ijskasten en ijskelders

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

Dirk Bauwens schreef:Verder vertegenwoordigen bijvoorbeeld 50 kubieke meter ijs of sneeuw al een behoorlijk kapitaaltje aan potenti?le koelenergie. Daar moeten de meeste mensen zeker een maand voor werken om dat te kunnen betalen.
Ik heb er niet aan gerekend, dus of ik er een maand voor moet werken weet ik niet, maar waar laat ik in vredesnaam 50 kubieke meter ijs?
John
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

In de ijskelder? :lol:
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

chathanky schreef:In de ijskelder? :lol:
Dat denk ik dus ook. Dit levert alleen een praktisch bruikbare oplossing in (heel) grote hoeveelheden, dus bijvoorbeeld met een ijskelder vol. Ten opzichte van vroeger is de kwaliteit van isolatie verbeterd, maar ik vermoed dat je nog steeds in het groot moet denken, als je seizoenen wilt overbruggen. Dan is de moderne koelkast misschien toch praktischer.

Niettemin moedig ik iedereen aan om deze winter te experimenteren! Ik ben erg benieuwd naar het resultaat.
John
pdkl
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 feb 2006, 16:17

Bericht door pdkl »

Dat zal een flinke klus worden, de verkrijgbaarheid van ijs daargelaten. Waarschijnlijk is die koelkast inderdaad helemaal zo gek nog niet. Even wat rondgekeken op het web en zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Huis_te_Linschoten, dan kun je ook nog doorklikken naar ijskelder. Graven en bouwen maar. :lol: Het was destijds al voor de rijken, maar zal vandaag de dag helemaal onbetaalbaar zijn,als je de foto's en beschrijvingen ziet en leest.

Patrick
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

Bij mij werkt de link niet :( , althans, Wikipedia zegt het artikel niet te kennen.

Heel erg vreemd, want de URL klopt wel. Ik heb de goede pagina gevonden, de URL daarvan is identiek. Iemand een idee hoe dat komt?
John
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

Aha! Niet goed gekeken, het is de komma aan het eind. Als je die weghaalt kom je op de juiste pagina: http://nl.wikipedia.org/wiki/Huis_te_Linschoten
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

John Doh schreef:
Dirk Bauwens schreef:Verder vertegenwoordigen bijvoorbeeld 50 kubieke meter ijs of sneeuw al een behoorlijk kapitaaltje aan potenti?le koelenergie. Daar moeten de meeste mensen zeker een maand voor werken om dat te kunnen betalen.
Ik heb er niet aan gerekend, dus of ik er een maand voor moet werken weet ik niet...
Bij de firma icexpress kosten ijsblokjes voor particulieren 3 euro per 5 kilogram. Vanaf 100 kilogram is er een korting van 5%.

50 kubieke meter ijs zou bij deze firma dus 30.000 euro min 1.500 euro = 27.500 euro kosten. Dit is exclusief transportkosten, maar volgens mij laten ze die kosten wel vallen voor een dergelijk grote partij...

Dirk :P
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

Dirk Bauwens schreef:50 kubieke meter ijs zou bij deze firma dus 30.000 euro min 1.500 euro = 27.500 euro kosten. Dit is exclusief transportkosten, maar volgens mij laten ze die kosten wel vallen voor een dergelijk grote partij...

Dirk :P
Huh? 30.000 - 1.500 = 27.500 :?:

Gaat mijn maandsalaris in elk geval ruim te boven. :D
John
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

John Doh schreef:
Dirk Bauwens schreef:50 kubieke meter ijs zou bij deze firma dus 30.000 euro min 1.500 euro = 27.500 euro kosten. Dit is exclusief transportkosten, maar volgens mij laten ze die kosten wel vallen voor een dergelijk grote partij...

Dirk :P
Huh? 30.000 - 1.500 = 27.500 :?:

Gaat mijn maandsalaris in elk geval ruim te boven. :D
Inderdaad, wat een rekenfout! En daardoor zomaar 1000 euro teveel korting gegeven! :oops:

Grotere blokken kosten blijkbaar meer: http://www.icecarving.nl/ICECARVING/ijs ... lokken.htm
Ongeveer 1 euro per kilogram, exclusief BTW en transport.


Dirk
mickenhans
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:58
Locatie: Elburg

Bericht door mickenhans »

Aangeboden: 1000 liter ijs, op pallet, voor 100 euro. Afhalen in Lelystad.
:lol:

Groetjes,
Hans
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Wat is de kwaliteit? -1 of -80 graden diepgevroren. :lol:
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

mickenhans schreef:Aangeboden: 1000 liter ijs, op pallet, voor 100 euro. Afhalen in Lelystad.
:lol:
Haha, iemand is gaan rekenen :D
100 euro is weliswaar m??r dan wat een gemiddelde koelkast momenteel verbruikt aan electriciteit, per jaar.

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

chathanky schreef:Wat is de kwaliteit? -1 of -80 graden diepgevroren. :lol:
Een grotere hoeveelheid ijs van -80 graden is wel niet geschikt voor een ijskast of -kelder. Daarmee zouden alle etenswaren binnen de kortste keren bevriezen.

Dirk
mickenhans
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:58
Locatie: Elburg

Bericht door mickenhans »

Het ijs is - 24 graden. In de vriescel van de fabriek zet ik gewoon een palletcontainer neer, jullie kennen ze wel.
Mocht er een serieuze gegadigde zijn, wil ik wel een container neerzetten, mag je gratis ophalen in Lelystad.

Groetjes,
Hans
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

mickenhans schreef:Het ijs is - 24 graden. In de vriescel van de fabriek zet ik gewoon een palletcontainer neer, jullie kennen ze wel.
Mocht er een serieuze gegadigde zijn, wil ik wel een container neerzetten, mag je gratis ophalen in Lelystad.

Groetjes,
Hans
Een erg vriendelijk aanbod Hans, maar zo'n container ijs transporteren is niet iets voor iedereen.

Ik schat dat zo'n palletcontainer ijs voor de particulier toch minimaal 25 euro aan electrische energie vertegenwoordigt.

Dirk
Plaats reactie