Kachel kopen - 9+kw, glazen voorkant

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Kachel kopen - 9+kw, glazen voorkant

Bericht door xychix »

Allen,

Wij zijn op zoek naar een kachel.

Qua model vinden wij de reny retro wel gaaf.
http://www.kachelsenhaardenhal.nl/assor ... retro.html

woonkamer van 8*4*2,5. Bij voor keur laten we de deur naar halletje, slaapkamer / badkamer open staan.
Momenteel is het dak net vernieuwd en geisoleerd. Zo hopen we ook deze ruimte's wat op te warmen.
In de toekomst komt er in de woonkamer een luik naar boven en naar beneden. Boven wordt de toekomstige slaapkamer, nu slapen we naast de woonkamer aan de hal waar ook de badkamer aanzit.

Naast een geisoleerd dak bestaan de muren uit 40 - 60 CM natuursteen en zijn de ramen relatief klein en er zitten luiken voor (wel enkel glas).

Uitgaande van de tabel voor niet geisoleerd moeten we al minstens 7 Kw hebben. Met de ruimtes ernaast zit ik liefst ergens rond de 10 Kw.

Ik vindt 1000 euro eigenlijk wel een redelijke prijs omdat ik nog niet kan voorzien of er ooit nog iets anders komt (moederhaard in de kelder of een fijne ruimte met rocket stove).
De kachel komt op een oude houten vloer.

We vinden een nestor martin S43 ook wel mooi, is al ietje klassieker
http://www.youtube.com/watch?v=wU83XIIKcgs
http://www.nestor-martin.be/site/index. ... &showcat=8
deze is alleen al weer 500 E duurder.

Naast dat ik met mijn vriendin uiterlijk van de kachel graag beoordeel wilde ik ook hier graag nog om 'algemeen advies' vragen.
Wil voorkomen dat ik straks een kachel koop en achteraf denk, sh#t had ik het maar aan K&Co voorgelegd.

algehele tips welkom..... als wij iets op het oog hebben laat ik het ook graag in dit topic afkraken / goedkeuren.

Als iemand trouwens een JAnus 12 of JAcobus 12 wegdoet....... (vindt ze iets te duur maar mooi, en ze lijken me erg degelijk)

http://www.janus.nl/?nl/modellen/janus_12/

niet optimaal wat betreft rendement (Klasse B - 73%) en qua CO2 uitstook 0.40% klasse 3.... sjah..

ps. geen CV voor mij, heb geen electra.
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: Kachel kopen - 9+kw, glazen voorkant

Bericht door RicharddeBlauw »

Hoi xychix,

Nee, ik weet geen Janus12 of Jacobus12 te koop.

Maar een kennis wil wel z'n Tigchelkachel 6D verkopen. geen idee wat ie ervoor zou willen hebben.
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Kachel kopen - 9+kw, glazen voorkant

Bericht door xychix »

Iig. nog geen mensen die roepen... NEEEEheeee doe het niet, dat neem ik dan maar als positief :) :fff :fff
Davy
Berichten: 52
Lid geworden op: 16 mei 2010, 17:55
Locatie: Lokeren, België

Re: Kachel kopen - 9+kw, glazen voorkant

Bericht door Davy »

xychix schreef:Iig. nog geen mensen die roepen... NEEEEheeee doe het niet, dat neem ik dan maar als positief :) :fff :fff
Kies je voor kachels... Haal de kruiwagen maar boven en verstook dagelijks maar 2 kruiwagens aan hout :)... Rocket stove en dergelijke doen het met veel minder...

Zie de blogs over rocket stove, finoven,... Als je begint door te lezen kom je gaandeweg meer te weten.... Het is een discussie die al vaak op dit forum naar voor gekomen is.

Rocket hoeft niet duur te zijn... Ik wil nu een rocket bouwen die zo min mogelijk kost (30 vuursteentjes is het enigste wat ik wil aankopen).

Groetjes,

Davy
wouter a
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 nov 2009, 15:46
Locatie: Zwaag

Re: Kachel kopen - 9+kw, glazen voorkant

Bericht door wouter a »

@davy

melden dat je beter een rocket of finoven kunt nemen is een beetje erg kort door de bocht.

Er bestaan heel goede conventionele kachels welke ook zuinig met hout omspringen, het grote verschil tussen een conventionele kachel en de finoven is het feit dat de finoven de warmte opslaat en langzaam uitstraalt, dit neemt niet weg dat je er in den beginne toch voldoende hout in moet doen, ook 10 a 15 Kilo.

een flink aantal kachels kun je met die hoeveelheid ook lang stoken, je zult hem alleen iets vaker moeten bijvullen, maar je gebruikt nog steeds 15 a 20 kilo hout voor een dag.

om nu direct te zeggen dat de rocket stove de heilige graal is gaat te ver, alles valt of staat met hoe deze gebouwd is.
Als je zelf een rocket bouwd kun je nooit controleren hoe het zit met uitstoot van CO, CO2, fijnstof, luchtovermaat en rendement. Als je daarentegen een gekeurde kachel koopt, dan weet je waar deze aan voldoet.

dus let bij aanschaf op aan welke keuringseisen een kachel voldoet, een kachel bouwen die perfect functioneerd met een hoog rendement is totaal niet eenvoudig, veel mensen denken te simpel over een houtvuur!

mvg
wouter a
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Kachel kopen - 9+kw, glazen voorkant

Bericht door Albert van WdJ »

xychix schreef:Iig. nog geen mensen die roepen... NEEEEheeee doe het niet, dat neem ik dan maar als positief :) :fff :fff
Een houtkachel stoken is niks mis mee. Er zijn echter efficiëntere methoden om je ruimtes warm te krijgen.

Wat betreft die houtkachel: het kost veel werk, zo de hele dag stoken. Je moet er toch zeer frequent naar kijken en wat aan doen.
Maar ik ken genoeg mensen die daar veel plezier aan beleven.

Een rocketstove klinkt dan wel mooi, maar vraagt nog meer werk.
Wil je dan een hoogrendements verbranding, bouw dan de rocket-bell die Peterberg op het forum heeft gezet. Kost praktisch geen werk om te stoken. Maar dan zal de houten vloer even een aanpassing moeten ondergaan.

Ik heb zelf eens de Nestor Martin s43 gestookt op een Belgisch vakantieadres.
Het is echt een mooie en goede kachel. Je kunt er best wat aan regelen, en je hebt mooi zicht op het vuur.
En die 10kW komt er echt uit!

Ik zou niet kiezen voor de Reny.
Voor 500 euro meer komt de kwaliteit van de Nestor Martin mij betrouwbaarder over. En dan heb je hem echt goedkoop. De meeste aanbieders zitten er vele eurootje hoger mee.

Maar je zou beide kachels eens aan een grondige inspectie moeten onderwerpen in een showroom.
En proberen om ervaringsgegevens te achterhalen. Ik neem aan dat de Renyverkoper je wel een adres kan geven.

En als laatste: Heb je helemaal geen electra in je woning?

Albert
Change, before you have to.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Kachel kopen - 9+kw, glazen voorkant

Bericht door deleted »

Nestor met dat woodboxsysteem?
Zit er geen ventilator in?
Voor de afstandsbediening zal je toch electra nodig hebben ...

Een optimale verbranding is ook maar één stuk van het verhaal. Als 50% van de warmte door je schoorsteen verdwijnt is het slechts een pleister op een houten been om te weten dat die warmte met een "schone" verbranding is opgewekt.

Welk rendement wordt trouwens bedoelt bij die keuringsnormen?
Is dat het rendement van:
Hout omgezet naar warmte in de kamer ?
Hout omgezet naar warmte in de kamer én warmte in de schoorsteen en buitenlucht
Is dat het rendement van de volledigheid van de verbranding, ongeacht de warmte ? (Dan scoort de openhaard waarschijnlijk nóg beter)

Zal wel eenvoudig zijn voor degenen die de normen kennen ...



G
wouter a
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 nov 2009, 15:46
Locatie: Zwaag

Re: Kachel kopen - 9+kw, glazen voorkant

Bericht door wouter a »

@gandalf

het rendement volgens de keuringseisen (DIN+) is een combinatie van verbrandingskwaliteit en warmteverlies.....

dus verbrandingsrendement = bijv. 88%
en thermisch rendement = bijv. 85%
verbruikt aan hout 10 Kw in het uur:

100 x 0,88 x 0,85 = 74,8 % rendement
10 x 0,88 x 0,85 = 7,48 Kw effectief (= wat er op het type plaatje staat)

welk beter scoort kun je zien aan de CO uitstoot en de rookgastemperatuur. Lagere temperatuur = meer thermisch rendement, lagere CO is hogere verbrandingskwaliteit.

qua rendement van verbranding scoort de openhaard ook niet bijster hoog, er is een veel te grote overmaat aan lucht wat resulteerd in een te veel afgekoeld vuur en dus onvolledige verbranding. een stalen emmer scoort bijna nog beter......

met vriendelijke groet,
wouter a
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Kachel kopen - 9+kw, glazen voorkant

Bericht door deleted »

@Wouter,

Is dat dan ook bij een temperatuurconstante ?
Want anders zou een wat slechtere verbranding ook tot een lagere afgastemperatuur kunnen leiden en alzo verkeerdelijk een hoger thermisch rendement kunnen opleveren?(indien gemeten aan de afgastemperatuur)
Hetgeen dan nog compenserend werkt voor de de slechtere verbrandingsscore ?

Of wellicht gaat het om het verschil tussen geproduceerde warmte en afgastemperatuur van de schouw?

Maar goed. De din-norm houdt dus rekening met het totaalplaatje!
Maar zou me niet verwonderen als er in de kachelboerenwereld heel wat "eigen" normen gehanteerd worden.
Steeds controleren of het wel over dezelfde (DIN)norm gaat dus.

G
wouter a
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 nov 2009, 15:46
Locatie: Zwaag

Re: Kachel kopen - 9+kw, glazen voorkant

Bericht door wouter a »

afhankelijk van de kwaliteit van de verbranding bestaat je rook uit verschillende stoffen.......
Als je deze meet, dan meet je hoe goed de verbranding van het toestel is, dit staat los van de temperatuur van je rookgassen (volgens mij)

afhankelijk van hoe goed hout brand wordt er een bepaalde temperatuur bereikt, deze warmte wordt minder naarmate de rookgassen meer door de kachel stromen => thermische efficientie.

met andere woorden, wil je vals spelen kun je ook de rookgassen meten net onder het plafond, hier zijn ze nog een stuk kouder als vlak boven de kachel, theoretisch gezien kun je dat zien als warmte die nuttig is gebruikt, je kamer is er toch mee verwarmd?

mvg
wouter a
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Kachel kopen - 9+kw, glazen voorkant

Bericht door deleted »

@ Wouter,

Nu kan ik niet helemaal meer volgen. Bedoel je dat we het huis met de schoorsteen moeten warmen?
[edit] Of waarom zou de afgastempertuur anders op plafondhoogte gemeten kunnen/moeten worden?[/edit]
Ik neem aan dat die din-meting gestandaardiseerd gebeurt.


Buiten de geciteerde verschillen tussen klassieke kachel en massa-oven ,moet misschien ook onderscheid gemaakt worden in het gebruik.
Een kunstatelier of vergaderruimte die slechts enkele keren per week moet opgewarmd worden voor een namiddag of een avond, is misschien los van alle rendement-discussies sowieso beter af met een snelle (metalen) kachel met een grote capaciteit.

Heeft de vraagsteller het hier bijvoorbeeld over een vakantieverblijf in het warme Zuiden? En gaat de kachel dienen voor de uiterst zeldzame killige (zomer)avond ? (Ik herinnerde me namelijk iets van een Off-grid project in Frankrijk )

G
Laatst gewijzigd door deleted op 26 mei 2011, 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Davy
Berichten: 52
Lid geworden op: 16 mei 2010, 17:55
Locatie: Lokeren, België

Re: Kachel kopen - 9+kw, glazen voorkant

Bericht door Davy »

Even mijn ervaring met kachel en finoven...

Kachel was een Jotul FS 350. Prachtig stuk... maar we verbruikten minstens 1a anderhalve kruiwagen eik en beuk op een koude winterdag.

Finoven is zelf ontworpen en gebouwd in plaats van de kachel. We verbruiken nu bij -15° (2 stookbeurten) 2 bakjes wilgenhout van knotten per dag.

Finoven houd voornamelijk de warmte binnen terwijl dat de jotul (met een prima rendement van 73%) de vogeltjes warme voeten gaf... Bij afbraak zagen we dat de inox buis boven de Jotul blauw was geworden...

Vandaar mijn keuze Finoven of rocket stove... zonder meer :)

Groetjes,

Davy
Rudolf de Jong
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 jan 2011, 21:56

Re: Kachel kopen - 9+kw, glazen voorkant

Bericht door Rudolf de Jong »

Wij hebben nog een 2eh JAnus 12 staan. Heeft bij ons in de showroom gebrand. Is een jaar oud. Als nieuw.

Een JAcobus 12 is wel iets duurder maar heeft dan ook wel alle voordelen als o.a. een hoog rendement, schone verbranding en eenvoudige bediening. http://Www.sesamstraat.nl

Ik hoor het wel....

Mvg Rudolf van-en dat hoeft dan weer niet-
Een moderator wijzigde dit bericht:
Posts met duidelijke reclamedoeleinden zijn niet toegestaan, zie de forumregels
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Kachel kopen - 9+kw, glazen voorkant

Bericht door account verwijderd »

Rudolf,

Leuk dat je ook lid bent geworden op het forum, leuke binnenkomer trouwens.

Hoe is het momenteel in de kachelbranch? Zijn er nog nieuwe ontwikkelingen?

Onze vriend xychix zoekt een kachel, anders stuur je hem is een persoonlijk bericht met een voorstel.
Misschien plaatst xychix dan wel een foto als het klaar is, dan heb je alsnog gratis reclame.

Als jullie niets meer met deze kachel doen, dan kun je gewoon een speciale prijs maken voor deze keer.
Ik vertrouw erop je een hele scherpe prijs maakt.
Verwijderd
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Kachel kopen - 9+kw, glazen voorkant

Bericht door deleted »

Rudolf,

Als kachelbouwer kan je misschien wat specs posten aangaande het kachelrendement?
Wat is de afgastemperatuur bijvoorbeeld van je kachel ?

G
Plaats reactie