Aansluiting mengventiel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Silvano
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 feb 2012, 21:22

Aansluiting mengventiel

Bericht door Silvano »

Hallo,

Reeds enkele maanden lees ik hier mee op het forum over cv-kachels en houtstook in het algemeen.

Dit weekend hebben we hier dan ook een cv-kachel geplaatst en deze aangesloten op de bestaande
cv-installatie.

Het gaat hier om een Prity WD20 met een wipex 61° mengventiel. Na een tijdje stoken krijg ik +-85°
uit de kachel, maar er is slechts 1 kleine radiator die een beetje lauw wordt. Verder worden er geen radiators opgewarmt.
De temperatuur die uit de kachel komt blijft hierbij echter steeds rond de 85° hangen.

Zou dit aan het mengventiel of de pomp kunnen liggen?

Afbeelding

Alvast bedankt.
wouter a
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 nov 2009, 15:46
Locatie: Zwaag

Re: Aansluiting mengventiel

Bericht door wouter a »

@silvano,

het gedeelte hier bij de kachel is redelijk duidelijk, de grate vraag is alleen hoe dit in het rest van het systeem zit.

Heb je een compleet schema of kun je deze maken, dat maakt het fouten zoeken een stukje makkelijker.

Tevens zou een linkje naar het gebruikte ventiel (liever de handleiding) het makkelijker maken om te kijken of deze goed zit.

Met vriendelijke groet,
wouter a
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
Silvano
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 feb 2012, 21:22

Re: Aansluiting mengventiel

Bericht door Silvano »

Bij deze voeg ik het schema toe van m'n installatie.
Deze is slechts zeer simpel getekend, maar ik denk wel dat alles er op staat.

Hierbij ook nog een link naar het betreffende mengventiel.
Klik hier.

Het mengventiel lijkt me wel te werken, dit heb ik getest door het onder heet water te houden.
Bijlagen
schema.pdf
(7.6 KiB) 565 keer gedownload
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Aansluiting mengventiel

Bericht door Chicken Power »

Silvano,

Nog van harte welkom op deze site.

Je draad en probleem vertoont behoorlijk veel overeenkomst met deze draad:

http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=2079

Vragen:
-heb je die Prity nieuw gekocht?
-wat schakelt die aanlegthermostaat die ik linksboven in beeld zie?
- welk merk en type pomp is dat?
-hoe is de beveiliging uitgevoerd?
-als je die 85 graden uit de kachel krijgt, wat is dan de retour (op de meest linkse meter)?
-kun je ook nog meten wat de temperatuur is van de aanvoer in het CV circuit?

Overigens mist er een terugslagklep in het circuit van de Prity. Evenals die nu bij de gasketel in de aanvoer zit, zou die beter in de retour kunnen zitten.


Groet, Cp
Verwijderd.
Silvano
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 feb 2012, 21:22

Re: Aansluiting mengventiel

Bericht door Silvano »

Er zijn inderdaad veel gelijkenissen met dat topic, maar ook daar komt geen duidelijke oplossing.

De pomp: Laing E4-Vario 25-180g 1 1/2", heeft 7 standen, zelfde resultaat op alle standen. Deze pomp werd me aangeraden door de man van sanitairwebshop.be.

De pomp schakelt in bij 30°.

3 bar overdrukbeveiliging.

85° uit de kachel, en deze temperatuur gaat er ook weer in. De aanvoer naar de cv heeft in het begin ook deze temperatuur, maar koelt af naar gelang het dichter bij de aansluiting op het circuit komt. Hier concludeer ik uit dat er geen of zeer weinig circulatie naar het circuit.
De retour van de cv blijft gewoon koud.

Ik kocht deze kachel tweedehands maar ongebruikt van mensen die onverwachts moesten verhuizen en zo de kachel niet konden installeren.

Mijn installatie is niet specifiek ingeregeld, maar hier lijkt me het probleem ook niet te zitten aangezien als er slechts 1 radiator open staat deze slechts heel lauw word.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Aansluiting mengventiel

Bericht door holtere »

Hallo Silvano,

Vervang de pomp eens door een andere om te testen.
Ik heb hier pas geleden ook een Laing-pompje geplaatst (E4 auto 20/130) en ik ben niet wild van de capaciteit van dat ding. Hier is een terugslagventiel geplaatst en een mengventiel en het rondpompen gaat tergend langzaam vergeleken met de pomp die in de cv-ketel zit. Het loopt allemaal maar nèt :(
Het ding kostte ook maar 143,- in Duitsland maar ik zou nu echt een krachtigere pomp (model E6) besteld hebben.
Er is maar heel weinig keuze in vermogens bij Laing en dit model (E4) zou wel eens wat licht kunnen zijn voor een circulatie mèt hindernissen. Hij is daarentegen wel lekker zuinig :fff
Misschien iemand met verstand van pompen in da house?

Grz,
Holtere
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Aansluiting mengventiel

Bericht door Chicken Power »

Hallo Silvano,
Silvano schreef:De pomp: Laing E4-Vario 25-180g 1 1/2", heeft 7 standen, zelfde resultaat op alle standen. Deze pomp werd me aangeraden door de man van sanitairwebshop.be.
Prima advies en pompje. Werd eerder als door GW getipt wegens het lage verbruik. Het is inderdaad wel zo dat grote weerstanden in de leiding nefast voor de doorstroming zijn. Ik zie weinig in een pompwissel, bij 20 kW moet er toch meer gebeuren dan nu het geval is. Al zou alleen de warmtewisselaar maar scheuren, dan weten we dat er vermogen is.
Silvano schreef:De pomp schakelt in bij 30°.
Dat moet goed kunnen, alleen moet die aanlegthermostaat wel direct bij de kachel zitten, en niet zoals hier een stuk er vanaf.
Silvano schreef:3 bar overdrukbeveiliging.
Dit is dus geen beveiliging!

Ondanks wat de verkopers ook willen beweren zijn deze kachels zijn totaal ongeschikt voor drukhoudende aansluiting. Zolang ik nog geen beproevingsattest voor 3 Bar werkdruk gezien heb, is het onverantwoord om deze kachels zo aan te sluiten.

Ik heb daar al is een artikeltje over geschreven: http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=1945
Silvano schreef:85° uit de kachel, en deze temperatuur gaat er ook weer in. De aanvoer naar de cv heeft in het begin ook deze temperatuur, maar koelt af naar gelang het dichter bij de aansluiting op het circuit komt. Hier concludeer ik uit dat er geen of zeer weinig circulatie naar het circuit. De retour van de cv blijft gewoon koud.
Ja, heel vreemd. Debiet naar de rest van de installatie is in aanvang zeker gering. Die 85 graden is wel apart bij een ventiel van 61 graden, maar dan nog, het ding zou dan toch minstens aan de kook moeten raken.
Silvano schreef:Ik kocht deze kachel tweedehands maar ongebruikt van mensen die onverwachts moesten verhuizen en zo de kachel niet konden installeren.
Daarmee kunnen we dus ook uitsluiten dat de kachel wegens te lage temperaturen dicht gekoekt is.
Silvano schreef:Mijn installatie is niet specifiek ingeregeld, maar hier lijkt me het probleem ook niet te zitten aangezien als er slechts 1 radiator open staat deze slechts heel lauw word.
En als er ook geen vloerverwarming is die aanstaat, waar blijft dan het vermogen…
Silvano schreef:Er zijn inderdaad veel gelijkenissen met dat topic, maar ook daar komt geen duidelijke oplossing.
Ik krijg steeds meer het idee dat die kachels hun vermogen bij lange na niet halen!

Je zou eens kunnen proberen die M. A. Versluys uit die andere draad eens aan te spreken. Ik kwam erachter dat hij een van de twee door de fabriek erkende leveranciers is: http://www.prity-bg.com/prity.php?lang= ... on=contact
Schijnt een hele Bulgaarse connectie te zijn inclusief onroerend goed handel en zo.

Ik zou er niet van opkijken als er een productiefout aan de kachel zou zijn, wel meer meegemaakt.


Groet, Cp
Verwijderd.
Silvano
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 feb 2012, 21:22

Re: Aansluiting mengventiel

Bericht door Silvano »

Kleine update.

Vandaag heb ik de Laing pomp vervangen door een Grundfoss 25 40.
Dit geeft al een heel verschil, een 4 tal radiatoren worden nu reeds goed warm, een aantal andere radiatoren blijven nog koud. Dit heeft volgens mij te maken met lucht in het systeem en zal ik in de loop,van volgende week verder uitzoeken.

Ik kan wel zeggen dat de Prity mooi en rustig brandt, geen aanslag op het ruitje en weinig tot geen rook uit de schouw. De uitgaande watertemperatuur zit momenteel rond de 80 graden.

Al bij al lijkt de Prity nog best mee te vallen.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Aansluiting mengventiel

Bericht door Chicken Power »

Silvano schreef:Vandaag heb ik de Laing pomp vervangen door een Grundfoss 25 40.
Een van die verkopers adviseert standaard dus nog groter, 25 – 60.
Silvano schreef:Dit geeft al een heel verschil, een 4 tal radiatoren worden nu reeds goed warm, een aantal andere radiatoren blijven nog koud. Dit heeft volgens mij te maken met lucht in het systeem en zal ik in de loop,van volgende week verder uitzoeken.
Andere elementaire fouten in een installatie zijn zonder nadere info natuurlijk niet te zien, maar dan nog, wat je merkt is voor het opgegeven vermogen nog te laag.

Die grotere pomp trekt meer mee, maar daardoor zal de gemiddelde temperatuur van de radiatoren weer zakken. Nergens een hydraulische kortsluiting in het circuit? Alles waterzijdig ingeregeld?
Silvano schreef:Ik kan wel zeggen dat de Prity mooi en rustig brandt, geen aanslag op het ruitje en weinig tot geen rook uit de schouw. De uitgaande watertemperatuur zit momenteel rond de 80 graden.
Dat is een prima temperatuur, normalerwijs moet de kachel dan niet dichtkoeken. Weet je ook wat je rookgastemperatuur is? Daar is ook wel wat uit af te leiden.
Silvano schreef:Al bij al lijkt de Prity nog best mee te vallen.
Ik betwijfel het nog steeds.

Realiseer je nu nog steeds niet dat je GEEN adequate beveiliging op je kachel hebt zitten?

Voor zover je over deze waarschuwing heen leest, hier dan nog is als de eerste fase in gesproken woord.

en hier als tweede fase.




Groet, Cp
Verwijderd.
Silvano
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 feb 2012, 21:22

Re: Aansluiting mengventiel

Bericht door Silvano »

Nog een kleine aanpassing gedaan:

Omdat ik nog twijfelde aan het vermogen van de nieuwe pomp heb ik de Laing op een andere plaats in het circuit geplaatst.

Wanneer ik stook en pomp 1 draait worden radiatoren 1,2,3,5 en 9 warm.
Schakel ik pomp 2 ook in dan worden radiatoren 5,7 en 9 warm.

De retourtemperatuur hierbij is +-40°.

Wanneer ik bij pomp 1 de radiatoren 1,2,3,5 en 9 afsluit met de thermostische kranen, dan heb ik nog geen warmte op radiatoren 4,7 en 8.

Stook ik enkel met pomp 1 dan loopt de temperatuur op naar 90° aanvoer.
Wanneer ik pomp 2 dan mee inschakel zakt deze terug naar 70° aanvoer.

Hierbij ook een schema met al de radiatoren met hun vermogen.
Tel ik al deze vermogens op, dan kom ik op +- 20 kW. Het zal dus waarschijnlijk
niet lukken om deze allemaal op te warmen, maar dit is ook helemaal niet de bedoeling.

Maar aangezien de kachel duidelijk nog warmte over heeft zou het volgens mij wel mogelijk moeten zijn
om de ander radiatoren ook deels op te warmen.


Het thermisch overstortventiel is net geleverd en zal ik dit weekend plaatsen.
Bijlagen
schema 3.pdf
(18.97 KiB) 263 keer gedownload
ingmar89
Berichten: 101
Lid geworden op: 09 jan 2010, 12:37

Re: Aansluiting mengventiel

Bericht door ingmar89 »

Ik denk dat er een hele boel water zo door de cv ketel terug stroomt naar de houtkachel.
Eventuele oplossing: keerklep of elektrische bediende klep.
Silvano
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 feb 2012, 21:22

Re: Aansluiting mengventiel

Bericht door Silvano »

ingmar89 schreef:Ik denk dat er een hele boel water zo door de cv ketel terug stroomt naar de houtkachel.
Eventuele oplossing: keerklep of elektrische bediende klep.

Er staat al een terugslagklep op de aanvoer van de cv ketel.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Aansluiting mengventiel

Bericht door JantjeV8 »

Dat kan wel, maar je circuit door de gas-cv kan dan nog steeds 'achteruit' lopen. Een terugslagklep werkt maar 1 richting op, de andere richting is nog steeds vrij. Op de andere kant moet eigenlijk een 3-wegklep komen, die kiest z'n doorstroomstand tussen houtcv en gascv.

Kreeg voorheen de gas-cv wel alle radiatoren warm? Wat voor pomp zit daar in?

Toch heeft zoiets meestal met hardnekkige luchtbellen te maken. Als die kachel >80gr uit geeft, moet er toch ergens iets verschrikkelijk heet worden. Net voorbij het mengventiel zul je iets van 61gr moeten meten, en dan buis voor buis naar de radiatoren afspeuren waar die 61 graden blijft.

Ik kreeg hier eens de tip om de pompen niet in staande maar in liggende leidingen te plaatsen.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Aansluiting mengventiel

Bericht door Chicken Power »

Heren,

@Inmar89: Die terugslagklep zit er wel degelijk in, zij het op een mindere plek. Die kan beter in de retour zitten, zoals ik al ruim eerder schreef. Hij mist nog steeds wel in het houtkachelcircuit, dus in gasketelbedrijf warmteverlies over de Prity.

@Jantje: Niks 3- wegklep nodig, zie bovenstaande. Het advies wat jij kreeg was om een pomp niet naar beneden te richten qua stromingsrichting en luchtophoping.

Lucht zal het hier waarschijnlijk niet alleen zijn, op gasketel bedrijf heeft ie namelijk geen problemen, althans, dat is niet ontkend. Wel interessante vraag welke pomp er in de gasketel zit. Lijkt er dus op dat de zaak waterzijdig niet ingeregeld is. Helaas is mijn eerdere vraag daarover niet beantwoord, evenals de opmerking over de plaats van de aanlegthermosttaat. Neigt naar een bepaalde selectieve doofheid, dan wel leesvaardigheid. Evenals in die andere draad, blijken zowel topicstarters en beantwoorders echt erg heel slecht te kunnen lezen.

De plek waar de 2e pomp nu zit gooit de stroming nog meer in de war ten aanzien van de radiatoren die er voor zitten. De juiste plek zou in de retour zijn, net voor de splitsing gas/hout circuit.

Ook heb ik mijn twijfels over de goede werking van de mengklep. Weet iemand hoe nu precies de verhouding is tussen Wipex en Thermovar?


Groet, Cp
Verwijderd.
André
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 feb 2012, 09:54

Re: Aansluiting mengventiel

Bericht door André »

Goede morgen!

Ook ik ben nieuw hier, heb mij even aangemeld na het lezen van dit topic daar ik dezelfde problemen ondervind als de topicstarter.

Ik heb ongeveer dezelfde setup met exact hetzelfde mengventiel! Als ik deze verwijder uit het systeem worden bij mij alle radiatoren gewoon goed warm! Echter als ik de thermovar LK820 klep terug plaats wordt de kachel warm en levert hij niks meer aan het systeem.

Misschien kan de topicstarters dit ook een testen? Ik vraag mij op dit moment af of de klep niet functioneerd, te veel weerstand veroorzaakt of, wat ik mij niet voor kan stellen trouwens, de temperatuur ter plaatse van de klep niet hoog genoeg is.

André
Plaats reactie