Europallets - goed brandhout?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

rom
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 nov 2011, 16:51

Europallets - goed brandhout?

Bericht door rom »

Ik heb na lang twijfelen gekozen voor een Barbas Eco 400, en wil proberen enkel zuiver brandhout te gebruiken.
Ik kan aan massa's gratis 'europaletten' geraken, maar de verkoper zei me dat dit (vaak) toch geïmpregneerd is.
De meeste europaletten die ik al zag, zagen eruit en roken als niet geïmpregneerd.... Wat denken jullie?
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 13 jan 2013, 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titelfix, Cp mm
AvR
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 nov 2011, 14:12

Re: europaletten - goed brandhout?

Bericht door AvR »

Europallets of andere soorten meer en eenmalige pallets zijn inderdaad schoon.
de behandeling die pallets ondergaan is een hittebehandeling dit om er voor te zorgen dat er geen ongedierte mee gaat naar andere landen waar het de bossen kan aantasten.
deze behandeling heet in Nederland ispm-15
De pallets gaan in een normale droogkamer waar ze in blijven staan tot de kern van het hout gedurende een half uur 56 graden is geweest, zo is bewezen dat alle boktorretjes en dergelijke dood zijn.
in de palletindustrie word wel eens een middel toegepast sinesto-b noemt men dat maar dat is ter voorkoming van schimmel vorming bij vers gezaagd hout wat langere tijd blijft staan.

Ik heb zelf 25 jaar ervaring in de palletwereld en hier komje in principe geen behandelde (impregneerde) pallets tegen.
Althans de bedrijven gebruiken dit hout bij mij weten niet, je zult er altijd wel een keer een tegen kunnen komen maar dan zal deze gemaakt zijn door waarschijnlijk een hobbyist die wat pallets bouwt in zijn vrije tijd.

Ik stook zelf al 14 jaar pallethout en mijn ouders al wel circa 30 jaar, nooit geen problemen gehad.
Je stookt uiteraard aan volume wel wat meer maar ja het is dan ook veelal gratis verkrijgbaar.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: europaletten - goed brandhout?

Bericht door Brit »

Zeker met europellets heb ik ook altijd mijn twijfels gehad. Ze moeten lang meegaan want er zit statiegeld op, dus het ligt voor de hand dat ze op een of andere manier verduurzaamd zijn, maar zeker weten doe ik het ook niet!

Wegwerp pellets zijn vrijwel zeker onbehandeld, dus dat is wel zeker te overwegen....

Groetjes, Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
rom
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 nov 2011, 16:51

Re: europaletten - goed brandhout?

Bericht door rom »

AvR:
- kan ik op 1 of andere manier zien welke pallet een 1-malig pallet is, een euro-pallet..? (lees: hoe kan ik zie of het toevallig toch geïmpregneerd is?)
- wat meer volume: geen probleem voor mij.. dit 'nadeel' weegt niet op tegen het voordeel dat het zo gemakkelijk gratis te verkrijgen is...

Enig idee waarom de kachelverkoper dan sterk afraadde palletten te gebruiken? Zijn redenering: palletten zijn geimpregneerd, dus meer 'neerslag' in rookkanaal, dus meer risico's van schoorsteenbrand ed... In dit laatste geval zou de brandverzekering lastig kunnen doen omdat er 'slecht hout' gebruikt is (ze zouden dit kunnen bepalen op stalen afgenomen in het rookkanaal).
Kachelverkoper zelf laat hun palletten (waarop de kachels en ander materiaal geleverd wordt) vernietigen (en betalen hiervoor) en kopen dan ander (clean) hout aan om op te stoken in de winkel.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: europaletten - goed brandhout?

Bericht door peterberg »

rom schreef:AvR:- kan ik op 1 of andere manier zien welke pallet een 1-malig pallet is, een euro-pallet..? (lees: hoe kan ik zien of het toevallig toch geïmpregneerd is?)
Alle euro pallets hebben een ingebrand etiket, en daar staat in 99% van de gevallen de letters HT op, en het land van herkomst. Die HT betekent Heat Treated, met hitte behandeld. Die zijn in elk geval nooit geimpregneerd.

De 1-malige pallets hebben vaak klossen van geperste snippers. Gooi die klossen maar weg, daar zit voor zover ik weet een bindmiddel in, slecht voor de buren en slecht voor de schoorsteen.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: europaletten - goed brandhout?

Bericht door Wouter Gillis »

@ Rom,

ik zou er niet van achterover vallen mocht die kachelverkoper een houthandelaar kennen waarvoor hij een goed woordje doet bij zijn klanten die brandhout zoeken en vice versa. Het afraden van een geduchte concurrent zoals palettenhout ligt dan voor de hand.

Dat verzekeringsverhaal lijkt me erg ver gezocht. Nat hout en een slechte manier van stoken zal immers evenveel of zelfs meer aanslag veroorzaken in vergelijking met droog palettenhout.

groeten Wouter
AvR
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 nov 2011, 14:12

Re: europaletten - goed brandhout?

Bericht door AvR »

De behandelde pallets kan je herkennen aan een merkteken wat op de klos gestempeld is.
deze merktekens kan je terug vinden op http://www.smhv.nl kijk dan bij merkteken per 01-01-2012 en open de bijlage.
Er werden in het verleden ook pallets behandeld met gas maar volgens mij word dat niet meer toegepast.
door dat gas heeft een matrassen groothandel enkele jaren geleden grote problemen gehad.
bij behandeling in een droogkamer loop je geen risico.
De pallets met geperste spaanplaatklossen zou ik niet gaan stoken als ik je was, ik heb me laten vertellen dat de lijm die er in zit bij verbranding een soort van zoutzuur opwekt, welliswaar gering maar niet goed voor je kachel en schoorsteen.
Als je geimpregneerde pallets noemt kijk dan maar eens in een bouwmarkt naar tuinschermen en dergelijke, deze zijn behandeld met materialen die niet goed zijn om te stoken.
deze geimpregneerde soorten zijn veelal iets verkleurd richting groen.

leveranciers van kachels hebben naar mijn idee liever dat je eiken en beuken stookt gezien veel mensen de kachel gaan knijpen als deze te hard brand.
hier heb je bij pallethout meer afzetting van roet in de schoorsteen omdat de hars dit in veel pallets zitten niet goed verbrand.

Ik stook zelf een Powall houtvergasser en heb een hekel aan om hout te kopen, dus stook ik pallethout.
als deze kachel aangestoken word zie je de eerste 10-1 minuten wat rook, als deze dan op temperatuur is kan je geen rook meer ontdekken.

Zorg uiteraard wel voor droog pallet hout!!!!
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: europaletten - goed brandhout?

Bericht door Erikvr »

overigens zijn nieuwe pallets niet van 'droog' hout, waarschijnlijk is de boom een maand geleden gekapt. Oude, grijsachtige pallets bestaan zeker uit droog hout.
groet,
Erik
rom
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 nov 2011, 16:51

Re: europaletten - goed brandhout?

Bericht door rom »

mag ik zeer kort samenvatten als volgt:
als er op de pallet 'HT' vermeld staat, dan moet je niet verder kijken, en is het zeker niet-geïmpregneerd hout.
correct?
rom
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 nov 2011, 16:51

Re: europaletten - goed brandhout?

Bericht door rom »

nobody?
Ik stel deze vraag eigenlijk omdat me bij mijn eerste 'inspectie' van enkele paletten het opviel dat de codering vaak erg onleesbaar geworden is, en vaak enkel nog 'HT' met daarachter wat onleesbare letters en en cijfers kan zien.
AvR
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 nov 2011, 14:12

Re: europaletten - goed brandhout?

Bericht door AvR »

ErikVr heeft deels wel gelijk dat oudere pallets wat donkerder van kleur zijn, is overigens niet altijd zo.
Het ispm15 teken geeft inderdaad geen datum aan, en slecht leesbare of weggeschuurde/geslepen stempels duid op dat de pallet is gerepareerd met niet ispm15 behandeld hout !!!!
Als de pallet bij een reparatiebedrijf komt is deze verplicht het stempel onleesbaar te maken zodat deze pallet niet meer voor export (buiten europa) gebruikt mag worden. (heerlijk al die regels)
Tevens worden nieuwe pallets met een ispm15 teken soms ook langer gedroogt dan noodzakelijk voor ongedierte bestrijding, hierbij eist de klant dat de pallet echt droog moet zijn waarbij de sappen van het hout er echt uitgeblazen worden.
Bij veel bedrijven staan de pallets alleen maar binnen in het magazijn met daarop goederen, hierbij word de pallet zeer snel van zijn boomsappen ontdaan aangezien er in een bedrijfshal veelal een bepaalde luchtstroming rondgaat welke de pallets zeer snel doet drogen.
als je zeker wilt zijn dat de pallets die je gaat stoken droog zijn gebruik dan eerst de ietwat donkerdere en gebruik de nieuwere blanke pallets voor volgend seizoen.

Als je voor europallets de productie datum van de pallet wilt weten kijk dan op de volgende link van www.Nederpal.nl

http://nederpal.nl/download/EUR%201%20neu.pdf

Hierop staan een aantal zaken maar bij dit voorbeeld is het als volgt; 057 = producent 4 = maand 06 = jaartal
als ik deze gegevens juist heb zijn vast wel te lezen op deze website.
Deze stempels staan op de middenklos.

gr. André
rom
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 nov 2011, 16:51

Re: europaletten - goed brandhout?

Bericht door rom »

hey AvR, bedankt voor je antwoord.
Mij draait het niet om 'gedroogd of niet', want drogen kan het bij mij nog wel verder doen.

Voor mij is het te doen om 'onbehandeld of behandeld hout', gezien ik van plan ben enkel 'proper, onbehandeld hout' te gebruiken. De vraag was dus: als ik enkel 'HT' kan lezen, hoef ik dan nog verder te kijken, of ben ik 100%M zeker dat het niet behandeld hout betreft?
AvR
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 nov 2011, 14:12

Re: europaletten - goed brandhout?

Bericht door AvR »

ik zou niet verder kijken als het er niet gekleurd uitziet zoals tuinschermen.
de rest van behandelen van pallets is bij mijn weten tegenwoordig alleen maar op basis van warmte, geen gassen. volgens mij doen ze dat alleen ``nog`` wel in azie en omstreken in Europa niet.
Voor mij houd dat in dat europallets worden `alleen` in europe gebruikt niet behandeld zijn met gassen.

Als je pallets uit het verre oosten krijgt kan je er bijvoorbeeld niet met een pompwagen in, deze zijn echt alleen bedoeld voor eenmalig gebruik.

ik zou zeggen gewoon stoken en iets opletten wat je stookt!!!
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: europaletten - goed brandhout?

Bericht door Albert van WdJ »

Hou je ook in de gaten dat op Euro Pallets statiegeld zit?
Wanneer je aan veel goede Euro pallets kunt komen, is het misschien handiger om ze in te leveren bij een pallethandelaar.
Voor het statiegeld koop je waarschijnlijk heel wat meer brandhout dan aan de pallets zit.

Albert
Change, before you have to.
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: europaletten - goed brandhout?

Bericht door gerard »

Albert van WdJ schreef:Hou je ook in de gaten dat op Euro Pallets statiegeld zit?
Wanneer je aan veel goede Euro pallets kunt komen, is het misschien handiger om ze in te leveren bij een pallethandelaar.
Voor het statiegeld koop je waarschijnlijk heel wat meer brandhout dan aan de pallets zit.

Albert
Is het niet zo, dat je bij het inleveren van europallets ook een pakbon moet hebben? Anders word het stelen van pallets door "wat minder nette lieden" wel erg aantrekkelijk gemaakt.
groet,
Gerard
Plaats reactie