Houtkachel met houtbuffer

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Houtkachel met houtbuffer

Bericht door Dutch John »

Amices,

Wij hebben als bijverwarming twee houtkachels. Al wat oudere modellen, maar het stookprincipe is gelijk aan de meeste moderne houtkachels. Nadeel is, dat het vermogen zich slecht laat regelen. Het is lastig precies de juiste hoeveelheid hout bij te leggen. Vaak een beetje bijleggen regelt het mooist, maar vergt aandacht. En de luchttoevoer knijpen doe ik liever niet, want dan is de optimale verbranding ver zoek. De rookgas regelklep openzetten is weer zonde; ik houd de warmte liever binnen. En over een raam opzetten zullen we het maar niet hebben.....

Een zeer zware kachel of oven om de warmte te bufferen en de stookbeurten te beperken is praktisch niet mogelijk (houten vloer).
Nu kwam ik laatst wat afbeeldingen tegen van cv ketels op hout. Kan een kruiwagen hout in. Het vuurbed onderin wordt geforceerd van lucht voorzien en de rookgassen gaan onder of zijwaarts uit het vuurbed. De buffer hout zakt langzaam in het vuurbed. De regeling van het vuurbed (vermogen) geschiedt nu niet meer door de hoeveelheid hout, maar door de hoeveelheid lucht.

Nu mijn vraag. Bestaat zoiets ook in kacheluitvoering? Ca. 6 kW. Of beter nog: heeft iemand ooit zoiets zelf gebouwd? Geforceerde luchttoevoer lijkt me zeker nodig als de rookgassen onder het vuurbed weg moeten, maar is dit voor zijwaartse afvoer ook nodig?

Groet,
John
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Bericht door frans »

Hij bestaat, ik heb hem al een aantal jaren.
Het enige dat ik heb gedaan is de bovenkamer d.m.v. klei (gemengt met hydrokorrels en kippengaas) platen geisoleerd.
En nu heb ik ook de branderkamer op de zelfde wijze geisoleerd.
De vlampijp die van oorsprong van staal is heb ik nu ook van klei gemaakt.
N.b. alles van klei is na een dag stoken dus wel veranderd in gebakken klei.
Het mooie is dat je de kachel zo vol als mogelijk kan stoppen, en als je de naverbrandings ruimte op temperatuur houdt dan krijg je een rookloze schoorsteen.
Typisch is dat deze kachel toen relatief voordelig werd aangeboden met de mededeling dat de fabrikant overging op speksteen kachels.

Het vullen doe je door de opklapbare bovendeksels.
Dan moet je eerst met een hendel een rechtstreekse klep naar de schoorsteen openzetten, n.b. ook bij het opstoken van de kachel doe je dat.
Als hij eenmaal brand dan doe je de klep dicht en gaat het vuur naar beneden door een pijp naar de naverbrandings kamer onderin.
Daarbij wordt er door de dubbele scheidings bodem voorverwarmde lucht toegevoegd voor de naverbranding van de gassen.
De afvoer gaat dan via de onderkant aan de zijkanten naar achteren en dan daar naar boven naar de schoorsteen.
n.b. er is nergens een merkteken op te zien, de kachel is van gietjizer en weegt tegen de 200 kg.

Ik weet niet hoe ik hier foto's op kan zetten daarom zet ik ze straks wel even op mijn site met hier een link er naar toe.
bij deze dus http://www.nietvergeten.com/kachel/kachel.htm
Frans.
mickenhans
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:58
Locatie: Elburg

Bericht door mickenhans »

Ik dacht al, je hebt het vast over een Vermont. Klopt het?
Ik heb de Resolute, ook al aangesmeerd van binnen (chamotte).
Ik ben steeds weer verbaasd over de leden die allerlei fratsen uithalen,
zeer boeiend allemaal, kost me alleen veel nachtrust.

Wat houtbuffering betreft, een ideale kachel, op 1 lading heeft de mijne wel eens 36 uur gebrand (grove den)

Hans
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Bericht door frans »

De kachels van Vermont hadden altijd mijn belangstelling al.
Maar, ik vond ze nogal aan de prijs.
Ook daarom hapte ik ook gelijk toe toen ik deze zag.
Deze koste indertijd ca. een derde deel van de Vermont.
Ik heb het dus over de nieuwwaarde prijs.
Ik ben nu een aantal duidelijker detail foto's aan het maken tijdens het opstarten.
Ik plaats ze vanavond weer bij op
http://www.nietvergeten.com/kachel/kachel.htm
Frans.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Re: Houtkachel met houtbuffer

Bericht door Dirk Bauwens »

Dutch John schreef:...Of beter nog: heeft iemand ooit zoiets zelf gebouwd?...
Op deze link wordt beschreven hoe iemand een soort van downdraftkachel heeft gemaakt.

Downdraft is een erg interessant verbrandingsprincipe omdat zowel houtgas als houtskool gelijktijdig verbranden. Ook brandt het vuur veel gelijkmatiger. Het zogenaamde 'omgekeerd' stoken in een finoven berust ook op dit principe.

Dirk
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Bericht door frans »

De link die Dirk in zijn bericht heeft gezet is een die opgeslagen moet worden.
Belooft weer heel wat leesplezier en info!!!
n.b. Ook waar de Canadees weer heen heeft gelinkt is lezenswaardig, en bedreigend.
Misschien is het wel goed dat vooral de amerikanen wat aan de dikke kant zijn, ze bufferen vast wat energie voor de toekomst als het wat krapper wordt.
Frans.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bericht door Dutch John »

Frans, Dirk, Mickenhans,

Bedankt voor jullie prompte antwoord. Ik zal mij eens ori?nteren op de gebruikte markt. En anders zelf een bouwen.

Groet,
John
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Ik vraag me af of zo'n 'downdraft'kachel de opgewekte warmte goed kwijtraakt.

Frans, heb je een idee van de gemiddelde verbrandingssnelheid (in kg per uur) en de gemiddelde rookgastemperatuur van je kachel?
Jij bent trouwens de eerste persoon van wie ik weet dat die zo'n 'downdraft'kachel heeft. Ikzelf heb er trouwens nog nooit ??n gezien in het echt!

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

mickenhans schreef:Ik dacht al, je hebt het vast over een Vermont. Klopt het?
Ik heb de Resolute, ook al aangesmeerd van binnen (chamotte).
Ik ben steeds weer verbaasd over de leden die allerlei fratsen uithalen,
zeer boeiend allemaal, kost me alleen veel nachtrust.

Wat houtbuffering betreft, een ideale kachel, op 1 lading heeft de mijne wel eens 36 uur gebrand (grove den)...
Hans, zijn de kachels van Vermont Castings ook 'downdraft' kachels?

Dirk
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bericht door Dutch John »

frans schreef:De kachels van Vermont hadden altijd mijn belangstelling al.
Maar, ik vond ze nogal aan de prijs.
Frans.
Hallo Frans,

Werken alle modellen van Vermont volgens het downdraftprincipe? Ken je nog andere merken/modellen die zo werken?

Groet,
John
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Ik zal morgen eens kijken ga op bezoek bij mensen die een Vermont hebben staan.

mark
mickenhans
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:58
Locatie: Elburg

Bericht door mickenhans »

Downdraft of geen downdraft kachel, that is the question...
Enkelen hebben gevraagd of het een downdraft kachel is.
Het is meer een Grundofen principe, het geheim is dat de afvoer uit de verbrandingskamer aan de zijkant zit, niet bovenaan.
Het antwoord is dus nee, net zo min als de finoven overigens.
Die heeft de uitvoer van de verbrandingskamer ook bovenaan zitten.
De Vermont heeft een labyrint in de achterwand, met secunaire voorverhitte luchttoevoer. Rookgastemp. hou ik zelf op ca. 200 graden, en jij Frans?

Ik vraag me ook af, Dirk, of het systeem wel goed werkt. De downdraft stove moet eerst met open bypass worden gestookt om hem aan de gang te krijgen, op zich geen bezwaar lijkt me. Of het verbrandingsproces daarna vol te houden is, is geheel afhankelijk van de kwaliteit van de schoorsteen(trek).

Er is ook een upside down stove herinner ik mij, moet eens ff Googlen.
Die leek wel wat op de finoven.

Daar gaat weer mijn n8rust :roll:
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bericht door Dutch John »

Kijk eens op:

http://www.fnr-server.de/bioenergie/dow ... n/kap6.pdf

Alles over kleine hout- en pelletstookinstallatie's. Wel in het Duits, maar ook de plaatjes zijn zeer informatief.

Groet,
John
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

ik ben al druk aan het lezen....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Houtkachel met houtbuffer

Bericht door Dutch John »

Dirk Bauwens schreef:
Dutch John schreef:...Of beter nog: heeft iemand ooit zoiets zelf gebouwd?...
Op deze link wordt beschreven hoe iemand een soort van downdraftkachel heeft gemaakt.

Dirk
Dirk,

Ik heb nog een rechthoekige plaatstalen cv boiler staan. Eigenlijk voor oliestook, met de brander verticaal naar beneden gericht. Ideaal als basis voor een eigenbouw downdraft kachel lijkt mij, want inwendig is het ding bijna identiek aan de kachel van de Canadees in jouw link.

Zou ik de ruimte tussen de dubbele wanden (waar normaal het water instaat) kunnen vullen met bijvoorbeeld zilverzand om de warmte op te slaan en door te geven? Of met vuurvaste specie of beton? Of zet dat uit en drukt het de wanden uit elkaar? Als cv ketel wil ik hem niet gebruiken.

Groet,
John
Plaats reactie