Combinatie gas-, houtcv-, en zonneboiler

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door chathanky »

Naadloos is idd het beste. Maarals je pvc buizen neemt die je middels sokken verlijmt komt daar niets meer door.
De gaten voor het vullen van de buis kun je prima met thermisch lijmen voor je leven dicht krijgen, of je lijmt van een sok halve schalen op de gaten.

Afstandhouders die ook voor betongaas worden gebruikt voldoen prima om de leiding op zijn plek te houden.
Bij twijfel gebruik je de kant en klare producten al kosten die wat meer kosten

Afbeelding
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door kockie »

De vers aangekomen laddomat
De vers aangekomen laddomat

Na hard werken is dan eindelijk de zonneboiler klaar voor de zon. Buizen in toepasselijk regenweer gemonteerd!
De zonneboiler is klaar voor (zonne)ontvangst. Laat nu de zomer maar komen!!
De zonneboiler is klaar voor (zonne)ontvangst. Laat nu de zomer maar komen!!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door kockie »

Gisteren m'n eerste (halve) zonnedouche genomen. Er lijkt nog een klein probleem met het omschakelventiel te zijn. Dat vraagt nader onderzoek. Gisteravond m'n temperatuur-logging-systeem weer aan de praat gemaakt; vanavond laatste sensor plaatsen; deze heeft z'n plekje verlaten. Geïnteresseerden wil ik via pb wel een linkje geven waarmee de temperaturen van de boiler gevolgd kunnen worden.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door kockie »

Een plaatje dan :) In tegenstelling wat op de y-as staat zijn temperaturen gewoon in graden Celcius. Het is een schoonheidsfoutje en moet nog verholpen worden.
Bijlagen
collectortemperaturen.gif
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door Chicken Power »

70+

Gefeliciteerd!

Maar waar ik nog niet uitkom, hoe zijn die collectoren nu geschakeld?

Had al begrepen in serie, en dan lijkt me het koude retourwater van de boiler eerst in de rechtse, dan de linker en dan vanuit de bovenste weer terug naar de boiler.

Maar dat haal ik niet uit de grafiek, je boiler is nu (uur 41 ) onder warmer dan boven.


Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door kockie »

Ik denk dat een en ander te maken heeft met plaatsing van de sensoren. Misschien dat er een aantal afwijken, dat heb ik nog niet getest. Wordt testen met bakje smeltend ijs en kokend water....

Water loopt inderdaad van rechtsonder naar linksonder en vandaar naar boven.

Er moet eigenlijk nog een sensor bijkomen aan de ingang van de collector boven (of uitgang linksonder)

Zit nu aan ingang rechtsonder, ingang linksonder en uitgang boven. Die van boven mist nog een stukje isolatie, daaraan wordt nog gewerkt. Helaas passen de door mij gebruikte sensoren niet in de collector, moet nog eens met de vijl aan de slag om te kijken of ze daarmee wel passend te maken zijn.
1 plaatje zegt meer....
1 plaatje zegt meer....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door chathanky »

Wat voor soort sensoren heb je?
Aanlegsensoren die om je buis geklemt zitten of dompelbuissensoren?

Aanlegsensoren zijn uit ervaring minder betrouwbaar dan de dompelbuis typen.
De dompelbuistypen worden beter betrouwbaar als je de dompelbuis voorziet van een geleidende pasta of ook veel gebruikt kopervet.
Je zal bij een cv ketel echter dit laatste ook zelden aantreffen.

Verder kun je bekijken wat de afwijking is van de sensoren die zijn opgegeven in de specificaties. Bv. + of - 5% is 10 % en dan is dat kan dan van de afgelezen waarde zijn of bij het volle meetbereik. Je kunt er bij wijze van spreken een studie van maken. :mrgreen:
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door account verwijderd »

Mooie grafiek.

Als je naar de foto kijkt, is het linkse paneel dan ook het linkse paneel op de grafiek?
Of kijk je van binnen naar buiten zoals met een auto? (spiegelbeeld)
Ik verwacht dat het linkse paneel het minste opbrengst geeft, mits het dakvlak op het zuiden staat.
Dit door de schaduw werking van de naastgelegen dakkapel. Het paneel zou dan de late zon missen, de andere ook wel een beetje.

Dat de buffer onder warmer is als boven, dat is bijzonder en goed gezien door cp.
Draait de pomp wel de goede kant op? Grapje he.
Verwijderd
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door kockie »

De sensor van de regelaar zit netjes in de boiler. De sensoren waarmee ik zelf meet zitten simpelweg onder de isolatie van de leidingen geschoven. Niks pasta, dompelbuis of klemmen dus. Ik wil kijken of ze wat kleiner te maken zijn zodat ze toch in de collector passen.

Dat de boiler onderin warmer is dan boven (volgens de grafiek) komt denk ik door onnauwkeurigheid van de sensoren. Ze zouden maximaal 0.5 graad afwijken, maar ik heb op dit moment m'n twijfels.....

Linkercollector op foto is linker collector in grafiek. Niks spiegelbeeld. EIgenlijk is de sensor van de linker collector de uitgang van de rechter. Zie ook het plaatje.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door deleted »

kockie schreef:Dat de boiler onderin warmer is dan boven (volgens de grafiek) komt denk ik door onnauwkeurigheid van de sensoren. Ze zouden maximaal 0.5 graad afwijken, maar ik heb op dit moment m'n twijfels.....
Is dat geen piektemperatuur? (momentopname)
Is dat zo raar dan ? Het heetste water komt ook binnen redelijk onderaan (WW2).
In de buffer zal het natuurlijk snel stijgen, maar dat doet het doorheen minder heet water, waardoor het een beetje warmte verliest... (bijgevolg kort piekmoment onderaan bij het binnenkomen)
Zit de sensor niet kort op WW2 ?

Of zeg ik nu iets raars ?

G
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door kockie »

Binnenkort ga ik proberen wat tijd te besteden aan betere plaatsing van de sensoren.... Ik kom er op terug!

Dit weekend behoorlijk vordering gemaakt met het houtvergasser gebeuren. Hier komen de foto's:
Vanaf het "laadperron"
Vanaf het "laadperron"
Vanaf de achterkant
Vanaf de achterkant
Vanaf zijkant
Vanaf zijkant
Voorraadje koppelingen
Voorraadje koppelingen
Harde werker Jan (NCK)
Harde werker Jan (NCK)
Harde werker Wouter (CP)
Harde werker Wouter (CP)
Gisteren en vandaag NCK en ChickenPower op bezoek gehad. Na de nodige tegenslagen met het gehuurde materiaal (snijijzer) toch aan de gang gekomen. Zaterdag de definitieve indeling gemaakt van het ketelhuis, alle onderdelen opgesteld en begonnen met de eerste leidingen. Vandaag de leidingen verderder afgewerkt en gekeken welke onderdelen er nog ontbraken. De laddomat is in het systeem opgenomen, evenals de spirovent en spirotrap. Alles is gemaakt in 5/4". Er zijn voorbereidingen getroffen om een hottub en een wkk aan te sluiten (daarover later misschien meer). Drukloze expansievat moet nog, evenals de kookleiding. Tussendoor moeten er ook nog ergens leidingen naar huis gelegd worden. De kogel daarvoor is door de kerk; ik ga ze zelf maken! Verder nog wat zitten filosoferen over een forumdag en het forum.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door Tim »

Sow,

Tja, met zoveel goede kwaliteiten moet dat wel goedkomen. Mooie foto's.

Toch een puntje, ik zie tussen de vergasser en buffer, de inblokafsluiters net omgekeerd geplaatst tov de 3 delige koppelingen. Ik zou de afsluiters direct na de buffer doen, dan de 3 delige koppeling. Zo kun blijven je appendages beschikbaar voor onderhoud.

Nu zie ik dat er verderop nog een 3 delige koppeling zit, maar je zult net zien dat die spirovent als eerste vuil pakt en faalt.

En waarom de spirovent niet in de hoogste leiding (richting woning)?

Tim
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door nck »

Tim schreef:En waarom de spirovent niet in de hoogste leiding (richting woning)?
Omdat de spirovent op het heetste punt moet staan en niet specifiek op hoogste. Bij een volledig drukhoudend systeem is de beste plaats direct achter de ketel.
Omdat hier met een kookleiding wordt gewerkt, in een volledig open (atmosferisch) systeem is dus de plaatst achter, (na) de kookleiding.
de bedoeling is om te voorkomen dat er ondanks alles lucht meegenomen wordt uit de top van de ketel, richting huis waar zich dit zou verzamelen in de platenwisselaar.
Nu wordt alle lucht door het koudere water in oplossing gebracht en als het ware uitgekookt, (wet van Henry) om vervolgens eerst de grove luchtbellen via de kookleiding te verliezen, waarna de microbelletjes in de spirovent afgescheiden te worden.
Vervuiling is volgens ons bijna niet aan de orde juist vanwege de ruim bemeten leidingen en daardoor vrij lage stromingssnelheid.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door deleted »

Dat lijkt het dreamteam wel !

Waar is de foto van harde werker Kockie ?

Ik zie dat jullie veel gegalvaniseerde leidingen gebruiken. Is dit noodzakelijk ? Of zit er geen groot prijsverschil meer op met gewoon staal ?

G
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: combinatie gas-, houtcv en zonneboiler

Bericht door kockie »

Het lijkt niet alleen zo, het is zo! Kockie staat achter de camera.... Geen idee wat het prijsverschil is, maakt op zo'n investering toch niet zoveel uit....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie