Wie heeft belang bij zonnepanelen?

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Wie heeft belang bij zonnepanelen?

Bericht door frans »

Het enige elektriciteit opwekking voor de toekomst waar ik voorlopig wel in geloof is zonne energie.

Een stuk aarde zo groot als de Benelux bedekken met zonnepanelen schijn al voldoende te zijn om een groot deel van de huidige aardse behoefte aan elektriciteit te dekken.
Je zou zeggen waarom leveren de woestijn bezitters geen stroom en waterstof i.p.v. olie.....

Oke dan wat mij zelf betreft.
Ik wil wel zonnecollectoren om elektriciteit mee op te wekken.
Alleen ik verbind er een paar eisen aan.

1: Ik wil ze aan het net kunnen hangen zodat ik dat kan gebruiken als buffer.

2: Ik wil er zoveel voor betalen dat de terugverdien tijd ook een geloofwaardige periode is.

En nu de reden waarom ik dit bericht het hier plaats.
Eerst verwacht ik hier informatie te krijgen over deze materie.
Bovendien ben ik benieuwd of er mensen zijn die hier ook belangstelling voor hebben.
Ik kan mij voorstellen dat een eventuele aankoop in het groot een betere aankoop prijs opleverd.
Frans.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Wie heeft belang bij zonnepanelen?

Bericht door Dutch John »

frans schreef:Het enige elektriciteit opwekking voor de toekomst waar ik voorlopig wel in geloof is zonne energie.

Alleen ik verbind er een paar eisen aan.

1: Ik wil ze aan het net kunnen hangen zodat ik dat kan gebruiken als buffer.

2: Ik wil er zoveel voor betalen dat de terugverdien tijd ook een geloofwaardige periode is.

Frans.
Hallo Frans,

Nu de subsidie eraf is, ligt de terugverdientijd ergens tussen de 15 en 20 jaar. Zelfs voor gebruikte installatie's wordt nog goud gevraagd. Gezien de te verwachten ontwikkelingen zou volgens mij de terugverdientijd nu ongeveer 5 jaar moeten zijn, anders blijf je achter de feiten aanlopen en ben je een dief van je eigen portemonnaie. Tenzij idealisme het enige doel is.

Een kennis van me is elektrici?n en vertelde dat voor teruglevering een contract met de energiemaatschappij nodig is. Wat je dan ontvangt voor de door jouw geleverde stroom zal altijd minder zijn dan wat je betaalt. Dus rekt de terugverdientijd nog verder op. 1 op 1 terugleveren kan nu wel illegaal, maar in de toekomst met de nieuwe generatie kWh meters niet meer. Deze meten zelfs blind vermogen (zucht...weg gratis TL verlichting). En smoren wanbetalers.... Maximaal 10 amp?re; genoeg om niet te bevriezen, maar wassen gaat niet meer.....

Accu's als buffer kan natuurllijk ook, maar goede tractie accu's zijn kostbaar. En met gebruikte accu's heb je zo een kat in de zak. Even te laag zuurniveau gehad of een tijdje te laag geladen en ze zijn weg.

Het wachten is op massaal geproduceerde, goedkope fotovolta?sche cellen. Stickers met 2 draadjes. Kan over 10 jaar best mogelijk zijn. Volgens mij nu al mogelijk, maar wordt bewust achtergehouden door onze oliemonopolisten.

Groet,
John
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Bericht door frans »

Hallo John,
Waar heb je die info over de nieuwe meters weg?
Wat betreft de prijs, ik keek op een chinese site en daar werd verteld hoeveel er max. in een zeecontainer gaan (dat is nogal veel)
Ik kan me zeer wel voorstellen dat een bestelling van zulk een aantal moet resulteren in een betere prijs.

Terwijl ik dit schrijf en aan je verhaal van de nieuwe meter denk bedacht ik hetvolgende.
Je moet als buurt al haast samen een z.g. paralel net opzetten met verbruiks meters.
Met een tijd schema van het gebruik van de grote piek slokoppen zoals wasmachines.
Als de prijs van de collectoren lager worden terwijl de bonussen van de Nuon heersers met dank aan onze regering stijgen moet dat een mogelijkheid worden.
Frans.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bericht door Dutch John »

Hallo Frans,

De meterinfo heb ik, zoals gezegd, van een bevriende elektrici?n. Ik ga er vanuit dat het klopt wat hij vertelt. Ik kan het helaas niet controleren, maar misschien dat een lezer het kan bevestigen of ontkennen.

Als je wat in China bestelt, zou ik eerst een monster opvragen en testen. Niet alles wat daar vandaan komt is goed.....

Ik begrijp niet helemaal wat je met een parallel buurtnet bedoelt. Leg nog eens uit.

Op elektriciteit na ben ik zowat onafhankelijk van de nutsbedrijven. Een zuinige dieselgenerator is voorhanden, maar geen oplossing voor de lange duur. Ook niet met ppo. Teveel slijtage en onderhoud. Hetzelfde geldt voor een stirlingmotor, die bovendien ook duur in aanschaf is.
Ik zie het zo voor de toekomst: zonnecellen voor in de zomer. Met, zoals jij het voorstelt, het net als buffer. Als extra voor in de winter denk ik aan cellen die elektriciteit genereren uit een verschil van een warmte en koude bron. Kent iemand deze? Ik heb er alleen van gehoord. Weet niet hoe de prijs/capaciteitsverhouding ligt. Voor beide type's cellen zal wel gelden, dat het voorlopig nog niet rendeert.


Groet,
John
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

frans schreef:...bedacht ik hetvolgende.
Je moet als buurt al haast samen een z.g. paralel net opzetten met verbruiks meters.
Met een tijd schema van het gebruik van de grote piek slokoppen zoals wasmachines.
Als de prijs van de collectoren lager worden terwijl de bonussen van de Nuon heersers met dank aan onze regering stijgen moet dat een mogelijkheid worden...
Dan maakt men wel een wet die dergelijke initiatieven verbiedt. Helaas!

Verder lees ik regelmatig dat de energiemaatschappijen alles doen om eigenaar of hoofdaandeelhouder te zijn/worden van firma's die zonnepanelen produceren.
Uiteindelijk gaat men dus weer bij de duivel te biechten, vrees ik.

Dirk
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

Dirk Bauwens schreef:
Dan maakt men wel een wet die dergelijke initiatieven verbiedt. Helaas!
je bent een snelle leerling ;-)
Verder lees ik regelmatig dat de energiemaatschappijen alles doen om eigenaar of hoofdaandeelhouder te zijn/worden van firma's die zonnepanelen produceren.
Uiteindelijk gaat men dus weer bij de duivel te biechten, vrees ik.

Dirk
misschien dat alternatieven als pv toch uit China gaan komen, zij zitten uiteindelijk toch met een tekort aan aardolie.
En Shell is in Rusland ook gedeeltelijk aan de dijk gezet. Bekijk verder hun geklooi met boekhouden van voorraden, maar er is waarschijnlijk met dat bedrijf meer aan de hand.
Ik denk dat we het nog gaan beleven dat er extreme belastingen op zonnepanelen gaan komen, net zoals nu op aardolieprodukten.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

De regelgeving in Nederland is als volgt:

Heb je een ouderwetse meter die terugdraait, dan wordt automatisch alle stroom die je aan het net levert van je verbruik afgetrokken, tot het moment dat je volgens de meter 0 KWH hebt verbruikt.

heb je een meter die niet terugdraait, dan moet je zorgen dat je een meter krijgt die teruglevering registreerd. De leverancier is verplicht hiervoor te zorgen. Als je tot 3000 KWH teruglevert, krijg je de volledige KWH prijs terug, dit incl belastingen, btw transportkosten en dergelijke. Produceer je 1 KWH te veel, dan ben je zwaar de sjaak.... Je krijgt dan nog ongeveer 3.5 cent per KWH en daarbij moet je transportkosten betalen (3.6 cent) Netto zou je dan moeten betalen. Polderpv houdt op dit moment een kruistocht tegen stroomleveranciers niet niet willen meewerken. Kijk maar eens op zijn site voor meer informatie.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

De regelgeving in Nederland is als volgt:

Heb je een ouderwetse meter die terugdraait, dan wordt automatisch alle stroom die je aan het net levert van je verbruik afgetrokken, tot het moment dat je volgens de meter 0 KWH hebt verbruikt.

heb je een meter die niet terugdraait, dan moet je zorgen dat je een meter krijgt die teruglevering registreerd. De leverancier is verplicht hiervoor te zorgen. Als je tot 3000 KWH teruglevert, krijg je de volledige KWH prijs terug, dit incl belastingen, btw transportkosten en dergelijke. Produceer je 1 KWH te veel, dan ben je zwaar de sjaak.... Je krijgt dan nog ongeveer 3.5 cent per KWH en daarbij moet je transportkosten betalen (3.6 cent) Netto zou je dan moeten betalen. Polderpv houdt op dit moment een kruistocht tegen stroomleveranciers niet niet willen meewerken. Kijk maar eens op zijn site voor meer informatie.

Overigens: zonnecollectoren maken warmte uit zonlicht, zonnepanelen (pv) maken stroom uit zonlicht.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Bericht door frans »

Na weer heel wat leeswerk begrijp ik:
De regel is nu (nog????) Je kan straffeloos van het net gebruik maken als je er maar voor zorgt niet meer dan 3000kw/h jaar levert.

Zou ik oke vinden.

Alleen krijg ik sterk het gevoel dat er hard aan gewerkt wordt om dat onderuit te halen.

Vandaar mijn idee van een collectieve zonnecentrale.
Het voordeel is de grotere capaciteit.
Door het afspreken/regelen van piekbelasting is die beter te leveren.

Ik zelf zou zonder een hoop reclame geweld gelijk bereid zijn om mijn buurman's overschot aan zonnestroom te kopen tegen het hoge tarief incl. al de bobo belastingen!!!

N.b. De halve electronische inboedel thuis komt tegenwoordig al uit china.
Er moet natuurlijk zekerheid zijn maar daar heb ik wel vertrouwen in.
Frans.
mickenhans
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:58
Locatie: Elburg

Bericht door mickenhans »

PV panelen terugverdientijd is berekend door een vriend van mij, die elektrische panelen in Oldebroek op zijn dak heeft liggen: 4 m2 terugverdientijd gebaseerd op de zonne oogst 2005 en 2006: 52 jaar! Wouterlood (zie: kosten en baten) komt op 31 jaar.
Zonneboilers komen op 15 a 20 jaar, hoe groter de installatie hoe eerder terug verdiend. Alle berekeningen zijn wel gedaan zonder rekening te houden met oplopende energieprijzen.
Tot zo ver kommentaar op de terugverdientijd.

Waar ik het even over wou hebben: Samen energie delen met de buren.
Ik zie zoiets al langer zitten: Niet met PV, maar met een gasmotor waarvan je je huis verwarmt en de rest (elektriciteit) aan je buren verkoopt. Gewoon een installatiedraad naar de buren, verbruiksmeter en stopcontact en afspreken wie wanneer de wasmachine aanzet.

Dan kun je je overschot in de winter toch nog redelijk kwijt.
De buren zijn er nog niet klaar voor, de leveranciers ook niet (alleen maar geruchten, al jaren lang), maar ik ben er wel klaar voor!
Als de tijd rijp is, zal ik zeker mee doen.

Groeten,

Hans
polderjongen
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 dec 2006, 00:46

Bericht door polderjongen »

frans schreef:Na weer heel wat leeswerk begrijp ik:
De regel is nu (nog????) Je kan straffeloos van het net gebruik maken als je er maar voor zorgt niet meer dan 3000kw/h jaar levert.

Zou ik oke vinden.
Klopt, is het gevolg van artikel 31-C van de Elektriciteitswet, geldig sinds 1 juli 2004, ingediend (motie) door Diederik Samsom.

Helaas is er nogal wat aan gesaboteerd door de netbeheerders (Wijziging Meetcode in juni 2005 die niemand in de gaten had, omdat we niet eens van het bestaan ervan wisten en er niet over zijn ingelicht) en is het een puinhoop als je geen terugdraaiende Ferrarismeter hebt. Zie http://www.polderpv.nl/teruglevering.htm op Polder PV. Is ongelofelijk ingewikkeld, EZ houdt niet van decentrale opwekkers, burgers e.d., vandaar.

Overigens, je MAG wel meer dan 3.000 per jaar leveren, alleen wordt je dan genaaid. Heel netjes, heel legaal, maar je wordt genaaid. Als je de Beleidsregel van de NMa (nota bene...) van april 2006 goed leest, mag je dan in het ergste geval het miezerige beetje wat je dan van je leverancier mag "opstrijken" direct weer voor "transportkosten over netinvoeding" aan de netbeheerder gaan afdragen. Als het variabele transporttarief hoger is dan die kWh fooi die je van de leverancier overhoudt, hang je.

Beleidsregel:
http://www.dte.nl/nederlands/actueel/DT ... ouders.asp

Maar goed, ik ga niet het hele verhaal hier herhalen, want ik ben het laatste jaar al veel te veel tijd aan die crap kwijtgeraakt. Heb zelf goddank nog een salderende Ferrarismeter. Al krijgt iedereen, met de zegen van Jopie Wijn en zijn illustere voorganger Brinkhorst, binnen 6 jaar (als je pech hebt waarschijnlijk veel sneller) verplicht een "slimme meter" in de meterkast. Te beheren door onze gezegende netbeheerders. Het Paard van Troje, kun je vergif op innemen.

Desondanks veel plezier met zonnepanelen, probeer onder de 3.000 te blijven (lukt de meesten wel, want vrijwel niemand heeft zoveel panelen), laat je geen kulverhalen door je leverancier of netbeheerder aansmeren, maar sta op je recht. Het is alleen nogal lastig om te vinden waar dat "recht" op de plank ligt, hoe dat er uitziet, en hoe je dat "recht" zult krijgen. Moet je zelf doen, helaas, want Wijn zal je zeker niet helpen.

Een prettig jaareinde gewenst. Hopelijk wordt 2007 geen verloren jaar...

:wink:
De Aarde is groot genoeg voor onze primaire behoeftes maar te klein voor onze hebzucht
(vrij naar Ghandi)
polderjongen
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 dec 2006, 00:46

Bericht door polderjongen »

mickenhans schreef:
Waar ik het even over wou hebben: Samen energie delen met de buren.
Ik zie zoiets al langer zitten: Niet met PV, maar met een gasmotor waarvan je je huis verwarmt en de rest (elektriciteit) aan je buren verkoopt. Gewoon een installatiedraad naar de buren, verbruiksmeter en stopcontact en afspreken wie wanneer de wasmachine aanzet.

Dan kun je je overschot in de winter toch nog redelijk kwijt.
De buren zijn er nog niet klaar voor, de leveranciers ook niet (alleen maar geruchten, al jaren lang), maar ik ben er wel klaar voor!
Als de tijd rijp is, zal ik zeker mee doen.

Groeten,

Hans
Leuk idee, Hans, maar formeel is het illegaal. Alleen door de DTe erkende leveranciers (die ze zeer bureaucratisch "vergunninghouders" noemen) mogen "leveren". Uiteraard zit daar wel de nodige logica achter, maar het wordt ook, helaas, gebruikt, om alle decentrale initiatieven of onmogelijk te maken, of je moet zelf een hele bureaucratische kermis optuigen om te mogen gaan leveren. Er zijn al diverse initiatieven om zelf opgewekte stroom weer (administratief) aan jezelf, of aan cooperatie leden terug te kunnen verkopen geweest, maar ze zijn tot nu toe allemaal gestrand.

De wet- en, vooral de krankzinnig makende secundaire regelgeving, waar zo'n beetje dagelijks aan gezaagd, geslepen, en veranderd wordt, is de meeste initiatiefnemers al snel de strot gaan uithangen.

In Engeland noemen ze dat "red tape".

Je zou sommige lieden aan zo'n rood strikkie ophangen...

Maar goed, doe wat u niet laten kunt. Wie het volk schoffeert, kan toch op zijn minst een burgeroorlog verwachten, wat jij?

:twisted:
De Aarde is groot genoeg voor onze primaire behoeftes maar te klein voor onze hebzucht
(vrij naar Ghandi)
polderjongen
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 dec 2006, 00:46

Bericht door polderjongen »

mickenhans schreef:PV panelen terugverdientijd is berekend door een vriend van mij, die elektrische panelen in Oldebroek op zijn dak heeft liggen: 4 m2 terugverdientijd gebaseerd op de zonne oogst 2005 en 2006: 52 jaar! Wouterlood (zie: kosten en baten) komt op 31 jaar.
Zonneboilers komen op 15 a 20 jaar, hoe groter de installatie hoe eerder terug verdiend. Alle berekeningen zijn wel gedaan zonder rekening te houden met oplopende energieprijzen.
Tot zo ver kommentaar op de terugverdientijd.
Floris gaat onterecht van vaste elektraprijs uit. Reken maar dat 'ie stijgt, NUON en alle andere grote boys gooien er weer vet bovenop komend jaar (mogen ze van de Tweede Kamer, genereert namelijk goud geld aan belastingen, BTW, etc.).

Met 10% stijging (mogelijk te veel, maar je weet het nooit) kom ik op 17 jaar bij een niet al te extreem scenario, zie daarvoor berekening en grafieken voor die belachelijke Karwei panelen actie op mijn site (bericht 28 juli 2006 op die pagina):

http://www.polderpv.nl/Karwei_actie_2006.htm

Andere uitgangspunten geven andere waarden, lees dat artikel goed, om te zien hoe PFIXX met veel te gunstige uitgangspunten in de fout ging, en bovendien een zooitje van die berekeningen maakte. 8 jaar slaat nergens op.

Met riante terugleververgoedingen (die met nieuw systeem op 1 januari weer 5% omlaag gaat, maar wel voor 20 jaar vaststaat), worden in Duitsland terugverdientijden van rond de 14-15 jaar gerealiseerd. Zonder aankoopsubsidie, maar wel met zeer goede bancaire leenconstructies. Willen ze niet aan bij EZ. :evil:
De Aarde is groot genoeg voor onze primaire behoeftes maar te klein voor onze hebzucht
(vrij naar Ghandi)
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

Het is alleen nogal lastig om te vinden waar dat "recht" op de plank ligt, hoe dat er uitziet, en hoe je dat "recht" zult krijgen. Moet je zelf doen, helaas, want Wijn zal je zeker niet helpen.
juridische procedure: minimaal 10 jaar.
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

De wet- en, vooral de krankzinnig makende secundaire regelgeving, waar zo'n beetje dagelijks aan gezaagd, geslepen, en veranderd wordt, is de meeste initiatiefnemers al snel de strot gaan uithangen.
hier verdienen de hele grote juristenkantoren hun geld mee: wet en regelgeven maken voor de ministeries :-)
Plaats reactie