Olie gestookte CV (en absorbtiekoeling/verwarming)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

John Doh schreef:... voorzover ik weet heeft dit product de markt (nog?) niet gehaald...
Een paar jaar geleden las ik op het internet dat een Duitse firma, op basis dat principe, gevelkachels op de markt bracht. Uiterst interessante materie.

Dirk
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi,

Die vertegenwoordiger gaf wel iets aan over een pomp ontwikeling. Hij wou daar niet verder over praten. Alleen het redement van de hr ketel was niet veel meer te verbeteren. Alleen gaan ze nog proberen de onderdelen te verbeteren.

Hoi John.

Trouwens aan pilot projecten doen ze niet meer. Vroeger werden de ketels meestal eerst bij b.v. monteurs thuis getest. Nu niet meer. Helaas hebben wij dat gemerkt. Vele modules en soft ware wisselingen voor dat hij goed draait. Werd zelfs nieuwe ketel. Ze gaven de tigchelkachel met ww misschien als schuldige aan. Maar na uitleg dat het ongeveer
hetzelfde systeem zonneboiler begrepen ze het wel maar twijfel bleef.
Wat de boer niet kent vreet hij niet ging hier mooi op.

groet mark
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

Dirk Bauwens schreef:Een paar jaar geleden las ik op het internet dat een Duitse firma, op basis dat principe, gevelkachels op de markt bracht. Uiterst interessante materie.
Die toepassing is mij niet bekend. Ik begreep dat Nefit licentie had verworven voor de toepassing als warmtepomp. Maar ??n en ander hoeft niet strijdig te zijn, volgens mij is Nefit overgenomen door de Duitse firma Buderus, die weer deel schijnt uit te maken van Robert Bosch. Dat is geen klein klubje, wie weet doen ze ook nog ergens aan gevelkachels.
John
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

mark schreef:Trouwens aan pilot projecten doen ze niet meer. Vroeger werden de ketels meestal eerst bij b.v. monteurs thuis getest. Nu niet meer. Helaas hebben wij dat gemerkt. Vele modules en software wisselingen voor dat hij goed draait. Werd zelfs nieuwe ketel. Ze gaven de tigchelkachel met ww misschien als schuldige aan. Maar na uitleg dat het ongeveer hetzelfde systeem zonneboiler begrepen ze het wel maar twijfel bleef.
Best mogelijk dat door de overname een deel van hun oorspronkelijke werkwijze verloren is gegaan, dat er toch wat van hun zelfstandigheid is verdwenen. Het maakt denk ik toch wel uit of het om je eigen hachje gaat, of dat je in een groter geheel moet opereren. Wel een beetje speculatief, want ik heb al enige tijd niets meer van Nefit vernomen. Misschien heeft Chathanky wel gelijk en is het heilige ontwikkelingsvuur inmiddels gedoofd.
John
pdkl
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 feb 2006, 16:17

Bericht door pdkl »

ludo schreef:Hoi John,

ik heb al :
dubbel glas gezet
zolder geisoleerd
tochtstroken onder de deuren
thermostatische kranen( denk alleen hier en daar nog aan eentje met klok)
houtkachel
thermostaat geprogrammeerd
zonet ketel op 70 gezet
kan die nog lager ?


Ludo

Misschien waterzijdig inregelen van de verwarmingsinstallatie?? Werkt goed en simpel, verhoogd comfort en verlaagd verbruik. Zie http://www.brieswaterenenergie.nl/ onder producten-cv inregelen. Zie ook elders op dit forum.

Patrick
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

John Doh schreef:
Dirk Bauwens schreef:Een paar jaar geleden las ik op het internet dat een Duitse firma, op basis dat principe, gevelkachels op de markt bracht. Uiterst interessante materie.
Die toepassing is mij niet bekend. Ik begreep dat Nefit licentie had verworven voor de toepassing als warmtepomp. Maar ??n en ander hoeft niet strijdig te zijn, volgens mij is Nefit overgenomen door de Duitse firma Buderus, die weer deel schijnt uit te maken van Robert Bosch. Dat is geen klein klubje, wie weet doen ze ook nog ergens aan gevelkachels.
Die 'kachel' functioneerde als een aardgasgestookte airco en had dus ook een gedeelte buitenshuis. De technologie werkte, zonder electriciteit, uitsluitend op basis van absorptie. Het is goed mogelijk dat men deze technologie niet interessant genoeg vindt omdat deze ultra onderhoudsvriendelijk is. Eenmaal geplaatst komt er, bij wijze van spreken, geen onderhoud meer aan te pas. Daar valt weinig mee te verdienen.

Dirk
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Wat was het energie verbruik Dirk?
Ik kan me haast niet voorstellen dat dit voordelig is.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Dutch John schreef:...Ik weet dat een blauwe vlam brander erg schoon brandt, maar dat zegt niet alles over rendement...
Hallo Dutch John,

Hoe werkt die blauwe vlam brander?
Ongeveer 20 jaar geleden heb ik ergens een kachel gezien, die eruit zag en brandde als een aardgaskachel. Nochtans was het een stookoliekachel. De stookolie werd eerst vergast en daarna gemengd met lucht en verbrand in keramische infraroodbranders. Ik heb destijds een paar keer geprobeerd om die kachel te kopen, maar tevergeefs. De mensen waren er buitengewoon tevreden over.

Dirk
ludo
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 nov 2006, 19:21

Bericht door ludo »

Hoi Patrick,

10 tot 30% besparing door gewoon te regelen hoe snel het water door je radiators stroomt !
Lijkt bijna boerenbedrog !
Maar ze zeggen wel het volgende
Is uw huis of gebouw voorzien van een Hoog Rendement (HR) ketel?
Weet u zeker dat uw ketel daadwerkelijk een hoog rendement haalt ?
Helaas blijkt in de praktijk dat een groot deel van alle HR ketels het beoogde rendement niet halen, omdat de "arbeidsomstandigheden" van de ketel niet optimaal zijn.

E?n van de belangrijkste factoren is de -vaak gebrekkige- waterzijdige inregeling van de Centrale Verwarming (CV) installatie.
Het probleem is dat ik absoluut zeker GEEN HR stallatie heb, dus ik vermoed dat ik niet in aanmerking kom.

Of heb jij andere ervaringen ?
Waar elders op dit forum vind je nog info hierover ?

Ludo
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

chathanky schreef:Wat was het energie verbruik Dirk?
Ik kan me haast niet voorstellen dat dit voordelig is.
Ik ga moeite doen om iets van referenties terug te vinden. Ik heb destijds waarschijnlijk iets afgeprint en ik zal moeten zoeken.

Voordelig is het alleszins. Absorptiesystemen zijn eigenlijk pomploze warmtepompen. Zodra de kachel brandt, maakt die niet alleen warmte maar verpompt die ook warmte. Bijvoorbeeld van buiten naar binnen. Dat bij John Doh de warmtewisselaar bevroor, bewijst ook dat het syteem goed werkt.

Dirk
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bericht door Dutch John »

Ludo,

Wat betreft de keteltemperatuur: op minimaal 60 graden zetten en als de radiatoren het niet aan kunnen (kouder weer), de temperatuur verhogen.

Vermogen verlagen: door een kleinere nozzle. De brander moet dan opnieuw afgesteld worden. Klusje voor de verwarmingsmonteur. Ga niet zelf klooien of het moet zijn dat je rookgas meetapparatuur hebt.

Met die brander op internet zou ik wachten en eerst het vermogen omlaag brengen (ervanuitgaande dat dit niet gebeurd is na de huisisolatie). Zo oud is je huidige brander niet. En aangezien je eerst een paar jaar de kat uit de boom wilt kijken zou ik niet teveel investeren.

Patrick,

Waterzijdig inregelen is een heel goede tip. Als alles netjes ingeregeld is, kan vaak de keteltemperatuur lager gesteld worden Werkt ook comfortverhogend. Ludo, aangezien je toch intensief met je verwarming bezig bent, probeer deze kennis op te doen. Het vergt namelijk veel tijd en kan niet in ??n keer gedaan worden. Het best op een zeer koude dag. en als ??n radiator geknepen wordt, moet de rest weer bijgesteld worden. Als je de betere thermostaatkranen hebt, dan zit onder de knop de smoorinstelling. Anders de voetklep aan de radiator gebruiken. Zoek maar eens op internet. Op http://www.bblv.be/klimaatnet/energieforum/ moet ergens iets te vinden zijn en als je Duits beheerst kijk dan hier eens: http://www.bosy-online.de/Arbeitstechniken.htm , zoeken onder "hydraulische Abgleich". Het zeer interessant wat deze Bosy verzameld heeft op z'n site. Daar gaan bij veel beroepsmatige installateurs de oren klapperen.

Dirk,

Een blauwe vlam brander heeft evengoed een nozzle, maar ook ee recirculatiebuis en vlambuis. Deze vlambuis wordt rood gloeiend en verdampt de verstoven olie, zodat je een vlam krijgt die lijkt op een gasvlam. Ga binnenkort een gebruikte kopen om er dikke olie mee te stoken. Ik zal je op de hoogte houden.

Groet,
John
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Nefit lijkt inderdaad overgenomen door bosch. De monteurs komen voor rijden in een bus met een heel groot bosch logo. Dat zegt denk ik wel genoeg.

mark
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Dirk Bauwens schreef:
chathanky schreef:Wat was het energie verbruik Dirk?
Ik kan me haast niet voorstellen dat dit voordelig is.
Ik ga moeite doen om iets van referenties terug te vinden. Ik heb destijds waarschijnlijk iets afgeprint en ik zal moeten zoeken.

Voordelig is het alleszins. Absorptiesystemen zijn eigenlijk pomploze warmtepompen. Zodra de kachel brandt, maakt die niet alleen warmte maar verpompt die ook warmte. Bijvoorbeeld van buiten naar binnen. Dat bij John Doh de warmtewisselaar bevroor, bewijst ook dat het syteem goed werkt.
Dit pdf-document geeft alvast een goede uitleg over de werking en de prestaties van zo'n systeem.

Dirk
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

Ik heb nu even niet zoveel tijd om het document in detail te bestuderen, maar het volgende valt op.

Eerder sprak je over een aardgasgestookte airco. Ik kan mij goed voorstellen dat het rendement ervan tegenvalt ten opzichte van een compressiekoelmachine. De link die je nu geeft gaat over de omgekeerde toepassing, namelijk als warmtepomp. Daar zal een gasgestookt exemplaar een stuk beter scoren, omdat de drijvende kracht (hitte van aardgas) in het product terecht komt.

Het apparaat doet hetzelfde als de ontwikkeling van Nefit, maar ziet er een stuk groter uit. Niet echt een ding om in een rijtjeshuis op zolder aan de muur te schroeven. Sowieso weer het probleem van een goede warmtebron. Dat is altijd een stuk duurder dan g??n warmtebron.

Rendement maximaal iets van 144%, kinkt geloofwaardig. Een compressiewarmtepomp kan beter, COP minstens 3 of zo, maar daar moet je wel elektrische energie in stoppen. Per saldo komt de besparing dan ongeveer op hetzelfde neer, uitgaande van aardgas als energiebron voor de elektriciteitsproductie.
John
ludo
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 nov 2006, 19:21

Bericht door ludo »

ik doe maar rustig verder met mijn onderwerp ;-)
heb de temperatuur op 60 gezet en ik ondervind geen verandering.
kan je nog lager gaan ? of krijg je dan technische problemen ?
Ik ga me ook eens informeren over die nozzel.

Groeten

Ludo
Plaats reactie