spouwmuur in huis.

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

bartje
Berichten: 27
Lid geworden op: 28 aug 2006, 08:16
Locatie: ZUTPHEN
Contacteer:

spouwmuur in huis.

Bericht door bartje »

In ons toekomstige huis is ooit een aanbouw op de benedenverdieping geplaatst. Die aanbouw is tegen de spouwmuur aan geplaatst die daardoor gedeeltelijk binen staat. Nu heeft die spouwmuur nog verbinding met een stukje voorgevel en een stuk bovengevel. Ik neem aan dat de spouw nog open is. Kost me dit veel warmte? En hoe isoleer ik dat indien nodig?
Om een en ander te verduidelijken heb ik een foto en tekening op http://mendelson.nl/huisss.htm gezet.
Dank

Bartje
geen geld wel plannen en hoop
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

Het is denkbaar dat een lege spouwmuur inderdaad warmte vanuit de begane grond naar boven gaat transporteren. Je kunt dat verhinderen door:
1. De hele spouwmuur over de volle hoogte te vullen.
2. Alleen de spouwmuur die binnen staat op te vullen.
3. Een afdichting aan te brengen ter hoogte van de verdiepingsvloer.

Er zijn veel mensen die 1. een slecht idee vinden, het lijkt inderdaad niet zonder problemen. Het gebruik van isolatiemateriaal als vulmiddel ligt voor de hand.

Bij 2. maakt het niet uit wat je in de spouwmuur beneden stopt, als je de luchtcirculatie maar onderbreekt.

Ik denk dat ik zelf zou proberen om met PUR-schuim een barri?re aan te brengen ter hoogte van de verdiepingsvloer.
John
bartje
Berichten: 27
Lid geworden op: 28 aug 2006, 08:16
Locatie: ZUTPHEN
Contacteer:

Bericht door bartje »

John Doh schreef: Ik denk dat ik zelf zou proberen om met PUR-schuim een barri?re aan te brengen ter hoogte van de verdiepingsvloer.
Dank John, mijn ervaring met pur is dat het overal terechtkomt behalve waar ik wil. Kan natuurlijk aan mij liggen...

Iets anders wat ik mij bedenk. Komt er geen vocht uit de muur van boven naar binnen? (de muur is op het zuiden, dus dat scheelt)
geen geld wel plannen en hoop
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

bartje schreef:Iets anders wat ik mij bedenk. Komt er geen vocht uit de muur van boven naar binnen? (de muur is op het zuiden, dus dat scheelt)
Dat zou best kunnen. Maar heb je een vochtprobleem dan?

Zou het kunnen dat de bouwer die de uitbouw heeft gerealiseerd, zelf een barri?re ter hoogte van de verdiepingsvloer heeft gemaakt? Of heeft hij volstaan met een loodslab aan de buitenkant?
John
bartje
Berichten: 27
Lid geworden op: 28 aug 2006, 08:16
Locatie: ZUTPHEN
Contacteer:

Bericht door bartje »

John Doh schreef:
Dat zou best kunnen. Maar heb je een vochtprobleem dan?

Zou het kunnen dat de bouwer die de uitbouw heeft gerealiseerd, zelf een barri?re ter hoogte van de verdiepingsvloer heeft gemaakt? Of heeft hij volstaan met een loodslab aan de buitenkant?
Ik woon er nog niet, en de verbouwing heeft 20 jaar geleden plaatsgevonden.
geen geld wel plannen en hoop
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Re: spouwmuur in huis.

Bericht door chathanky »

bartje schreef:In ons toekomstige huis is ooit een aanbouw op de benedenverdieping geplaatst. Die aanbouw is tegen de spouwmuur aan geplaatst die daardoor gedeeltelijk binen staat. Nu heeft die spouwmuur nog verbinding met een stukje voorgevel en een stuk bovengevel. Ik neem aan dat de spouw nog open is. Kost me dit veel warmte? En hoe isoleer ik dat indien nodig?
Om een en ander te verduidelijken heb ik een foto en tekening op http://mendelson.nl/huisss.htm gezet.
Dank

Bartje
Warmteverlies tussen de spouw zal net zo groot zijn als dat je deze weg zal halen of gaat isoleren. Je altelier en de naastliggende ruimte zitten beiden in de binnenschil van je woning.

De reden dat de muur zo behouden is zal zijn om dat dit een dragende muur is.
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

Nee, als de spouwmuur helemaal leeg is van beneden tot boven, dan kan hij via interne convectie warme lucht van beneden naar boven gaan transporteren. Het warmtewisselend oppervlak is dan veel groter (namelijk 2 x het muuroppervlak op de begane grond) dan wanneer je een massieve muur hebt (alleen het grondoppervlak van de spouw in de muur erboven).

Als die luchtcirculatie ergens wordt onderbroken, is het probleem over.
John
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Convectie onstaat als er tussen de spouw een temperatuursverschil gaat heersen van 1 van de spouwbladen.
Het gaat hier toch om twee verwarmde ruimtes.

Als het een steens muur was zou er in jou redenatie ook een zelfde convectiestroom onstaan (alleen in de vrije ruimte). Dit kan wel, als de temperatuur van de onderlinge ruimten sterk verschillen.

Door te isoleren zal je 0,0 besparen en nodeloos investeren.
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

Indien de spouw vanaf de vloer van de begane grond tot het dak van het huis gewoon open is, dan zakt de koude lucht vanuit de spouw op de eerste verdieping naar beneden en komt in de spouw die tussen de twee verwarmde ruimten zit. Vervolgens wordt die lucht van twee kanten opgewarmd en begint te stijgen. De opgewarmde lucht komt in de spouw op de eerste verdieping, koelt weer af, enzovoort.

Het warmtetransport is dus niet tussen de twee verwarmde ruimten (woonkamer en atelier) maar tussen de spouw op de begane grond en de spouw op de verdieping.

Als ik de bouwtekening bekijk, dan betwijfel ik of de spouw tijdens de verbouwing is afgesloten. Waarschijnlijk hebben ze dat deel gewoon intact gelaten en konden ze er van de zijkant slecht bij.
John
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Als de eerste verdieping grenst aan de buitenlucht heb je een punt ja.
Je zal dan ook moeten kijken hoe het water uit die buitenspouw wordt af gevangen. Als de buitenmuur door een fikse bui nat wordt zal het vocht door kunnen sijpelen tot aan de begane grond. in de oude situatie zou het door de open stootvoegen weg kunnen. na de aanbouw is die mogelijkheid er niet meer en hoort de voorziening op het dak van de aanbouw aanwezig te zijn.

Normaal doet een bouwlood hier dienst voor maar moet wel de complete buitenblad dekken en aansluiten op het binnenblad. zo is de weg voor convectie ook afgesloten.

Ik zou me meer druk maken in mijn geschetste situatie om de vocht afvoer van de gevel. de convectie komt wel op plaats 2.

Welk bouwjaar is de woning? Er wordt al lange tijd gebruik gemaakt van spouwisolatie.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Bericht door Chicken Power »

John Doh schreef:Als die luchtcirculatie ergens wordt onderbroken, is het probleem over.
Ik denk alleen 'dat' probleem; dat van de convectie.
chathanky schreef:Als de eerste verdieping grenst aan de buitenlucht heb je een punt ja.
Dat is toch vrij helder te zien op de tekening (en tussen de blaadjes door op de foto)?
chathanky schreef:Normaal doet een bouwlood hier dienst voor maar moet wel de complete buitenblad dekken en aansluiten op het binnenblad.
Dat aansluiten op het binnenblad is zie je soms wel eens bij de begane grond. Nooit op verdiepingshoogte, alleen teruggeslagen tegen de binnenzijde van het buitenblad. Het isolatiescherm dient nimmer onderbroken te worden.
chathanky schreef: zo is de weg voor convectie ook afgesloten.
Dat wel, ja? . Althans, zeer gedecimeerd.
chathanky schreef: Ik zou me meer druk maken in mijn geschetste situatie om de vocht afvoer van de gevel. de convectie komt wel op plaats 2.
Welk bouwjaar is de woning? Er wordt al lange tijd gebruik gemaakt van spouwisolatie.
Ik maak me vooral niet druk, maar wat me wel zorgen baart zijn de gigantische koudebruggen, zowel van de voorgevel naar binnen op het voormalige buitenspouwblad, als van het bestaande buitenspouwblad ter hoogte van de verdieping naar de begane grond.

Kunnen prachtige paddenstoeltjes gaan groeien! Puur op condensvorming door die koudebruggen. Die zijn er met meer zekerheid dan vochtdoorslag.

Groet, Cp
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Als er nu een koudebrug is was het er voorheen ook zonder uitbouw. (hoe is er een direct contact onstaan tussen de spouwbladen na het verbouwen wardoor er een koudebrug onstaat?)
De gevel is na aanbouw nog steeds op de zelfde wijze gescheiden van binnen en buitenblad. De aanbouw verandert op dat opzicht weinig aan.

Hier is te vinden hoe een loodslab aangebracht hoort te zijn in een dergelijke situatie.

De vraag is dan ook of er al spouwisolatie aanwezig is, en of deze dan onderbroken zou kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Bericht door Chicken Power »

chathanky schreef:Als er nu een koudebrug is was het er voorheen ook zonder uitbouw. (hoe is er een direct contact onstaan tussen de spouwbladen na het verbouwen wardoor er een koudebrug onstaat?)
De gevel is na aanbouw nog steeds op de zelfde wijze gescheiden van binnen en buitenblad. De aanbouw verandert op dat opzicht weinig aan.

Hier is te vinden hoe een loodslab aangebracht hoort te zijn in een dergelijke situatie.

De vraag is dan ook of er al spouwisolatie aanwezig is, en of deze dan onderbroken zou kunnen zijn.
Oei, oei oei,

Voordat er weer twee participanten van dit prachtige forum ongenuanceerd gaan toeteren dat ik ?ruzie zoek? of ?aan het schelden ben? ( daar wens ik ooit toch gaarne een openbare gepaste correctie op), zal ik mij even onthouden van commentaar tot het moment dat de strekking van de voorlaatste reactie toch door meerdere anderen becommentarieerd is.

Derhalve heb ik oorspronkelijke tekst van deze reactie (voor interveni?rende ?eigen? correcties of moderatieactiviteiten) ook maar even veilig opgeslagen!

Wellicht kan op basis van die eerder betrokken stellingnames versus de kwaliteit van voorlaatste inbreng, er vooral gekomen worden tot een correcte beantwoording naar topic- starter.

Gelieve al mijn antwoorden in dergelijk kader te zien.

Groet, Cp
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Bericht door Chicken Power »

chathanky schreef:Hier is te vinden hoe een loodslab aangebracht hoort te zijn in een dergelijke situatie.
Buiten het kader van het eerder door mij gestelde, naar beoordeling van voornoemde site; niet eens hondsoren te vinden!

Groet, Cp
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Bericht door Chicken Power »

Beste Bartje,

Sorry dat ik meestal nogal gedegen te werk ga. Zeker qua research.

Het is een beetje off- topic (maar dat gebeurd hier meer, dus dat blijkt te kunnen), maar schetst toch wel een degelijk beeld over hoe je met inhoud en de daar bij behorende communicatie te werk gaat.

Ik zie op je site onder het kopje ?marketing? de zin staan:

?Kost adverteert meer dan het oplevert??

Dat is als gekend journalist en tekstschrijver geen reclame! Zeker niet voor de doelgroepen waar je op anticipeert, en die van het MKB in het bijzonder!

Maak er iets van dat lijkt op: Kost adverteren meer dan het u feitelijk oplevert?

Lijkt me beter Nederlands, en ...

Daar kan je dan weer iets mee in het stukje ?begeleiding?? .

Helemaal gratis advies via deze site!

Groet, Cp
Plaats reactie