aansluiting kachel cv

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

arjan drost
Berichten: 119
Lid geworden op: 17 jan 2010, 17:01
Locatie: Zuid Scharwoude
Contacteer:

aansluiting kachel cv

Bericht door arjan drost »

CV 4.jpg
Hallo even voor stellen maar dan
naam Arjan
uit Zuid Scharwoude.
Bezig met aan sluiting kachel op CV .
Lees al een paar maanden met veel plezier mee
ondanks dat ik veel heb gelezen kom ik niet verder helaas.
mss zijn er hier mensen die eens willen kijken of ik niks over het hoofd zie.

daar gaan we kachel Altech Eclips aqua
beveiligingen de keerklep 3 bar overstort en 92 gr waterkoeling(autovul systeem)
Wat heb ik tot dusver gedaan systeem aan gepast met drieweg klep
kachel geplaats en aan gesloten geprobeerd mislukt.
Temperatuur te laag dus werkt de kachel niet door de beveiliging water temperatuur
dan toch maar een thermovar erin en jawel we krijgen warm water 70gr
je zou denken top helaas is het na de open verdeler weg ?gemegd met het koude water van de CV
dus de CV erbij tot 65 gr en dan verder met de kachel ook niet de kachel zakt heel langzaam terug in temp
tot zover het verhaal wie het weet mag het zeggen B.V.D
Ga proberen er een tekening bij te zetten
groetjes arjan
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: aansluiting kachel cv

Bericht door account verwijderd »

@Arjan,

Welkom op het forum.

De Aqua Eclips is een vrij recent ontwikkelde hout cv kachel met een spekstenen mantel.
Op zich heeft de kachel een vrij uniek cv zijdig concept.
Ik ken de bedenker van deze kachel persoonlijk, vandaar.

Om mee te beginnen :
Arjan heb je bij de cv installatie en bij de hout cv kachel nog ergens eenrichtingskleppen bijgeplaatst?
Weet je 100% zeker dat het mixventiel goed is aangesloten? Naar aanleiding van jouw verhaal twijfel ik hier namelijk aan.
Verwijderd
arjan drost
Berichten: 119
Lid geworden op: 17 jan 2010, 17:01
Locatie: Zuid Scharwoude
Contacteer:

Re: aansluiting kachel cv

Bericht door arjan drost »

Hallo Michel
michel schreef:Welkom op het forum.
Dank je wel


michel schreef:Om mee te beginnen :
Arjan heb je bij de cv installatie en bij de hout cv kachel nog ergens eenrichtingskleppen bijgeplaatst?
die zitten er niet in
michel schreef:Weet je 100% zeker dat het mixventiel goed is aangesloten? Naar aanleiding van jouw verhaal twijfel ik hier namelijk aan.
zover als ik het begrijp wel
Laatst gewijzigd door kockie op 25 jul 2011, 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quotes aangepast
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: aansluiting kachel cv

Bericht door account verwijderd »

@Arjan,

Oke. Het lijkt me handig om in jouw geval een stappenplan te maken al is
het hoogstwaarschijnlijk een vrij eenvoudig probleempje.

Kun je het mixventiel op de foto zetten en deze posten? Zoals hij nu momenteel is aangesloten en welke leiding het betreft?
Dit schept al veel duidelijkheid.

Gr. Michel
Verwijderd
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: aansluiting kachel cv

Bericht door Chicken Power »

Hallo Arjan,

Ik heb je inderdaad meermaals on line zien staan, gefeliciteerd met je eerste post! Hoop dat er nog vele mogen volgen.

Je hebt een probleem. Daar is uit te komen. Ben meer bekend met de ontwerper van de kachel, dan met de kachel zelf.

Mijn eerste vraag: Hoe kom je aan dit schema? Ik herken er een paar ideeen uit die ik al lang geleden eens als oplossing geschreven heb. Echter, het totale begrip is niet helemaal goed overgekomen, en daarom werkt het nu niet.

Ik zal nu aan de hand van je tekening proberen te vertellen wat misschien de oorspronkelijke gedachte was, en hoe dat nu in jouw geval zal moeten.

De keuze van een openverdeler is een logische gedachten gang om drie hydraulisch verschillende debieten van aparte circuits met ieder hun eigen pomp toch samen te laten werken.

Die gedachte is ingegeven omdat de meeste HR- ketel problemen hebben met een grotere delta T dan 20 graden. Vandaar dat het in serie opnemen van van de gasketel om problemen vraagt.

Dan kun je idd een open verdeler toepassen. Echter, dat gaat hier zwaar fout.

De ontwerper dacht slim te zijn door de retour naar de houtkachel van de houtkachel al van de warme aanvoer af te nemen om de houtkachel heel snel warmte te kunnen laten leveren. Dat kan alleen in dit geval met een echte ringleiding of een Tichelmann systeem. Maar zoals hier uitgevoerd geeft dat eigenlijk kortsluiting waardoor het hete water niet goed te injecteren is op het radiatorcircuit.

De aansluiting van de CV ketel op de verdeler is correct, maar daar kan ook weinig aan fout.

Het gaat fout aan de andere kant, daar moet in dit geval nog een extra aansluiting bij, dus vier spruiten in plaats van 3.

Je sluit dan de bovenste aan op de aanvoer van je radiatoren, maar niet naar die pomp. Die hoort echt ergens anders te zitten, en wel in de retour. Dat wordt in dit geval de onderste spruit van de open verdeler.

De aanvoer van de houtkachel zet je direct onder de spruit van de aanvoer naar je radiatoren.

De overblijvende spruit wordt dan de retour naar je houtkachel.

Das eigenlijk alles, zonder drie- wegklep of keerklep.

Nog even over die componenten, de thermovar en overige appendages.
Wat je trouwens met dit zinnetje bedoeld snap ik niet:
arjan drost schreef:Temperatuur te laag dus werkt de kachel niet door de beveiliging water temperatuur
De drie- wegklep is een bekent ding, met name om de warm tapwatervoorziening bij een combi ketel te regelen. Nadeel is de storingsgevoeligheid. En in gevallen als deze zit men het vaak als oplossingen om waterstromen te regelen, met als gevolg dat men de waterstromen niet meer begrijpt en je met problemen komt te zitten zoals je ze nu hebt.. Maar bij een goed concept is dat eigenlijk niet nodig. Ander nadeel is ook nog is dat ze hoogwaardige elektrische energie gebruiken.

De keerklep heb je in dit geval alleen nodig om ingeval van verschillende hoogte’s een mogelijk ongewenste thermosifonwerking tegen te gaan. Is bij een correcte opstelling zelden aan de orde.

De thermovar. Ik begrijp dat ie er pas in 2e instantie aan te pas kwam? Onverantwoordelijk van de leverancier, dat toestel niet standaard met een dergelijk toestel of voorziening wordt uitgeleverd. Het maakt dus qua advisering niet uit of je achter een beter kwaliteitsprodukt aangaat, of voor een goedkope Chinees kiest. De deskundigheid van verkopers is dus ver te zoeken!

Het auto- vulsysteem. Een bij deze fabrikant ongelukkige keuze van beveiligen. Algemeen wordt bij de betere kachels een interne koelspiraal toegepast, die geen risico van vers water in het CV circuit oplevert. Ingeval van lekkage is dit nog moeilijker waar te nemen dan bij een koelspiraal. Ook dient hier de nodige aandacht voor terugstroming naar het drinkwater circuit in acht genomen te worden.

Het onder alle omstandigheden meest veilige systeem blijft toch om een houtsysteem zijn eigen kring met open expansievat te geven.

Vergeet je niet om in jouw geval ook te zorgen voor uitbreiding van je expansiesysteem? De totale waterinhoud neemt met deze uitbreiding toe, dus moet je de expansie ook niet vergeten!

Jammer dat je de keer klep niet getekent hebt, of iets vertelt hebt over de hierbij behorende regeling. Dat zou ik graag nog is horen!


Groet, Cp
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 25 jul 2011, 23:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Verwijderd.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: aansluiting kachel cv

Bericht door account verwijderd »

@CP,
Temperatuur te laag dus werkt de kachel niet door de beveiliging water temperatuur
Ter info.
Deze kachel heeft een cv wisselaar die wordt geactiveerd middels een rookgasklep bij een bepaalde temperatuur.
Dit om onvolledige verbranding te voorkomen. Wie zei dat pas, de CO bulb verlagen?
Verwijderd
arjan drost
Berichten: 119
Lid geworden op: 17 jan 2010, 17:01
Locatie: Zuid Scharwoude
Contacteer:

Re: aansluiting kachel cv

Bericht door arjan drost »

@michel de foto
de onderste is aanvoer koud
de middelste is de mix
de bovenste is aanvoer kachel
de thermo mix heb ik het element omgedraaid dus zit de klep aan de onderkant
Bijlagen
thermomix2.JPG
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: aansluiting kachel cv

Bericht door account verwijderd »

@Arjan,
de thermo mix heb ik het element omgedraaid dus zit de klep aan de onderkant
Bedoel je hier iets mee wat eigenlijk niet klopt?
Verwijderd
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: aansluiting kachel cv

Bericht door Chicken Power »

Hallo Michel,
michel schreef:Deze kachel heeft een cv wisselaar die wordt geactiveerd middels een rookgasklep bij een bepaalde temperatuur.
Dit om onvolledige verbranding te voorkomen. Wie zei dat pas, de CO bulb verlagen?
Dank voor je aanvulling! Maar in het kader van goed kachel ontwerpen hadden we al is afgesproken, warmte pas na het verbrandingsproces af te tappen. Of deze wisselaar nu bijgeschakeld staat of niet, is van geen invloed op de CO productie. Deze WW zit na het verbrandings proces. Klep is ter voorkoming van vervuiling/condensatie bij opstart.


Groet, Cp
Verwijderd.
arjan drost
Berichten: 119
Lid geworden op: 17 jan 2010, 17:01
Locatie: Zuid Scharwoude
Contacteer:

Re: aansluiting kachel cv

Bericht door arjan drost »

michel schreef:@Arjan,
de thermo mix heb ik het element omgedraaid dus zit de klep aan de onderkant
Bedoel je hier iets mee wat eigenlijk niet klopt?
nee hoor ik had gelezen dat als je hem in de retour zet het element omgedraaid moest worden
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: aansluiting kachel cv

Bericht door Chicken Power »

Hallo Arjan,

Das nog een fout die ik niet direct uit je tekening wilde aannemen.

Je hebt hier de simpelste Thermovar aangesloten als een Laddomat achtige…

Terwijl dit ding eigenlijk een oplaad automaat is. Klopt het dat de pomp die ik op de foto zie naar beneden moet pompen?

Dit appendage (de thermovar, niet de pomp) moet je niet in de retour maar in de aanvoer aansluiten!

Pomp altijd omhoog of horizontaal laten pompen! (ontluchting)

Groet, Cp
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 26 jul 2011, 00:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Verwijderd.
arjan drost
Berichten: 119
Lid geworden op: 17 jan 2010, 17:01
Locatie: Zuid Scharwoude
Contacteer:

Re: aansluiting kachel cv

Bericht door arjan drost »

@CP
morgen krijg je de antwoorden ga nu ff wat anders doen
truste
Arjan
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: aansluiting kachel cv

Bericht door Chicken Power »

Oke,

De kring moet naar deze thermovar worden: in gaande kant thermovar is de aanvoer vanuit de houtkachel. De hete uitgaande kant als aanvoer naar de open verdeler, en de mengstroom als shunt naar het T- stuk in de retour afkomstig van de open verdeler.

Na dat T- stuk zet je dan de pomp horizontaal persend naar de retour van de kachel.

Kun je ook een link geven naar de documentatie die dat aangeeft om het element om te draaien? Ben hier wel erg benieuwd naar!

Groet, Cp
Verwijderd.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: aansluiting kachel cv

Bericht door account verwijderd »

Cp,
Of deze wisselaar nu bijgeschakeld staat of niet, is van geen invloed op de CO productie
Dit is een zin die in mijn geheugen staat gebeiteld momenteel. Cp je zet me weer op een denkspoor.

Bij de aqua eclips heeft het wel effect op de CO productie, dit komt door iets wat je zelf nooit buiten beschouwing laat.
Het uitbranden van de vlammen en een hoge verbrandingstemerpatuur cq het gebruik maken van een vlamschot.

Je moet eigenlijk eerst het werkingsprincipe weten van de eclips voordat we hierover verder discucieren.

Het werkingsprincipe is intellectueel eigendom, althans zo zie ik het.
En dat moet wat mij betreft zo blijven. De altech aqua eclips is iets bijzonders en laat het voorlopig een raadsel zijn.
Verwijderd
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: aansluiting kachel cv

Bericht door Chicken Power »

Vandaar dat ik al stelde dat die constructie dus helemaal niks uitstaande met Arjans probleem heeft!

Groet, Cp
Verwijderd.
Plaats reactie