Weer een paar uur gepuzzeld. Weer wat antwoorden/reacties en een nieuw schema.
Ze staan niet allemaal open en sommige maar half.... Thermostaat komt nooit hoger als 18 graden (in de hal that is)Dus ook allemaal in gebruik, verklaard dus m.i. het grootste deel van je hoge verbruik (bewonersgedrag).
Thermostaat zou nog naar de keuken kunnen (zit ook vloerverwarming en daar komt de hout cv straks ook. De hout CV moet wel het type zijn zonder stralingsruimte in ruimte zelf).Beroerde is dat je VV veel te lang voor- of naijlt, is een van die drie andere ruimtes niet meer representatief?
Klopt. 13 l/min bij 40 graden. Hydrofoor:Dat wordt toch indirect gestookte boiler, de Intergas komt bij CW 4 niet verder dan 8 liter. Grotere gasketel nemen alleen voor tapwater is onzin, als je huidige ketel toereikend is voor woningverwarming. Ik heb nog geen antwoord op het hoe, wat en waarom van de hydrofoor.
Wat: http://www.cv-sanitairkorting.nl/produc ... ts_id=2559
Hoe: vanuit kelder/watermeter met een 7-tal t-splitsingen naar de zolder op (nieuw) 22 mm buis. Water komt bij mij binnen met 15mm.
Waarom: meer druk achter in de tuin en op zolder (ook omdat er nog al wat bochtjes zitten na de t-splitsingen) en omdat ik in eerste instantie voor een grotere gas cv ketel wou gaan.
Dat je er verstand van hebt, dat heb ik al lang geschoten CP 12mm gaat niet meer. Er ligt al 15mm, echter afstaqnd van ketel of straks boiler naar hotfill is ca. 7 meter. Comfortstand dus maar weer uit?Kijk, heb ik dr toch verstand van! Normaal is die comfortstand ook een aardige gasvreter. En eigenlijk overbodig, vaak krijg je toch nog een dip in de watertemperatuur. Leidinginhoud beperken (12 ipv 15 mm) is voor hotfill (vaat-)wasmachines vaak een betere oplossing
Die sifon is inmiddels al twee keer vervangen en de derde keer vervangen door een ander type (zonder de ribbels = gladder).Dat is nog het oude model, maar een prima toestel. Kritische onderhoudspunten zijn het reinigen van de alu WW, condensbak en sifon. Dat moet zeker bij condenserend bedrijf niet vergeten worden.
kockie: als je dit leest en nog wat toe te voegen hebt? In tegenstelling tot mijn oude schema, gaat de overstort natuurlijk niet in "Gamma" pvc, maar in een grote stalen opvangbak (inhoud = inhoud glycol).Het is een mogelijkheid om overtemperatuur in de zomer af te 'fakkelen', die radiatoren zitten dus in het glycolcircuit, en hangen buiten. Ik heb daar verder geen ervaring mee met aan de kook raken en overstorten. Wellicht kan kockie je daar op termijn in adviseren, die heeft net zo’n systeem geïnstalleerd.
Done.Tip, teken die hele zonne- toestand aan de rechtse kant, nu loopt het zo door elkaar.
Done. Wat bedoel je met standtijd vs temperatuur?En er kunnen twee 3-weg kleppen uit. In het circuit houtkachel boiler is die ene in de retour (bijvoorkeur altijd daar i.v.m. standtijd vs. temperatuur) al genoeg. Aanvoer kan gewoon T- stuk zijn
Done. Ik snap niet buffer en ketel parallel. Bedoel je pomp 1 en 4 parallel? Keerklep in retour? Waar moet ie komen dan? Staat nu (nog) niet in schema.Bij de gasketel kan ie ook vervallen, bij een aparte pomp voor bufferbedrijf heb staan ketel en buffer parallel. Dan is een keerklep in de retour al voldoende, en die regelt zichzelf.
Ook niet geheel zeker van nut, alleen als T1 boiler te laag is en de zaak via de intergas moet. Om legionella te doden moet de tijd langer duren dan ie door de intergas gaat. Vandaar filter. Bij voldoende temp. T1 boiler heeft het filter geen nut. Heeft een filter een erg nadelige effect op l/min?Voor zolang een Legionellafilter zin heeft, zou ik hem na T1 zetten, dit heeft weinig zin zo.
OK. Dus 300 liter. 22mm warm loopt al vanaf intergas (uitvoer 15mm...) naar douche (ook uitvoer 15mm). Als het via de boiler naar de intergas moet (T1 is te laag), dan komt het daar met 15mm binnen, 15mm uit en dan naar 22mm. Wordt de zaak dan geknepen qua leidingdiameter? En kan de intergas brandertechnisch het eveneens aan (delta T is al een stuk kleiner natuurlijk tov koud leidingwater)? Alternatief (duur) is een boiler met 3 warmtewisselaars en daar de intergas op aansluiten en dan met 22mm direct vanuit de boiler.T1 is in dit schema alleen te stoken met de zon of de houtkachel. Ik denk dat je voor die stortdouche wel een dergelijk boiler volume met minimaal 22 mm leidingen nodig hebt. Alleen op de gasketel ga je dat niet redden.
Kwam een mooi plaatje van je tegen. Heb het nu ingebouwd in mijn overzicht. Ik heb nog ruimte op zolder voor een open expansievat (die zat er ook altijd). Dit met afvoer uit het dak.Weet je dat zeker? Het is het minste veiligheidssysteem met de grootste storingsrisico’s ! Zou in jouw geval van nieuwbouw dan toch opteren voor een opensysteem op de houtbrander, met een platenwisselaar verbonden aan het drukhoudende deel.
Vragen:
Heb jij/iemand anders nog een adresje voor deze vaten?
Hoe zit het als dit systeem in werking gaat treden mbt droogkoken? Moet er bv. nog een autom. vulinstallatie ingebouwd worden?
Ik snap niet het nut vd platenwisselaar. Aan en afvoer gaan toch gewoon naar of boiler of buffer (of beide)?
Goed, nieuw schema toegevoegd.
Welterusten.
Marc Dethmers