fabrikanten Stirling motors

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
christiaan65
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 okt 2011, 09:14

fabrikanten Stirling motors

Bericht door christiaan65 »

Ik ben op zoek naar fabrikanten van Stirlingmotors dewelke ik kan plaatsen in mijn bestaand verwarming circuit.

Gezien de verwarming in de winter toch werkt kan ik meteen ook elektriciteit opwekken.
Gebruikersavatar
AndreasFirewolf
Berichten: 37
Lid geworden op: 26 okt 2011, 16:50
Locatie: Oldambt (prov. Groningen)
Contacteer:

Re: fabrikanten Stirling motors

Bericht door AndreasFirewolf »

Gisteren had ik juist geantwoord op "Te koop gevraagd : Stirling motor". Hieronder het verplaatste antwoord.

Ik heb een tuin van 660 m2. Deze levert genoeg tuinafval op om zelf mijn stroom op te wekken. Wat nog ontbreekt is een apparaat om biomassa in stroom om te zetten. Een generator met Stirling-motor zou ideaal zijn.
.
Ik wil naar autarkisch wonen toe, met voldoende grond om eigen voedsel, eigen water en eigen energie te verzorgen. Energie zou moeten komen van zonnecellen en een generator.
.
2000 Wattpiek aan zonnecellen levert rond 21 juni voldoende elektriciteit, rond 23 december levert het amper 10% van de benodigde elektriciteit. En juist in de winter is er ook behoefte aan warmte. Een stirling-generator die warmte en elektriciteit levert en biomassa omzet in voeding voor planten (houtas) is dan heel geschikt. Daarmee ontstaat een gesloten kringloop. Biomassa is eigenlijk door de natuur opgeslagen zonne-energie.
.
Wat dan nodig is is een stirling-motor van 1000 tot 2000 Watt. Bij voorkeur een zelfbouw-motor.
.
Ik vraag me af of we niet met een aantal mensen iets dergelijks kunnen ontwikkelen. Wellicht kunnen we hier informatie uitwisselen en plannen ontwikkelen.
.
Mijn voorkeur gaat uit naar alpha-stirling http://en.wikipedia.org/wiki/Stirling_engine met twee zuigers, één voor het koude deel, één voor het hete deel. Ik heb de indruk, dat dit voor zelfbouw gemakkelijker is, maar misschien heb ik het mis.
.
Zie ook: http://heetgasmodelbouw.ridders.nu/Webp ... ameset.htm
.
Het warme deel zou in een eenvoudige biomassa-verbrander moeten kunnen.
.
Het koude deel zou gekoeld kunnen worden met water.
Warmte uit dit water zou met een aantal peltier-elementen afgevoerd kunnen worden naar een secundaire warmtewisselaar gevuld met water. (Misschien is dit overbodig.)
Dit water zou kunnen stromen door een
betonnen waterbasin met bijvoorbeeld 100-300 m3 water.
.
De muren van het huis kan men voorzien van muurverwarming, die werkt op water van 20 - 25 graden. Dit water krijgt zijn warmte uit bovenstaand basin.
.
Als de muurverwarming de muren rond 18 graden celsius houdt, genereren mensen en elektrische apparaten meestal voldoende warmte om het huis aangenaam warm te houden.
.
Mocht de afvalwarmte van de elektriciteitsopwekking onvoldoende zijn, kan men bijverwarmen met warmte uit zonnecollectoren. Deze warmte zou men kunnen opslaan in een kleinere warmtetank. Hiermee kan men een paar cv-radiatoren verwarmen.
.
Op de tekening bij wikipedia: alpha-stirling http://en.wikipedia.org/wiki/Stirling_engine
.
staat de koude cilinder beneden. Stel dat deze in een bak water staat, waar voortdurend water ingepompt wordt. Dit koelmiddel is verbonden met bovenstaand basin van 100-300 m3 water. De temperatuur van dit water zou bijvoorbeeld tussen de 22 en 35 graden kunnen zijn. Dit water wordt ook gebruikt om de muren van het huis rond 18 graden of hoger te houden. (Eventueel kan 's zomers het huis hiermee koel gehouden worden.)
.
Het koelwater zou de koude cilinder beneden de 50 graden moeten kunnen houden.
.
Als de hete cilinder in een bio-massa brander komt, moet de temperatuur daarvan 300 graden kunnen bereiken. Vermoedelijk geeft dat voldoende vermogen.
.
Het zelfbouw systeem dient zo simpel te zijn, dat iedere fietsenmaker, loodgieter of handige doe-het-zelver het gemakkelijk moet kunnen maken en onderhouden.
De onderdelen moeten gemakkelijk los verkrijgbaar zijn en gemakkelijk vervangbaar zijn.
In het ideale geval wordt het een schaalbaar-systeem: Kies je grotere cylinders en zuigers, zou je meer vermogen krijgen.
Iedere dag gaat het beter en beter en IK creëer een gouden toekomst!

Zeg deze affirmatie dagelijks tegen jezelf, met de nadruk op IK. Je bent zelf verantwoordelijk voor wat je creëert. Overstem hiermee twijfels en zorgen.
http://www.andreas333.com
Gebruikersavatar
AndreasFirewolf
Berichten: 37
Lid geworden op: 26 okt 2011, 16:50
Locatie: Oldambt (prov. Groningen)
Contacteer:

Re: fabrikanten Stirling motors

Bericht door AndreasFirewolf »

Stel:

Je gebruikt 3.000 kWh per jaar. Dat is afgerond 10 kWh per dag.

Je installeert 2.000 - 2.500 Wp aan zonnecellen. Rond 21 juni leveren deze 10 kWh / dag. Genoeg voor je eigen gebruik.

Rond 23 december leveren deze ca. 1 kWh / dag. Dan heb je een tekort van 9 kWh / dag.

Je bouwt / koopt een stirling generator.
Rendement-verwachting:
1 kWh aan verbranding levert:
0,1 kWh aan elektriciteit plus
0,4 kWh aan nuttige warmte.

Om in december 9 kWh te oogsten moet je 90 kWh aan biomassa verbranden.
Daarbij krijg je 40 kWh aan warmte voor de verwarming van je huis.

Laten we de behoefte aan elektriciteit (10 kWh min de opbrengst van je zonnecellen) door het jaar heen schatten op:
december 9 kWh /dag
januari 9 kWh /dag
februari 7 kWh /dag
maart 5 kWh /dag
april 3 kWh /dag
mei 1 kWh /dag
augustus 1 kWh /dag
september 3 kWh /dag
oktober 5 kWh /dag
november 7 kWh /dag

In juni / juli leveren de zonnecellen genoeg stroom om niet te hoeven stoken.

Tellen we bovenstaande getallen op en vermenigvuldigen we met 30 (aantal dagen per maand). Komen we op 1500 kWh.
Wekken we dit op met een stirling-generator met een elektrisch rendement van 10%, dan hebben we 15.000 kWh aan biomassa nodig.
Verbrandingswaarde van (droge) biomassa is ca. 4,8 kWh / kg.
Dan hebben we 3125 kg biomassa nodig.
Laten we aannemen, dat biomassa 500 kg per kuub weegt.
Dan hebben we ca. 6,25 kuub droge biomassa nodig.

Als ik uitga van mijn eigen tuin, 660 m2. Als ik al het onkruid, snoeihout etc. versnipper en droog, dan kom ik vermoedelijk aan deze hoeveelheid.
Heb je een stuk grond van 2.000 m2, dan levert dit genoeg restafval op om je eigen elektriciteit op te wekken.

Als alternatief kun je hout kopen. Zachthout heeft een verbrandingswaarde van 2000 tot 2500 kWh per kuub. Hardhout 3000 tot 4000 kWh per kuub. Met 6 kuub hout kom je dan een heel eind.

Warmte-behoefte:
De warmtebehoefte van een huis is sterk afhankelijk van isolatie en eisen aan comfort.
Ongeveer een derde tot de helft van de warmtebehoefte van een huis kan gedekt worden met de restwarmte van een stirling generator. (Uitgaande van 10% elektrisch rendement plus 40% warmte-terugwinning.)

Als het huis heel goed geisoleerd is, lukt het wellicht om met de restwarmte je huis warm te houden. In veel gevallen is dat niet het geval. Dan kun je bijverwarmen met warmte uit zonne-collectoren. Zie daarvoor ondermeer mijn bijdragen onder Warmtetank:
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=23&t=2048
Iedere dag gaat het beter en beter en IK creëer een gouden toekomst!

Zeg deze affirmatie dagelijks tegen jezelf, met de nadruk op IK. Je bent zelf verantwoordelijk voor wat je creëert. Overstem hiermee twijfels en zorgen.
http://www.andreas333.com
tnt
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 okt 2010, 12:53

Re: fabrikanten Stirling motors

Bericht door tnt »

Hou je er ook rekening mee dat een stirlingmotor heel erg veel onderhoud nodig heeft en een heel korte levensduur.

TnT
pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: fabrikanten Stirling motors

Bericht door pelletpower »

Hallo,
Stirling machines zijn volgens mij niet efficient genoeg te maken. Phillips is er lang mee bezig geweest. Whispergen is ook een firma maar volgens mij werkt het alleen bij continue belasting. Verder hou ik me aanbevolen en wie weet dat we samen wat kunnen doen. Wat denk je van turbo-generator op www.biomassgenerators.com. hier is de verhouding warmte-electriciteit veel gunstiger. De turbo komen van scania alleen de rest nog...
Gr Joep
Plaats reactie