Hypotheken? Gelukkig heeft ie meer verstand van ....

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

le_pilaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 12 dec 2009, 22:51

Re: Hypotheken? Gelukkig heeft ie meer verstand van ....

Bericht door le_pilaf »

Dutch John schreef:Wacht even. Een aflossingsvrije hypotheek betekent maximale renteopbrengst voor de bank. Een spaarplan betekent voor diezelfde bank goedkoop beschikbaar eigen vermogen. Dit is tweemaal winst voor de bank, waarbij jij het gelag betaalt, met een klein voorgehouden belastingvoordeelworstje

drie maal of meer je vergeet de provisie over het spaarplan en daarover weer een verzekering .

groet frank.
je bespaaart door niet te verbruiken .
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Hypotheken? Gelukkig heeft ie meer verstand van ....

Bericht door Brit »

Dutch John schreef:Wacht even. Een aflossingsvrije hypotheek betekent maximale renteopbrengst voor de bank. Een spaarplan betekent voor diezelfde bank goedkoop beschikbaar eigen vermogen. Dit is tweemaal winst voor de bank, waarbij jij het gelag betaalt, met een klein voorgehouden belastingvoordeelworstje. Mijn oude baas (multimiljonair) zei altijd: "Jongen, niks zo goedkoop als eigen geld" en "Ik betaal liever belasting, dan rente".

Voorbeeld: versneld aflossen (Jantje) contra een aflossingsvrije hypotheek (Pietje). Pietje geniet vanaf dag 1, want hij weet wat hij elke maand overhoudt en kan daarnaar leven. Hij bouwt tevens z'n aflossingsbedrag op en pompt die na 30 jaar in zijn hypotheek. Jantje leeft een stuk soberder en lost elke maand een stukje extra af. Hij kan later exponentiëel meer aflossen, want hij gaat steeds minder rente betalen. Na 15 jaar is Jantje plots klaar, al had hij zelf altijd 20 jaar voor ogen. Hij heeft minder belastingvoordeel gewonnen, maar daar staat tegenover dat over de gehele periode van 30 jaar, hij veel minder rente kwijt is. Samengevat: wat wil je? 30 jaar een redelijk bestedingspatroon of een deelperiode matig leven, maar daarna riant? Ik heb een bank nooit het laatste horen promoten...

Groet,
DJ
Hoi DJ,

Persoonlijk betaal ik liever geen rente én geen belasting. Mijn uitspraak is gebaseerd op een berekening die ik had gemaakt voor mijn eerste reactie in deze draad. Uit deze berekening bleek dat je het snelst van de hypotheek af kan zijn als je een aflossingsvrije hypotheek combineerd met zo veel mogelijk storten op een goed renderend spaarplan. Als je dan de hypotheek helemaal aflost, zodra er voldoende vermogen zit in het paarplan, ben je het snelst=goedkoopst klaar. :mrgreen:
Hierbij ga ik er natuurlijk wel vanuit dat de persoon in kwestie dit plan strikt volgt. De bank mag dan een goede tweede zijn, de hypotheek-aflosser is toch echt de grootste winnaar :lol:
Dutch John schreef: Zo ver zijn we hier nog niet, maar toch is het interessant te weten waar het particuliere deelbezit en de deelschuld naar toe gaat in een dergelijk geval. Is het opnemen van particuliere schuld in een monetaire winter dom, of juist geniaal?
Dat zat ik me ook al af te vragen. Als het monetaire stelsel klapt, is het dan verstandig om bezittingen te hebben (zonder daaraan gekoppelde leningen) of zal ieders bezit van iedereen worden?
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Hypotheken? Gelukkig heeft ie meer verstand van ....

Bericht door Tim »

Hey,
Brit schreef: Mijn uitspraak is gebaseerd op een berekening die ik had gemaakt voor mijn eerste reactie in deze draad. Uit deze berekening bleek dat je het snelst van de hypotheek af kan zijn als je een aflossingsvrije hypotheek combineerd met zo veel mogelijk storten op een goed renderend spaarplan. Als je dan de hypotheek helemaal aflost, zodra er voldoende vermogen zit in het paarplan, ben je het snelst=goedkoopst klaar. :mrgreen:
Hierbij ga ik er natuurlijk wel vanuit dat de persoon in kwestie dit plan strikt volgt. De bank mag dan een goede tweede zijn, de hypotheek-aflosser is toch echt de grootste winnaar :lol:
Dit is wat mij geadviseerd werd, stort zoveel mogelijk op het spaarplan en laat de maandelijkse inleg (aflossing) hetzelfde. Het kan dus wel DJ! Normaal in zo'n plan gaat de inleg dan omlaag, omdat je anders binnen 30jr klaar bent. Zolang er hyp-rente aftrek blijft, is dit het voordeligst. Zonder dat, verandert de zaak aanzienlijk, voor velen!
Brit schreef:
Dutch John schreef: Zo ver zijn we hier nog niet, maar toch is het interessant te weten waar het particuliere deelbezit en de deelschuld naar toe gaat in een dergelijk geval. Is het opnemen van particuliere schuld in een monetaire winter dom, of juist geniaal?
Dat zat ik me ook al af te vragen. Als het monetaire stelsel klapt, is het dan verstandig om bezittingen te hebben (zonder daaraan gekoppelde leningen) of zal ieders bezit van iedereen worden?
Maakt het nog wat uit dan? Ik zie het als de auto, het huis is van mij en wat het dan waard is of niet is niet belangrijk. Misschien wel een .45 kopen om het te verdedigen :mrgreen: .
Dutch John schreef:Mijn oude baas (multimiljonair) zei altijd: "Jongen, niks zo goedkoop als eigen geld" en "Ik betaal liever belasting, dan rente".
Zouden de kinderen van die baas zelf geen hypotheek hebben? Of zou hij zijn eigen visie alleen voor zichzelf handhaven? Dat is precies wat de ballon generatie doet. Vermogen verkregen uit een lucht economie en je kinderen vertellen dat ze er maar voor moeten werken, inmiddels al met z'n tweeën (Dus Mr John Savage, van wie en wanneer moeten de adolescenten het leren?) En zelfs dan blijven ze zitten met 50% aflossingvrije schuld en een hoge belastingdruk om dezelfde ballongeneratie te verzorgen. Correct me if I'm wrong!

Gebied mij wel te zeggen dat naar mijn mening dit niet opgaat voor de spenders, 2 SUVjes voor de deur, wintersportje, vliegvakantie en zomervakantie. Maar die zullen hier wel niet meelezen en ik vraag me ook af hoe men dit doet en kan volhouden.....

Tim
Eet ook hoendervlees vanavond.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hypotheken? Gelukkig heeft ie meer verstand van ....

Bericht door Dutch John »

Brit schreef: Persoonlijk betaal ik liever geen rente én geen belasting.
Ik zou graag veel belasting willen betalen. :mrgreen:
Tim schreef:Dit is wat mij geadviseerd werd, stort zoveel mogelijk op het spaarplan en laat de maandelijkse inleg (aflossing) hetzelfde. Het kan dus wel DJ!
En was dit het advies van een financieel adviseur van de bank of van een onafhankelijke accountant? Waarom niet gewoon een lineaire hypotheek met de mogelijkheid van versneld aflossen? Dat is de allersimpelste en goedkoopste constructie. En het houdt de banken tam, want dan moeten ze meer moeite doen om spaargelden te verkrijgen.
Vermogen verkregen uit een lucht economie en je kinderen vertellen dat ze er maar voor moeten werken, inmiddels al met z'n tweeën (Dus Mr John Savage, van wie en wanneer moeten ze de adolescenten het leren?) En zelfs dan blijven ze zitten met 50% aflossingvrije schuld en een hoge belastingdruk om dezelfde ballongeneratie te verzorgen. Correct me if I'm wrong!
Je hebt helemaal gelijk. Kennelijk moeten we eerst financieel heel diep gaan voordat die hersentjes beginnen te werken en in opstand komen. Kon wel eens danig de relatie met hun baby-boom (groot-)ouders verstoren.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Hypotheken? Gelukkig heeft ie meer verstand van ....

Bericht door frans »

Tim schreef: Dat is precies wat de ballon generatie doet. Vermogen verkregen uit een lucht economie en je kinderen vertellen dat ze er maar voor moeten werken, inmiddels al met z'n tweeën dezelfde ballongeneratie te verzorgen. Correct me if I'm wrong!
Tim
Bij deze Tim.
Mijn kinderen hebben nu al meer gekregen dan ik ooit :fff
Ik heb het huis van de ene betaald en de andere het bedrag in geld.
Zelf vraag ik mij af wat het is dat de mensen na 1990 heeft getriggerd om massaal gek te worden?
Toen is n.l. de belachelijke stijging van de huizen prijzen begonnen, ik vraag me zelfs zacht af of dat nog op het konto van de z.g. babyboomers geschreven kan worden.
Groet,
Frans.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Hypotheken? Gelukkig heeft ie meer verstand van ....

Bericht door deleted »

Tim schreef:Maar stel:
1 Ha landbouwgrond 35.000 euri = 35.000Euri
200m² bouwgrond a 250 euri = 50.000 euri
Tom Rijven huisje erop = 25.000 Euri

= 110.000 euri. Dan de bank overtuigen van de waarde van het plekje om je geld te krijgen.

Tim
Eén premisse was dat je 25000euro spaargeld had. Die zou ik uitgeven aan het huis.
Enkel lenen voor grond omdat daar een terugverdieneffect is buiten verkoop om.
85 000 euro lenen. En je budget voor eten zou serieus moeten dalen.
penneke schreef:Zoals met alle redevoeringen of analyses het geval is, wordt ook in deze discussie uitgegaan van een gegeven wat voor iedereen vaststaat en van waaruit de redenatie of analyse opgebouwd wordt. In deze discussie is dit vaste punt het monetaire stelsel van waaruit geredeneerd wordt; lenen of niet lenen, een lening waarbij de rente vast staat of variabel is, aflossingsvrije lening, spaarhypotheek of andersoortige vormen, etc, etc.

Is het echter niet veel aannemelijker dat deze vastigheid komt te vervallen, dat er reeds toenemende signalen zijn dat deze vastigheid aan het verwateren is. Wat voor waarde hebben redevoeringen vanuit dit vaste punt dan voor een realistisch toekomstbeeld? Redevoeringen gebaseerd op de oude theorie worden bij een (wetenschappelijke) revolutie immers verpulverd.

Indien de theorie dat de aarde het middelpunt van het zonnestelsel is steeds meer in crisis geraakt en er steeds vaker en frequenter ad hoc aanpassingen en aanvullingen op deze theorie, deze vastigheid moeten worden gemaakt om de problemen die zich aankondingen binnen deze theorie te verklaren heeft het misschien minder zin om het wereldbeeld op deze theorie te blijven baseren, interessanter voor de toekomstontwikkeling is het om uit te kijken naar een nieuwe theorie, een nieuwe vastigheid waar we voorlopig weer even mee vooruit kunnen (totdat deze vastigheid ook weer in crisis geraakt.....).

In dit licht zie ik persoonlijk deze discussie ook; misschien is het zo dat de vastigheid waar de opmerkingen, analyses en redenaties op gebaseerd zijn, steeds meer gaat verwateren en plaats maakt voor een nieuwe theorie en de discussie voor wat betreft het toekomstbeeld (vorm van hypotheken etc, etc) niet relevant meer is.

(zo, even de knuppel in het hoenderhok gooien, of zou het meer nog het werpen van een knuppel in een hoenderhok zijn waarin zich plotseling en onverwacht een zwarte zwaan schuilhield.......)
Eigenlijk ben ik het er niet helemaal mee eens. Het geldsysteem is zeker niet perfect, maar het zit niet in het centrum van het systeem. Het centrum van het systeem is "bezit".
UItwisseling van bezit via ruil en daarna via een geldsysteem zijn logische evoluties vanuit het concept "bezit".
Of anders gezegd: zolang er fundamenteel niets veranderd over ons idee van 'bezit' zie ik ook niet veel veranderen in de manier van uitwisseling daarvan. (waarde-systreem); eventueel wat bijsturingen, maar dat is marginaal.
frans schreef:Zelf vraag ik mij af wat het is dat de mensen na 1990 heeft getriggerd om massaal gek te worden?
Toen is n.l. de belachelijke stijging van de huizen prijzen begonnen, ik vraag me zelfs zacht af of dat nog op het konto van de z.g. babyboomers geschreven kan worden.
Groet,
Frans.
De laatste generatie is ook massaal met 2 gaan werken. Mensen hebben blijkbaar altijd de neiging om tot het maximum te gaan (voor aankoop) in functie van hun budget.
Hetzelfde zie je met diploma's. Gemiddeld is de laatste generatie hoger gediplomeerd. Maar de jobs zijn inhoudelijk niet veel gewijzigd. Gevolg is dat waar je vroeger je secundair onderwijs moest af hebben om een kantoorjob uit te oefenen, je nu een hoge-schooldiploma nodig hebt voor dezelfde job ...

G
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Hypotheken? Gelukkig heeft ie meer verstand van ....

Bericht door Tim »

frans schreef:Bij deze Tim. Mijn kinderen hebben nu al meer gekregen dan ik ooit :fff
Ik heb het huis van de ene betaald en de andere het bedrag in geld.
Well done Frans, is ook mijn plan. Ik wil het omdraaien en zoals jij al gedaan hebt, mijn kinderen zo veel mogelijk schuldenvrij de wereld in kunnen sturen. Of het lukt weet ik niet, maar proberen ga ik zeker, al moet ik over 20jr mijn eigen (dan te grote) toko verkopen voor hun. En hun natuurlijk proberen eea bij te brengen. Is ook moeilijk zat, want de wereld om hun heen dendert door, verwerft en consumeert.
frans schreef:Zelf vraag ik mij af wat het is dat de mensen na 1990 heeft getriggerd om massaal gek te worden? Toen is n.l. de belachelijke stijging van de huizen prijzen begonnen, ik vraag me zelfs zacht af of dat nog op het konto van de z.g. babyboomers geschreven kan worden.
Volgens de adviseur van de bank (dus de bank DJ) komt het ook omdat de regels voor lenen toen zo waren dat je op 100% gezinsinkomen mocht lenen. Als je dan beide werkt, kun je meer dokken, komt er meer vraag en stijgt het verhaal vanzelf.

G: Maar zo'n plekje voor 50k met een stuk land in de buurt is wel even zoeken. Maar goed, je moet ook 25k sparen, geeft even tijd.

Tim
kees1
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 feb 2009, 23:56

Re: Hypotheken? Gelukkig heeft ie meer verstand van ....

Bericht door kees1 »

Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Hypotheken? Gelukkig heeft ie meer verstand van ....

Bericht door frans »

Het is niet alles goud dat er blinkt.....
1.Je kan het niet eten.
2.Het is gezien de huidige winning zeker niet ecologisch, kost enorm veel energie om het te winnen.
3.Begint behoorlijk op een piramide spel te lijken, de laatsten zullen de winst van de starters gaan betalen.
4.En de enige zinvolle toepassing ,in de elektronica ,zal door de chinezen waar dat allemaal al wegkomt wel door goudverf worden vervangen :lol:
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
kees1
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 feb 2009, 23:56

Re: Hypotheken? Gelukkig heeft ie meer verstand van ....

Bericht door kees1 »

Krelis

frans schreef:
Het is niet alles goud dat er blinkt.....
1.Je kan het niet eten.
2.Het is gezien de huidige winning zeker niet ecologisch, kost enorm veel energie om het te winnen.
3.Begint behoorlijk op een piramide spel te lijken, de laatsten zullen de winst van de starters gaan betalen.
4.En de enige zinvolle toepassing ,in de elektronica ,zal door de chinezen waar dat allemaal al wegkomt wel door goudverf worden vervangen :lol:
Je hebt duidelijk niet de moeite genomen om ook maar iets op te pikken. Maar ook niet mopperen dan hè over het piramidespel van huizenmarkt en hypotheken.
Ook snap ik je "LOL" niet.
ECB waardeert ieder kwartaal haar goudvoorraad tegen marktprijs. Hoeveel voorraad? Allemaal op te zoeken als je daar trek in hebt- wat ik niet denk. Barstensvol vooroordelen istnie?
Je zegt er overigens niet bij welke fiscaalgunstige constructies mogelijk zijn als je het over kopen vannhuis voor kinderen hebt. Je praat over een megaschenking.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hypotheken? Gelukkig heeft ie meer verstand van ....

Bericht door Dutch John »

Zeg Frans, bedoel je nou goud of fiat-geld? Wordt goud duurder of is fiat-geld een homeopathisch middel aan het worden?

Je kunt in fiat-geld geloven of in goud. Beide zijn een afspraak. Beide kennen hun opgang en neergang in de geschiedenis. Beide kun je niet eten. Voordeel van fiat-geld is dat je er de kachel desnoods nog mee kunt aanmaken.

Feit is wel dat goud al jarenlang gestigmatiseerd wordt door de banksters. Reden genoeg voor achterdocht. Een goudstandaard betekent niets anders dan dat (centrale) banken niet onbeperkt geld kunnen bijdrukken. Dé reden dat men de goudstandaard heeft losgelaten. Vreemd is wel dat centrale banken sinds 2008 geen goud meer verkopen. Een signaal dat dat het monetaire systeem aan het kantelen is.

Dus ja, momenteel geloof ik wel in goud. Maar ik geloof nog meer in investering in duurzame nuttige spullen die je toch nog ooit nodig gaat hebben.

Misschien afsplitsen naar een nieuw onderwerp "Hoe duurzaam is geld"?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Hypotheken? Gelukkig heeft ie meer verstand van ....

Bericht door deleted »

@DJ: Fiat-geld ?

@Krelis: Zou je je standpunt wat willen verduidelijken aub ? (vrees dat ik er ook niet echt kop en staart aan krijg)
Goud koop je om de pure(zolang de de collectieve waan stand houdt toch) waarde neem ik aan. Huizen en grond zijn ietsje anders toch ? Wonen en eten(opbrengst per hectare) moet je sowieso, wat de marktwaarde ook is.
G
kees1
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 feb 2009, 23:56

Re: Hypotheken? Gelukkig heeft ie meer verstand van ....

Bericht door kees1 »

Gandalf schreef:
@DJ: Fiat-geld ?

@Krelis: Zou je je standpunt wat willen verduidelijken aub ? (vrees dat ik er ook niet echt kop en staart aan krijg)
Goud koop je om de pure(zolang de de collectieve waan stand houdt toch) waarde neem ik aan. Huizen en grond zijn ietsje anders toch ? Wonen en eten(opbrengst per hectare) moet je sowieso, wat de marktwaarde ook is.
G
Ging mij vooral om de linkjes als mensen hier interesse hebben om zich, als ze daar zin in hebben, te verdiepen in het fiatsysteem. En erger geld/digits opzij leggen loont niet; inflatietax. Koopkracht consolideer je er niet mee.
Dan nog beter land van 40K pHa kopen en verhuren voor max. 1K pjr aan een maisboer. Niet echt ecologisch, maar die boer moet ook ergens met de mest naartoe ;-)


Laatst bijgewerkt door Krelis op ma jun 6 10:51:04, in totaal 1 keer bewerkt.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Hypotheken? Gelukkig heeft ie meer verstand van ....

Bericht door deleted »

In die logica zou geld lenen dan wel eens in je voordeel kunnen uitdraaien?
Verschuldigde rente is misschien wel lager dan de koopkrachtdaling?

G
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Hypotheken? Gelukkig heeft ie meer verstand van ....

Bericht door Krelis »

Krelis
Gandalf schreef:
@DJ: Fiat-geld ?

@Krelis: Zou je je standpunt wat willen verduidelijken aub ? (vrees dat ik er ook niet echt kop en staart aan krijg)
Goud koop je om de pure(zolang de de collectieve waan stand houdt toch) waarde neem ik aan. Huizen en grond zijn ietsje anders toch ? Wonen en eten(opbrengst per hectare) moet je sowieso, wat de marktwaarde ook is.
G

Goede gezegde vind ik nog steeds: goud koop je zoveel je ervan begrijpt.

Volg de discussie een tijdje op het goudforum rondom "geel ijzer".

Btw: hebben we gisteren de president van de nederlandse centrale bank nog bij Buitenhof gezien? Waar de belastingbetaler voor op gaat draaien!
Plaats reactie