Waarom vermiculiet?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
bass1983
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 jul 2011, 13:25
Locatie: Hoofddorp

Waarom vermiculiet?

Bericht door bass1983 »

Hallo,

Ik zal me eerst even voorstellen, mijn naam is bas, ben 28 jaren oud en ben hier eigenlijk terecht gekomen door de uitgebreide beschrijvingen van de rocket stove e.d.
Naar alle waarschijnlijkheid ga ik dit jaar mijn eerste huis kopen en ben ik voornemens om dit huis toch iets meer ecologisch verantwoord te maken. Niet omdat ik een "grijze wollen sokken drager" ben maar omdat mijn onrust ervoor zorgt dat ik niet stil kan zitten, en ik dus iets te frubelen moeten hebben om gelukkig te zijn.
Het tijdperk van brommertjes is wel een beetje voorbij.

Nu heb ik al een hele tijd als "gast" mee zitten lezen. Maar ik duid iedere keer weer op het zelfde goedje: vermiculiet.
Maar ik weet eigenlijk niet wat het spul is en waarom er specifiek voor vermiculiet gekozen word. Misschien zijn het domme vragen, al heb ik het me wel eens wijs laten maken dat die niet bestaan. Maar er is vast wel iemand die zo goed wil zijn om me dat uit te leggen.
Zelf zat ik als isolatie aan bijvoorbeeld zand te denken of aan lavasteentjes.

Eerdaags wil ik gaan schetsen hoe ik een kachel in mijn hoofd heb zitten. Maar eerst moet ik nog meer lezen. Het wiel wil ik namelijk niet opnieuw uitvinden al is dit natuurlijk ook wel weer een leuke manier om te leren. Anyhow, wat is vermiculiet en waarom. Dat is nu even het breekpunt.

Alvast bedankt.

Groet
bas
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Waarom vermiculiet?

Bericht door peterberg »

bass1983 schreef:...Maar ik duid iedere keer weer op het zelfde goedje: vermiculiet.
Maar ik weet eigenlijk niet wat het spul is en waarom er specifiek voor vermiculiet gekozen word. Misschien zijn het domme vragen, al heb ik het me wel eens wijs laten maken dat die niet bestaan. Maar er is vast wel iemand die zo goed wil zijn om me dat uit te leggen. Zelf zat ik als isolatie aan bijvoorbeeld zand te denken of aan lavasteentjes.
Dag Bas, welkom op het forum.
Om maar meteen te beginnen: vermiculiet is een mineraal met een gelaagde structuur zoals mica. Het wordt bij hoge temperatuur "gepoft" waardoor het een luchtige structuur krijgt. Als zodanig wordt het gebruikt als bodem verbeteraar om grond luchtiger te maken. Omdat het een gesteente is, kan het goed tegen hoge temperaturen en dat heb je nodig in een goeie rocket. De reden om dit spul als isolatie te gebruiken is de prijs: 18 tot 20 euro voor een baal van 100 liter. Het is vrij fijn spul, licht van gewicht en is goed te mengen met klei waarmee het gestabiliseerd kan worden. Je kunt het ook eindeloos hergebruiken heb ik gemerkt.
Uiteraard zijn er ook andere materialen als isolatie te gebruiken. Daar horen zand en tuingrond niet bij, te veel massa en kan dus veel warmte opnemen. Perliet is een soortgelijk product, ook heel bruikbaar. Lavasteentjes misschien, gebakken kleikorrels zoals Leca en Argex werken ook, de kleinste soorten in elk geval. Maar de prijs daarvan is weer wat hoger dan van vermiculiet en perliet.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Waarom vermiculiet?

Bericht door Chicken Power »

Hallo Bas, ook van harte welkom,

In aanvulling op Peter hier nog wat info over het mineraal vermiculiet, en hier over perliet.

Met Google kun je ook heel makkelijk zelf vinden waar je het kunt kopen!

Hier nog wat leesvoer over vermiculiet na het popcornproces (exfoliëren) m.b.t. toepassing en verwerking.

Groet, Cp
Verwijderd.
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: Waarom vermiculiet?

Bericht door wiha »

hallo Bas en cp,

kijk ook even hier http://www.translab.be/vermiculiet_aanw ... asbest.htm

alhoewel het ontkend wordt door diverse officiële instanties, maar niet door translab.

Het zit ook in mijn 20 jaar oude opstelling lucht convectie haard en kruipt door ieder gaatje, momenteel valt het via de rookgaspijp op de hete koelribben van de kachel.
Heb geen monster opgestuurd, wil het eigenlijk niet weten, de opstelling wordt binnenkort ook gesloopt en een cv kachel moet het overnemen.

grts, Willy
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Waarom vermiculiet?

Bericht door Blijfhopen »

@ wiha

Als je binnenkort de opstelling (zelf ?) sloopt, mag je wel uitkijken.
Als je het laat doen, moet je naar mijn mening zeker waarschuwen. En wat te denken van de mensen op de vuilstort of ophaaldienst ?
Tenzij je het materiaal verwerkt en verpakt alsof het asbesthoudend is. Dan is het natuurlijk in orde.
Overigens ...de kosten zijn het toch niet ?
Onderzoek naar asbest in vloerzeil kost zo rond de 50-60 euro.
Vermiculiet zal toch niet zo veel duurder zijn ?
Gerard de Jonge

PS
Op onderstaand linkje vind je informatie over het in de tuinbouwwereld gebruikte vermiculiet.
Ik weet niet of dit hetzelfde product is.
http://www.makkelijkemoestuin.com/suppo ... culite.pdf
GdeJ denkt met u mee.
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: Waarom vermiculiet?

Bericht door wiha »

Gdj,

Bedankt voor het meedenken, ben me bewust van de omgang ervan.
Het produkt voor de tuinbouw ziet er alvast hetzelfde uit, waarmee niet gezegd is dat er iets inzit.
Translab heeft het over een Engelse studie waarin in bepaalde gevallen tot 2 % sporen aanwezig zijn van de gevaarlijke soort.
In hoeverre dit heden ten dage nog speelt weet ik ook niet. 20 jaar oude vermiculiet lijkt me risicovoller.
Het VIBE stond er destijds( 2009) ook raar van te kijken, ik wacht nog steeds op hun antwoord of uitsluitsel.
Lees tegenwoordig meer en meer dat er wordt gesproken over mengen met waterglas e.a., Dat stond er twee jaar geleden nergens bij vermeld zover ik me herinner.
Inderdaad voor een 60 euro weet je het.
Hetzelfde geldt trouwens voor Rotswol, waarvan het ook bij bepaalde merken niet helemaal is uitgesloten.
Technische fice of chemiekaart ervan is niet duidelijk op dat punt.
Van één merk ( herkenbaar aan de persprint) zou het alvast ok zijn.


grtz, Willy
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Waarom vermiculiet?

Bericht door Chicken Power »

Dit dreigt enigzins de vorm van een hoax aan te nemen.

Vooropgesteld dat asbest altijd serieus en verantwoord benaderd moet worden!

Zoals Bas en vele anderen nu vermiculiet gebruiken is er echt helemaal niks aan de hand.
wiha schreef:kijk ook even hier http://www.translab.be/vermiculiet_aanw ... asbest.htm

alhoewel het ontkend wordt door diverse officiële instanties, maar niet door translab.
Ik heb die site even bekeken, en het is nogal een schreeuwerig verhaal. Translab verkoopt die onderzoeken, dat is hun handel. Vandaar dat ze gebaat zijn bij het creëren van zoveel mogelijk angst.

Dat officiële instanties het ‘probleem’ niet ‘erkennen’ komt simpelweg omdat het probleem er ook niet is.

Het totale verbod op het gebruik van astbest dateert in Nederland al uit 1993, in België 1998.

De oorsprong van het hoax gedeelte is gelijk aan de kattenbakkorrels die astbest zouden bevatten, ook niet waar.
http://www.keuringsdienst.nl/page/498/nl

In een ver verleden kwam het wel voor dat beide producten, die een delfstof zijn, sporen van de eveneens delfstof zijnde asbest bevatte. Dat is allang het geval niet meer.
wiha schreef:Het zit ook in mijn 20 jaar oude opstelling lucht convectie haard en kruipt door ieder gaatje, momenteel valt het via de rookgaspijp op de hete koelribben van de kachel.
Heb geen monster opgestuurd, wil het eigenlijk niet weten, de opstelling wordt binnenkort ook gesloopt en een cv kachel moet het overnemen.
Dat kan wel een reëel gevaar zijn, toestellen en bouwconstructies uit het verleden. Met name in België werd het tot zeer recente datum nog verwerkt!

Maar nogmaals, met vermiculiet zoals dat nu verkocht wordt is niets aan de hand.

Groet, Cp
Verwijderd.
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: Waarom vermiculiet?

Bericht door wiha »

Ben het eens met cp, het commerciële zal hiet zeker meespelen.
Tegenwoordig zal er niets aan de hand zijn.
In de link eerder ("hier nog wat leesvoer ...".) wordt het ook vermeld.
Mijn vulling heb ik gekocht samen de helex haard in Nederland in 1988, hoop maar dat men toen daar ook al aandacht aan schonk.

grts, Willy
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Waarom vermiculiet?

Bericht door Chicken Power »

Hallo Willy,

Nu, met dat fabrikaat, dan is er helemaal niets aan de hand. Voor die toepassing was het in Nederland al veel langer verboden.

Groet, Cp
Verwijderd.
wouter a
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 nov 2009, 15:46
Locatie: Zwaag

Re: Waarom vermiculiet?

Bericht door wouter a »

kijk hier maar eens, het onderwerp is al vaker aan bod geweest.....

http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=1805

conclusie, alleen als je vermiculiet uit de desbetreffende mijn in montana komt is er een kans dat er asbest in zit.

die kans is heel klein aangezien het meeste daarvan gebruikt is in de v.s. en er maar een klein deel geëxporteerd is.

mvg
wouter A
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
Plaats reactie