Vrieskist vs. Vriescel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Vrieskist vs. Vriescel

Bericht door Chicken Power »

Deze draad is het gevolg van een zijdelingse oprisping in een andere draad:

viewtopic.php?p=2850#2850

Voor zover van toepassing binnen huishoudelijke situaties, maar ook in algemene ecologische beschouwingen, kunnen alle gedachtensprongen over dit onderwerp hierna geplaatst worden.

Groet, Cp
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Cp,

Doorsnee gezinnen zullen, denk ik, nauwelijks ge?nteresseerd zijn in een diepvriescel.

Ik val natuurlijk buiten die regel. Waar ik momenteel aan denk, is niet het kopen van een diepvriescel, maar de zelfbouw ervan. Ik zou voor extra dikke isolatie kiezen en een effici?nte warmtepomp willen aanschaffen. Aansluitend, naast de diepvriescel, zou ik dan een 'tussengebied' willen maken, dat dienst doet als gewone koelcel.

Dirk
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

Dirk Bauwens schreef:Cp,

Doorsnee gezinnen zullen, denk ik, nauwelijks ge?nteresseerd zijn in een diepvriescel.

Ik val natuurlijk buiten die regel. Waar ik momenteel aan denk, is niet het kopen van een diepvriescel, maar de zelfbouw ervan. Ik zou voor extra dikke isolatie kiezen en een effici?nte warmtepomp willen aanschaffen. Aansluitend, naast de diepvriescel, zou ik dan een 'tussengebied' willen maken, dat dienst doet als gewone koelcel.

Dirk
dirk, het moet in jouw speciale geval toch lonen om iedere dag met vers te werken of koel/vriesruimte te huren?
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

kees schreef: dirk, het moet in jouw speciale geval toch lonen om iedere dag met vers te werken of koel/vriesruimte te huren?
Vers en dat iedere dag is natuurlijk ideaal!
We mogen op een kilometer afstand van ons huis een paar honderd vierkante meter tuingrond gebruiken. Dat levert in bepaalde seizoenen flink wat op, maar het is niet ideaal te noemen omdat we voortdurend verantwoording verschuldigd zijn aan de eigenaar. Maar het is wel educatief voor de kinderen ?n de opbrengst is veel beter dan niks!

We hebben niet ?rg veel diepvriesruimte nodig. De twee kofferdiepvriezers die we nu in gebruik hebben, dienen alleen om 'koopjes' in te bewaren.
Met een diepvriescel van ongeveer 4 tot 6 vierkante meter zou ik m??r dan voldoende hebben, denk ik. Een bufferruimte rond de diepvriescel zou dienst kunnen doen als koelcel.

Dirk
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bericht door Dutch John »

Hallo Dirk,

Gebruikte vriescellen zijn niet duur. Ik heb een kennis die er een gratis af kon halen. Eenmaal weer opgebouwd moest de zaak gevuld en gekeurd worden. En dan snijden ze je oren eraf....

Dan zijn diepvrieskisten uiteindelijk toch goedkoper.

Groet,
John
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Ik had een idee.... Bigred bellen, maar die is lid van een ander forum..... :wink:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Dutch John schreef: Gebruikte vriescellen zijn niet duur. Ik heb een kennis die er een gratis af kon halen. Eenmaal weer opgebouwd moest de zaak gevuld en gekeurd worden. En dan snijden ze je oren eraf....
Dag John,

Inderdaad, ik heb in dat opzicht reeds een paar avontuurtjes achter de rug.

Mijn laatste avontuur betrof een 'diepvries'cel, die uiteindelijk slechts een koelcel bleek te zijn. Ik heb deze toch gekocht, want de warmtewisselaar was een monoblok-systeem waardoor het gas niet afgelaten moest worden.

Uiteindelijk wil ik mijn diepvries- ?n koelcel laten werken met absorbtiekoeling, gebruik makend van de warmte van een finoven...

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

kockie schreef:Ik had een idee.... Bigred bellen, maar die is lid van een ander forum..... :wink:
Bigred :?:
Wie of wat is dat??

Dirk
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Bigred is een trouwe bezoeker van Wirelessnederland. Hij is, net als ik, een van de moderatoren van http://forum.wirelessnederland.nl . In het dagelijks leven is hij koelmonteur.

Kijk maar eens op http://www.pe1br.nl
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

kockie schreef:Bigred is een trouwe bezoeker van Wirelessnederland. Hij is, net als ik, een van de moderatoren van http://forum.wirelessnederland.nl . In het dagelijks leven is hij koelmonteur.

Kijk maar eens op http://www.pe1br.nl
Interessant. Hij heeft misschien interesse om ook dit forum te vervoegen.

Ik ben ondertussen nieuwsgierig naar het nut van die koperen-buis-constructie op zijn 'kamer'.
( http://www.pe1br.nl/kamer.php )

Dirk
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Ik zal m eens vragen, maar ben bang dat deze onderwerpen hem niet bijzonder interesseren. Misschien komt dat later nog een keer ;)


De koperen constructie is een J-Poleantenne. Een antenne voor de 2 meter band...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Bericht door Chicken Power »

Beste Dirk,
Dirk Bauwens schreef:Cp,
Doorsnee gezinnen zullen, denk ik, nauwelijks ge?nteresseerd zijn in een diepvriescel.
Vanwaar die beperking weer? Vele bakkers en slagers worstelen met het zelfde probleem. Vandaar dat ik het breed wilde stellen. En gezien de reacties inmiddels leeft het sowieso wel.
Dirk Bauwens schreef:Ik val natuurlijk buiten die regel. Waar ik momenteel aan denk, is niet het kopen van een diepvriescel, maar de zelfbouw ervan. Ik zou voor extra dikke isolatie kiezen en een effici?nte warmtepomp willen aanschaffen. Aansluitend, naast de diepvriescel, zou ik dan een 'tussengebied' willen maken, dat dienst doet als gewone koelcel.
Denk je aan een totaal zelf gebouwde vriescel, van natuurlijke materialen? En een geisoleerde ruimte daaromheen of ernaast als koelruimte?

Groet, Cp
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Bericht door Chicken Power »

Dutch John schreef:Hallo Dirk,

Gebruikte vriescellen zijn niet duur. Ik heb een kennis die er een gratis af kon halen. Eenmaal weer opgebouwd moest de zaak gevuld en gekeurd worden. En dan snijden ze je oren eraf....
Dan zijn diepvrieskisten uiteindelijk toch goedkoper.
Groet,

John
Dat klopt wel, het zijn veelal zogenaamde sandwichpanelen, dwz PUR isolatie tussen twee stalen platen met daarin een slotsysteem zodat de panelen aan elkaar gekoppeld kunnen worden. Bij tweedehands panelen is het blaasmiddel vaak nog een CFK. Vandaar dat men het liever kado doet dan het als chemisch aval af te laten voeren.

Hetzelfde geldt voor het koelaggregaat, R 12 en R 502 installaties mogen niet meer in bedrijf gesteld worden, R22 onder strikte condities.. Bij toepassing van dezelfde componenten kunnen dan wel zogenaamde ?blends? of ?drop- ins? gebruikt worden, ipv een complete ?retrofit? naar een thans wel aanvaardt en legaal koelmiddel.

De koeltechniek is evenals de installatietechniek een zeer protectionistisch opgestelde bedrijfstak; men heeft de uitermate luxe door deze marktbescherming de klant altijd over ?start? te laten gaan.

Gelukkig is de gedwongen winkelnering bij geregisterde koelondernemingen in Nederland op basis van de Stek wetgeving eindelijk verleden tijd.

Groet, Cp
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Bericht door Chicken Power »

Dirk Bauwens schreef:Dag John,

Inderdaad, ik heb in dat opzicht reeds een paar avontuurtjes achter de rug.
Ben benieuwd naar je andere ervaringen!
Dirk Bauwens schreef:Mijn laatste avontuur betrof een 'diepvries'cel, die uiteindelijk slechts een koelcel bleek te zijn. Ik heb deze toch gekocht, want de warmtewisselaar was een monoblok-systeem waardoor het gas niet afgelaten moest worden.
Zo blijkt maar dat gedegen research toch altijd de moeite loont! Trouwens beter te spreken van het aggregaat ipv warmtewisselaar. Er zijn er zelfs twee bij betrokken. Het monoblok systeem is gekend door zijn eenvoud, maar door de seriematige bouwwijze met een capillair als inspuitorgaan, geeft dat toch een minder rendement dan een thermosstatisch expansieventiel.
Dirk Bauwens schreef:Uiteindelijk wil ik mijn diepvries- ?n koelcel laten werken met absorbtiekoeling, gebruik makend van de warmte van een finoven...
Spannend Dirk! Denk graag met je mee. Moeten we eerst wel wat ontwerpcondities vast gaan stellen. Heb je al nagedacht over de vochthuishouding in het koelgedeelte? Of de dampdichtheid van de wanden van de constructie?

Allemaal wondertjes van toegepaste natuurkunde! Zou wel revolutionaire praktische toepassing worden!

Groet, Cp
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Bericht door Chicken Power »

kockie schreef:Ik zal m eens vragen, maar ben bang dat deze onderwerpen hem niet bijzonder interesseren. Misschien komt dat later nog een keer ;)
Dat is niet zo vreemd als hij alleen maar monteur is; hij moet gewoon dingen voor zijn baas doen.

En dat ook nog eens in het kader dat ie de klant moet vertellen bij een oude installatie dat ingeval van malheur er een erge grote kostenpost aankomt.

Er zijn in dit metier momenteel zoveel zaken spelend, dat een praktisch uitvoerende nauwelijks alle huidige mogelijkheden juist kan overzien, het is maar net wat het kantoor hem opdraagt.

En al ben en blijf ik kippenboer; heb in dit vakgebied ook nog twee papiertjes behaald, kan al twintig jaar m?n eigen broek ophalen in dit vakgebied.

Dus als de honneurs waargenomen moeten worden, zelfs in sleutelen; het is voor mij en uitdaging en ontspanning.

Groet, Cp
Plaats reactie