Wat is je ecologische voetstap?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Tropic
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 okt 2011, 04:46

Wat is je ecologische voetstap?

Bericht door Tropic »

Zojuist gevonden! Een test om je ecologische voetstap te berekenen. Met deze test kun je bepalen hoeveel impact je levensstijl heeft op het milieu. Je moet een aantal vragen beantwoorden, zoals:

Hoeveel land is er nodig om je te voeden?
Hoeveel energie gebruik je?
Hoe verplaats je je?
Enzovoort.

De test geeft aan hoeveel procent van de wereld nodig is om aan je behoeften te voldoen.
Ik heb de test gedaan en omdat ik redelijk groen leef, viel de uitslag mee. Hij was nog beter geweest als er meer recyclemogelijkheden zouden zijn in dit land.

Probeer de test zo eerlijk mogelijk te doen. Ik ben benieuwd wat jullie uitslag is. Kunnen later vergelijkingen trekken.

Hier is de link: http://www.myfootprint.org
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Wat is je ecologische voetstap?

Bericht door Dutch John »

Als iedereen zo leeft als wij, dan is er 1,04 aarde nodig. Ons huis is te oud en het perceel te groot. Maar dat wisten we al.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
omweg
Berichten: 165
Lid geworden op: 15 mar 2007, 14:34
Locatie: Olburgen
Contacteer:

Re: Wat is je ecologische voetstap?

Bericht door omweg »

Hallo DJ volgens mij een erg mooi getal, ik heb de test ook gedaan ik schrok behoorlijk. Moet nog wel zeggen dat ik hem snel ingevuld heb maar kwam boven de twee (schaam). Waarschijnlijk door mijn supermarkt gewoonte en auto gebruik, helaas kon ik niet invullen dat ik een zuinige motorfiets gebruik. Maar mijn footprint zal zeker hoger zijn dan DJ, sorry
The planet of my dreams is bulging at his seems
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Wat is je ecologische voetstap?

Bericht door Dutch John »

Ik besef mijzelf in een zeer luxe positie te bevinden met veel vrije tijd. Autorijden beperkt zich tot 3.500 km per jaar. Verder komen we misschien 10 keer per jaar in een supermarkt. Hieruit kun je concluderen dat een voltijds baan elders meestal niet goed is voor de ecologische voetstap. Het huis staat scheef van de zonnepanelen. Is in de test positief, maar we weten allemaal dat de alternatieven minder schoon zijn dan ze doen geloven.

Dus schroom niet, doe de test en spiegel je vooral niet aan mij.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Tropic
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 okt 2011, 04:46

Re: Wat is je ecologische voetstap?

Bericht door Tropic »

Ikzelf heb de test gedaan en kwam uit op 0,78. Dit getal had nog wat lager kunnen uitvallen als er meer recyclemogelijkheden zouden zijn in Mauritius. Recycling staat nog maar in de kinderschoenen hier. Ik rijd geen auto en indien nodig gebruik ik het openbaar vervoer.
In een tropisch klimaat is geen verwarming nodig en ik zie af van aircon. Jammer alleen van de recycling.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Wat is je ecologische voetstap?

Bericht door deleted »

Tropic,

Interessant. Mag ik vragen waarvan je leeft op het eiland ?
Ben je zelfvoorziener ?


G
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Wat is je ecologische voetstap?

Bericht door benthuis »

Leuk!
Ik zit op 1,67 voor mijn familie.
Maar s kijken welk stuk van Mars we er dan bij moeten annexeren... :fff
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Wat is je ecologische voetstap?

Bericht door ritsaert snijder »

Hum!
Ik zit over de twee....moeten we er misschien, naast Mars, nog maar een planeet bij nemen. Stof om over na te denken. Ik denk dat ik te veel grond bezit. En de ecologiosche impact van het rijden met een oud diesel busje is niet eens meegenomen.
RS
groet!

Ritsaert
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Wat is je ecologische voetstap?

Bericht door David86 »

Wat leuk is aan deze test is dat hij boven in beeld laat zien wat je footprint doet terwijl je de vinkjes zet.

Een echte omnivoor die dagelijks vlees en vis eet en dit koopt in de supermarkt heeft 13ha meer nodig dan de vegetarier die zijn groenten op een "farmers market" koopt.

Het verschil tussen verwarmen op gas en hout is (bij mijn huisje) 8ha..

Ik zat op 1.05 , ik kan onder de een komen als ik groene stroom ga gebruiken. Toch maar eens serieus over na gaan denken. Ook al is "groene stroom" niet zo groen als hij lijkt...
..
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Wat is je ecologische voetstap?

Bericht door kockie »

Ik doe nog even geen mededeling over mijn voetstap.... maar ik weet wel dat het drastisch moet minderen, of ik moet heel veel mensen wegjagen van deze planeet.....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Wat is je ecologische voetstap?

Bericht door Pietje »

1,6. Mijn huis loopt nog een beetje achter... :-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Wat is je ecologische voetstap?

Bericht door OBL-Rien »

1,3
Ik was daar eigenlijk wel verbaasd over. Had het hoger ingeschat. Maar een globale test kan natuurlijk niet alle individuele gevallen goed afschatten. Ik hoop na een verhuis nog behoorlijk te verbeteren. Al zal er natuurlijk wel een momentele spike optreden.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Wat is je ecologische voetstap?

Bericht door Anne2 »

2.09 :oops: :( Ik ben vast het hoogste hier, straks wordt ik het forum afgeschopt.

Groot huis (dat ik maar gedeeltelijk verwarm, maar dat kan je niet invullen) zonder enige isolatie en verwarmen op elektra (waarvan ik de leverancier niet zelf kan kiezen), waar ik alleen in woon, veel grond, bestelauto (ook oud en vervuilende diesel) waar ik niet dagelijks mee rij, maar als ik rij wel veel km en een andere mogelijkheid tot vervoer heb ik niet. Dan kan ik nog zoveel recyclen, vegetarisch eten, niets kopen, alles echt uit zetten en zuinig met water om gaan, maar het blijft veel te hoog.

Overigens had ik wel zoiets verwacht, weet waar de zwakke plekken zitten.

Hadden ze het over fluoriserende lampen, wat is dat?
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Wat is je ecologische voetstap?

Bericht door OBL-Rien »

Anne2 schreef:Hadden ze het over fluoriserende lampen, wat is dat?
Dat zijn de CFL's, de spaarlampen.
LED lampen horen daar eigenlijk niet bij, maar omdat ook die weinig verbruiken heb ik toch ingevuld dat we CFL's hebben.
IMO hebben CFL's een grotere voetprint dan gloeilampen. Maar goede data zullen we daar wel niet van krijgen.
Met LEDs weet ik het niet.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Wat is je ecologische voetstap?

Bericht door ritsaert snijder »

Het was hier het gesprek van de dag. Maar ik vind dat de test net een slag gedetailleerder zou moeten zijn en dat je naast een overal score ook een deelscore zou moeten kunnen krijgen. Dan weet je gelijk dat je bijvoorbeeld op eten of transport je verbeterpunten kunt scoren.
Het lijkt me een leuke om een aangepaste test te maken voor dit forum. Wie wil er meedenken?
Ritsaert
groet!

Ritsaert
Plaats reactie