Cv- houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: cv houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

Bericht door Chicken Power »

wiha schreef:Dat knopke rechts boven heb ik gevonden, zorg ik voor, terecht.
Ik weet niet of het bij jouw naar de landsaard hetzelfde werkt als bij Gandalf, maar ik heb nog geen positieve terugkoppeling in dezen gehad...
Gandalf schreef:... maar geen nood, in België counteren we zo'n "bereid zijn tot" met: "Jazeker, onverwijld !"... en dan kunnen ze wachten tot Sint-Juttemis, maar bereid zijn we ! ...

Groet, den onterik Cp
Verwijderd.
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: cv houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

Bericht door wiha »

Hallo Cp,

Een woord is een woord !
Het duurt niet tot st juttemis, maar moet wel nog eerst nog het min checken zodat ik er nog iemand anders hier een plezier ermee doe...en het forum des te meer.

Maar tussen het leesvoer en opzoekwerk door ga ik dat toch maar eens nakijken.

grtz Willy
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: cv houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

Bericht door wiha »

Hallo Cp,

ff in orde gebracht, enfin ff ..., maar weet nu hoe het moet en kan bij een volgende keer de daad bij het woord worden gevoegd.

zou niet willen dat dit hier stopt of uit de lucht valt, als één ieder zijn steentje bijdraagt werkt dit alleen maar motiverend en wordt er een mooie bijdrage geleverd aan een hopelijk ecologischere maatschappij.

gr, Willy
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: cv houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

Bericht door Chicken Power »

Ha Willy,

Zeer bedankt voor de genomen moeite!
wiha schreef:zou niet willen dat dit hier stopt of uit de lucht valt, als één ieder zijn steentje bijdraagt werkt dit alleen maar motiverend en wordt er een mooie bijdrage geleverd aan een hopelijk ecologischere maatschappij.
Vindt ik ook een buitengewoon mooie oproep, ook dank voor die bijdrage!

In het echt zijn de meeste mensen nog leuker, maar alhoewel er nog niet direct sprake is van de volgende forummeeting, lijkt het me leuk om je ook daar eens te ontmoeten.

Groet, Cp
Verwijderd.
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: cv houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

Bericht door wiha »

Cp,

Mocht zo een meeting plaatsvinden, wil ik er wel heel graag bij zijn.

Hou het in de lucht !

Ondertussen lees ik nog wat Voer en praktiseer nog ff over mijn project.

grtzzz, Willy
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: cv houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

Bericht door wiha »

Hallo Cp en anderen,

mogelijke interessante link ivm expantie vaten :

http://en-do.be/files/SIS%20studiedag%2 ... stemen.pdf

Ben de optie open expantie vat nog eens aan het bekijken,

grts, Wiha
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: cv houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

Bericht door wiha »

Hallo Cp,

Had open systeem kachel nog eens onderzocht, open expvat zou dan boven een slaapkamer kunnen,vroeg mij af of je dan ook lucht (corrosie) krijgt en waar die dingen nog te koop zijn of is het zelf te maken ?
Denk toch voor het gesloten systeem te gaan en heb vragen bij de selectiviteit van de beveiliging.
Heb reeds de watts temp/druk : opent vanaf 89 gr en 3 bar ( die 3 bar heb ik dus lijkt me niets aan ).
de watts drukbeveiliging 1,5 bar als eigenlijke drukbeveiliging.
Heb dan nog nodig thermische afzekering voor koelspiraal : kan die op 90 graden ? zijn die instelbaar ? Deze moet dus normaal als eerste reageren;
Is er nog een andere thermische afloopzekering nodig ? bv bij 97 gr ?

ivm de platen wisselaar die ts de buffer en de kachel komt :
Zou dus kunnen werken via thermosifon naar de buffer toe, lees ergens dat een pw ook weerstand heeft ? en nog ergens anders op dit forum dat je aangeeft dat deze een opvoerhoogte heeft van 25 a 30 cm, enfin vraag me af komt hij beneden langs de buffer te staan vrijstaand of moet hij bovenaan hangen ivm die lage opvoerhoogte, aansluiting met 28 mm ?

Ik dacht aan een pw van 30 a 40 KW ( kachel nom waterzijdig 18 kwh), kan je een bepaald type of merk aanraden ?

grts, Willy
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: cv houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

Bericht door Chicken Power »

Goedendag Willy,

wiha schreef:Had open systeem kachel nog eens onderzocht, open expvat zou dan boven een slaapkamer kunnen,vroeg mij af of je dan ook lucht (corrosie) krijgt en waar die dingen nog te koop zijn of is het zelf te maken ?
In die kamer er boven is geen probleem, kan prima. Zowel te koop als zelf te maken. Hier een plaatje uit de draad van Atlas (daar is nog meer te lezen), vlotter is niet nodig:

Afbeelding
wiha schreef:Denk toch voor het gesloten systeem te gaan en heb vragen bij de selectiviteit van de beveiliging.
Dat is idd van het grootste belang, en er voor noodgevallen een emmer zand bij zetten mocht de waterleiding verstek laten gaan.
wiha schreef:Heb reeds de watts temp/druk : opent vanaf 89 gr en 3 bar ( die 3 bar heb ik dus lijkt me niets aan ).
Die 3 Bar opent dus als de 1,5 onverhoopt niet aanspreekt, maar zover mag het al niet komen.
wiha schreef:de watts drukbeveiliging 1,5 bar als eigenlijke drukbeveiliging.
Akkoord.
wiha schreef: Heb dan nog nodig thermische afzekering voor koelspiraal : kan die op 90 graden ?
zijn die instelbaar ? Deze moet dus normaal als eerste reageren; .
Je schrijft het zelf al, dat gaat dus niet als die andere al aanspreekt op 89 graden. Meestal zijn ze op 1 vaste temperatuur gekalibreerd.
wiha schreef: Is er nog een andere thermische afloopzekering nodig ? bv bij 97 gr ?
Nee, als je er zo een als het voorbeeld met een dubbele balg hebt, lijkt me dat voldoende.
wiha schreef: ivm de platen wisselaar die ts de buffer en de kachel komt :
Zou dus kunnen werken via thermosifon naar de buffer toe,

Even of ik het goed begrepen heb: Je houdt het bestaande CV circuit en buffer op de standaard werkdruk van 3 Bar, en het houtkachelgedeelte op een werkdruk van 1,5 Bar?
wiha schreef:lees ergens dat een pw ook weerstand heeft ?
Ja, alles heeft een weerstand, wil je dat zo doen, dan zul je minstens in 5/4 of 1.5“ pijp moeten werken.
wiha schreef: en nog ergens anders op dit forum dat je aangeeft dat deze een opvoerhoogte heeft van 25 a 30 cm, enfin vraag me af komt hij beneden langs de buffer te staan vrijstaand of moet hij bovenaan hangen ivm die lage opvoerhoogte,
aansluiting met 28 mm ?
Die opvoerhoogte heb je bij een temperatuurverschil van 20 graden retour, en 80 graden aanvoer. Wordt dat verschil kleiner, dan zal de opvoerhoogte ook afnemen. De PWW(vertikaal!) laag, bij voorkeur retour buffer- PWW gelijk in 5/4. In aanvoer van PWW naar bovenkant buffer ook een instelkraan opnemen, ook in 5/4.

Als je de gelegenheid hebt (tijd, familiale acceptatie) zou je het in aanvang zelfs is zonder de Laddomat kunnen proberen. De delta T over de PWW en de thermosifonwerking hebben min of meer een zelfregelend effect… Je hebt dan wel een losse pomp nodig voor het kachel-PWW circuit.

Aansluiting kachel - PWW mag in 28, en niet vergeten dat dit circuit ook een eigen expansievaatje nodig heeft!
wiha schreef: Ik dacht aan een pw van 30 a 40 KW ( kachel nom waterzijdig 18 kwh),
Als dat bij een delta T van 20 graden is, liever wat groter (hoe langer het model, hoe beter voor deze toepassing). In thermosifon is de stroomsnelheid dus veel lager!
wiha schreef: kan je een bepaald type of merk aanraden ?
Ik geloof dat er maar een stuk of 7 fabrieken zijn die die dingen maken. Alfa Laval en SWEPP zijn de meest bekende, zij maken ze ook voor private labels.


Groet, Cp
Verwijderd.
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: cv houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

Bericht door wiha »

Goedendag Cp,

Bedankt voor je reactie,
Ben er nog niet uit Open of gesloten kachel circuit en enkele dingen zijn me niet duidelijk, daarom om misverstanden te mijden wil ik er het nog even aangeven waar het knelt.

wiha schreef:
Is er nog een andere thermische afloopzekering nodig ? bv bij 97 gr ?
citaat CP : Nee, als je er zo een als het voorbeeld met een dubbele balg hebt, lijkt me dat voldoende.

Vraag : Bedoel je met dubbele balg die watts druk/temp of een thermisch aflaatventiel met aparte dompel voeler die het koelwater door de spiraal stuurt ?
Als je de druk/temp bedoeld dan heb ik nog geen mogelijkheid om de koelspiraal te laten koelen als eerste veiligheidsniveau tenzij ik deze weglaat en de koelspiraal via de th. aflaat aanstuur.
Het drukgedeelte van deze Druk/temp is 3 bar en dus toch al niet nuttig, de kachel is ontworpen voor max 1,5 bar en bij 1,8 bar kunnen problemen ontstaan.

citaat CP : Dat is idd van het grootste belang, en er voor noodgevallen een emmer zand bij zetten mocht de waterleiding verstek laten gaan.
antw. : Altijd handig, Er is ook nog de rookgasklep in de kachel die ik kan opentrekken en een bypass maakt over de wwisselaar in de kachel waardoor het grootste vermogen naar de schouw gaat.

citaat CP : Even of ik het goed begrepen heb: Je houdt het bestaande CV circuit en buffer op de standaard werkdruk van 3 Bar, en het houtkachelgedeelte op een werkdruk van 1,5 Bar?
Antw.: Inderdaad, alhoewel ik daar geen 3 bar nodig heb 1,5 volstaat ook, hoogste radiator is op 6 m. Kachel werkdruk max 1,5 bar.

Draad Atlas :
Helemaal gelezen, Had al eerder gezocht op open exp vat maar deze niet opgemerkt.
Dat vaatje uit de duitse site met 15 l inhoud zou kunnen volstaan voor het kachel /PWW circuit, 72 liter kachel inhoud + leidingen en Pww = 100 l.
100 liter inhoud geeft 7 liter expansie volume, zou het dus net kunnen bij half vol in koude toestand.
Plaatsing op zolder is ongeveer 4 m boven de kachel onder de pannen.
Zo te zien op de foto is er geen aansluiting voorzien voor aansluiting kookleiding en over loop.


Blijft de vraag : in hoeverre is er sprake van corrosie in het circuit kachel/ pww bij gebruik van een open expantievat ?

Bij gebruik van een open systeem is er dan enkel de drukbeveiliging nodig op de kachel van 1,5 bar ? ( kachel max 1,5 of 1,8 bar)

groeten, Willy
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: cv houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

Bericht door Chicken Power »

Goedemiddag Willy,
wiha schreef: Vraag : Bedoel je met dubbele balg die watts druk/temp of een thermisch aflaatventiel met aparte dompel voeler die het koelwater door de spiraal stuurt ?
Die laatste.
wiha schreef: Als je de druk/temp bedoeld dan heb ik nog geen mogelijkheid om de koelspiraal te laten koelen als eerste veiligheidsniveau tenzij ik deze weglaat en de koelspiraal via de th. aflaat aanstuur. Het drukgedeelte van deze Druk/temp is 3 bar en dus toch al niet nuttig, de kachel is ontworpen voor max 1,5 bar en bij 1,8 bar kunnen problemen ontstaan.
Als je drukhoudend werkt, zal de klep van de koelspiraal dus eerder moeten openen, dan de temperatuur/druk klep die overstort naar de atmosfeer.
wiha schreef:Altijd handig, Er is ook nog de rookgasklep in de kachel die ik kan opentrekken en een bypass maakt over de wwisselaar in de kachel waardoor het grootste vermogen naar de schouw gaat.
Dat is nog een extra horde in de beveiliging en scheelt uiteraard ook al weer
wiha schreef: Inderdaad, alhoewel ik daar geen 3 bar nodig heb 1,5 volstaat ook, hoogste radiator is op 6 m. Kachel werkdruk max 1,5 bar.
Duidelijk nu.
wiha schreef: Draad Atlas :
Helemaal gelezen, Had al eerder gezocht op open exp vat maar deze niet opgemerkt.
Dat vaatje uit de duitse site met 15 l inhoud zou kunnen volstaan voor het kachel /PWW circuit, 72 liter kachel inhoud + leidingen en Pww = 100 l.
100 liter inhoud geeft 7 liter expansie volume, zou het dus net kunnen bij half vol in koude toestand. Plaatsing op zolder is ongeveer 4 m boven de kachel onder de pannen.
Past perfect dus!
wiha schreef: Zo te zien op de foto is er geen aansluiting voorzien voor aansluiting kookleiding en over loop.
Dat gat van die vlotter is vrij, het vat bij mijn ouders heeft aan beide zijden een duimse aansluiting boven aan. Een voor de kookleiding, en een als overloop naar het riool.
wiha schreef: Blijft de vraag : in hoeverre is er sprake van corrosie in het circuit kachel/ pww bij gebruik van een open expantievat ?
Zeer beperkt, na 25 jaar was de kookleiding ter plaatse van het grensvlak lucht water doorgeroest. Dat stukje dus het best in koper uit te voeren. Je kunt nog iets van ping pong balletjes op het wateroppervlak laten drijven.
wiha schreef:Bij gebruik van een open systeem is er dan enkel de drukbeveiliging nodig op de kachel van 1,5 bar ? ( kachel max 1,5 of 1,8 bar)
Nee, helemaal niks, dat is nu juist de hele grap, er kan nergens een druk opgebouwd worden!


Groet, Cp
Verwijderd.
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: cv houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

Bericht door wiha »

wiha schreef:Goedendag Cp,


wiha schreef:
Is er nog een andere thermische afloopzekering nodig ? bv bij 97 gr ?
citaat CP : Nee, als je er zo een als het voorbeeld met een dubbele balg hebt, lijkt me dat voldoende.

Vraag : Bedoel je met dubbele balg die watts druk/temp of een thermisch aflaatventiel met aparte dompel voeler die het koelwater door de spiraal stuurt ?
Als je de druk/temp bedoeld dan heb ik nog geen mogelijkheid om de koelspiraal te laten koelen als eerste veiligheidsniveau tenzij ik deze weglaat en de koelspiraal via de th. aflaat aanstuur.
Het drukgedeelte van deze Druk/temp is 3 bar en dus toch al niet nuttig, de kachel is ontworpen voor max 1,5 bar en bij 1,8 bar kunnen problemen ontstaan.

citaat CP : Even of ik het goed begrepen heb: Je houdt het bestaande CV circuit en buffer op de standaard werkdruk van 3 Bar, en het houtkachelgedeelte op een werkdruk van 1,5 Bar?
Antw.: Inderdaad, alhoewel ik daar geen 3 bar nodig heb 1,5 volstaat ook, hoogste radiator is op 6 m. Kachel werkdruk max 1,5 bar.

groeten, Willy
Hallo Cp,

Berichten hebben zich gekruist.

Uiteraard heb ik mijn zoektocht naar de antwoorden op mijn vragen uit vorig bericht verder gezet, zo werkt het het beste.
Open systeem blijf ik nog overwegen.

In schema volgend wordt één en ander duidelijk.

Dubbele balg is me duidelijk, had jouw link ( duco.nl) over het hoofd gezien of niet goed genoeg geobserveerd, slordig van me !
Mooi ding en absoluut een voorwaarde.:
Als die nu instelbaar zou zijn naar 87 graden dan zou ik gecombineerde druk/temp bev. van watts met dat staafje ( 89 - 93 ) ook nog kunnen plaatsen.
Weet jij of ze instelbaar verkrijgbaar zijn.

Hier alvast het voorlopige schema :
Schema krijg ik nu niet gepost wegens 1,1 mb en weet niet meer hoe te verkleinen, nog uitzoeken. Is voor straks.

Overweeg ook nog om de platenwisselaar te vervangen door de twee spiralen in de buffer in serie te zetten ( oppervlak is 5 m2 ervan).
Vloerverwarming ondersteuning via solar is toch nog niet aan de orde, heb er mijn twijfels bij, denk eerder in de richting van een WP lucht water later op de buffer te koppelen om de olieketel in de toekomst te vervangen.
Het sww wil ik dan wel op korte termijn maken via een gecombineerde solar buffer met dubbele spiraal oa voor naverwarming met heet water uit buffer en voorverwarming via solar.

Zou dat werken om de kachel door de twee spiralen te sturen, 18 kwh/5 m2 ?

groeten, Willy
Bijlagen
3 c kleinder dan 1 mb.jpg
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: cv houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

Bericht door wiha »

wiha schreef:
wiha schreef:Goedendag Cp,




Overweeg ook nog om de platenwisselaar te vervangen door de twee spiralen in de buffer in serie te zetten ( oppervlak is 5 m2 ervan).
Vloerverwarming ondersteuning via solar is toch nog niet aan de orde, heb er mijn twijfels bij, denk eerder in de richting van een WP lucht water later op de buffer te koppelen om de olieketel in de toekomst te vervangen.
Het sww wil ik dan wel op korte termijn maken via een gecombineerde solar buffer met dubbele spiraal oa voor naverwarming met heet water uit buffer en voorverwarming via solar.

Zou dat werken om de kachel door de twee spiralen te sturen, 18 kwh/5 m2 ?

groeten, Willy
Inmiddels blijkt dat de therm. spuikraan van Duco niet anders instelbaar is.
Ps : pompen in schema zijn natuurlijk in retour te plaatsen,

grts, WIlly
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: cv houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

Bericht door Chicken Power »

Goedenavond Willy,
wiha schreef:Berichten hebben zich gekruist.
Geen idee, ik ben me er niet van bewust!
wiha schreef:Weet jij of ze instelbaar verkrijgbaar zijn.
Hee, die heb je ook even gemist:
Chicken Power schreef:Meestal zijn ze op 1 vaste temperatuur gekalibreerd.
Je kunt die thermische overstorten (dus niet voor de spiraal, in een range van 90 tot 104 graden krijgen (kopen dan).
wiha schreef:Hier alvast het voorlopige schema
Heb ik bekeken, op hoofdlijnen zit dit goed in elkaar! Zal het eerst moeten downloaden, is voor mij slecht leesbaar (of te groot/of te klein)
wiha schreef:Vloerverwarming ondersteuning via solar is toch nog niet aan de orde, heb er mijn twijfels bij, denk eerder in de richting van een WP lucht water later op de buffer te koppelen om de olieketel in de toekomst te vervangen.
Dat hangt sterk af van wat je nodig hebt voor je radiatoren, maar ik meen begrepen te hebben dat die groot genoeg zijn.
wiha schreef:Het sww wil ik dan wel op korte termijn maken via een gecombineerde solar buffer met dubbele spiraal oa voor naverwarming met heet water uit buffer en voorverwarming via solar.
Zeker een mogelijkheid.
wiha schreef:Zou dat werken om de kachel door de twee spiralen te sturen, 18 kwh/5 m2 ?
Ja, dan gaat dat beter lukken, en het scheelt al dat je met een hogere delta T werkt in het houtcircuit. Dan moet dat met dubbele spiraal in serie kunnen passen.

Groet, Cp
Verwijderd.
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: cv houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

Bericht door wiha »

Goedendag CP,
wiha schreef:Weet jij of ze instelbaar verkrijgbaar zijn.
Hee, die heb je ook even gemist:
Chicken Power schreef:Meestal zijn ze op 1 vaste temperatuur gekalibreerd.
Oef, je had me nochthans gewaarschuwd ! :roll: Maar dan nu overduidelijk.
Die 95 graden met dubbele balg op de koel spiraal en als extra de 1,5 bar watts drukbeveiliging, de gecombineerde 89 gr temp/druk kan ik dus niet gebruiken want die begint al voor ik kan koelen.
wiha schreef:Hier alvast het voorlopige schema
Heb ik bekeken, op hoofdlijnen zit dit goed in elkaar! Zal het eerst moeten downloaden, is voor mij slecht leesbaar (of te groot/of te klein)
Kijk maar of het lukt, anders moet de originele sturen of via pb want hij is groter dan 1 mb.
wiha schreef:Vloerverwarming ondersteuning via solar is toch nog niet aan de orde, heb er mijn twijfels bij, denk eerder in de richting van een WP lucht water later op de buffer te koppelen om de olieketel in de toekomst te vervangen.
Dat hangt sterk af van wat je nodig hebt voor je radiatoren, maar ik meen begrepen te hebben dat die groot genoeg zijn.
De radiatoren zijn niet te groot,er is wel wat marge.
Bij aanwezigheid stook ik hout die dan samen met enkele radiatoren o.a. badk voor het complete comfort moeten zorgen, bij afwezigheid enkele VV op voorraad in buffer afkomstig van overcapaciteit met cv kachel of daarna alleen op solar of wp , cv ketel zal ooit komen te vervallen.
Ik verwacht zo een beetje dat een WP dat ( een 8 kwh ) kan bijhouden en garanderen en een solar niet ? Heb me hier nog te weinig in verdiept.
Het zou prachtig zijn als het zou kunnen met solar. Maar ja WP op pv panelen is ook solar. Of maak ik hier een ecologische denkfout ?
Een houtvergasser is geen optie omdat deze toch steeds enkele malen moet geladen worden.
wiha schreef:Zou dat werken om de kachel door de twee spiralen te sturen, 18 kwh/5 m2 ?
Ja, dan gaat dat beter lukken, en het scheelt al dat je met een hogere delta T werkt in het houtcircuit. Dan moet dat met dubbele spiraal in serie kunnen passen.

Dank voor de bevestiging en antwoorden,
Alweer een moeilijke afweging : spiralen nu gebruiken of reserveren voor solar (sww plus tapwaterstation met vv ondersteuning) of hout cv.
Zal eens zoeken op forum wat zoal de bevindingen zijn met solar als verwarmingsondersteuning voor VV.

Groet, Cp[/quote]
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: cv houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

Bericht door wiha »

schema v 3 c.jpg
Beste Cp,

Mogelijk is dit schema wat duidelijker, heb wel de tweede buffer er niet helemaal opstaan.
Is misschien wel duidelijk in het schema eerder gepost.
Hierop is de retour van de vv op aangesloten en de retour van de houtkachel.
Ik zie al weer een nieuw probleem, nl: wordt die tweede buffer dan wel geladen ? Retour houtkachel komt uit onderste spiraal.

groeten, Willy
Plaats reactie