voor me, sites of literatuur, waar ik daar meer over kan vinden? Gewoon basisinfo - principes van trekkende schouw, hoe je trek kan verbeteren enzovoort?
Thanks
Marc
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

rowan schreef:Enne, het punt is nu wel gemaakt in verband met DTA, geloof ik, niet? misschien kunnen jullie dat thema nu afsluiten?
Marc
wat is er dan mis met DTA? Leeflang c.s. hebben toch het e.e.a. uit hun handen laten komen lijkt mij. Goed of fout maakt niet uit; er gebeurt tenminste iets.

En Dirk, jij heb toch al een keer gememoreerd dat het een prima leerschool is om een keer die van DTA te bouwen volgens hun bouwtekening als ik het goed heb?
rowan
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 jan 2007, 09:46

Bericht door rowan »

Ik ben 't helemaal met je eens wat dta betreft, kees. En ik ben best tevreden met m'n klein tegelkacheltje. Het hakken op dta komt niet van mijn kant. Maar het gaat hier helemaal niet over dta, maar over 't maken van een finoven zie je. Ik heb zelf ook de handleiding van dta gekocht en daar kan ik best een hoop nuttige dingen uithalen. Maar het hoe en het waarom van een hoop andere dingen niet. Dus als je me daar mee kan helpen, keigoe!
marc
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

rowan schreef:Ik ben 't helemaal met je eens wat dta betreft, kees. En ik ben best tevreden met m'n klein tegelkacheltje. Het hakken op dta komt niet van mijn kant. Maar het gaat hier helemaal niet over dta, maar over 't maken van een finoven zie je. Ik heb zelf ook de handleiding van dta gekocht en daar kan ik best een hoop nuttige dingen uithalen. Maar het hoe en het waarom van een hoop andere dingen niet. Dus als je me daar mee kan helpen, keigoe!
marc
dat kun je de kachel volgens de handleiding gaan bouwen en zul je een andere krijgen dan je in Boxtel hebt gemaakt. :idea:
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

kees schreef:...En Dirk, jij heb toch al een keer gememoreerd dat het een prima leerschool is om een keer die van DTA te bouwen volgens hun bouwtekening als ik het goed heb?
Jazeker. Het is niet slechts een goede leerschool, men heeft daarmee ook een goed werkende kachel.

Dirk
Plaats reactie