DDG houtkachel met CV aansluiting

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
fredb
Berichten: 43
Lid geworden op: 28 nov 2010, 13:13
Locatie: Uitgeest
Contacteer:

DDG houtkachel met CV aansluiting

Bericht door fredb »

Chickenpower schreef:Naar aanleiding van een opmerking over veiligheid bij houtkachels met CV aansluiting van jald50 in deze draad:

http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... 841#p22841

reageerde FredB met een vraag over zijn houtkachels van het Belgische merk DDG.

Zijn opmerkingen/ervaring zijn dermate relevant dat dit een eigen draad verdiend. Kockie splitst het af uit de originele draad, zodat er een eigen topic voor is.

Groet, Cp
----------------------------------------------------------------------
Chicken Power schreef:Beste Jald,
Ik heb me daar voor die tijd ook eens tegenaan bemoeid, meer in het bijzonder waar het de beveiliging aanging. Die was toen niet optimaal. De beveiliging bestond toen nog uit een inadequaat doorspoelsysteem waarbij vers leidingwater direct in het CV systeem toegelaten wordt. Naar mijn weten is er helaas nog slechts een Nederlandse fabrikant die dit onvolkomen systeem toepast, maar zijn er meerdere vage aanbieders van hout CV kachels van Oost-Europese of Aziatische herkomst, die dit verderfelijke systeem als betrouwbaar verkopen.
Cp
Dag CP, je doet mij schrikken. Wij hebben hier twee systemen staan van ddg een Belgische kachel die ook leidingwater toevoert. Kunnen we daar kwaad mee? Wat zijn de gevolgen?

met vr. groet,
FredB

edit moderator : link weggehaald, voegt niets toe
Laatst gewijzigd door deleted op 12 aug 2011, 13:14, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: Op verzoek afgesplitst
Recycling is niet wat je weggooit maar hoe en wat je koopt.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: carvaille111 houtgestookte cv kachel

Bericht door Chicken Power »

Hallo Fred,

Het is zeker niet mijn basisbedoeling om boodschapper van slecht nieuws te zijn.

Maar de creaties van Daniël de Glas staan niet bekend als heel gunstig. Er is de afgelopen tijd wel wat veranderd, maar het concept blijft tobben. Die vuurhaard wordt teveel gekoeld waardoor er geen goede verbranding ontstaat, en de bovenste WW zit ook te kort op het vuur waardoor die snel aangroeit.

En het rendement is niet al te best, ondanks dat men met keuringsattesten zwaait. Die zijn helaas op Franse grondslag, waar deze technieken nog niet zo gekend zij als in Duitsland en Oostenrijk. Daar zou het toestel niet door de keuring komen…

T.a.v. de veiligheid qua druk kan ik weinig zeggen, dan zou je een schema moeten maken of wat foto’s waaruit blijkt hoe of het aangesloten is. Af fabriek zit er wel een basisveiligheid op, maar die kan door foutieve aansluiting niet of te laat in werking treden.

Ik heb hier nog wat leesvoer uit het herkomst land:
http://www.ecobouwers.be/forum/post/for ... outkachels

Met DDG als zoeksleutel kom je nog meer draden tegen. Ik zou graag willen dat het anders was.


Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
fredb
Berichten: 43
Lid geworden op: 28 nov 2010, 13:13
Locatie: Uitgeest
Contacteer:

Re: carvaille111 houtgestookte cv kachel

Bericht door fredb »

Dank,
Je hebt helemaal gelijk met je kritiek op de DGG kachels. Inmiddels gebruiken we de kachels als gezellige bij-verwarming. We waren begonnen om het systeem als hoofdsysteem in te zetten. Maar er ging een erg groot deel van de warmte verloren via de schoorsteen. Zo veel dat we al twee keer brand gehad hebben. Maar dat was vooral te wijten aan een slechte constructie van de schoorsteen (te dicht gemonteerd bij de balkenlaag).
Een van de redenen om voor dit merk te kiezen was ingegeven door de goedkopere aanschafprijs en het schitterende design. Wel, helaas hebben wij weer een keer moeten leren dat goedkoop duurkoop betekend.
Nu ik de site van de Ecobouwers lees dan hadden wij ons dit kunnen besparen.
De hoofdverwarming wordt nu bij ons door een centraal systeem verzorgd dat zijn warmte krijgt uit zon of pellet verbranding. Maar de (rest) warmte uit de DGG kachels (het deel wat niet door de schoorsteen verdwijnt) gaat ook naar de tonnen, die weer de CV verwarmen.
Als we de kachels laten branden, dat gebeurt in de winter dagelijks voor 2 uurtjes, vlammetjes, gezelligheid, je kent het wel, dan gebruiken we beukenhout. We kunnen niet anders zeggen dat de verbranding met dat hout niet echt slecht is. Maar de kachels moeten wel 2 keer per jaar uitgebreid schoon gemaakt worden omdat de de bovenste WW inderdaad snel aangroeit zoals jij al aan gaf.
Met andere woorden het zijn gezellige bij-verwarmigskachels. Wanneer je er op rekent dat het je hoofdbron van warmte moet zijn dan zijn het waardeloze dingen.
met vr. gr.
FredB
Recycling is niet wat je weggooit maar hoe en wat je koopt.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: carvaille111 houtgestookte cv kachel

Bericht door Chicken Power »

Beste Fred,
fredb schreef:Je hebt helemaal gelijk met je kritiek op de DGG kachels. Inmiddels gebruiken we de kachels als gezellige bij-verwarming.
Wijs besluit, weer de hele tent te laten slopen komt er voor die toepassing toch niet uit.
fredb schreef:We waren begonnen om het systeem als hoofdsysteem in te zetten. Maar er ging een erg groot deel van de warmte verloren via de schoorsteen.
Dat kan ik begrijpen, het rendement van het ding is laag. Maar er is nog iets waar ik me zorgen over maak: Hoe zijn die dingen aangesloten binnen de totale installatie? Het zou me namelijk niet verbazen, omdat jullie installatie gefaseerd is opgebouwd door diverse partijen, dat er zelfs warmte door de schoorsteen verdwijnt, zonder dat er ook maar een blok hout ligt te branden!
fredb schreef:Zo veel dat we al twee keer brand gehad hebben. Maar dat was vooral te wijten aan een slechte constructie van de schoorsteen (te dicht gemonteerd bij de balkenlaag).
Heb daar met Jan (nck) is een boom over opgezet, er wordt onder het mom van ‘kennis’ of mooie verhalen toch wat afgeprutst in dit land. We hebben hier ondertussen schrijnende gevallen langs zien komen. Het beroerde is, dat wanneer je niet echt thuis bent in de techniek, je eigenlijk aan de goden bent overgeleverd. En daar maken sommige mensen dankbaar gebruik van.
fredb schreef:Een van de redenen om voor dit merk te kiezen was ingegeven door de goedkopere aanschafprijs en het schitterende design. Wel, helaas hebben wij weer een keer moeten leren dat goedkoop duurkoop betekend. Nu ik de site van de Ecobouwers lees dan hadden wij ons dit kunnen besparen.
Ahum, ook die kennis is hier op dit forum aanwezig! Alleen nog niet besproken, om dat er hier nog geen eerdere vraag over was. En nu hebben we iemand met zelfs 2 van die dingen, het kan verkeren! Tsja, en design, de echte techneuten en ‘diehards’ hier kijken toch eerst op hun klompen vanaf de koude grond of zoiets ook kan werken, voor een leuk plaatje of mooie woorden te geloven.
fredb schreef:De hoofdverwarming wordt nu bij ons door een centraal systeem verzorgd dat zijn warmte krijgt uit zon of pellet verbranding.
Mij bekend; ik zet hier een paar linkjes die wat technisch wat dieper gaan dan je eigen draad.
Dit is de overkoepelend installateur:
op verzoek verwijderd
En deze is van de onderaannemer/leverancier van de zonnesorptie warmtepomp:
op verzoek verwijderd

Ik vindt dat totale project (woonhuis/kantoren) trouwens ook wel een eigen draad waard!
fredb schreef:Maar de (rest) warmte uit de DGG kachels (het deel wat niet door de schoorsteen verdwijnt) gaat ook naar de tonnen, die weer de CV verwarmen.
Ik had al in de gaten dat de techniek nog niet echt jouw ding is. In deze branche spreekt men niet van tonnen (daar denkt een techneut primair aan een gewicht), maar bij voorkeur over een ‘buffer’. Ik moest eerlijk gezegd even denken toen ik die term op je site zag staan. Wat bedoelt men daar nu mee. Ik zal t.z.t. er nog een paar van die foutjes voor je uithalen, dat past niet helemaal professioneel bij het concept zoals het jullie voorstaat.
fredb schreef:Als we de kachels laten branden, dat gebeurt in de winter dagelijks voor 2 uurtjes, vlammetjes, gezelligheid, je kent het wel, dan gebruiken we beukenhout.
Uiteraard, stukje paté, glaasje wijn of port.
fredb schreef:We kunnen niet anders zeggen dat de verbranding met dat hout niet echt slecht is. Maar de kachels moeten wel 2 keer per jaar uitgebreid schoon gemaakt worden omdat de de bovenste WW inderdaad snel aangroeit zoals jij al aan gaf.
In aanvulling op mijn eerdere opmerkingen, is er wel iets als een themomixventiel toegepast? Dit scheelt ook al enorm in de aangroei!
fredb schreef:Met andere woorden het zijn gezellige bij-verwarmigskachels. Wanneer je er op rekent dat het je hoofdbron van warmte moet zijn dan zijn het waardeloze dingen.
Ik dank je dus ook voor je inbreng, nu hebben we hier, weliswaar helaas voor jou, ook een gedegen praktijkvoorbeeld. Dat is kennis waar anderen ook weer mee verder kunnen.

Groet, Cp
Laatst gewijzigd door kockie op 12 aug 2011, 17:05, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: Links op verzoek verwijderd
Verwijderd.
Gebruikersavatar
fredb
Berichten: 43
Lid geworden op: 28 nov 2010, 13:13
Locatie: Uitgeest
Contacteer:

Re: DDG houtkachel met CV aansluiting

Bericht door fredb »

Cp,
Op dit moment heb ik geen tijd om te reageren en het hele verhaal te geven maar ik wil wel even duidelijk stellen dat het noemen van namen in de eerste plaats de juiste namen moeten zijn en dat ze in de tweede plaats van mij moet komen.
De door jou genoemde bedrijven hebben niets te maken gehad met de levering en de keuze van deze kachels.
Die zijn geleverd door De Firma K. en die hebben ook de schoorsteen geleverd en gemaakt. Morgen zal ik het hele verhaal opstellen maar nogmaals Schaap heeft er absoluut niets mee van doen.
Met vr.Gr.
FredB
Laatst gewijzigd door wouter a op 09 sep 2011, 15:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: bedrijfsnaam verwijderd, voegt niets toe aan discussie
Recycling is niet wat je weggooit maar hoe en wat je koopt.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: DDG houtkachel met CV aansluiting

Bericht door Chicken Power »

M’n beste Fred,

Het valt me op dat je altijd zo weinig tijd hebt. Dat is naar ecologische begrippen vaak wat strijdig, en zoals gebleken is, komt dat de inhoudelijke kwaliteit niet ten goede. Ik denk dat het wijs is om daar is een andere benadering in te zoeken anders blijf je in de eigen staart bijten. Ik begrijp werkelijk niet waar je reactie op slaat.

Voor de zekerheid citeer ik je bericht even intergraal:
fredb schreef:Cp,
Op dit moment heb ik geen tijd om te reageren en het hele verhaal te geven maar ik wil wel even duidelijk stellen dat het noemen van namen in de eerste plaats de juiste namen moeten zijn en dat ze in de tweede plaats van mij moet komen.
De door jou genoemde bedrijven hebben niets te maken gehad met de levering en de keuze van deze kachels.
Die zijn geleverd door de firma K. en die hebben ook de schoorsteen geleverd en gemaakt. Morgen zal ik het hele verhaal opstellen maar nogmaals Schaap heeft er absoluut niets mee van doen.

Met vr.Gr. FredB
Wel, een ieder die kan lezen, ziet dat ik qua bedrijfsnamen uitsluitend refereer aan de firma’s die het, na het citaat van wat jij het door de zon en pelletverbranding gevoede centrale hoofdverwarmingssysteem noemt, hebben geïnstalleerd.

Nergens refereer ik in die zin aan de DDG’s, of dat die firma's ook maar op welke wijze verantwoordelijk zouden zijn voor de werking van die DDG's!

Als mensen echt blijk geven niet echt thuis te zijn in de materie, wil ik ze graag helpen, nooit anders gedaan. Te beginnen bij het begin, en vooral het stimuleren tot uitoefenen van zelfwerkzaamheid.

Maar met dit soort misplaatste reacties, en dan ook nog is grote pretenties te blijven hebben… Dan ben ik er alweer mee klaar, het is naar mijn idee niet vreemd dat je met een dergelijke oppervlakkigheid en uiterst gebrekkige research, dit soort ellende binnen haalt.

Waarvan akte.


Groet, Cp
Laatst gewijzigd door wouter a op 09 sep 2011, 15:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: bedrijfsnaam verwijderd, voegt niets toe aan discussie
Verwijderd.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: DDG houtkachel met CV aansluiting

Bericht door kockie »

Cp,

Denk je eraan dat het niet voor iedereen gemakkelijk is om prachtige verhalen van verkopers (en van verkoopfolders) door te prikken. Op dit forum is inmiddels een hoop kennis opgebouwd over hoe een goede houtkachel ontworpen dient te zijn, maar die kennis is nog lang niet tot iedereen doorgedrongen.

Ik heb, samen met Gandalf de links weggehaald omdat ze mijns inziens geen raakvlak hebben met de ddg kachel. Zoals Fred al aangeeft zijn deze door een ander bedrijf geleverd. Nu graag verder over de DDG kachel, de rest mag verder in het café!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
fredb
Berichten: 43
Lid geworden op: 28 nov 2010, 13:13
Locatie: Uitgeest
Contacteer:

Re: DDG houtkachel met CV aansluiting

Bericht door fredb »

Chicken Power schreef:Beste Jald,
Ik heb me daar voor die tijd ook eens tegenaan bemoeid, meer in het bijzonder waar het de beveiliging aanging. Die was toen niet optimaal. De beveiliging bestond toen nog uit een inadequaat doorspoelsysteem waarbij vers leidingwater direct in het CV systeem toegelaten wordt. Naar mijn weten is er helaas nog slechts een Nederlandse fabrikant die dit onvolkomen systeem toepast, maar zijn er meerdere vage aanbieders van hout CV kachels van Oost-Europese of Aziatische herkomst, die dit verderfelijke systeem als betrouwbaar verkopen.
Cp

Dag CP, je doet mij schrikken. Wij hebben hier twee systemen staan van ddg een Belgische kachel die ook leidingwater toevoert. Kunnen we daar kwaad mee? Wat zijn de gevolgen?

Goed heren, dat was heftig.
Zullen vanaf hier de draad weer oppakken? Welke gevaren zijn er bij systemen die leidingwater toevoeren? Wat is daar zo verderfelijk aan?
FredB
Recycling is niet wat je weggooit maar hoe en wat je koopt.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: DDG houtkachel met CV aansluiting

Bericht door Chicken Power »

fredb schreef:Goed heren, dat was heftig.
Zullen vanaf hier de draad weer oppakken? Welke gevaren zijn er bij systemen die leidingwater toevoeren? Wat is daar zo verderfelijk aan?
FredB
Lijkt me een uitstekend plan!

Kom dr op terug.

Groet, Cp
Verwijderd.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: DDG houtkachel met CV aansluiting

Bericht door account verwijderd »

@Fred,
Welke gevaren zijn er bij systemen die leidingwater toevoeren? Wat is daar zo verderfelijk aan?
FredB
1 van de gevaren is dat er constant vers leidingwater wordt toegevoerd in het cv systeem, druppelgewijs.
Oorzaak is meestal de het overdrukventiel dat gaat druppelen.
Gevolg is dat stalen delen in de cv installatie zoals radiatoren en de stalen cv wisselaar van de kachel geen lange standtijd heeft, tenhoogste 2 jaar is mijn ervaring.

2 van de gevaren is dat er bij de instelbare drukregelaar (vulautomaat) ervoor!! geen terugslagklep is geplaatst. Het cv water kan bij het verwarmen van de cv zijde het leidingwaternet in komen met drinkwatervergiftiging tot gevolg.
Om zulk soort redenen moeten drinkwater systemen vaak dubbel gescheiden zijn.
Oorzaak is meestal geen eenrichtingsklep of te weinig expansie ruimte (aantal liters expansievat t.o.v. systeeminhoud 10%)
Gevolg is diaree gedurende 5 dagen en een korte poliklinische ingreep (spoelingsgewijs verwijderen van e.v.t. glycol resten)

3 van de gevaren is dat je niet kan zien of dat het cv systeem wel lekdicht is.
Oorzaak is een lek in het systeem
Gevolg is constante aanvoer van zuurstofrijk water welke funest is voor een cv systeem. Ook cv pompen kunnen
niet tegen zuurstofrijk water. In het pomphuis komen metalen klonten door het draaiveld van de motor. (net als
de schroef van een schip of een drinkwater buffer wordt beschermd door een anode.

4 Er zijn nog meer nadelen te verzinnen.

Gebruik voor cv doeleinden gewoon altijd een open drukloos systeem, water kan drukloos nooit heter dan 100 graden worden.
Als je dan naar een cv systeem op druk kijkt dan is 3 bar waterdruk iets van 160 graden stoom. Maar 3 bar stoom kan wel 300 graden zijn!!!!

Stel je hebt een cv kachel die niet goed ontlucht is, en waarbij de beveiliging niet werkt een enorm probleem als de pomp uitvalt en je loopt toevallig buiten en de kachel staat lekker te loeien.
Het beste is om eerst de vuurhaard te doven, vuur uitmaken, daarna druk afblazen, als het echt gevaarlijk wordt, even apeldoorn bellen. En nog belangrijker als je het niet vertrouwd, blijf op veilige afstand.

Wat ik nog wel even wil zeggen is dat de meest gevaarlijke systemen de kachels zijn met grote water inhoud.
Spiralen hebben geen grote water inhoud en zullen relatief weinig schade aanrichten. Kachels met een water reservoir of een aaneengesloten warmtewisselaar en een waterinhoud van ca 0.5 liter of meer kunnen grote schade aanrichten.
Verwijderd
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: DDG houtkachel met CV aansluiting

Bericht door bertocello »

Mijn Broer en een buur hebben beide de 21 kw versie van DDG, de eerste de inbouw en de tweede de voorzetkachel.Desgevraagd zijn beiden tevreden over hun kachel ,.....vooral over het design zo blijkt.
Beide kachels geven rechtstreeks hun warme water in het cv systeem zonder gebruik van een buffervat, bij minder dan zeer koude dagen word de kachel dus getemperd met een ondoorzichtbare kachelruit en veel rook op straat tot gevolg.
Beide kachels zijn geleverd zonder een gedegen installatievoorschrift of handleiding en zijn geinstalleerd door de plaatselijke cv-man .
In alle twee de gevallen werd DDG naderhand gecontacteerd om Stookproblemen op te lossen, tevergeefs, er werd niet voorgesteld om bv. een buffervat te gebruiken om teveel warm water op te vangen.
Nog steeds , (de een na 7 jaar , de tweede na 5 jaar) word het teveel aan heet water in de riolering geloosd.
Ik heb mijn buurman al vaak horen vertellen hoe ze op een wintermiddag gezellig naar de tv zaten te kijken toen plots het overdrukventiel aan de kachel opende en de kamer werd gevuld met stoom, na ijlings de kids te hebben verwijderd werd dit "geblust" met de aanwezige kussens in de leefkamer.
Inderdaad niet direct de schuld van DDG maar je kan je afvragen hoe het zover kon komen.
Beide gebruikers willen tenslotte hun kachel blijven gebruiken tot ze versleten is, ze kunnen er mee omgaan zeggen ze, maar tevens is dit hun laatste DDG geweest.

bertocello
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: DDG houtkachel met CV aansluiting

Bericht door kockie »

Tja, zo wordt je huiskamer ineens een stoomcabine.... Gelukkig dat er niemand gewond is geraakt; je wilt niet bedenken wat er kan gebeuren als babytje lief daar net kruipt....

Ik zou zegger d'r uut!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
fredb
Berichten: 43
Lid geworden op: 28 nov 2010, 13:13
Locatie: Uitgeest
Contacteer:

Re: DDG houtkachel met CV aansluiting

Bericht door fredb »

Michel, dank voor je snelle en uitgebreide informatie.
1 van de gevaren is dat er constant vers leidingwater wordt toegevoerd in het cv systeem, druppelgewijs.
Oorzaak is meestal de het overdrukventiel dat gaat druppelen.
Gevolg is dat stalen delen in de cv installatie zoals radiatoren en de stalen cv wisselaar van de kachel geen lange standtijd heeft, tenhoogste 2 jaar is mijn ervaring.
Gelukkig gebeurt het overlopen van het systeem, zoals bertocello beschrijft, bij mij vrijwel niet. De kachel is een onderdeel van een groter systeem geworden en we hebben er een 1000 liter vat aan. Trouwens er zit een heel adequate thermische beveiliging op. Deze beveiliging tempert de kachel enorm. Maar ik zal de water toevoer eens gaan afzetten en zo kijken wat het verlies aan water is.
2 van de gevaren is dat er bij de instelbare drukregelaar (vulautomaat) ervoor!! geen terugslagklep is geplaatst. Het cv water kan bij het verwarmen van de cv zijde het leidingwaternet in komen met drinkwatervergiftiging tot gevolg.
Om zulk soort redenen moeten drinkwater systemen vaak dubbel gescheiden zijn.
Oorzaak is meestal geen eenrichtingsklep of te weinig expansie ruimte (aantal liters expansievat t.o.v. systeeminhoud 10%)
Gevolg is diaree gedurende 5 dagen en een korte poliklinische ingreep (spoelingsgewijs verwijderen van e.v.t. glycol resten)
Zodra de huisinstallateur terug is van vakantie (eind deze maand) zal ik dat onmiddellijk checken.
3 van de gevaren is dat je niet kan zien of dat het cv systeem wel lekdicht is.
Oorzaak is een lek in het systeem
Gevolg is constante aanvoer van zuurstofrijk water welke funest is voor een cv systeem. Ook cv pompen kunnen
niet tegen zuurstofrijk water. In het pomphuis komen metalen klonten door het draaiveld van de motor. (net als
de schroef van een schip of een drinkwater buffer wordt beschermd door een anode.
Daar kom ik daar dan gelijk achter wanneer ik de controle voor punt 1 uitvoer, t.w. de kraan uitzetten.
4 Er zijn nog meer nadelen te verzinnen.
Ga nog even zo door en hij gaat uit het huis gesloopt worden :-)

Hartelijk dank voor je bijdrage, hier heb ik wat aan. Zodra onze huisinstallateur, die de kachel niet verkocht heeft!!, weer terug is van vakantie en ik met hem over deze punten gesproken heb kom ik met de resultaten van dat gesprek terug naar dit forum.
Nu brand hij toch niet want het is zomer, toch?
Met vr.gr.
FredB
Recycling is niet wat je weggooit maar hoe en wat je koopt.
Gebruikersavatar
fredb
Berichten: 43
Lid geworden op: 28 nov 2010, 13:13
Locatie: Uitgeest
Contacteer:

Re: DDG houtkachel met CV aansluiting

Bericht door fredb »

Hi bertocello,
Ja, wij vinden de kachel ook erg mooi en hij is nu helemaal ingebouwd en een onderdeel van de huiskamer. Ik moet er niet aan denken om dat weer te moeten veranderen.
Dat spuiten is te voorkomen door een betere instelling van de thermostaat. Het is best een ingenieus en simpel systeem wat ze daar in Leuven op dit gebied gemaakt hebben maar dan het vinden van de juiste instelling is een echt K.. klusje. Dat moet je zoeken en omdat het op niet electronisch gestuurde thermostaten gebaseerd is veranderd de instelling ook bij veranderingen van de kamertemperatuur.
Dat ik de kachel meer als een bijverwarmingssysteem bestempel komt vooral omdat je er elk kwartier cq half uur een lading hout in moet gooien.
Als je dat de hele dag gedaan had was de ton (1.000 l water) op 75ºC en kon je met een gerust hard de nacht doorkomen en de volgende ochtend douchen. Maar een paar dagen op wintersport veroorzaakte al problemen dus dan maar een elektrisch back-up systeem bij gezet. Dat maakte mij lui en zette ik niet elke morgen de kachel meer aan. Gelukkig heb ik de eerste maand het verbruik van die elektrische bijverwarming gecheckt en hebben toen besloten een andere weg in te gaan. Nu zijn we er als een bijverwarmingssysteem tevreden mee als de punten van Michel mij aan het eind van deze maand niet tot een andere conclusie dwingen.
Veel te veel werk zo'n systeem maar mooi istie,

m.vr.gr.
Fred Broers
Recycling is niet wat je weggooit maar hoe en wat je koopt.
Gebruikersavatar
fredb
Berichten: 43
Lid geworden op: 28 nov 2010, 13:13
Locatie: Uitgeest
Contacteer:

Re: DDG houtkachel met CV aansluiting

Bericht door fredb »

@bertocello,
Ik zit nog even wat na te pruttelen over dat stomen. Er zijn voorschriften dat de stoom in de kruipruimte moet worden afgevoerd. Tevens moet er een ventilatiegat van uit de kruipruimte zorgen voor de aanvoer van verse lucht.
Het kan dan ook niet zo zijn dat een kamer vol geblazen kan worden met stoom. Dan is de boel verkeerd aangelegd. Prutswerk van de installateur was trouwens ook de oorzaak van de twee branden waarmee ik te maken heb gehad en ik ben bang dat de installatie van beide kachels ook onder het hoofdstuk "prutswerk van de installateur" vallen. Dit heeft m.i. weinig te maken met fabricagefouten die de fabrikant aangerekend kunnen worden.
met vr. gr.
FredB
Recycling is niet wat je weggooit maar hoe en wat je koopt.
Plaats reactie