De moeder aller discussies

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: De moeder aller discussies

Bericht door Dutch John »

michel schreef: Het boek verboden wetenschap en de site grenswetenschap.nl geven een mooi inzicht wanneer je jezelf op hoger gelegen terrein moet gaan begeven. Ik zou dus nog even wachten met het verbouwen van de boederij tot na die datum.
Ik ben even over die site gescrolld, maar dat is mij te wazig. Ik houd me liever bij de bewezen getallen en de geschiedenis. Dat is al verontrustend genoeg. Neemt niet weg dat ik ter ontspanning graag een Stephen King mag lezen.
xychix schreef: Waar staat dat zelfvoorziendende boerderijtje!?
Voor het geval je bang bent de boot te missen: ik hoop toch nog een dertig jaar zelf m'n bips af te kunnen vegen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: De moeder aller discussies

Bericht door xychix »

Dutch John schreef:
xychix schreef: Waar staat dat zelfvoorziendende boerderijtje!?
Voor het geval je bang bent de boot te missen: ik hoop toch nog een dertig jaar zelf m'n bips af te kunnen vegen.

Groet,
DJ
LOLOLOLOL noholala, alhoewel ik in barre tijden vast konten zou kunnen wassen....
Ik woon in Amsterdam, heb een krot in Frankrijk aangekoch op 6000 m2 grond zonder electra, enige zelfvoorzienendheid onstaat daar uit puur gebrek aan huidige voorzieningen. Aangaande de rest zou ik graag de kunst bij anderen afkijken.

Ik kan moeilijk kippen en schapen kopen als ik er maar 3 maanden verspreid over het jaar ben.

Dutch John schreef:
michel schreef: Het boek verboden wetenschap en de site grenswetenschap.nl geven een mooi inzicht wanneer je jezelf op hoger gelegen terrein moet gaan begeven. Ik zou dus nog even wachten met het verbouwen van de boederij tot na die datum.
Ik ben even over die site gescrolld, maar dat is mij te wazig. Ik houd me liever bij de bewezen getallen en de geschiedenis. Dat is al verontrustend genoeg. Neemt niet weg dat ik ter ontspanning graag een Stephen King mag lezen.
ik heb ook een blik geworpen, zou een sharia of ander voorspellend boek over de verdorvenheid schrijven. Ik kan je ook gewoon meenemen op een 5 minuten wandeltoch door Amsterdam, dan ben je er ook wel uit.

Ik mag met met mijn 28 jaren jonge lijf vast nog onder 'jeugd' tellen, maar ook door die ogen is het nog net zo rot. :P

Bovendien kan het zeker geen kwaad zelfvoorzienend te zijn VOOR de pleurig uitbreekt... alleen hoe houd je het voor jezelf gedurende de pleuris!?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: De moeder aller discussies

Bericht door Dutch John »

xychix schreef: alleen hoe houd je het voor jezelf gedurende de pleuris!?
Niet. Een zelfvoorziener zal moeten delen. Wederom een bijkomstigheid van de combinatie exponentiële bevolkingsgroei/gedecimeerde zelfredzaamheid.

Je mag hier best een keer naar ons geklooi komen kijken. Stuur maar een pb.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
MeneerJohn
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 mei 2011, 20:25

Re: De moeder aller discussies

Bericht door MeneerJohn »

Van een exponentiële bevolkingsgroei is geen sprake: http://www.nature.com/news/2010/100728/pdf/466546a.pdf

Voedsel is er genoeg, het is eerder dat men in veel gebieden te arm is om het te betalen. Verder worden Westerse boeren overeind gehouden met subsidies en kunnen boeren in ontwikkelingslanden niet opboksen tegen Westerse prijzen.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: De moeder aller discussies

Bericht door Dutch John »

MeneerJohn schreef:Van een exponentiële bevolkingsgroei is geen sprake
Afbeelding
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
MeneerJohn
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 mei 2011, 20:25

Re: De moeder aller discussies

Bericht door MeneerJohn »

Correctie: Geen sprake meer.

Door toenemende welvaart in het westen stokt daar de bevolkingsgroei. Langzaam maar zeker volgen landen als China, India en Brazilië. In 2050 verwacht men 9 miljard mensen en nagenoeg 0% groei.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: De moeder aller discussies

Bericht door account verwijderd »

MeneerJohn,
In 2050 verwacht men 9 miljard mensen en nagenoeg 0% groei.
Al die miljarden mensen hebben sexs, daar komen toch kinderen van of zie ik dat verkeerd?

DJ,
Je mag hier best een keer naar ons geklooi komen kijken. Stuur maar een pb.
Wellicht kun je healings gaan organiseren waarbij je mensen met een gerust gevoel naar huis kan sturen.
Het meeste draait om geloof, maar denk vooral aan jezelf, want voordat je het weet draaien ze je nek om, hoe lief je ook bent.
De wereld lijkt op amsterdam, zie voorgaande berichtgeving.
Verwijderd
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: De moeder aller discussies

Bericht door Dutch John »

michel schreef: Al die miljarden mensen hebben sexs, daar komen toch kinderen van of zie ik dat verkeerd?
Meneer John (overigens welkom!) heeft wel gelijk. De huidige toename van de wereldbevolking zit hem niet in het aantal geboortes, maar in het feit dat mensen langer leven. Al met al blijft de bevolking groeien, echter minder exponentieel. Een afvlakking of daling kunnen we pas verwachten als de effecten van peak oil gaan doorzetten. Geen kunstmest zou de hoeveelheid voedsel in de wereld halveren.

Een voorbeeld om de effecten van peak-oil duidelijk te maken: neem een formule-1 motor die op vol vermogen draait. Stel de motor heeft nog de helft van z'n oorspronkelijke olie in het carter en de olieaanzuigzeef zuigt nu wat lucht mee aan. Omdat het een hoog opgeladen, maar gevoelige motor is, loopt deze direct vast. Een F-1 coureur had de wedstrijd in een rustiger tempo uit kunnen rijden, maar accepteert geen motor met minder vermogen en blaast door tot de zaak warm loopt en stuk draait.

De wereld is geen zeilschip meer. Het is een formule-1 wagen. Onze maatschappij is ook hoog opgeladen en daardoor gevoelig. Oliegerelateerde producten (en noem eens 2 producten in het vertrek waar je nu bent, die niet oliegerelateerd zijn) zijn de smeerolie van de maatschappij. Nu kunnen we de olieaanzuigzeef iets lager hangen en nog een tijdje doorrijden, maar nooit meer op vol vermogen. We zien een soms flauw oplichtend oliedruklampje, voelen een wat haperende motor, maar hebben geen tijd om er acht op te slaan en geven gas bij.

Peak-oil = peak-food = peak-people.

Wellicht kun je healings gaan organiseren waarbij je mensen met een gerust gevoel naar huis kan sturen.
Healings?? Waar zie je me voor aan? Een technicus die z'n blauwe overall en oordoppen verruilt voor een blauwe jurk en een oortje?


Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: De moeder aller discussies

Bericht door deleted »

Dutch John schreef:Healings?? Waar zie je me voor aan? Een technicus die z'n blauwe overall en oordoppen verruilt voor een blauwe jurk en een oortje?
Ow.
Ben je met die activiteiten dan gestopt ?

G
DJ.JPG
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: De moeder aller discussies

Bericht door Dutch John »

Oei... betrapt!
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: De moeder aller discussies

Bericht door Tim »

Dutch John schreef:Oei... betrapt!
Ach, zie het als compliment, je ziet er nog strak uit.

2 producten: Tim jr. en een dikke kus van m'n betere helft vanmorgen :wink:
michel schreef:Al die miljarden mensen hebben sexs, daar komen toch kinderen van of zie ik dat verkeerd?
Is me een paar keer overkomen, maar gaat ook heel goed zonder dat effect michel :mrgreen:. In de westerse wereld is het al minder dan 1:1, alleen zegt dat niet zoveel over hoe we (errg veel) met bronnen omgaan. http://www.indexmundi.com/map/?t=0&v=24&r=xx&l=nl

Zo was er vorig jaar weer een record bereikt in e-verbruik? :?:

Tim
MeneerJohn
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 mei 2011, 20:25

Re: De moeder aller discussies

Bericht door MeneerJohn »

overigens welkom!
Thnx! Ik ben er even stiekem in gesneakt.
In de westerse wereld is het al minder dan 1:1, alleen zegt dat niet zoveel over hoe we (errg veel) met bronnen omgaan. http://www.indexmundi.com/map/?t=0&v=24&r=xx&l=nl
Inderdaad! :) Bevolkingsgroei is afhankelijk van welvaart. Hier in Nederland is het verschrikkelijk duur om een kind op te voeden. In ontwikkelingslanden zijn kinderen een garantie voor inkomsten en verzorging zodra de ouders niet meer kunnen werken. Daarom is het noodzakelijk het welvaartsniveau in ontwikkelingslanden te verhogen. Nadeel hiervan is overigens dat met stijgende welvaart de consumptie per persoon enorm stijgt, namelijk ook naar Westerse waarden.


Een ander spannend (off-topic) verband is gevonden door prof. dr. Jan Luiten Van Zanden. Die heeft gekeken naar het aantal leden van natuurmonumenten en economische groei. Natuur(bescherming) wordt gezien als luxeproduct en bij sterke economische groei worden er significant meer mensen lid. Tijdens een economische crisis stagneert de ledengroei en loopt deze zelfs terug (minder sterk dan de toename, doordat velen zich 'vergeten' uit te schrijven). Dit is opmerkelijk, daar economische groei vaak wordt gezien als blokkade voor ecologische 'groei'. Dit zegt uiteraard niet direct dat we volop de economie moeten stimuleren om de plannen voor de EHS alsnog door te laten gaan.
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: De moeder aller discussies

Bericht door frans »

De manier van weergeven is best verduidelijkend en in een zekere zin hoopgevend.
Slechts een continent dat duidelijk uit de pas blijft lopen.
http://www.ted.com/talks/hans_rosling_r ... verty.html
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: De moeder aller discussies

Bericht door Tim »

Frans,

Ik heb zo'n gevoel dat de goals in de westerse wereld ook meest andersom staan, op educatie na. Dus eigenlijk boeren we achteruit.

Erg goed gebracht door Dhr. Rosling.

Tim
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: De moeder aller discussies

Bericht door Tim »



Beetje jammer dat die riooljournalisten het bericht weer zo serieus af weten te breken.

Tim
Plaats reactie