Rocket-bell met betonstenen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Rocket-bell met betonstenen

Bericht door kockie »

Volgens mij heb ik ongeveer dit recept aangehouden: http://www.joostdevree.nl/shtmls/bastaardmortel.shtml
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Rocket-bell met betonstenen

Bericht door holtere »

Het is eigenlijk simpel.. Je meet gewoon het soortelijk gewicht.

Erg harde klinkers zijn geperst met gevacuumeerde klei en dan zo hoog gebakken dat ze volledig gesinterd zijn.
Sinteren wil zeggen dat de klei aan het smelten gaat oftewel "verglazen" en voor iedere kleisoort staat daar een temperatuur-traject voor. Zit je onderin dat traject dan is het produkt nog poreus, bovenin het traject dan kan de steen zelfs versmelten en vervormen. Die stenen kent iedereen wel van de ouderwetse plantenbakken.
Klei heeft altijd verontreinigingen in de vorm van plantenresten en metalen (bijv. ijzer kleurt van geel tot dieprood/zwart) die de smelttemperatuur verlagen. De grondstof klei komt tegenwoordig niet meer zomaar uit de grond maar wordt (bij)gemengd tot de juiste specificaties.
De klei die de hoogste temperatuur zonder vervormen kan verdragen is porcelein (1250 - 1400 graden). Dat wordt zelfs doorzichtig! Steengoed zit daar net onder (1100 - 1300 graden) en aardewerk daar weer onder. Een goede kwaliteit steen voor je huis is dus zo hoog gebakken dat ie geen vocht meer opneemt (en kapot vriest) en zo poreus dat die zo goed mogelijk isoleert. Aardewerk vriest dus kapot. Voor trasraam pak je extra-hardgebakken baksteen.
Straatklinkers zijn dus knoephard gebakken. Megazwaar en zo slijtvast dat ze gaan glimmen.
Overigens zou ik daar niet snel voor kiezen omdat ze denk ik slecht hechten aan de specie, ze zijn daar niet voor gemaakt. Vraag gewoon de zwaarste baksteen die je kunt metselen en vraag meteen naar geschikte specie.
Dat is hun vak!

Groet,
Holtere
Adri1965
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 dec 2011, 19:10

Re: Rocket-bell met betonstenen

Bericht door Adri1965 »

Hallo Peter,
ik ben weer een stukje verder in het tekenwerk, ik ben nu bij de betonnen tussen en bovendek. Deze liggen onderling 10 mm van elkaar en ook 10 mm vrij van het gemetseld kanaal van bel 1 naar bel 2.
ik neem aan dat daar het vuurvilt tussenin komt om het beton en de stenen te kunnen laten werken?

En nu ik toch aan het vregen ben :) , is superwol keramische isolatiedeken hetzelfde als het vuurvilt? (gevonden op broodoven.com) zo niet, kan iemand me een adres of site vertellen waar ik het kan bestellen?

groeten Adri
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket-bell met betonstenen

Bericht door peterberg »

Adri1965 schreef:ik ben weer een stukje verder in het tekenwerk, ik ben nu bij de betonnen tussen en bovendek. Deze liggen onderling 10 mm van elkaar en ook 10 mm vrij van het gemetseld kanaal van bel 1 naar bel 2. ik neem aan dat daar het vuurvilt tussenin komt om het beton en de stenen te kunnen laten werken??
De vuurvilt is voor afdichting en inderdaad om expansie ruimte te bieden voor de diverse onderdelen.
Adri1965 schreef:En nu ik toch aan het vregen ben :) , is superwol keramische isolatiedeken hetzelfde als het vuurvilt? (gevonden op broodoven.com) zo niet, kan iemand me een adres of site vertellen waar ik het kan bestellen?
Vuurvilt is een verzamelnaam voor alle zachte materiaal wat gemaakt is van aluminium silicaat. Superwool heeft meer de verschijnings vorm van een deken, het is er in verschillende dikten. Dezelfde alu silicaat kan ook het uiterlijk van harde vilt hebben, meestal is het dan niet dikker dan een paar mm. De superwool is prima materiaal voor jouw doel, maar je zou eigenlijk een masker moeten gebruiken tijdens het aanbrengen, je krijgt er kriebelhoest van.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Adri1965
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 dec 2011, 19:10

Re: Rocket-bell met betonstenen

Bericht door Adri1965 »

Hallo allemaal.
ik ben gisteren begonnen met de voorbereidingen in de woonkamer. Ik heb de bestaande houten vloer eruit gebroken ter plaatse van de kachel. De vloer eronder is maar ± 140 mm dikke beton waarvan de bovenste 40 mm afsmeervloer. deze laatste heb ik er uitgesloopt en ga er nu een fundering met bewapening bovenop storten, ik gebruik hierbij ook de ruimte die in het ontwerp getekend is in de vlak gestapelde stenen.(bodem)

Nu kom ik het volgende tegen, de kachel komt ± 40 mm vrij te staan van de scheidingsmuur (naar de buren) is het verstandig deze ruimte geheel, gedeeltelijk of geheel niet op te vullen met isolatiemateriaal?

En als 2e ik kan in de fundering een laag isolatiemateriaal verwerken dat er geen kou optrekt vanuit de grond (er zit volgens mij geen of heel weinig isolatiemateriaal onder de bestaande vloer) zou dat nut hebben, of blijft de onderzijde van de kachel zo koud dat het geen verschil maakt?

en een vraagje aan de site beheerder, ik maak foto's van de verschillende stadia van mijn kachel, is het gewenst of juist niet om deze op de site te zetten?

Met vriendelijke groet
Adri
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Rocket-bell met betonstenen

Bericht door kockie »

Adri1965 schreef:
en een vraagje aan de site beheerder, ik maak foto's van de verschillende stadia van mijn kachel, is het gewenst of juist niet om deze op de site te zetten?
Zeker wel, maar hou de resolutie een beetje beperkt 800*600 tot max 1024*768 brengt de boodschap al heel goed over en scheelt een hoop ruimte.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket-bell met betonstenen

Bericht door peterberg »

Adri1965 schreef:Nu kom ik het volgende tegen, de kachel komt ± 40 mm vrij te staan van de scheidingsmuur (naar de buren) is het verstandig deze ruimte geheel, gedeeltelijk of geheel niet op te vullen met isolatiemateriaal?
Die 40 mm wordt een stofnest. Ofwel je kunt er met de stofzuiger achter, ofwel je stopt de boel dicht en zet er een houten lat overheen. Helemaal opvullen met steenwol lijkt dan de oplossing.
Adri1965 schreef:En als 2e ik kan in de fundering een laag isolatiemateriaal verwerken dat er geen kou optrekt vanuit de grond (er zit volgens mij geen of heel weinig isolatiemateriaal onder de bestaande vloer) zou dat nut hebben, of blijft de onderzijde van de kachel zo koud dat het geen verschil maakt?
Ehhh... Nou, die onderzijde blijft niet echt koud, dus isolatie materiaal er onder lijkt een verstandige maatregel. Gebruik schuimglas of vermiculiet plaat boven op de fundering. Als je het ertussen wilt verwerken dan moet de vloer wel overal stevig genoeg en/of voldoende ondersteund zijn.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Rocket-bell met betonstenen

Bericht door account verwijderd »

Adri,

Ik heb de post een beetje doorgelezen, en vindt het verbluffend dat je niet gelijk voor een speksteen
kachel hebt gekozen, ik kan me voorstellen dat de vrouw op een gegeven moment een beetje ongeduldig wordt en graag wil toehappen.
Maar je hebt je rustig verder verdiept in de materie en uiteindelijk kom je toch
bij één van de beste kachels terecht. De Rocket Bell.

Als tegenpestatie voor je inspanningen heb ik het volgende bedacht.

Als je een Rocket bell aan het bouwen gaat, dan heb ik nog een halve doos superwool voor je, 30mm dik, 1000 graden plus.
Niet verder vertellen, regio Meerkerk. En niet te gebruiken voor wand isolatie, dat is zonde van het materiaal. :D

Sponsering van Ecologieforum.eu t.w.v. 40 euro. :mrgreen:
I love sponsering. :mrgreen: :mrgreen:

Als je nog een speciaal stalen iets nodig hebt, een kachel deur/venster met glas o.i.d. trek aan de bell.
Er is altijd een mouw aan te passen.

Trilnaald, trilbalk om met vuurbeton iets te gieten, geen probleem.
The sky is the limit. :mrgreen:
Verwijderd
Adri1965
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 dec 2011, 19:10

Re: Rocket-bell met betonstenen

Bericht door Adri1965 »

Hallo allemaal,

Allereerst iedereen weer bedankt voor de antwoorden..
Vandaag heb ik de fundering gestort. Ik heb er in het midden als isolatie calciumsilicaat plaat onder gestort, de randen van de beton heb ik door laten lopen op de bestaande ondervloer om een vaste verbinding te maken met de ondergrond. De totale dikte is 180 mm, met 2 lagen beton-net, moet stevig genoeg zijn. We hebben er natuurlijk ook een datum in gekrast voordat het hard is. Het geheel ligt nu te drogen onder plastick.
Vanmorgen heb ik ook de vuurvaste beton opgehaald, waarschijnlijk begin ik deze week s'avonds met het storten van de vuurvaste delen. Mijn vader heeft een triltafel gemaakt,(Michel bedankt voor je aanbod maar dat is dus niet meer nodig) we moeten nog wel testen met beton of hij werkt :o het geheel is bij eerdere testjes al in elkaar gestort :lol: maar nu trilt hij als de beste.

Michel: wat betreft de sponsering van het forum, zit zeker in de planning maar is er nog niet van gekomen :oops:

We hadden ook al gekozen voor een speksteen kachel en waren ook aan het zoeken op marktplaats, en al eens ergens gaan kijken, en geboden maar (gelukkig) nog niets gekocht. Een nieuwe vonden wij zo duur dat het stoken niet meer leuk blijft :(
ik heb de vuurvaste wol al besteld, en Meerkerk is ook meer dan 100 KM.....
je hebt het over de staal-delen. ik kan ze zelf in RVS maken bij een bevriend staalbewerkings bedrijf. Heb jij iets voor de verkoop kant en klaar? Dat zou voor mij (tijd-technisch) een uitkomst zijn.

op de 3 foto's zie je 1 het "gat", 2 het begin van het storten en de calciumsilicaat plaat. 3 de complete fundering waar de datum in gezet wordt.

Groeten Adri
IMG_3524.JPG
IMG_3530.JPG
IMG_3533.JPG
Adri1965
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 dec 2011, 19:10

Re: Rocket-bell met betonstenen

Bericht door Adri1965 »

Hallo, een vraagje aan Peter,

ik vroeg me af, hoeveel rocket-bell kachels zijn er al gebouwd?

en zijn er dan gebruikers ervaringen van?

groeten Adri
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Rocket-bell met betonstenen

Bericht door Mees* »

Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket-bell met betonstenen

Bericht door peterberg »

Adri1965 schreef:ik vroeg me af, hoeveel rocket-bell kachels zijn er al gebouwd?
en zijn er dan gebruikers ervaringen van?
Effe kijke... Vier stuks varianten in Vlaanderen, allemaal gebouwd door Joris Pouls.
En in Nederland eentje in Sevenum en eentje in Werkendam. Dan ook nog een in Oregon USA en een stuk of 10 mensen die met plannen rondlopen waaronder een in Zuid Korea.
Dat is het waar ik van weet, geloof ik.

Ervaringen uit Vlaanderen heb ik uit de tweede hand en die zeggen dat ze erg tevreden zijn. Die van Mees* zijn erg positief, maar een tweede meting moet uitwijzen of de Testo dat ook vindt.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Rocket-bell met betonstenen

Bericht door Mees* »

holtere schreef:Straatklinkers zijn dus knoephard gebakken. Megazwaar en zo slijtvast dat ze gaan glimmen.
Overigens zou ik daar niet snel voor kiezen omdat ze denk ik slecht hechten aan de specie, ze zijn daar niet voor gemaakt. Holtere
Ik heb er in de Rocketbell 1050 verwerkt, goed voor een 1900 kg massa.
Stenen tevoren met een hogedrukreiniger schoonmaken (trek er een paar dagen voor uit), metselen met cement/zand/water en geen kalk. Stenen zeiknat verwerken, en je krijgt een constructie die je nooit meer hoopt af hoeven te breken.

Oi,
Mees
Adri1965
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 dec 2011, 19:10

Re: Rocket-bell met betonstenen

Bericht door Adri1965 »

Zondag up-date...

Op zo'n zondagmiddag is het altijd leuk om iets uit te proberen. ik heb vlug even de triltafel getest met wat grindzand en een truifel cement wat ik van gisteren over had.

mijn vader heeft onder de tafel een elektromotor gehangen die we nog hadden liggen, en op de as heeft hij een ronde messing schijf iets uit het midden (excentrisch) gemonteerd. Hij trilde als de beste! :D toen ik er na ongeveer 2 minuten aan begon te denken om hem uit te zetten klonk er voordat ik de schakelaar aangeraakt had een "plof" :shock: en kwam er een hele hoop rook onder de tafel vandaan :?

heden is de elektromotor van ons heen gegaan..... :( Toegevoegd foto van overleden triltafel.....
morgen een andere motor monteren en we gaan weer door :mrgreen:

Ik heb eerder in dit verhaal de vraag gesteld of en verschil zit in de warmte opslag van een harde of zwaardere steen. ondertussen heb ik een testje gedaan met verschillende stenen welke ik hier heb liggen en het maakt allemaal maar heel weinig uit welke steen ik gebruik. Ik heb de stenen op mijn huidige houtkachel gelegd en gewacht tot ze een redelijke hitte hadden. (omdat mijn kachel niet zo groot is heb ik het in 2 keer moeten meten, muursteen 2 en 3 waren de 2e ronde)
zie resultaat in onderstaand schema. In het groene en het blauwe vlak zijn de gemeten temperaturen.

Groeten Adri
Bijlagen
29012012(001).jpg
temperatuur meting.jpg
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: Rocket-bell met betonstenen

Bericht door RicharddeBlauw »

Wat bedoel je met een "vuursteen" ?

Ik snap je metingen niet zo. Lees ik nu dat je na 00.00 seconden al een temp. hebt van boven de 100 en na 1,30 uur deze al gehalveerd is?

Volgens mij gaat het erom hoe snel een steen warmte opneemt, welke temp. gehaald wordt, in hoeveel tijd en hoe lang deze de warmte vast houdt.
Plaats reactie