Met één kachel 2 ruimtes verwarmen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Met één kachel 2 ruimtes verwarmen

Bericht door Wouter Gillis »

@Davy,
los van het feit of mees die muur nu weg wil of niet, de buitenmantel van een degelijke finoven wordt toch zelden veel warmer dan 100°C? Het lijkt me straf mocht die muur daar problemen van ondervinden in het geval die zelf fungeert als buitenmantel. Mocht je toch twijfelen, kan je altijd een dubbele laag keramische wol aanbrengen tussen chamotte kern en bestaande muur.

Toegegeven, die 30cm om hout bij te vullen is misschien minder praktisch maar temperaturen van 100 à 200 °C lijken me anderzijds niet echt problematisch. Een sauna is dikwijls al rond de 100°C en als mijn vuurhaard nog 200°C is, zou ik nog een uurtje onderuitzakken in de zetel alvorens bij te stoken... :fff

Groet
Wouter
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Met één kachel 2 ruimtes verwarmen

Bericht door Mees* »

Davy schreef:Mees*,

Ik zou jullie niet aanraden om door 30 cm heen te gaan en daarachter de vuurhaard te plaatsen. Midden in de vuurhaard is het gemakkelijk 800 tot 1000°C. Op die korte afstand van de vuurhaard zou ik zeker met chamotte werken. Kan jou met klei gemetste muur tegen hoge temperaturen?

Daarnaast is je kachel al 30 cm diep en begin je het hout daar pas te stapelen. op zich geen probleem maar bij kouder weer en bij 2 maal stoken per dag is de luchttemperatuur gemakkelijk 100 tot 200° in de vuurhaard. Als je dan hout in je kachel wil steken om een tweede maal te branden moet je bijna je gehele arm er insteken om het op zijn juiste plaats te leggen...

Groetjes,

Davy
Dag Davey,

Het is ook niet de bedoeling om de vuurhaard achter de 30 cm te plaatsen. De vuurhaard zit ergens ter hoogte van de muur. Ik wil een gat van ca 1 m breed in de muur maken en daar moet dan toch gemakkelijk een kachel van 95 cm breed in passen. Vervolgens heb ik 1,5 m diepte om te spelen.
Zoals ik het nu begrijp kan ik de kachel het beste gewoon 'traditioneel' opbouwen volgens een nog te kiezen concept met binnen en buitenmantel. Vervolgens keramische wol tegen de buitenkant en de muur weer doortrekken tot tegen de kachel; vervolgens afwerken met tegel en kit of plint.


Mees
Davy
Berichten: 52
Lid geworden op: 16 mei 2010, 17:55
Locatie: Lokeren, België

Re: Met één kachel 2 ruimtes verwarmen

Bericht door Davy »

@ Wouter: Bij mij zit de deur op hoogte van de buitenwand. Vandaar mijn opmerking hierover.

@ Mees: Dit lijkt voor mij mogelijk. Ik kijk al uit naar hoe je dit gaat tekenen. Ik ben benieuwd.

Groetjes,

davy
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Met één kachel 2 ruimtes verwarmen

Bericht door Mees* »

Nog steeds geen tekening, maar wel meer info.................en die viel een beetje tegen. De woonkamer en keuken zijn nog volop in gebruik, dus kon ik nog niet veel passen en meten. Intussen weet ik wat meer (we zijn aan het passen en meten). De kachel komt in onze keuken te staan en de stookplaats in de woonkamer. De woonkamer ligt een halve meter hoger dan de keuken; geen probleem, maar het plafond van de keuken ligt weer 0,3 m lager dan de woonkamer. Omdat ik (denk ik) een 40 cm van het plafond (hout) vandaan wil blijven, krijg ik een flinke hoogtebeperking. In de keuken houd ik nog een 2,05 m over, maar in de woonkamer blijf ik op een goede 1,5 m hoogte steken; da's niet veel volgens mij. Voor de breedte ga ik uit van 1,1 m. De diepte weet ik nog niet maar dat zal ook zoiets worden.
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Met één kachel 2 ruimtes verwarmen

Bericht door Mees* »

Eindelijk een paar plaatjes van onze bouwput
gezien vanuit de keuken, de rechtse muur wordt verwijderd
gezien vanuit de keuken, de rechtse muur wordt verwijderd
In de keuken heb ik nog het nodige werk omdat ik eerst de decortegeltjes nog moet weten weg te zagen/slijpen of hoe dan ook. Ze zitten op een gasbeton achtergrond, dus de wand zelf is relatief eenvoudig te verwijderen.
DSC04219.JPG
Oeps....dragende muur

In de woonkamer zijn we al iets meer aan het breken
In de woonkamer zijn we al iets meer aan het breken
In de woonkamer heb ik de schouw ruim een halve meter breder gemaakt. In de steens muur heb ik stukje bij beetje een sleuf van 1,5 m breed gehakt waarin ik later het nodige ijzer heb aangebracht en volgestort heb met beton.
De foto's zijn van een week of twee geleden; intussen is de steens muur onder de latei (de grijze balk op de foto) weggestapeld (ha, gemetseld met klei).
De vloer in de woonkamer voor de toekomste kachel is ook een stuk uitgehakt en ontgraven; de vloer in de keuken ligt een halve meter lager. De kachel komt straks z'n 20 cm in de kamer en 110 cm tot in de keuken. De muurdikte daarbij opgeteld geeft me een totale diepte van 1,6 meter, 1,1 meter breeedte en een 2,05 m hoogte.
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Met één kachel 2 ruimtes verwarmen

Bericht door Mees* »

DSC04299.JPG gecompr.JPG
Zo, koste enige moeite, maar de tussenliggende muur is verwijderd. de helft van de stenen is geschikt voor hergebruik, de rest belandt ergens tussen het puin. De decortegeltjes (van begin 1800) heb ik er na twee avonden zaagwerk gelukkig vrijwel allemaal heel uit weten te krijgen; gezaagd met een los blad van een beugel(boom)zaag.

We hebben best een behoorlijk gat gekregen en menigeen vindt de doorkijk het nu al beter als mét kachel. Ik had dus even wat uit te leggen.

Afgelopen zaterdag hoog Haags kachelbezoek gehad; het zou zomaar kunnen dat het een Rocketbellidee gaat worden.
We gaan nu eerst verder met de rest van de woonkamer, medio april/mei hopen we de eerste steen voor de kachel te kunnen plaatsen.
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Met één kachel 2 ruimtes verwarmen

Bericht door Mees* »

Het heeft even geduurd, maar we zijn aardig in de goede richting. De verbouwing van de woonkamer schiet aardig op, hoog tijd om met de kachel te beginnen. De tekening is gereed en de eerste betonplaatjes zijn gestort. 6 van de 11 zijn er gereed.
DSC04664.JPG gecompr.JPG
Op de onderstaande foto's een blik vanuit de keuken, woonkamer en schuin van boven. We werken van achter naar voor lijkt het; de normale werkwijze zou zijn - eerst de binnenmantel. Wij beginnen eerst met de buitenmantel, tenminste voor een deel. Eén wand trekken we helemaal op omdat we er simpelweg anders niet meer bij kunnen komen. Daarna starten we met het binnenwerk. Het metselen van de buitenwand gaat niet snel omdat we de stenen behoorlijk nat verwerken en ze erg zwaar zijn (oude gebakken straatklinker)
DSC04995.JPG gecompr.JPG
DSC04996.JPG gecompr.JPG
DSC04997.JPG gecompr.JPG
Volgende keer meer (schieten mag :wink: )
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Met één kachel 2 ruimtes verwarmen

Bericht door Mees* »

Zo, de vlag kan er op. We hebben het hoogste punt bereikt. Eén buitenwand is gereed.
Zelf ben ik behoorlijk tevreden maar de familie vraagt zich af of het toch geen inloopkast wordt :?
DSC05003 gecompr.JPG
Vanavond gaan we eens kijken hoe we de eerste laag voor het binnenwerk in kunnen passen.
Volgende week meer.

Oh ja, was ik nog vergeten; de afmetingen van de de buitenmantel worden uiteindelijk: 1660 x 1140 x 2060. Ik zal hier en daar van deze afmetingen afwijken maar dat moeten de foto's later maar duidelijk maken.
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Met één kachel 2 ruimtes verwarmen

Bericht door Mees* »

Het binnenwerk komt van de grond. Afgelopen weekend hebben we met de zaagtafel eerst het nodige in stukken gezaagd en hebben we de eerste lagen chamotte gelijmd.
DSC05011 gecompr.JPG
stukjes zagen
DSC05005 gecompr.JPG
Eerste rij chamotte (is later volgestort met beton)
DSC05012 gecompr.JPG
De onderste kamer gereed, en (niet op foto) afgedekt met een betonplaat
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Met één kachel 2 ruimtes verwarmen

Bericht door Chicken Power »

Mooi project Mees!

En erg leuk om die foto’s te zien.

Ook aardige beperking in je werkruimte, bij het putje waar ik van het weekeind bezig was kon je er nog dansend met drie man omheen.

Succes!


Cp
Verwijderd.
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Met één kachel 2 ruimtes verwarmen

Bericht door Mees* »

De beperkte werkruimte is inderdaad hopeloos. Je wil voldoende ruimte overhouden om de deken goed te plaatsen en dan ook nog eens je steen goed verlijmen. Nog een paar laagjes en dan krijg ik meer ruimte wat vast een stuk prettiger werkt. Het afmetselen van buitenmantel heeft dan weer z'n beperkingen omdat ik de ene helft in de woonkamer optrek en vervolgens via buiten naar de andere ruimte moet; maar da's minder lastig dan tussen een paar muren in werken. Met een beetje mazzel zijn we vanavond iets hoger.
Tot heden kon ik tot op de mm de tekening van Peter toepassen; ok niet onhandig (de onderste kamer heb ik met de diagonale delen een beetje aangepast m.b.t. de doorstroming).
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Met één kachel 2 ruimtes verwarmen

Bericht door peterberg »

@Mees*,

Aha! nu begrijp ik het. Die schuin staande stenen op de laatste foto kwamen mij geheel onbekend voor. Ik was al naar de tekening aan het graven toen je volgende bericht binnenkwam met de verklaring. Kan prima zo, dan zit er onder in de tegenstroom kanalen wat minder weerstand.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Met één kachel 2 ruimtes verwarmen

Bericht door Mees* »

Zo, de afgelopen dagen toch weer wat kunnen klussen. Komend weekend nog wat betonplaatjes storten en een paar laagjes stenen plakken, dan gaan we al aardig naar de volgende fase. Volgende week weinig vorderingen want dan moeten we een weekje studeren in Antwerpen.

Een klein fotoverslag van de afgelopen dagen:
DSC05020 gecompr.JPG
DSC05021 gecompr.JPG
SAM_0647 gecompr.JPG
SAM_0648 gecompr.JPG
SAM_0652 gecompr.JPG
SAM_0657 gecompr.JPG
SAM_0659 gecompr.JPG
SAM_0664 gecompr.JPG
Volgende keer meer
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Met één kachel 2 ruimtes verwarmen

Bericht door Mees* »

De huidige stand van zaken: afbeeldingen van de laatste gestorte betondelen, de achterzijde met zicht op de rocket en de voorzijde. Vandaag de luchtinlaten gekregen; dus spannend of ze ook passen (?). Komend weekend eerst weer een stukje buitenmantel metselen aan de voorzijde en daarna verder met de laatste kamer en het schoorsteenkanaal.
SAM_0667 gecompr.JPG
SAM_0676 gecompr.JPG
SAM_0678 gecompr.JPG
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Met één kachel 2 ruimtes verwarmen

Bericht door Mees* »

Vorige weekend en de afgelopen avonden toch nog wat kunnen doen.
De luchtinlaten zijn geplaatst en we hebben de voorzijde van een buitenmantel voorzien. Hier en daar nog een beetje bijspijkeren. Komend weekend verder met de achterste kamer, bovenzijde en buitenmantel.........nog werk genoeg. (Al doen we komend weekend misschien iets minder omdat ik overweeg eens een blik te werpen op de passiefbeurs te Brussel.)
SAM_0679 gecompr.JPG
SAM_0681 gecompr.JPG
SAM_0688 gecompr.JPG
Plaats reactie