Houtpellets

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Het blijft een hoop geld maar het is een derde van een brikettenpers.

mark
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Nu ook nog een auto gevonden die op pellets loopt:

Kijk maar eens hier

hier vind je een topic in een duits forum
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

mark schreef:Het blijft een hoop geld maar het is een derde van een brikettenpers.
Dat komt omdat de diameter van briketten relatief groot is en daarom een zware pers nodig is. Om hout plastisch te vervormen is een persdruk van minimaal 1000 kg per vierkante centimeter nodig. Pellets zijn eigenlijk erg kleine briketten en hebben daarom een veel minder krachtige pers nodig. Wat kan resulteren in een veel goedkoper apparaat, zeker wanneer iemand maar enkele tientallen kilogram pellets per dag nodig heeft. Een zogenaamd 'gat in de markt'?

Dirk
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Mee ens Dirk. Pellets branden ook goed en erg fel in de tegelkachel als je ze bovenop een al bestand vuurtje gooit. Maar dan ben je wel gelijk het mooie rendement van het omgekeerd stoken kwijt.
En zo lang ze duurder zijn dan briketen is het nog niet nodig om er verder mee te gaan in mijn kachel.
Het proberen was wel de moeite waard. De verkoper gaf 20 kilo mee om te proberen. Ben wel benieuwd hoeveel een pelletkachel verbruikt in vergelijking met een fin oven om de zelfde warmte op te weken.

Was zelf vergeten de hoeveelheid pellets af te wegen :oops: . Om een goed verglijk te geven.

Het mooiste zou zijn een tussen variant in grote van pellet en briket. Ik denk dat dat prima zou werken. Dan de pers nog wat goedkoper :wink: . Hopelijk word dat nog eens waarheid in de toekomst. Maar ja dan moet het ook wel kouder worden want aan echt stoken kom je met deze buiten temperatuur nog niet echt toe.

mark
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

mark schreef:Mee eens Dirk. Pellets branden ook goed en erg fel in de tegelkachel als je ze bovenop een al bestand vuurtje gooit. Maar dan ben je wel gelijk het mooie rendement van het omgekeerd stoken kwijt.
Hallo Mark,

Als je ze met mondjesmaat toevoegt aan een hete finoven, haal je hetzelfde rendement. Omgekeerd stoken geldt alleen bij een koude kachel. In een hete verbrandingskamer kun je bijna niet meer 'omgekeerd' stoken, omdat alle brandstof bijna gelijktijdig vergast door de hitte die uitgestraald wordt door de binnenwanden van de verbrandingskamer.

Eens de verbrandingskamer heet is, heeft omgekeerd stoken in de finoven weinig zin. Dan voegt men, ofwel weinig brandstof toe per keer, ofwel veel dikkere houtblokken. Na een eerste stookbeurt heeft de ideale pellet bij voorkeur een erg flinke diameter: 20 cm of zoiets? Zoiets brandt in hete verbrandingskamer nog steeds voldoende langszaam.

Dirk
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hallo Dirk,

Geldt dat ook als je voor de tweede keer gaat stoken op een dag? Na bv 6 uur van de vorige stookbeurt. De stookkamer is dan nog steeds goed warm. Dan begrijp ik ook beter het verhaal van een andere stooker die voor de tweede beurt dikkere stammen gebruikt. Zijn schoorsteen temperatuur liep namelijk nogal hoog( 300 graden) op bij gebruik van pols dikke stammetjes. Je blijft bijleren.

groet mark
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

mark schreef: Geldt dat ook als je voor de tweede keer gaat stoken op een dag? Na bv 6 uur van de vorige stookbeurt. De stookkamer is dan nog steeds goed warm. Dan begrijp ik ook beter het verhaal van een andere stoker die voor de tweede beurt dikkere stammen gebruikt.
Hallo Mark,

Na 6 uur kan die stookkamer niet meer zo warm zijn dat alle hout spontaan gaat ontvlammen.

'Omgekeerd' stoken is ook geen absolute methode. Deze stookwijze geldt alleen wanneer het een regelmatig brandend vuur oplevert. Onder normale omstandigheden is dat zo. Wanneer de stookkamer nog zo heet is dat alle hout door de warmtestraling gaat ontvlammen, dan heeft het geen zin meer om 'omgkeerd' te stoken. Andere stookwijzen die een klein, regelmatig en goed brandend vuurtje tot gevolg hebben, zijn dan veel beter. Bijvoorbeeld flink dikker hout gebruiken.

Pellets hebben een groot contactoppervlak met de lucht. Een handvol pellets heeft eenzelfde buitenoppervlak als een flink stuk hout. Pellets moeten daarom in kleinere hoeveelheden en met andere methodes verbrand worden dan massieve stukken hout.
mark schreef: Zijn schoorsteen temperatuur liep namelijk nogal hoog( 300 graden) op bij gebruik van pols dikke stammetjes...
Stookte die man in een finoven? Dergelijk hoge schoorsteentemperaturen bij het stoken in een finoven wijzen erop dat de kachel nog te veel warmte bevat of dat het vuur te groot is of allebei: een te groot vuur in een nog te warme kachel.

Dirk
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi Dirk,

Deze man woont in een woonboederij in friesland. Nogal grote kamer 8 bij 12 meter meen ik. Met daarin een 4d tigchelkachel. De man had intresse in een ww wisselaar en belde voor informatie. Volgens mij is de 4d iets te klein voor deze ruimte. De man had een mening over stoken en stookwijze en als ik Fetze ken had hij ook wel een andere tigchelkachel aangeraden.
Daarom stookt hij met dikere stammetjes en met de asla deur dicht :!: . En de lucht schuif open. Hij vond dat hij een beter rendement had met deze stookwijze.

Maar nu moet ik wel zeggen dat de schoorsteen temperatuur wel snel op loopt bj een 4d.Met een vulling van 4 a 5kilo naar 190+ graden maar zo.

Maar nu raken we wel of topic.

gr mark
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Natuurlijk is die kachel te klein. Dat probeert die man te compenseren door de kachel heter dan normaal te stoken, met alle nare gevolgen vandien.

Dirk
Leo Nijdam
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 nov 2006, 01:44
Locatie: Boer

Bericht door Leo Nijdam »

Dirk Bauwens schreef:Er is niets verkeerds met het persen van brandstof tot pellets. Brandstof in de vorm van pellets is houdbaarder, hanteerbaarder, neemt veel minder plaats in en is erg makkelijk om te verbranden in specifieke kachels.

Iemand die voor pellets kiest, wordt volgens mij afhankelijker dan iemand die gewoon stukhout kan verbranden en zal daar, vroeg of laat, voor moeten betalen.

Dirk
Het liefst zou ik dan ook een fin-oven maken waar ik stukhout in kwijt kan. Maar ik woon in een huis uit plusminus 1850 en daarin kan ik helaas geen 3 ton wegende fin-oven kwijt. Als was het maar omdat ik de oude schoorsteenmantel niet wil aantasten.

Een pelletkachel is een mooi alternatief maar ?. zoals al is opgemerkt; wie voor pellets kiest wordt afhankelijk.

Houtsnippers daarentegen zijn ?gemakkelijk? zelf te maken. Ik vraag mij af het gebruik van houtsnippers een alternatief kan zijn voor pellets?

Ik kwam op (dit forum) al een paar nadelen tegen:

De energie -inhoud van houtsnippers is ietsje minder dan die van houtellets.

Er zit meer lucht tussen de houtsnippers dan tussen de houtpellets dus je hebt iets meer opslagruimte nodig voor houtsnippers.

Deze nadelen lijken mij zo klein dat het geen echte problemen zijn.

Anders is dat bij de volgende lijkt me.

Houtsnippers bevatten (als takken/stammen direct verwerkt worden) veel vocht. Hoe krijg je ze droog zonder al te veel arbeid hoeven te verrichten dan wel energie te hoeven verbruiken? (Ik las ergens dat John Doh dit probleem ook al eens had gehad met verhakseld snoeiafval.)

Houtsnippers zijn redelijk van gelijke grootte maar niet zo uniform als pellets. Is het toch mogelijk om de houtsnippers op een soortgelijke wijze als pellets te verbranden (in iets anders dan een EUR 3000 of meer kostende installatie)?


Groet,

Leo
      Dirk Bauwens
      Berichten: 1301
      Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
      Locatie: Sint-Niklaas, België

      Bericht door Dirk Bauwens »

      Leo Nijdam schreef:Ik kwam op (dit forum) al een paar nadelen tegen:

      De energie -inhoud van houtsnippers is ietsje minder dan die van houtpellets.

      Er zit meer lucht tussen de houtsnippers dan tussen de houtpellets dus je hebt iets meer opslagruimte nodig voor houtsnippers.

      Deze nadelen lijken mij zo klein dat het geen echte problemen zijn.
      Hallo Leo,

      Per eenheid van gewicht bevat hout ongeveer dezelfde hoeveelheid energie. Of dan nu stukhout is, pellets, briketten of snippers. Pellets zijn soms zo sterk samengeperst dat ze zinken in water. Wie hout koopt, in welke vorm dan ook, koopt dat dus best per kilogram. Wel nagaan hoeveel vocht er nog inzit, vooral bij stukhout.

      Dirk
      Dirk Bauwens
      Berichten: 1301
      Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
      Locatie: Sint-Niklaas, België

      Bericht door Dirk Bauwens »

      Leo Nijdam schreef: ....Anders is dat bij de volgende lijkt me.

      Houtsnippers bevatten (als takken/stammen direct verwerkt worden) veel vocht. Hoe krijg je ze droog zonder al te veel arbeid hoeven te verrichten dan wel energie te hoeven verbruiken? (Ik las ergens dat John Doh dit probleem ook al eens had gehad met verhakseld snoeiafval.)

      Houtsnippers zijn redelijk van gelijke grootte maar niet zo uniform als pellets. Is het toch mogelijk om de houtsnippers op een soortgelijke wijze als pellets te verbranden (in iets anders dan een EUR 3000 of meer kostende installatie)?

      Houtsnippers drogen snel, veel sneller dan gewoon stukhout.
      Niet-geforceerd drogen, houdt in dat men het in dunne lagen uitspreidt, anders droogt het niet en gaan de snippers veeleer broeien en composteren.

      Houtsnippers moeten, net als pellets, geforceerd lucht toegediend krijgen, anders kan er geen lucht doorheen. Het moet zeker mogelijk zijn om met houtsnippers op die manier een finoven te stoken.

      Dirk
      Leo Nijdam
      Berichten: 4
      Lid geworden op: 11 nov 2006, 01:44
      Locatie: Boer

      Bericht door Leo Nijdam »

      Dirk Bauwens schreef:
      Houtsnippers drogen snel, veel sneller dan gewoon stukhout.
      Niet-geforceerd drogen, houdt in dat men het in dunne lagen uitspreidt, anders droogt het niet en gaan de snippers veeleer broeien en composteren.
      Dat biedt perspectief. Na het drogen kan ik het opslaan in een silo en dmv een buis bij de kachel kunnen krijgen.
      Dirk Bauwens schreef:
      Houtsnippers moeten, net als pellets, geforceerd lucht toegediend krijgen, anders kan er geen lucht doorheen. Het moet zeker mogelijk zijn om met houtsnippers op die manier een finoven te stoken.

      Dirk
      Tja, een fin-oven zou ik graag willen maken maar dan kan ik daar beter een nieuw huis omheen bouwen (misschien een nieuw topic: het ideale finoven huis). Dus ik zal het moeten doen met een aangepaste houtkachel.
      Dirk Bauwens
      Berichten: 1301
      Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
      Locatie: Sint-Niklaas, België

      Bericht door Dirk Bauwens »

      Leo Nijdam schreef:...Tja, een fin-oven zou ik graag willen maken maar dan kan ik daar beter een nieuw huis omheen bouwen (misschien een nieuw topic: het ideale finoven huis). Dus ik zal het moeten doen met een aangepaste houtkachel...
      Dag Leo,

      Dat is mooi gezegd en goed gezien: 'het ideale finoven huis'!

      Een finoven hoeft niet pers? in de kamer zelf te staan. Men moet dan wel de warmte gaan verdelen via een watercircuit. Een aangepaste finoven is door zijn buitengewoon goede verbrandingsprestaties, ook goed geschikt om zelfs een hele woning te verwarmen.

      Dirk
      kees
      Berichten: 326
      Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

      Bericht door kees »

      (misschien een nieuw topic: het ideale finoven huis).
      http://www.earthshelters.com/Ch_1.html

      http://www.undergroundhousing.com/
      Plaats reactie