Gasmeter en werkelijk verbruik

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
wouter a
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 nov 2009, 15:46
Locatie: Zwaag

Re: Critici gevraagd voor GAS + HOUT CV + Solar systeem

Bericht door wouter a »

nog een andere kleine tip,

kijk naar de leeftijd van je gasmeter, ik had er eentje van 1978, deze gaf het dubbele aan van het werkelijke verbruik....

volgens de meter moest ik 3800 M3 gebruikt hebben per jaar, maar met de nieuwe meter is dat in één keer naar de 1720 M3 gezakt....


met vriendelijke groet,
wouter a
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Critici gevraagd voor GAS + HOUT CV + Solar systeem

Bericht door gerard »

@Wouter,

Zeg waar heb jij die nieuwe meter opgesnord???? Die wil ik ook! :D

Je antwoord verrast me zeer. Ik had wel rekening gehouden met het feit dat de meters mogelijk een afwijking aangeven. Maar zoveel.... dat geeft te denken. Weet iemand of je van de gasleverancier een nieuwe (of recent geijkt) kunt eisen?
Denk dat ik hier een beter een nieuw topic over start, i.v.m. "vervuilen" van de vragen van Marc

groet,
Gerard
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Gasmeter en werkelijk verbruik

Bericht door gerard »

In een ander topic schrijft wouter a:
kijk naar de leeftijd van je gasmeter, ik had er eentje van 1978, deze gaf het dubbele aan van het werkelijke verbruik....
volgens de meter moest ik 3800 M3 gebruikt hebben per jaar, maar met de nieuwe meter is dat in één keer naar de 1720 M3 gezakt....


Als ik er gemakshalve vanuit ga dat het verbruik hetzelfde was, dan gaf de gasmeter dus 55% teveel aan. Dat is beslist geen kattenpis....
Je mag er volgens mij als afnemer toch vanuit gaan dat de gasmeter, binnen een bepaalde marge, je daadwerkelijke verbruik aangeeft. Ik kan de meter die Wouter beschrijft met de beste wil van de wereld niet betitelen als een gasmeter met een afwijking. Ik zou hier eerder willen spreken van diefstal...

Ik neem aan dat de leverancier tegen hoge kosten, uiteraard voor rekening van de afnemer, best wel bereidt is om een nieuwe meter te komen plaatsen. Maar heb je als verbruiker (klant) het recht om een nieuwe geijkte gasmeter te eisen?
Wie weet hier meer over te vertellen, wie heeft er ervaring mee, en waren de verschillen net zo spectaculair als bij Wouter?

groet,
Gerard
Laatst gewijzigd door gerard op 02 sep 2011, 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Gasmeter en werkelijk verbruik

Bericht door kockie »

Ik heb het andersom gehad... van >4000 M3 naar een verbruik <1000. Heb inmiddels al 2 keer een nieuwe gasmeter gekregen... en ieder jaar een meteropnemer op de stoep...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
wouter a
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 nov 2009, 15:46
Locatie: Zwaag

Re: Critici gevraagd voor GAS + HOUT CV + Solar systeem

Bericht door wouter a »

nieuwe gasmeter kun je eisen van je gasleverancier of de beheerder.

als je wilt weten hoeveel jouw meter afwijkt, omdat je hem niet vertrouwd kost dat je 600 euro.
op het moment dat er dan bewezen is dat de meter inderdaad niet klopt kun je dat bedrag + het teveel betaalde over een bepaalde periode terug eisen, ik meen over 3 jaar.

Als de meter blijkt te kloppen ben je die 600 euro kwijt, maar dan weet je in ieder geval zeker dat je ergens moet gaan besparen.

Ik had zelf al al het mogelijke gedaan aan de cv ketel, die stond op zijn zuinigst en om nu te zeggen dat we continu koken, dat was het ook niet.

met vriendelijke groet,
wouter a

kleine tip, als je buren een soortgelijk huis hebben, vraag wat zij verbruiken per jaar, als daar grote verschillen in zijn heb je een indicatie. via google kun je genoeg vinden over ondeugdelijke gasmeters, deze werken altijd in het voordeel van de leverancier........
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: Critici gevraagd voor GAS + HOUT CV + Solar systeem

Bericht door wiha »

Het moet toch bekend zijn hoeveel gas de ketel nodig heeft op een uur ? Weet niet zo veel van gasketels.
Via urenteller of horloge ff opvolgen en vergelijken met de gasmeter.
Meten is weten, gissen is pissen.

gr, Willy
wouter a
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 nov 2009, 15:46
Locatie: Zwaag

Re: Critici gevraagd voor GAS + HOUT CV + Solar systeem

Bericht door wouter a »

inderdaad is er bekend wat een ketel maximaal per uur verbruikt, maar wie zegt dat hij dat hele uur volop brand....

ook degene die de ketel onderhield vond het verbruik hoog, maar ja, wie zegt dat het niet klopt.

de fabrikant gaf mij ook aan hoeveel de ketel maximaal verbruikt en ik zat zo'n beetje op de grens van wat ze normaal vonden (als je je huis continu op 23 graden hebt!) en dan krijg je het hele verhaal van "misschien slechte isolatie / veel deuren open / veel tocht / slecht afgesteld......"

kon daar via hun ook niet meer van maken....
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Gasmeter en werkelijk verbruik

Bericht door frans »

kockie schreef:Ik heb het andersom gehad... van >4000 M3 naar een verbruik <1000. Heb inmiddels al 2 keer een nieuwe gasmeter gekregen... en ieder jaar een meteropnemer op de stoep...
Grappig he, heb de zelfde ervaring, dan kunnen ze plotseling wel heel vlot reageren.....
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
wouter a
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 nov 2009, 15:46
Locatie: Zwaag

Re: Gasmeter en werkelijk verbruik

Bericht door wouter a »

gerard schreef:Als ik er gemakshalve vanuit ga dat het verbruik hetzelfde was, dan gaf de gasmeter dus 55% teveel aan. Dat is beslist geen kattenpis....
Je mag er volgens mij als afnemer toch vanuit gaan dat de gasmeter, binnen een bepaalde marge, je daadwerkelijke verbruik aangeeft. Ik kan de meter die Wouter beschrijft met de beste wil van de wereld niet betitelen als een gasmeter met een afwijking. Ik zou hier eerder willen spreken van diefstal...
goh, ik zie de rekensom anders, 3800 / 1720 * 100 = 221; 221 - 100 %(werkelijk verbruik) = 121 % extra bovenop gewoon verbruik.

mvg wouter a.
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
Plaats reactie