Update bouw houtkachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Update bouw houtkachel

Bericht door holtere »

Michel en Robert weer in de running en Bertocello ook grote vorderingen, even laten zien dat we hier ook niet stil gezeten hebben!
Ik ben gestart met http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=1815 en later geinsprireerd de de activiteiten van eerder vermeldde forumleden (en de vele inzichten van anderen) ook met de bouw van een kacheltje begonnen.
De beginfase en overpeinzingen zijn te zien in hun draadjes. Hier nu een stand van zaken.
De volgende stap is het inmetselen van de stenen en het monteren / lassen van de bell.
In de bell las ik nog stroken staal voor de warmteoverdracht.

Ik heb de kachel buiten even laten branden met 1,5 m. pijp (zonder steenvoering) maar ik was nog niet onder de indruk. Hij trok nog niet zo bar en zonder de deur open zelfs maar slecht. Hopelijk gaat ie net als bij Michel flink brommen als tie aan de schoorsteen hangt :)
Bijlagen
De gebakken "taartpunten" voor de bodem en binnen-bovenzijde kachel
De gebakken "taartpunten" voor de bodem en binnen-bovenzijde kachel
klei in de deksel.jpg
De onderzijde wordt gevoerd met chamottestenen i.v.m. condens
De onderzijde wordt gevoerd met chamottestenen i.v.m. condens
Kachel met onderzijde bell.jpg
Glimt goed dat rvs!
Glimt goed dat rvs!
Kachel 154.jpg
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door holtere »

Waar ik nog wel mee zit is de meest gunstige inhoud (hoeveelheid water) in de dubbelwandige bell.
Het oppervlak voor de warmteoverdracht van de binnenste ketel is ong. 0,7 m2.
Door de lengte van de binnenste ketel te veranderen kan ik de inhoud makkelijk wijzigen. De tussenruimte van de twee ketels is 6-7 mm.
Mijn gevoel zegt ong. 10 liter. Is er iemand die vindt dat de waterinhoud groter of kleiner moet zijn?

Tekeningetje maakt het wel duidelijk

Groet,
Holtere
Bijlagen
Dwarsdoorsnede bell
Dwarsdoorsnede bell
Bell klein (Large).jpg
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door deleted »

Holtere,

Prachtige kachel ook ! Lijkt wel inox ?
Misschien hadden we een wedsrijd moeten organiseren ?
Kockie misschien iets voor de volgende forumdag ?

Ivm de bell: De meeste hitte zit bovenin de bell. Dus lijkt me het logisch dat je daar ook meer water situeert.(ik zou dus opteren voor schema1)

En als je hem zonder bell wil testen moet je wat isolatie rond de heatriser wikkelen (glaswol bijvoorbeeld)

G
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door account verwijderd »

Hoi Holtere,

A.Over de waterinhoud van de warmtewisselaar, dit lijkt mij goed. Meer waterinhoud is stabieler in temperatuurverloop.

B.Ook de tussenruimte van 6 of 7 mm lijkt mij in eerste instantie geen probleem. Wel kan ik erbij vermelden
dat zogenaamde waterspaties (afstand tussen staal met water ertussen) bij stoomketels
minimaal 25mm moet zijn. Maar ja, je hebt geen stoomketel, dus dit zal wel los lopen.
Het risico is aanwezig dat er stoombelletjes onstaan, maar je kunt dit niet zien en de belletjes zullen gelijk condenseren in het hoger gelegen deel van de ww, maar verdamping laat kalk achter en ketelsteen op termijn is niet gewenst.

C.Verder mooi concept, ik zou het zeker proberen zo in deze uitvoering, ben erg benieuwd.
Wat mij ook opvalt is de kunst die je maakt met het gesteente in de kachel, daar ben je erg goed in zo te zien.
Verwijderd
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door Johndc »

Wil je topic niet vervuilen maar staat er ergens uitgelegd hoe je vuurvaste stenen zelf maakt?
Zelf had ik een schouwpot open geslepen in onderin mijn kachel gestoken.
Maar deze barste door het te grote oppervlak uit een stuk.
Dus graag een link naar die zelfbouw stenen.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door Chicken Power »

Hier dezelfde vraag. Ziet er wel heel profi uit!

Voorts kan ik Michel bijtreden mbt tot de eerste tekening met meer waterinhoud boven de riser.


Groet, Cp
Verwijderd.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door holtere »

Dank u voor de complimenten!
Eerst even de steentjes dan:
Het is wit-bakkende steengoedklei (kan meestal de hoogste temp aan) met grove chamotte.
Ik heb de klei gemengd met 10 gewichtsprocent vermiculite. Gebakken op 1100 graden.
De krimp was zo'n 6-7 procent (heb je meteen een voegje), soortelijk gewicht 1,4.
Tips: Je moet wel malletjes maken en daar eventueel papier inleggen om te lossen. Langzaam drogen en iemand zo gek krijgen om voor je te bakken.
Maak niet van die vormdelen in grote stukken maar deel ze logisch op zodat de boel niet scheef trekt. Tijdens het drogen regelmatig draaien voor een gelijkmatige krimp. Veel vocht is veel krimp!
Je kunt de klei net als brood uitrollen / dubbelvouwen en dan langzaamaan vocht en vermiculiet toevoegen.

Duurzaamheid: geen flauw idee! Ik kon nergens recepten vinden en ben zelf aan het roeren gegaan. Chamottestenen zijn echter ook van gebakken klei en dat gaat goed. Deze isoleren echter veel beter!

Oja, voor degenen die zaagsel door de klei willen draaien: Daar krijg je ook mooie lichte stenen van (poriso's) maar een pottenbakker met een electrische oven zal ze weigeren te bakken i.v.m. aanslag van verbrand hout op de spiralen!
Bijlagen
Stenen voor zijkant met een hoek van 20 gr. (18 stenen ben je rond)
Stenen voor zijkant met een hoek van 20 gr. (18 stenen ben je rond)
Kachel 182.jpg
De gebakken stenen in de bovenzijde. Door de krimp een mooi voegje over!
De gebakken stenen in de bovenzijde. Door de krimp een mooi voegje over!
De stenen voor de bodem. De rvs. pijpen zijn voor de secundaire lucht.
De stenen voor de bodem. De rvs. pijpen zijn voor de secundaire lucht.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door holtere »

Dank jullie ook voor de reacties op mijn vraag naar de ketelinhoud!
De tussenruimte is inderdaag erg klein maar de binnenmantel is van oude (10 l.) gasflessen en 5 liter flessen waren ineens weer een heel stuk kleiner. Dan was de ruimte meer dan 3 cm geworden en de bell natuurlijk ook.
Zo maar even testen. Kan altijd weer de flex erin zetten 8)
In het bovenste stuk van de bell, waar de heatpipe uitkomt, heb ik strips gelast (nou ja gelast :fff )
voor de warmteverdeling.

Groet,
Holtere
Bijlagen
De twee (drie) oude gasflessen in elkaar voor de bell met warmtewisselaar
De twee (drie) oude gasflessen in elkaar voor de bell met warmtewisselaar
De strips in het bovenste deel
De strips in het bovenste deel
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door holtere »

Vandaag het metselwerk afgemaakt. Nog wat kleine dingetjes en het boeltje nog wat afwerken en dan zou ie klaar moeten zijn!
De steentjes zijn erg naar m'n zin (als ze heel blijven tenminste). Het vermiculite is weggebakken lijkt wel en het materiaal is heel poreus geworden.
Bijlagen
Warmtewisselaar is klaar!
Warmtewisselaar is klaar!
Doorgeslepen steentjes
Doorgeslepen steentjes
Kachel 193.jpg
Kachel 197.jpg
Kachel 198.jpg
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door deleted »

Erg mooie afgewerkt, met oog voor de details!

Ben benieuwd naar de prestaties.


Als je er een volledig metalen buffervat naast zet, (Laat ons zeggen met dezelfde afmetingen om het wat estetisch te maken), heb je al direct een nieuwsoortig massakachel. Gewoon het water in de metalen buffer naar 80°C stoken. Vervolgens schoorsteen dicht en de metalen buffer zijn warmte laten uitstralen.

G
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door holtere »

Vandaag witte rook! (nou ja wit....)
Kacheltje voor het eerst aan het branden. Mooi moment!

In eerste instantie trekt hij eigenlijk niet en komt niet goed op gang , balen. Gelukkig komt de vrouw des huizes langs met de opmerking dat er weleens een meterje meer pijp op kan en jawel hoor, de boel begint lekker te zoemen :D
Kon nog wel gaan isoleren maar ik geloof het zo ook wel dat ie het aan de schoorsteen goed gaat doen.
Van de week de laatste keer de buren terroriseren en de bell netjes afwerken dan kan de kachel volgende week naar binnen.

Vraag me nog even af of ik de riserpijp nog zal omwikkelen met een dun laagje vuurvast vilt? Zou dat nog wat brengen?

Grz,
Holtere
Bijlagen
Eerste stook!
Eerste stook!
De riserpijp is geisoleerd van de kachelmantel.
De riserpijp is geisoleerd van de kachelmantel.
Met opzetstuk, daar moet de bell op.
Met opzetstuk, daar moet de bell op.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door account verwijderd »

Holtere,

Mijn complimenten alvast. Je maakt er iets moois van, de kachel bij mij in
huis is qua opzet hetzelfde als die van jou en zelf heb ik nog nooit zo'n warme kachel gehad, deze is dan wel zonder aqua omloop en vuurvaste stenen.

Wat je nog zou kunnen doen, dat is wel leuk, is een kijkglaasje lassen in de bell, door de watermantel heen, of idd. door het enkelwandige tussenstuk, een las sok met binnendraad, je kunt dat je rookgassen meten in de bell en e.v.t. kijken hoe warm de riser wordt, roodgloeiend is goed.

Mijn schatting is dat je vlot 6-8 Kwh waterzijdig haalt met een max van 15 Kwh.
Met de vlammen in de pijp, kom je tot veel meer vermogen als alleen rookgassen terugkoelen.
De vlammen moeten echt tegen de watermantel van de bell aanslaan, dan krijg je het beste resultaat qua warmte overdracht. De warmte overdracht van vlammen is anders dan de warmte overdracht van rook!!!

Het is een schatting, dus hang me er niet aan op, hihi. Ben zeer benieuwd.
Verwijderd
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door Chicken Power »

Hallo Holtere,

Complimenten voor je inspanningen, zeer onder de indruk van je zelf gemaakte voering! Waar zet je die nu mee vast?

Is het trouwens een soort autoclaafketeltje geweest?

Minder gelukkig werd ik van je schema (dat ik gelukkig nu plots niet meer zie), net of we weer terug bij af zijn. Argumentatie rammelde aan alle kanten, terwijl het ook niet zou werken.

Terwijl je juist zo’n goed schema had!


Groet, Cp
Verwijderd.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door account verwijderd »

Ik maak mij deels ook wel zorgen om het waterzijdig gedeelte,
met name is er een mengventiel in de installatie aanwezig en zijn er genoeg verbruikers?
Ook heb ik eerder gezegd dat een waterspatie van 25mm geen overbodige luxe is, maar omdat de vuurhaard niet zo erg groot is, is het evenwicht wel verantwoord, bij het stoken van hardhout weet ik het nog niet zeker, dit zal de praktijk uitwijzen.

Schat in dat zijn delta T aangesloten op een kleine cv pomp zo'n 30-50 graden is max.
70 graden uit is 20 graden in, zo ongeveer.

Tijdens het testen zou je een 3 standen pomp kunnen gebruiken, althans zo doe ik het altijd.

Hoe ga je de testen uitvoeren?
Verwijderd
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Update bouw houtkachel

Bericht door holtere »

@ Michel: Mijn schatting is dat je vlot 6-8 Kwh waterzijdig haalt met een max van 15 Kwh

Als dat waar zou zijn zou ik een klein gaatje in de lucht springen! Dat is meer dan waar ik op hoop.
Zodra de kachel in huis staat ga ik verder met de leidingen aanleggen en een buffervat aansluiten. De laddomat èn een fluethermostaat zijn al besteld.

@ CP: zeer onder de indruk van je zelf gemaakte voering! Waar zet je die nu mee vast

Ik heb de steentjes vastgemetseld met vuurvaste cement, Refrago 1400 heet dat spul.
Lastig werken, het is net voegzand. De stenen laten zich totaal niet "vlijen". Goed nat maken alles dan lukt het wel.

Het keteltje is een lijmketel geweest om kartonnen dozen te verlijmen. Er zat een mondstuk in waar stoom doorheen ging om het spul te verwarmen.

Wat bedoel je met : "Minder gelukkig werd ik van je schema (dat ik gelukkig nu plots niet meer zie), net of we weer terug bij af zijn. Argumentatie rammelde aan alle kanten, terwijl het ook niet zou werken.
Terwijl je juist zo’n goed schema had"

Het schema is niet veranderd, ben nog steeds van plan om het volgens de laatste tekeningen te gaan maken?
Verklaar je nader :?:
Ik voeg het nog even toe.

Grz,
Holtere
Bijlagen
schema.JPG
Plaats reactie