Olie gestookte CV (en absorbtiekoeling/verwarming)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Olie gestookte CV (en absorbtiekoeling/verwarming)

Bericht door Dirk Bauwens »

Deze topic is afgesplitst van viewtopic.php?p=2469.
Hier verder over oliekachels, daar verder over "slimme thermostaten"

Dutch John schreef:Hallo Ludo,

Als je een oudere olieketel hebt die niet condenserend is, dan kan een weersafhankelijke regeling de ketel en de schoorsteen vernielen. Als de boel op temperatuur is, dan gaat de brander vaker, maar heel kort (1 ? 2) minuten branden. Een oliebrander brandt het schoonst als hij minstens 6 minuten brandt. Kortere tijden leiden tot onverbrande deeltjes en condens. Vooral dit condens vreet samen met de zwavel in de brandstof je ketel en schoorsteen op. Bij een gasketel speelt dit minder.
Hallo Dutch John,

Ik vind dat een erg degelijk antwoord. Je antwoord is echter ook een hint naar nieuwe, condenserende olieketels. Hoe lossen die de problemen van schoon verbranden en agressieve condens op?

Dirk
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bericht door Dutch John »

Hallo Dirk,

Deze informatie heb ik van een paar Duitse forums. Daar moet ik mijn kennis vandaan halen, want in Holland ben ik een van de laatsten die olie stookt en kan zelfs een installateur mij niets meer leren, omdat ze de kennis kwijt zijn. Deze condenserende ketels vangen zelf het condenswater op en neutraliseren het voordat het in het riool afgevoerd wordt. De rookgastemperatuur kan daardoor erg laag blijven en dat verhoogt het rendement. Voeg daarbij nog een blauwe vlam brander en zelfs roetvorming is niet meer mogelijk. Zelf stook ik een ketel van 1969 met een gemeten rendement van 93%. Joekel van een ketel met een heel klein brandertje. Maar helaas met een te lage rookgastemperatuur.

Het is financieel niet altijd raadzaam een oude maar goede ketel te vervangen door een condenserende ketel. Voor het prijsverschil kun je veel olie kopen. Vaak is het al lonend om een kleinere efficientere brander aan te hangen en te kiezen voor zwavelarme olie. Uit ecologisch oogpunt kan het wel raadzaam zijn de ketel en brander te vervangen. Persoonlijk zou ik dan kiezen voor stoken op frituurolie of nog beter voor een houtvergassingsketel met waterbuffer. Maar dat kost........

Groet,
John
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Dutch John schreef:...Zelf stook ik een ketel van 1969 met een gemeten rendement van 93%. Joekel van een ketel met een heel klein brandertje. Maar helaas met een te lage rookgastemperatuur...
Waardoor je ergens ongewenste condens krijgt? Bedoel je dat?

Dirk
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Het toegepaste materiaal van de ketel is van groot belang. Gietijzer kan slecht tegen condens laat staan als het zuurgehalte ook een rol gaat spelen. Gietijzer was in de tijd een veel voorkomend materiaal die toegepast werd om wisselaars te maken.
Dit materiaal komt ook veel voor bij de oudere gasketels.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bericht door Dutch John »

Dirk,

Correct, en wel in de schoorsteen. Deze houdt zich echter al 15 jaar goed; heb hem zelfs nog nooit hoeven vegen; "brand"schoon. Tussen de brandperiodes door droogt de schoorsteen weer op. Ook een voordeel van een zeer grote ketel is de bufferwerking. Lange intervallen om de pijp te drogen en lange brandperiodes voor schone verbranding. Het is met een oliebrander niet anders dan met houtvuur: als alles op temperatuur is, dan brandt het schoon. De keteltemperatuur houd ik tussen de 60 en 70 graden om daar condens te voorkomen. Een bypass om de waterteruglooptemperatuur hoog te houden. Het lukt aardig om met de oude spullen de boel comfortabel te houden. Al kan het nooit tippen aan onze houtkachels.....

Chathanky,

Over gietijzeren gasketels gesproken: ik sprak onlangs twee verwarmingsinstallateurs (die elkaar niet kennen). Zij vonden het jammer dat er bijna geen gietijzeren gasketels meer zijn. Alleen HR en VR wordt vervangen. De eerste die ze tegen zouden komen gaat mee naar huis om daar ge?nstalleerd te worden.....Ik vind het vreemd dat iemand die zijn eigen HR ketel kan repareren, kiest voor een onderhoudsvriendelijke ouderwetse ketel en het hogere gasverbruik op de koop toeneemt. Of zijn die HR ketels toch niet zo zuinig en komt de besparing uit de grote mate van huisisolatie de laatste 15 jaar??

Groet,
John
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Het zal meer te vergelijking zijn met iemand die een oude roestige old timer koopt. Vroeger verlieft geworden op een jonge schone dame en vervolgens jaren later terug gezien. Na een face lift is zijn droom als nog uit gekomen. :lol:

Simpele techniek is over het algemeen minder gevoelig voor storingen. En de robuustheid van bouwen is vandaag der dag te duur. In de efficientie moet je dit niet zoeken John.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bericht door Dutch John »

Chathanky,

Bij mij werkt het zo dat de techniek zo complex mag zijn (zelfs een HR ketel), dat ik het zelf nog kan begrijpen en repareren. Blijf graag onafhankelijk. Maar van een verwarmingsmonteur, die stap terug doet terwijl hij dat niet hoeft, had ik dat niet verwacht. En zeker niet van 2 monteurs.

Groet,
John
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Dutch John schreef:...Of zijn die HR ketels toch niet zo zuinig en komt de besparing uit de grote mate van huisisolatie de laatste 15 jaar??
Enerzijds vraag ik me soms af hoe goed condenserende ketels 'condenseren'. Anderzijds geven de meeste oudere, niet-condenserende ketels, voor een groot deel hun condensatiewarmte af aan het schoorsteenkanaal. Een klassiek schoorsteenkanaal behoort ook bij de woning en wanneer dat minder opgewarmd moet worden, is dat ook wat winst.

Al bij al kan het echte verschil in rendement, op die manier, misschien v??l minder zijn dan de theoretische 10 percent die men de mensen voorhoudt. Een paar percent rendementsverschil is niet merkbaar, zeker niet wanneer de moderne ketels veel meer onderhoudsintensief blijken te zijn. In dat opzicht vertelde mijn gebuur me onlangs dat, wanneer de mekanieker voor zijn aardgasgestookte hoogrendementsketel moet komen, hem per definitie 150 euro startgeld wordt aangerekend. Iemand anders, een vriend, heeft een "Blauwe Engel" van Atag. Dat is misschien wel een toepasselijke naam want hij heeft er zich inderdaad al blauw aan betaald. Daar moet soms een nieuw printplaatje in en de rekening is altijd in veelvouden van 100 euro.

Dirk
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi,

De nefit vertegenwoordiger die hier was zei dat zijn baas had gezegd dat de hr ketels op hun eindlopen. Het maximale is eruit gehaald en over ongeveer 10 jaar is de loopbaan van deze ketel af gelopen. Nieuwbouw huizen in de toekomst worden volgens nefit gebouwd met vloer,wand en plafond verwaming. Maar hoe deze verwarmd gaan worden wou hij niet zeggen.

groet mark
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Zo groot zal de verrassing ook niet zijn Mark, kijk maar eens goed om je heennaar hun concurentie.
Nefit is op dat gebied wel een achterblijver met zijn inovaties.
Maar daarom niet minder, ik laat me graag aangenaam verrassen. We wachten wel af wat ze in de hoge hoed hebben. :D
ludo
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 nov 2006, 19:21

Bericht door ludo »

Dus, een nieuwe lichte zuinige brander zou eigenlijk ook al veel doen heb ik begrepen ?

John kan jij me vertellen welke brander jij hebt ?
Ik heb een valliant ketel van 80x60x50(blauw), ik weet niet of dat groot is, die blijkbaar toch maar zo'n 15-20 jaar oud is de brander is een ruhr type RH4 U van 5 jaar oud.
Een andere brander lijkt mij een elegante oplossing voor iemand zoals ikzelf die niet echt in langetermijnoplossingen gelooft.

Iemand enig idee waar ik daar wat vergelijkende informatie over kan vinden ? (zuinig branders)

Nu is het wel zo dat je in Belgie tot 40% van je aankoopsom terug kan krijgen als je een condenserende ketel koopt.

Als ik zou te weten kunnen komen wat een nieuwe brander mij kost en mij op kan brengen zou ik een rekensommetje kunnen doen en zien of de ketel of de brander voor mij de beste oplossing is.

Ludo
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

chathanky schreef:Nefit is op dat gebied wel een achterblijver met zijn inovaties.
Dat zou ik niet durven beweren. Nefit heeft flink ge?nvesteerd in een gasgestookte warmtepomp, gebaseerd op het principe van de welbekende Electrolux campingkoelkast. Een dergelijk apparaat heeft in mijn huis proefgedraaid. Het ding werkte: de condensor op het dak was soms stijf bevroren, bij temperaturen boven nul wel te verstaan. Die warmte kan alleen in mijn CV-installatie terecht zijn gekomen.

Men heeft deze innovatie ook op beurzen getoond, maar voorzover ik weet heeft dit product de markt (nog?) niet gehaald. Dat gaat vaker zo met vernieuwing, er kunnen vele redenen voor zijn. Maar daarmee verdient Nefit in mijn ogen het predicaat "achterblijver" niet.
John
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Het project van de stirling motor had nefit ook in het pakket deze zou ik dacht een jaar geleden geintroduceert worden.
Ze bedenken wel wat maar zorg er den ook voor dat het op de markt komt.

Er zijn al diverse producten op de markt, dan mag je van 1 van de marktleiders ook wel iets verwachten.

Ps. het principe waar jij over spreekt is gebaseert op adsorbsie koeling. Dit is pas echt rendabel als je over voldoende restwarmte beschikt van een hoge temperatuur.
Bij ons wordt dit toegepast op de warmtekrachtcentrale als zijnde proces en comfort koeling. Een goed alternatief om zomers je koelwater nuttig te gebruiken ipv. het te lozen op het oppervlaktewater.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bericht door Dutch John »

Ludo,

De branders die ik heb zijn ook alle niet de jongsten meer, dus daar kun je niets mee. Wat er tegenwoordig te koop is weet ik ook niet precies, want in Nederland is er geen aanbod. Ik weet dat een blauwe vlam brander erg schoon brandt, maar dat zegt niet alles over rendement. Als het net als bij de moderne pompverstuiver dieselmotoren werkt, dan is een schone brander zelfs minder zuinig. Lage verbrandingstemperaturen voor weinig NOx uitstoot, maar een hoger verbruik.....Bovendien steekt een dergelijke brander diep in de ketel. Het kan zijn dat de verbrandingsruimte te kort is.

Op het Duitse HaustechnikDialog forum zijn de Meisters het ook niet eens. De ene zegt nieuw kopen, terwijl de ander zijn jaren '70 brander tiptop houdt en zo rendement haalt. Deze experts spreken elkaar dus ook tegen. Wel is iedereen het eens over het vermogen van de brander: zo laag mogelijk en de brandperiodes daardoor verlengen. De keteltemperatuur ook zo laag mogelijk. Je kunt deze in koude periodes ook handmatig wat verhogen. Dan doe je hetzelfde als de weersafhankelijke regeling, alleen wat grover.

E?n ding is zeker: je kunt meer verdienen met een goede isolatie van het huis dan met optimalisering van de ketel. Wel kun je na goede isolatie het vermogen van de brander en de ketelwatertemperatuur reduceren.

Groet,
John
ludo
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 nov 2006, 19:21

Bericht door ludo »

Hoi John,

ik heb al :
dubbel glas gezet
zolder geisoleerd
tochtstroken onder de deuren
thermostatische kranen( denk alleen hier en daar nog aan eentje met klok)
houtkachel
thermostaat geprogrammeerd
zonet ketel op 70 gezet
kan die nog lager ?

hoe kan ik het vermogen van mijn brander verlagen ?

als ik het goed begrijp kan ik dus beter bij mijn oude ketel en brander blijven en als alles versleten is een nieuwe kopen met de nieuwste technologie

en nu had ik dit net zien staan op internet.

Aangeboden ? Mazoutbrander vectron eco
Prijs ? ? 290
Beschrijving ?

Mazoutbrander, slechts 3 maand gebrand in huurhuis in afwachting van volledige ombouw naar gas.
Factuur aanwezig voor 900? van 16-12-2005.
Dit is dus een zuinige brander van de nieuwste generatie.

Gegevens:
ELCO Vectron ECO
28 -> 52KW
sproeier: 0.85gal/h - 45?S

Wat dacht je hier van ?

Ludo
Plaats reactie