Energiekosten in Nederland fors hoger

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Energiekosten in Nederland fors hoger

Bericht door kockie »

vastelastenbond schreef:Nuon verhoogt elektriciteitstarieven met 30% en gastarieven met 10%

Nuon verhoogt de leveringstarieven voor stroom met ongeveer 30% en de gastarieven met 10%. Het continutarief voor elektriciteit stijgt bij Nuon naar 10,23 cent per kWh inclusief BTW; 28% meer dan het tarief in de tweede helft van 2006 (7,97 cent per kWh).

Mensen met een dubbele meter die hun wasmachine overdag of 's avonds laten draaien gaan er nog verder op achteruit. Het hoge tarief (van 7 tot 23 uur) stijgt met 37% naar 12,85 cent per kWh. Het lage tarief (in de overige uren) gaat met 14% omhoog. Het vastrecht blijft gehandhaafd op EUR 1,99 per maand.
Zoals hierboven te lezen gaan de tarieven voor energie in nederland het komende jaar fors omhoog (lees het hele artikel voor meer informatie). Zal dit de mensen aanzetten om zuiniger te worden met energie? Of zal het net zo gaan als met het autorijden.... veel zeuren, maar niet minder kilometers rijden?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Het is wel logisch toch? De gasprijs is aan de olieprijs gekopppelt, en als die daalt dan........ :?: :evil:

Hoe geloofwaardig wil je zijn als producent.

De terugverdientijd van zonnepanelen wordt wel een stuk korter.
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

Daarbij komt dat een groot deel van de tarieven uit belasting bestaat. Het energiebedrijf begint hoe langer hoe meer op een belastingkantoor te lijken. Net als de oliemaatschappijen trouwens, er wordt heus niet alleen een "kwartje van Kok" per liter opgehaald.

Maar inderdaad: voor het stimuleren van duurzame energie kunnen de tarieven niet hoog genoeg zijn. Ik vind dat je moet belasten wat schaars is. Tegenwoordig geldt dat eerder voor energie en 'emissieruimte' dan voor arbeid. Dus ik vind het best zo.
John
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Stimuleren met deze regering? :shock:

Nederland staat onderhand op de laatste plaats kwa duurzaam investeren.
Geen land in europa met zo`n schaarste aan stimulerende maatregelen.
de financiele positie is zeer goed nu. Als Nederland zo omgaat met investeren in de toekomst wordt het nog een ontwikkelingsland.
Kennis op duurzame energie verkopen en zeggen dat ze in een kennis economie investeren.

Over 10 jaar beginnen als de olie niet meer op te brengen is.

Als de schaarste door de als maar groeiende vraag is toegenomen door de nieuwe groeieconomie china. Het is maar een kwart van de hele wereldbevolking die ook graag warm zitten en wat luxe willen.

Als je interesse hebt lees dit eens.

Als we met z`n allen 50% gaan besparen op onze energierekening scheelt dit 1,5 % op het totaal verbruik aan olie.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

als de prijsstijgingen komen door verhoging van de brandstofprijzen, waarom stijgen de tarieven van "groene energie" dan mee? :mrgreen:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

kockie schreef:als de prijsstijgingen komen door verhoging van de brandstofprijzen, waarom stijgen de tarieven van "groene energie" dan mee? :mrgreen:
omdat er vraag naar is, misschien?
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Dergelijke maatschappijen zijn volgens mij alleen uit op een maximaal marktaandeel (met natuurlijk de daaraan gekoppelde winsten).
Alles is daadwerkelijk aan dat ?ne doel onderworpen! Deze maatschappijen bouwen windmolens vandaag en breken ze morgen af, als dat hun doel dient.

Verder kan men uit de geschiedenis leren dat de meerderheid nooit daadwerkelijk reageert, zolang ze maar brood en spelen krijgen.

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

chathanky schreef:...Als we met z`n allen 50% gaan besparen op onze energierekening scheelt dit 1,5 % op het totaal verbruik aan olie...
Dat is een erg interessante opmerking.

Het valt mij inderdaad vaak op hoe buitengewoon verkwistend het 'systeem', en niet zozeer het individu, met energie omgaat. De totale rekening moet echter wel door mensen betaald worden.

Dirk
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

Dirk Bauwens schreef:
chathanky schreef:...Als we met z`n allen 50% gaan besparen op onze energierekening scheelt dit 1,5 % op het totaal verbruik aan olie...
Dat is een erg interessante opmerking.

Het valt mij inderdaad vaak op hoe buitengewoon verkwistend het 'systeem', en niet zozeer het individu, met energie omgaat. De totale rekening moet echter wel door mensen betaald worden.
Is misschien wel waar, maar die conclusie kun je op basis van deze gegevens niet trekken. Wel de volgende conclusie: olie wordt slechts voor 3% voor de energievoorziening van huishoudens ingezet (in Nederland). Voor verwarming overheerst aardgas, voor elektriciteitsproductie aardgas en kolen. De olie wordt voor andere zaken aangewend.

Geen wonder dan dat een reductie van 50% bij de huishoudens op het olieverbruik maar 1,5% scheelt.
John
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

John Doh schreef:...Is misschien wel waar, maar die conclusie kun je op basis van deze gegevens niet trekken...
Inderdaad, die conclusie mocht ik op basis van die gegevens niet maken. Ik geef toe dat ik van die hele energiehandel maar weinig begrijp. :(

Dirk
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

In Belgie zal de verhouding wel anders zijn, wegens het veel toegepaste mazout voor verwarmen.
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Je kunt ook de prijzen vast zetten voor een bepaalde tijd. Je betaalt dan wat meer maar tot nu toe hebben degene die het vast zetten voordeel gehad.

Ik heb een beetje (behoorlijk) het idee Dat degene die het niet vast zetten dit verschil terug betalen. Dit helpt ook het hele verhaal van de koppeling van de olieprijs om zeep, en werkt dubbel in het voordeel van de maatschapijen.

Prijzen gaan omhoog, meer mensen gaan het vast zetten, de verliezen worden terug betaald voor degene die dit niet hebben, het tekort vertaalt zich weer in een verhoging ondanks de lagere productiekosten. Is dit uitgewerkt zitten er velen met een vaste energieprijs die dit niet gaan terug verdienen. Niet echt een vrije markt waar vele consumenten mee gebaat zijn. Al dat soort dingen kost je veel tijd en als je het verkeert inschat kost het ook nog eens veel geld.
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

Je kunt ook de prijzen vast zetten voor een bepaalde tijd. Je betaalt dan wat meer maar tot nu toe hebben degene die het vast zetten voordeel gehad.
zelf de kraan dichtdraaien :roll: het is echt de bedoeling dat je geen kant op kunt :) en wie zegt dat "het volk" anders wil.

Bovendien: Nooit aan dit soort acties meedoen, hoewel dat voor al die NL zegelplakkers moeilijk zal zijn.
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Makkelijk gezegd. Wie zet er in Nederland z`n hypotheekrente niet vast?
Zekerheid kost geld en er is er maar een paar die er beter van wordt gemiddelt genomen. (meestal niet de consument)

Hier is een lange termijn vergelijking te maken wat je had kunnen besparen als je het niet vast zet.

De vergelijking met energietarieven werkt tegen gesteld, als je er vroeg bij bent zit je op rozen. Een beetje te vergelijken met een legaal pyramidespel georganiseert door de energiegiganten die hun graantje mee pikken.

Ik zal het mischien wel verkeert zien denk ik. :D
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

met je ogen is volgens mij niets mis :roll: .

groeten mark
Plaats reactie