"Stout" methode

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

"Stout" methode

Bericht door Dutch John »

Wij gaan nu volledig voor de "Stout" methode. Vorig jaar met succes een deel geprobeerd. Enige nadeel: je ziet geen mollengangen meer. Zo verdween er al een koolplantje met het aanwateren de diepte in...

Deze methode is eigenlijk hetzelfde als wat de natuur doet: mulchen met alles wat organisch is. In ons geval voornamelijk gras, want dat is dichtbij en rijkelijk aanwezig. Dus alleen bedekken. Spitten, wieden en water geven is niet meer nodig.

Groet,
DJ
Een moderator wijzigde dit bericht:
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Gratis af te halen

Bericht door Brit »

Dutch John schreef:Wij gaan nu volledig voor de "Stout" methode.
Die ga ik dit jaar ook eens proberen. Ik heb meer dan genoeg houtsnippers, dus dat is mijn takketiek. :P

In dat artikel stond ook nog dat het niet ploegen de grond voor een extra 10 dagen vocht uitspaarde (= 25mm). Dat is ook een mooie meepakker :)
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Gratis af te halen

Bericht door Albert van WdJ »

Ik heb vorig jaar ook de 'Stout' methode geprobeerd.
Het werkt voor het vochtig houden van de grond, en onderdrukken van onkruiden fantastisch.
In een droge zomer blijft het gewoon vochtig onder de mulchlaag. Daarnaast isoleert de mulchlaag ook tegen de zomerhitte. Als de wortels niet te warm worden, reageren een aantal plantensoorten daar heel dankbaar op door extra groei.

Maar in Nederland heeft het ook nadelen. Zo blijft het gewas in het begin van het groeiseizoen merkbaar achter. Dit komt omdat de mulchlaag (bij mij hooi en kuilgras) de opwarming van de grond ook remt. Juist als die opwarming wel gewenst is.
Het effect was goed te zien, want ik paste deze 'Stout' methode toe op een volkstuin.
Dan zie je hoe het met de gewassen op andere tuintjes gaat.

Daarnaast vinden slakken het onder de mulchlaag ook fantastisch. Komt er dan zo'n overheerlijk sla-plantje, bietenkiempje of ander jong en zacht groenteblad tussen de mulchlaag te staan, ben je het zomaar in een dag of twee volledig kwijt.
Oudere planten hebben daar vreemd genoeg veel minder/geen last van.

Daarom heb ik dit jaar niet jaarrond gemulchd. Ik heb eerst het gewas laten opkomen, en dan dek ik pas af.


Albert
Change, before you have to.
Tom
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 dec 2006, 00:19
Locatie: Ham

Re: Gratis af te halen

Bericht door Tom »

Albert van WdJ schreef:Zo blijft het gewas in het begin van het groeiseizoen merkbaar achter. Dit komt omdat de mulchlaag (bij mij hooi en kuilgras) de opwarming van de grond ook remt.
Klopt, je zou eigenlijk de mulchlaag pas mogen aanbrengen vanaf half mei, begin juni. Plantjes zijn ook gevoeliger voor nachtvorst met mulchlaag (zie opwarming grond).
Albert van WdJ schreef:Daarnaast vinden slakken het onder de mulchlaag ook fantastisch.
En muizen vinden het ook fantastisch.

Ik pas dit al enige tijd toe, vooral in de serre. Groententuin buiten is dit jaar de eerste echter keer dat deze in gebruik genomen wordt.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Gratis af te halen

Bericht door Dutch John »

We hebben nooit last gehad van slakken. Misschien omdat deze een hekel hebben aan de houtsnippers waarmee de paden bedekt zijn?
De grond blijft inderdaad langer koud. Ik hef dat deels op door de bedekking tijdens zaaien en planten tijdelijk wat terug te leggen. Het leeuwendeel van nieuwe bedekking komt bovendien pas in de late lente en zomer.

Ik ben het niet met Ruth Stout eens dat een composthoop volstrekt overbodig is. Misschien wel overbodig, maar wel makkelijk als compostbron voor nieuw plantgoed.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Gratis af te halen

Bericht door Albert van WdJ »

Dutch John schreef:Ik ben het niet met Ruth Stout eens dat een composthoop volstrekt overbodig is.
Mijn ervaring is dat je "Ruth Stout" niet één op één kunt overnemen voor ons Hollands klimaat.
Maar er zitten wel heel veel mooie en nuttige elementen in haar verhaal.
En t' is ook een leuk boek om te lezen.

Albert
Change, before you have to.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: "Stout" methode

Bericht door Dutch John »

Dat geldt ook voor de permacultuur principes. Wij nemen van ieder principe wat ons logisch lijkt en wat goed voelt. Beetje van vroeger, beetje uit de boeken en beetje van onszelf.

Het is inderdaad een zeer prettig boek om te lezen. En makkelijk te lezen, omdat het direct vanuit de praktijk geschreven is. Amusant zijn de passages waar ze de wetenschappers bijna verontschuldigend op de hak neemt. Fukuoka had het ook met de commercie te stellen. Het is ook nogal wat als een methode landbouwmechanisatie, kunstbemesting, beregening en bestrijdingsmiddelen overbodig lijkt te maken. Lijkt, want de grote jongens snapten kennelijk niet dat deze alternatieve methodes nooit voor enorme velden opgeschaald kunnen worden. Maar het geeft wel aan dat de belangen kennelijk groot zijn. Verschillende industrieën die elkaar overeind houden.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: "Stout" methode

Bericht door Albert van WdJ »

Dutch John schreef:We hebben nooit last gehad van slakken. Misschien omdat deze een hekel hebben aan de houtsnippers waarmee de paden bedekt zijn?
Ik heb enige jaren geleden houtsnippers gebruikt om een veldje met 7000 buxusplantgoed af te strooien.
Omdat ik toen te weinig snippers had, kon ik maar 3/4 van het veldje bedekken. Aan het einde van het eerste groeiseizoen waren de buxusplantjes met afgedekte grond veel groter (zo'n 40%) dan de plantjes met niet afgedekte grond. In het tweede jaar zette die groeitrend zich voort. Ik moet er bij opmerken dat buxus oppervlakkig wortelt.
Er komt ook wel wat onkruid door de snippers heen. Vooral kweek en paardenbloem lukt het hier en daar. Maar dat trek je er zo uit. De grond eronder is vaak mooi los, waardoor de wortels minder vast zitten.

Wat betreft de slakken.
Houtsnippers bevatten waarschijnlijk geen voedsel voor slakken. Gewoon strooisel van hooi, blad etc.juist wel.
Waarschijnlijk is een afdekking met houtsnippers beter ter voorkoming van slakken dan ander strooisel.
Maar dat zou je een proefje voor moeten opzetten.

Albert
Change, before you have to.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: "Stout" methode

Bericht door Brit »

Dutch John schreef:k ben het niet met Ruth Stout eens dat een composthoop volstrekt overbodig is. Misschien wel overbodig, maar wel makkelijk als compostbron voor nieuw plantgoed.
Ook compost is prima te gebruiken als mulch, zeker als de planten nog jong zijn en de aarde nog moet opwarmen, helpt de donkere kleur zeker. Na een paar maanden spoelen de grovere snippers/takjes toch al een beetje schoon, en dan is het mooi tijd om de laag aan te vullen met snippers/stro/hooi/enz. De lichtere kleur zal dan weer de meeste warmte /verdroging terugstralen.
Dutch John schreef:We hebben nooit last gehad van slakken. Misschien omdat deze een hekel hebben aan de houtsnippers waarmee de paden bedekt zijn?
Ze hebben geen hekel aan houtsnippers, maar ze kunnen zich er niet goed in verschuilen en het bevat geen voedsel voor de nederlandse slakken (hier hebben ze vleesetende slakken). Het is trouwens ook een aanrader om een smidse (grote steen/houtstronk voor de merels/lijsters) neer te zetten op een overzichtelijke plek, waar de vogels de slakkenhuisjes op kapot kunnen slaan. Zo raak je van een aardig deel van de slakken af en je hebt de huisjes voor het oprapen om te verkruimelen en als kalkmest te gebruiken.
Dutch John schreef:Dat geldt ook voor de permacultuur principes. Wij nemen van ieder principe wat ons logisch lijkt en wat goed voelt. Beetje van vroeger, beetje uit de boeken en beetje van onszelf.
Dat is zeker zo. Ik zou bijvoorbeeld nooit meer zonder een wormenbak willen. De grond is een perfekte bodemverbeteraar die snel zijn werk doet en het persolaat is een wondermiddel om zieke planten mee op te knappen. Ik heb daarmee 2 Azalea's, die ieder ander aan de composthoop zou hebben toevertrouwd omdat ze geel en zeer open (lees; half dood) waren, na een goeie drie maanden zoals je ze normaal verwacht als je nieuwe van de kwekerij koopt.

Het geen je doet hangt ook erg af van het type grond dat je hebt. Op klei zijn snippers prima, maar op zandgrond raad ik toch compost aan met jaarlijkt een goede hand verkruimelde eierschillen/slakkehuisjes :wink:
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: "Stout" methode

Bericht door Dutch John »

Een overzicht van ons organisch "afval". In mijn ogen is het geen afval, maar een waardevolle grondstof. De Kliko voor groenafval heb ik 15 jaar geleden weggegeven. Nooit gebruikt.

-Zaagsel (kettingzaag) en fijne uitgezeefde houtsnippers die niet vergast kunnen worden: paden in de moes- en kruidentuin.
-Snoeihout: op de houthoop (laten rotten) of tussen de houtwallen. Dus gewoon laten vallen, daar waar je snoeit.
-Gazongras: kippen en composthoop.
-Keukenafval: kippen en composthoop.
-Tuinafval: blijft ter plekke liggen, kippen en composthoop.

De compost laat ik twee jaar zitten. Elk jaar wordt de helft gebruikt en de ander helft omgezet. Het is tevens de groeiplaats van de pompoenen en een klein deel van de aardappelen. De laatste groeien er per ongeluk, waarschijnlijk uit wat dikke schillen. Maar, schone piepers komen er aan. Tabak doet het volgens mij er ook goed op, al zou het wel eens niet samen kunnen gaan met de aardappelen. Dit jaar eens proberen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: "Stout" methode

Bericht door Albert van WdJ »

Dutch John schreef:De Kliko voor groenafval heb ik 15 jaar geleden weggegeven. Nooit gebruikt.
DJ
Die gebruik ik ook al 2 jaar niet meer voor groenafval.
Maar 't is wel een fantastische regenton!
Ik vang er regenwater in op, dat van het dak van het houthok komt.
Het ding is nog nooit zo functioneel geweest.

Albert
Change, before you have to.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: "Stout" methode

Bericht door Dutch John »

Ik gebruik een 200 l blauw vat om het water van de kas op te vangen. En het weer in de kas uit te sproeien, gewoon met een douchekop. Extra vat kan echter geen kwaad, net als een paar extra vaten om het toilet mee door te spoelen. De laatste heeft nu een vat op z'n kant tussen dakgoot en verdiepingsvloer. Zeef gemaakt van een emmer en vliegengaas en een zinken zeef in de goot. De zwaartekracht doet al het werk. Een investering die je binnen 1 à 2 jaar terug hebt. Waarom heb ik dat niet eerder gezien?!

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: "Stout" methode

Bericht door Albert van WdJ »

Dutch John schreef:Een investering die je binnen 1 à 2 jaar terug hebt.
DJ,

Wil je een keer een paar fotootjes er van uploaden?

En wat doe je als de tank leeg is?


Albert
Change, before you have to.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: "Stout" methode

Bericht door Dutch John »

He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: "Stout" methode

Bericht door Dutch John »

Erg mooie piepers vanonder de mulch, dit jaar. En zo makkelijk te oogsten. Mulch opzij leggen, loof optillen en rapen maar. Riek is niet nodig, want alle knollen bevinden zich in de bovenste 10 cm van de teelaarde, die erg los is en blijft. Deze methode houden we erin. Wel zorgen voor een dikke en vooral dichte laag mulch om groene aardappels te voorkomen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie