houtklover zelf maken

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

loetie22
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 feb 2011, 18:44
Locatie: didam

houtklover zelf maken

Bericht door loetie22 »

hallo
op het forum heb ik al veel gelezen over houtklovers zelf maken, nu heb ik er zelf een gemaakt die op de hydrauliek van de tractor werkt.
hij werkt perfect alleen wil ik toch wat anders gaan maken.
de tractor levert maar 40 liter/min aan olie dus echt super snel gaat het niet en hij splijt het in 4 stukken waarbij de doorsnee niet veel meer kan zijn dat 40 cm.
nu wil ik eigenlijk nog 1 keer een klover maken en dan gelijk een goede, de perfecte eigenlijk om het zo maar te noemen.
ik heb al wat idee maar hoop dat er nog mensen goede idee of ervaringen hebben om mij te helpen.
ik heb ook nog een landbouwkraantje om evt hout erop te leggen.
ook kan ik aan een pomp die 110l/min levert voor de aftakas krijgen, alleen dan moet ik een complete installatie gaan bouwen, weet nog niet precies hoe dat moet.
ook kan ik aan een sloop 10tons mobile kraan komen, hier kan evt paar dikke cilinders van krijgen, de motor die de oliepomp aandrijft om zo evt een mobiel apparaat te kijgen.
De bedoeling is eigenlijk om een machine te maken die grote (hoop tot 1 meter rond) houtblokken kan kloven met een web van een mes erachter, dat hout in veel stukjes erdoor duwt.
of via eigen motor of via de aftakas van de tractor danwel via de hydrauliek van de tractor.
kan iemand mij hierbij helpen met bedenken en idee uitwisselen
gr barry
Bijlagen
IMG_1693[1].JPG
IMG_1692[1].JPG
ligth011
Berichten: 276
Lid geworden op: 28 aug 2010, 12:35

Re: houtklover zelf maken

Bericht door ligth011 »

Ik zou zelf een hydrounit zien te scoren op Mp en een Honda motor.
Zo kan de klover zelfstandig draaien zonder tractor oid
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: houtklover zelf maken

Bericht door kockie »

Als je een cilinder overhoudt, hou ik me aanbevolen. Kijk hier eens voor andere voorbeelden

Oh ja, ik heb het topic verplaatst; komt hier beter tot z'n recht.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: houtklover zelf maken

Bericht door JantjeV8 »

Kijk, dat zijn mooie plannen...

Er zijn wat van die Finse harakierie of zoiets klovers die zo'n web mes hebben. Ik heb er eens naar mogen kijken, 1 ding, dat is Hardox staal en zo'n web werkt bij wilg, populier en mischien ook nog een berk, maar sowieso moet je geen knoest tegen komen.

Die kracht uit de hydrauliek lukt wel, of je de snelheid houdt is een ander verhaal, maar als jij stammen van rond 1.000mm wilt kloven durf je er echt niet bij te blijven staan als dat even flitsend door gehaald wordt!!!

Het is veel moeilijker om het kloofmes/web zo je wilt sterk genoeg te krijgen. Dat mes moet kracht opvangen die grotendeels loodrecht van voren komt. Om die kracht op te vangen moet hij dus in tegengestelde richting wat steun hebben, anders gezegd het moet diepte krijgen.
Dat zou tot gevolg hebben dat je hout door allemaal kanaaltjes geduwd moet worden. Die kanaaltjes zijn kleiner van doorsnede als de opening aan de randen van het kloofmes, het hout zal dus knal en knal vast lopen.

De krachten op het mes kun je wat beperken voor je cilinder door de messen iets getrapt te verplaatsen. Als het vertikale mes net z'n 1e splijtscheur heeft ingeduwd is de kracht eigenlijk er al weer van af. Als je stam dan pas het horizontale mes tegen komt is daar de kracht weer 'normaal' op. Zo zou je misschien 3 of 4 stappen vlak achter elkaar op kunnen zetten.

De ervaring echter leert dat dat niet mee zal vallen. Ik heb zelf een kruis er op staan, mes 1 en mes 2 schelen een centimeter of 4. Dat werkt prima, maar vaak wil een stam vanwege de nerfstructuur niet kaarsrecht splijten en wordt dus vanwege die nerf niet direct midden voor mes 2 terecht komen. Laat staan dat je meer trappen er inmaakt.

Ik kan stammen tot zo'n 70cm aan. Maar denk er om, een mes wat recht op het hout vlak staat moet dan (in mijn geval) zo'n 34 ton op kunnen vangen. Bij wat weerbarstig hout zoek je zelf een positie achter de hendels waarbij er geen bouten of andere stukken ijzer je kunnen raken... Het helpt bij grote stammen wel om die OF wat schuin aan te zagen OF een klein houtje er onder te leggen zodat het zaagvlak schuin tegen het 1e kloofmes aanloopt. Maar zulke stammen ineens splijten geeft ontzettende krachten, vergis je er niet in.

Grote stammen zou ik anders aanpakken. Zorg dat er naast de rugligger van je klover 2 rollen in de lengterichting van de rugligger komen. Gewoon 2 buizen in elkaar. Laad de stam op je klover. Kloof hem tot het hout net splijt. Haal de pers terug, doe de rollen omhoog (cilinders heb je genoeg) en draai de stam een kwartslag.

Mijn ervaring is dat je met een kruismes qua snelheid het beste af bent. Meer messen gaat per definitie niet zomaar sneller. De krachten worden gigantisch, je constructie moet dat aan kunnen, evenals je hydrauliek.

Wellicht ten overvloede nog dit:
Zorg dat de kop van de piston vrij kan bewegen in het duwblok. Als je scheef hout hebt wil het hout zodra het het 1e mes raakt vlak gaan zetten tegen het duwblok. Dat geeft wringing in het duwblok en dus ook in de rugligger. Bij groot hout zie je die rugligger dan zich bol op spannen alvorens het hout open kraakt. Als je piston die beweging mee moet maken heb je binnen de kortste keren lekke manchetten of zelf een kromme piston.
Als ik zo'n knuisterig kreng heb, zet ik hem eerst strak tegen het 1e mes, beetje aanduwen zodat het zootje zich schrap zet, dan heel even lossen zodat de piston zich normaal kan zetten en dan pas doorduwen.
loetie22
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 feb 2011, 18:44
Locatie: didam

Re: houtklover zelf maken

Bericht door loetie22 »

bedankt voor de reactie,
ja inderdaad er komt veel kracht op, moet van goed materiaal gemaakt worden en niet zomaar wat rotzooi aanmekaar bakken.
vandaar dat ik een goed plan wil hebben voordat ik wat ga inkopen of wel ga lassen.
misschien is het wat om toch een soort van web temaken voor wat kleiner hout en iets waarmee je de grote stukken ( die natuurlijk veel minder voorkomen) appart kan kloven.
het apparaat waar bonkelaar het mee doet ziet er ook echt goed uit, heb je daar misschien wat meer detais van?
zoiets spreekt mij ook aan om te maken, is wel geen web maar misschien met nog 2 messen extra heb je ook een best apparaat.
en zo blijf je maar vanalles bedenken
groeten barry
loetie22
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 feb 2011, 18:44
Locatie: didam

Re: houtklover zelf maken

Bericht door loetie22 »

heb je een foto ofzo om een beeld van u klover te krijgen
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: houtklover zelf maken

Bericht door kockie »

Deze vind ik meesterlijk. Je hebt volgens mij geen achterlijke krachten en kunt toch behoorlijk vlot ook een stam van een meter kloven.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: houtklover zelf maken

Bericht door tiho »

ligth011 schreef:Ik zou zelf een hydrounit zien te scoren op Mp en een Honda motor.
Zo kan de klover zelfstandig draaien zonder tractor oid

Een hydrounit heeft eigenlijk alleen maar stroom nodig :wink:
ligth011
Berichten: 276
Lid geworden op: 28 aug 2010, 12:35

Re: houtklover zelf maken

Bericht door ligth011 »

tiho schreef:Een hydrounit heeft eigenlijk alleen maar stroom nodig :wink:
http://www.youtube.com/watch?v=6EtC1Sfj ... detailpage

Er zijn meer wegen die naar de klover gaan.
de Honda kan ook gewoon de hydropomp aandrijven.
Laatst gewijzigd door kockie op 25 nov 2011, 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote aangepast
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: houtklover zelf maken

Bericht door kockie »

Als ik kan kiezen tussen ()*@(#herrie en elektrisch......
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
ligth011
Berichten: 276
Lid geworden op: 28 aug 2010, 12:35

Re: houtklover zelf maken

Bericht door ligth011 »

maar ja midden in het bos heb ik geen stroom.
En ik denk zelfs dat er 400 v nodig is
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: houtklover zelf maken

Bericht door kockie »

Ik kloof dan ook liever thuis. Hout moet toch naar huis toe.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: houtklover zelf maken

Bericht door tiho »

Dat is dus niet de definitie van een unit.

Jij hebt nu een motor en een pomp, de pomp is geen unit. Dat zijn samen nog geeneens.

Een hydrounit omvat een aandrijving, een pomp, een tank, een overstortventiel en ook nog een electrische aansluiting tbv de noodstoop.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: houtklover zelf maken

Bericht door JantjeV8 »

Er moet blijkbaar nog een fenomeen uitgediept worden.

Hierboven spreekt iemand over 'zelfs geen moeite met stammen van een meter lang'.

De kracht van de klover wordt niet bepaald door de lengte van je hout. Dat doet totaal niks aan je perskracht af, nou een heel klein beetje dan.
De perskracht wordt bepaald door het soort hout en het aangrijpvlak van het 1e mes.

Zodra het hout bij de aanzet van het mes gespleten is, is er geen (navenant) kracht meer nodig om de rest van de stam langs het mes te duwen. Bij vlezig (naaldhout, conifeer) hout kost dat nog iets meer kracht, maar het meeste hout splijt meteen los, ongeacht de lengte.
Bijlagen
Foto0647.jpg
Foto0382.jpg
loetie22
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 feb 2011, 18:44
Locatie: didam

Re: houtklover zelf maken

Bericht door loetie22 »

ja inderdaad de lengte maakt niet zo veel uit daar ben ik het ook mee eens, gaat meer om de dikte en soort hout.
maar deze klover ziet er inderdaad sterk uit, nooit aangedacht om er meer messen achter te zetten of werkt dat niet?
werkt deze met eigenpomp of met hydrauliek van de tractor?
Plaats reactie