kraanwater zuiveren om te drinken

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

miramar
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 sep 2011, 21:06

kraanwater zuiveren om te drinken

Bericht door miramar »

Hebben er mensen ervaringen met filters of methode die kraanwater zuiveren?

Zuiveren? Ja, om het nog schoner te maken zodat het beter geschikt is als drinkwater.

Bedankt!
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: kraanwater zuiveren om te drinken

Bericht door Albert van WdJ »

Nog schoner maken?

In Zuid Holland is het kraanwater veelal van beste kwaliteit.
Wat zou er nog in zitten, dat er alsnog uit moet?

Zelfs flessenwater uit de winkels bevat nog een hele zwik opgeloste stoffen. Die zouden dan weer fantastisch zijn voor het menselijk lichaam.

Wanneer je kraanwater verder gaat zuiveren, kan wel de smaak iets verbeteren. Maar dat zit hem meestal in de hardheid van het water.
Dat is verder niet schadelijk.

Albert
Change, before you have to.
omweg
Berichten: 165
Lid geworden op: 15 mar 2007, 14:34
Locatie: Olburgen
Contacteer:

Re: kraanwater zuiveren om te drinken

Bericht door omweg »

volgens mij moet je dan snel aan omgekeerde osmose denken, is wel een dure oplossing maar dan heb je zoń beetje H2O
The planet of my dreams is bulging at his seems
miramar
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 sep 2011, 21:06

Re: kraanwater zuiveren om te drinken

Bericht door miramar »

Hardheid van het water niet slecht voor je? De kalk in het water kan je zeker niet opnemen en ik vraag me af of het echt zo goed voor je is die verhoogde hoeveelheden kalk.

Ik heb een metertje en daar meet ik het totaal aan stoffen mee wat in water zit. In normaal schoon water zitten dacht ik 12 stoffen of zo. In het water alhier kom ik rond de 70. Wat die stoffen zijn en of ze slecht zijn weet ik niet. Ik weet iig van 1 stof dat het slecht voor je is en dat het er zeker in zit. Dat weet ieder persoon die bij de drinkwater bedrijven werkt. Asbest. De grotere oude buizen waardoor ons drinkwater wordt vervoert zijn van asbest. Is op zich niks mis mee. Maar,... wanneer er zich aan de binnenkant van deze buizen algen hechten en afbreken door de stroming of iets anders dan komen er kleine stukjes vezel in het water terecht.

Omgekeerde osmose, daar dachten wij hier thuis ook al aan. Iemand ervaringen met deze filters? Wat zijn de bevindingen?

Iemand nog andere opties?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: kraanwater zuiveren om te drinken

Bericht door Dutch John »

Asbest kan alleen kwaad als je het inademt en als je dat met asbesthoudend water doet, ga je inderdaad heel snel dood. Nederlands drinkwater is ongeveer het schoonste ter wereld. Van alle potentiële ongezonde voeding zou leidingwater wel ongeveer op de laatste plaats komen.

Als je echt schoon water wilt, dan komt alleen gedistilleerd water in aanmerking. En dat is nou juist niet gezond, vanwege de totale afwezigheid van mineralen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
miramar
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 sep 2011, 21:06

Re: kraanwater zuiveren om te drinken

Bericht door miramar »

Bedankt voor je reactie

asbest niet slecht als je het opdrinkt? hoe weet je dat?
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: kraanwater zuiveren om te drinken

Bericht door Albert van WdJ »

miramar schreef:Hardheid van het water niet slecht voor je? De kalk in het water kan je zeker niet opnemen en ik vraag me af of het echt zo goed voor je is die verhoogde hoeveelheden kalk.
Hoezo, als je het niet kunt opnemen, komt het er zo dus weer uit.
Maar aangezien de kalk in het water in oplossing gaat in je maag, kun je er gerust vanuit gaan dat je die calciumionen (gedeeltelijk) opneemt.
En of die calcium nou in plantaardige, dierlijke of anorganische vorm naar binnen krijg, dat maakt niet zoveel uit.
miramar schreef:Ik heb een metertje en daar meet ik het totaal aan stoffen mee wat in water zit. In normaal schoon water zitten dacht ik 12 stoffen of zo. In het water alhier kom ik rond de 70. Wat die stoffen zijn en of ze slecht zijn weet ik niet.
Wat voor een metertje is dat?
Dat is irritant, wel weten dat er zoveel verschillende stoffen inzitten, maar niet welke.
En als er inderdaad 70 verschillende stoffen inzitten dan gaat het meer op afvalwater lijken.
Kan me niet voorstellen dat dat bijv. in Nederland nog uit de kraan komt.

En wat die algen betreft. Die kunnen echt niet groeien in het donker van een asbestbuis.
Dus die zul je daar niet tegenkomen.
miramar schreef:asbest niet slecht als je het opdrinkt? hoe weet je dat?
Laten we het anders stellen, hoe weet je dat het schadelijk is? Wat zouden de gezondheidseffecten kunnen zijn?

Rondom asbest is behoorlijk intensief onderzoek gedaan.
Alleen de deeltjes van een enkele micron groot zijn bij inademen echt gevaarlijk voor de luchtwegen.
Daarbij maakt het ook nog uit of je een roker bent of niet.
En als er echt asbestvezels in je drinkwater zitten, vraag ik me af of je die met een filtermethode wel uit krijg.


Albert
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: kraanwater zuiveren om te drinken

Bericht door Chicken Power »

Af en toe wordt ik wel is een beetje moe van reacties die al dan niet gebaseerd zijn op allerlei ongefundeerde internet wijsheid, die eigenlijk de status van hoax niet overschrijden.

Effe paar dingen doorprikken, op de van mij gekende wijze, want dat is gezien de onzinfactor weer is hard nodig:
Albert van WdJ schreef:In Zuid Holland is het kraanwater veelal van beste kwaliteit.
Wat zou er nog in zitten, dat er alsnog uit moet?
Inderdaad, helemaal gelijk. Maar men heeft weer wat gehoord of op internet gelezen…
Albert van WdJ schreef:Wanneer je kraanwater verder gaat zuiveren, kan wel de smaak iets verbeteren.
Met het meeste gepruts met die filtertjes (zelfs met actief zilver!), wordt na verloop van tijd de door de waterleiding geborgde microbiologische standaard, gewoon om zeep geholpen! Niet aan beginnen dus, het middel is erger dan de kwaal die er niet is!
omweg schreef:volgens mij moet je dan snel aan omgekeerde osmose denken, is wel een dure oplossing maar dan heb je zoń beetje H2O
Compleet overbodig en vooral te mijden proces in Nederland, de vraag is naar water om te drinken, niet naar zuiver proceswater!
miramar schreef:Hardheid van het water niet slecht voor je?
Neen.
miramar schreef:De kalk in het water kan je zeker niet opnemen en ik vraag me af of het echt zo goed voor je is die verhoogde hoeveelheden kalk.
Je vraagt het je enerzijds nog af (dus je weet het werkelijk niet), en aan de andere kant hang je al in de gordijnen… En “verhoogde” hoeveelheden kalk, ben je nu echt zo bleu dat je suggereert dat er kalk toegevoegd wordt?
miramar schreef:Ik heb een metertje en daar meet ik het totaal aan stoffen mee wat in water zit. In normaal schoon water zitten dacht ik 12 stoffen of zo.
Als je het niet weet, laat dat denken dan even aan een paard over, die heeft een veel groter hoofd.
miramar schreef:In het water alhier kom ik rond de 70.
Zo dan, dat is wel een heel apart metertje, zeker voor thuisgebruik!
miramar schreef:Wat die stoffen zijn en of ze slecht zijn weet ik niet.
Dus ben je eigenlijk zwaar aan het neuzelen zonder enige feitelijke kennis.
miramar schreef:Ik weet iig van 1 stof dat het slecht voor je is en dat het er zeker in zit.
Dat geeft dat metertje van jou dan ook aan, of weer pure suggestie?
miramar schreef:Dat weet ieder persoon die bij de drinkwater bedrijven werkt. Asbest.
Een ieder in die branche weet dat er wel van die leidingen toegepast zijn/in bedrijf zijn. Niets meer, niets minder.
miramar schreef:De grotere oude buizen waardoor ons drinkwater wordt vervoert zijn van asbest.
De hele grote jongens niet, die zijn meestal van staal, en voorzien van asfalt (PAK’s , PCB’s)
Maar er zijn inderdaad gecementeerde waterleiding en rioolafvoerbuizen met asbest, en nog in bedrijf ook.
miramar schreef:Is op zich niks mis mee.
Dus ga je nu een mogelijke probleemstelling neer leggen.
miramar schreef:Maar,... wanneer er zich aan de binnenkant van deze buizen algen hechten en afbreken door de stroming of iets anders dan komen er kleine stukjes vezel in het water terecht.
Algen aangroei maakt het oppervlak alleen maar meer hechter, maar dat is ook al een rare aanname, de waterleidingmaatschappij tracht dat te voorkomen, alleen al uit microbiologisch oogpunt.
miramar schreef:Omgekeerde osmose, daar dachten wij hier thuis ook al aan. Iemand ervaringen met deze filters? Wat zijn de bevindingen?
Ernstig tijd voor een deprogramatie cursus ten aanzien van bestaande inzichten, en daarna de ontstane leegte opvullen met serieuze waren- en product kennis!
Dutch John schreef:Asbest kan alleen kwaad als je het inademt
Correct.
Dutch John schreef:en als je dat met asbesthoudend water doet, ga je inderdaad heel snel dood.
Legionella, dat is pas echt snel! En veel minder pijnlijk.

Incubatietijd als gevolg van asbestose/silicose is meerdere tientallen jaren. Het verschil zit in de reactie van slijmvliezen. Ons maag /darmsysteem kan prima omgaan met vaste stoffen en vezels. Zelfs een doorgeslikte speld kan zonder schade dat hele traject afleggen!

In de longen ligt dat duidelijk anders, die zijn daar niet op ingericht. Daar worden partikels ingekapseld als zijnde vreemde materie, en dat is nu juist hetgeen het carcinogene karakter veroorzaakt….
Dutch John schreef:Nederlands drinkwater is ongeveer het schoonste ter wereld. Van alle potentiële ongezonde voeding zou leidingwater wel ongeveer op de laatste plaats komen.
Helemaal juist!
Dutch John schreef:Als je echt schoon water wilt, dan komt alleen gedistilleerd water in aanmerking. En dat is nou juist niet gezond, vanwege de totale afwezigheid van mineralen.
Dat is dus koren op Martijn’s molen, niet spreken van ‘schoon’ water, maar van dood water.
miramar schreef:asbest niet slecht als je het opdrinkt? hoe weet je dat?
In de longen ligt dat duidelijk anders, die zijn daar niet op ingericht. Daar worden partikels ingekapseld als zijnde vreemde materie, en dat is nu juist hetgeen het carcinogene karakter veroorzaakt….

Dat soort dingen weet je door eerst is degelijk onderzoek doen, of een goede opleiding volgen. Niet dat na- kraaien van internetverhalen.



Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: kraanwater zuiveren om te drinken

Bericht door Tim »

miramar schreef:Omgekeerde osmose, daar dachten wij hier thuis ook al aan. Iemand ervaringen met deze filters? Wat zijn de bevindingen?
Dat zijn geen filters, maar membranen.
miramar schreef:Iemand nog andere opties?
Bier gaan drinken, net als in de middeleeuwen. Wel uit een glazen beker, want lood is weer niet goed.

Waarmee poets jij je tanden?

Tim
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: kraanwater zuiveren om te drinken

Bericht door Chicken Power »

Hi, Albert

Net jouw reactie gemist!
Albert van WdJ schreef:Hoezo, als je het niet kunt opnemen, komt het er zo dus weer uit.
Maar aangezien de kalk in het water in oplossing gaat in je maag, kun je er gerust vanuit gaan dat je die calciumionen (gedeeltelijk) opneemt.
En of die calcium nou in plantaardige, dierlijke of anorganische vorm naar binnen krijg, dat maakt niet zoveel uit.
Precies, systeem is niet anders als al die mensen die onnodig vitaminepillen slikken. Betalen een godsvermogen, en het meeste beland toch in de pot…
Albert van WdJ schreef:Wat voor een metertje is dat?
Ik denk dat ie gewoon zit te pielen met een TDS metertje uit de aquarium of grow wereld.
Albert van WdJ schreef:Dat is irritant, wel weten dat er zoveel verschillende stoffen inzitten, maar niet welke.
Weet ie denk ook niet, zal alleen om de hoeveelheid opgeloste deeltjes gaan, meer echt niet.
Albert van WdJ schreef:En als er inderdaad 70 verschillende stoffen inzitten dan gaat het meer op afvalwater lijken.
Kan me niet voorstellen dat dat bijv. in Nederland nog uit de kraan komt.
Dat zal dus ook helemaal het geval niet blijken te zijn. Waterleidingwet is best een pittige!
Albert van WdJ schreef:En wat die algen betreft. Die kunnen echt niet groeien in het donker van een asbestbuis. Dus die zul je daar niet tegenkomen.
Inderdaad Albert, alweer zo’n geval waar een bijscholingscursus via een biologieforum zeer wel besteed aan zou zijn. Meest essentiële kennis is al niet aanwezig, en toch meelullen.
Albert van WdJ schreef:En als er echt asbestvezels in je drinkwater zitten, vraag ik me af of je die met een filtermethode wel uit krijg.
Zeker, maar ze zitten er niet in. Binnen en buitenwand zijn gewoon gecementeerd. En de pH is minimaal >7 (door die kalk) waardoor het netwerk van vezels als wapening in de kern blijft.


Groet, Cp
Verwijderd.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: kraanwater zuiveren om te drinken

Bericht door Dutch John »

Chicken Power schreef:
Dutch John schreef:en als je dat met asbesthoudend water doet, ga je inderdaad heel snel dood.
Legionella, dat is pas echt snel! En veel minder pijnlijk.
Nou Cp, ik bedoelde eigenlijk een paar liter in vloeibare fase. Duurt echt maar een paar minuten, hoor.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
miramar
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 sep 2011, 21:06

Re: kraanwater zuiveren om te drinken

Bericht door miramar »

Dit heeft wat stof op doen waaien, das leuk. Heb ik een gevoelig onderwerp aangesneden?

Net wat reacties gelezen maar moet nu aan het werken geslagen.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: kraanwater zuiveren om te drinken

Bericht door Dutch John »

Valt wel mee, we hebben het er onlangs nog over gehad: http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=4&t=1950

Er zit trouwens een zoekmodus op dit forum. Dus een volgende keer kan het zomaar zijn dat je helemaal geen antwoord krijgt op een vraag. Nieuw leden willen we echter graag eerst een duwtje de goede richting geven.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
miramar
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 sep 2011, 21:06

Re: kraanwater zuiveren om te drinken

Bericht door miramar »

Ik zoek me een slag in de rondte maar vind soms gewoon weinig.

Hoe dat apparaat heet weet ik zo even niet meer. Was van me collega. Maar daar ben ik zo achter. Het meet idd alleen de hoeveelheid stoffen dus het blijft giswerk. Een volledige analyse is superduur.

Ik zal het verhaal nog wat smeuïger maken. Volgensmij zit er in ons drinkwater (dat afkomstig is uit rivieren bijv.) resten van medicijnen zoals de pil (hormoonresten), antidepressiva en resten van chemische bestrijdingsmiddelen (glysofaat)
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: kraanwater zuiveren om te drinken

Bericht door Albert van WdJ »

miramar schreef:Volgensmij zit er in ons drinkwater (dat afkomstig is uit rivieren bijv.) resten van medicijnen zoals de pil (hormoonresten), antidepressiva en resten van chemische bestrijdingsmiddelen (glysofaat)
Woww!,
Even inkoken dat spul, en je kunt er de bevolkingsgroei mee afremmen, algemeen welbevinden doen toenemen en als laatste ook nog je stoep mee onkruidvrij krijgen.
Machtig spul, dat kraanwater bij jullie :lol:
Change, before you have to.
Plaats reactie