Olie gestookte CV (en absorbtiekoeling/verwarming)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bericht door Dutch John »

Dirk,

LPG zou voor ons wat teveel gesleep zijn, omdat we ook het huis ermee zouden moeten verwarmen.
Biomassa lijkt me ook wel wat. Ik heb al eens zitten overpeinzen om olifantengras te telen, en met een maishakselaar te oogsten. Om het dan met een pelletbrander te verstoken. Hoe zie jij dat?

Groet,
John
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Dutch John schreef:...Biomassa lijkt me ook wel wat. Ik heb al eens zitten overpeinzen om olifantengras te telen, en met een maishakselaar te oogsten. Om het dan met een pelletbrander te verstoken. Hoe zie jij dat?
Alles hangt af van de drogestofopbrengst (heb jij die van olifantengras?)
Voor de meeste grassen ligt dat rond de 10 ton per hectare. Met een goede brander verbrand, komt dat overeen met 4 ? 5000 liter stookolie.

Dirk
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bericht door Dutch John »

Dirk,

Ik heb even gezocht op het web:

"De onderzoekers gaan uit van een continue teeltperiode van 20 jaar met een gemiddelde opbrengst van 17 ton droge stof per jaar. E?n liter lichte stookolie heeft dezelfde energieinhoud als 2,23 kg olifantegras met een drogestofgehalte van 14%. Of m.a.w. een standaard gezinsverbruik voor verwarming van 3.000 liter stookolie per jaar zou theoretisch kunnen vervangen worden door de opbrengst van 0,40 ha miscanthus. Bodem die geschikt zijn voor de maisteelt komen eveneens in aanmerking voor de aanbouw van olifantengras.

De oogst van het gras vindt best plaats in de vroege lente, wanneer de plant na de winterstilstand het hoogste drogestofgehalte heeft, en kan met conventionele zelfrijdende veldhakselaars uitgevoerd worden. E?n ton droge stof kost ongeveer 35 ?, dit is 35 tot 60 % goedkoper dan gehakseld hout. De verbrandingsinstallaties voor gehakseld hout kunnen probleemloos ingezet worden voor miscanthus. "
Bron: www2.vlaanderen.be/ned/sites/landbouw/downloads/eu/06_02_wenen.doc


Klinkt aantrekkelijk. Alleen de praktische problemen zoals opslag en transport naar de brander nog eens doordenken.

John
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

Erg interessant.

Inderdaad lijkt mij de achilleshiel te liggen in opslag en transport vanuit die opslag naar de ketel. Dat zou je willen automatiseren, want anders sleep en schep je je helemaal mottig. Ik ben heel benieuwd hoe je dat praktisch wilt doen.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Dutch John schreef:...E?n ton droge stof kost ongeveer 35 ?, dit is 35 tot 60 % goedkoper dan gehakseld hout...
Hallo John,

Mark koopt, als ik het goed heb, 700 kg briketten voor 25 euro! Een betere deal als je je land daardoor voor wat anders kunt gebruiken.

Dirk
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

Dirk Bauwens schreef:
Dutch John schreef:Inderdaad Kockie,

Aardgas is niet mogelijk. En propaan is erg duur en je hangt voor lange tijd vast aan de leverancier...
Op dat punt heb ik, denk ik, een interessante tussenoplossing gevonden. Ik heb een aantal gasflessen gekocht die ik legaal bij ieder tankstation kan vullen met LPG. Volgens mij is dit een meer praktische ?n goedkopere oplossing dan stookolie. Wij koken op LPG en verwarmen ons sanitair water met LPG. In de toekomst moet dat op termijn ook met biomassa gebeuren.

Dirk
het legaal vullen gaat blijkbaar in Belgi?, als je NL betrapt wordt :cry:

Een moderator wijzigde dit bericht:
Hieronder volgde een discussie over Gas/damp flessen. Deze is afgesplitst naar viewtopic.php?t=213&highlight=
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bericht door Dutch John »

John,

Net als bij een pellet brander: met een vijzel. Opslag in de buurt van de ketel wordt wel een probleem.

Dirk,

Wat voor briketten? Hout? Steenkool? Klinkt wel erg goedkoop!

John
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Dutch John schreef:...Wat voor briketten? Hout? Steenkool? Klinkt wel erg goedkoop!
Het ging over briketten, gemaakt van hardhoutafval. Mark had het daarover bij het onderwerp "houtverkleining etc." Hij stookte zelf met die briketten.

Dirk
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi,

De betere hout briketten worden gemaakt van houtkrullen. Die branden perfect. Van zaagsel doen ze het ook maar hangt wel van de hout soort af. IK had briketten van mdf zaagsel met plaat materiaal voor niets. Alleen veel stof met vullen en dat vond mijn vrouw niet zo leuk. Deze briketten worden door manege bedems verwerkt.
Trouwens op marktplaat staan regelmatig hout cv ketels die op zowat alles stoken een je kunt er ook een voorraad in opslaan dus hoeft je niet steeds bij tevullen. http://www.hout-cv.nl/

mark
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi,

Voor degene een voorbeeld van houtbriketten http://www.mebutrappen.nl/cms/index.php ... ctie_id=23

mark
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

mark schreef:Hoi,

De betere hout briketten worden gemaakt van houtkrullen. Die branden perfect. Van zaagsel doen ze het ook maar hangt wel van de hout soort af. IK had briketten van mdf zaagsel met plaat materiaal voor niets. Alleen veel stof met vullen en dat vond mijn vrouw niet zo leuk. Deze briketten worden door manege bedems verwerkt.
Trouwens op marktplaat staan regelmatig hout cv ketels die op zowat alles stoken een je kunt er ook een voorraad in opslaan dus hoeft je niet steeds bij tevullen. http://www.hout-cv.nl/

mark
mdf, inclusief de bindmiddelen?
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi Kees,

Nu je het zegt :oops: . Nooit aan gedacht .

mark
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bericht door Dutch John »

Dirk Bauwens schreef: Het ging over briketten, gemaakt van hardhoutafval. Mark had het daarover bij het onderwerp "houtverkleining etc." Hij stookte zelf met die briketten.

Dirk
Dirk,

Heb jij ooit tropisch hardhout gestookt? Ik in het verleden wel. Vond het niet mooi branden. En zwarte (teer) aanslag in de kachel. Eiken, beuken, berken brandt veel schoner. Witte aanslag in de kachel. Al moet ik bekennen, dat ik onlangs de stookpot bovenin voorzien heb van sleuven voor secundaire lucht, waardoor de kachel wat feller is gaan branden.

Groet,
John
pdkl
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 feb 2006, 16:17

Bericht door pdkl »

De bindmiddelen zijn volgens Wikipedia methylisocyanaat http://www.cdc.gov/niosh/ipcsndut/ndut0004.html en formaldehydehars (zie elders op dit forum). Alhoewel gesteld wordt dat alle bindmiddelen uitgewerkt zijn is dat niet geheel waar. Van formaldehydehars blijft na verbranding niets over (althans geen gevaarlijke stoffen). Ik heb een denk ik nog een document over de MDF productie omdat ik eens een hele bedrijfstak heb doorgelicht. Het gebruik van methylisocyanaat komt me niet bekend voor. Als het verbrand wordt kan HCN, het beruchte blauwzuurgas :twisted: ontstaan (en nog wat van dat fijne spul).

O ja in ergens anders hadden we het over methylbromide. Dit blijkt dus ook een sterk ozon afbrekend materiaal te zijn. Door toepassing hiervan is het dichten van het ozongat vertraagd.

Patrick
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi John,

Ik brand wel eens tropisch hardhout. Buurman hovenier en houd wel eens wat over . Het brand alleen erg goeg als ik er echt dunne houtjes van zaag. Kloven bijna niet mogelijk splijt onregelmatig. En bij dun heb ik het over half pols dikke houtjes. Bij dikkere brandt het inderdaad met veel met zwarte walm. Of mengen met eiken dat gaat ook. Moet wel erg goed drogen en lang voor dat het lekker brand. Ligt wel drie keer zo lang in de zonnedroger dan andere hout soorten.

Patrik

Bedankt voor de uitleg van bindmiddelen. We hebben er inderdaad al eens eerder over gehad.

mark
Plaats reactie