ijskasten en ijskelders

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

ijskasten en ijskelders

Bericht door Dirk Bauwens »

Vroeger maakten de mensen veel gebruik van ijs om alles te koelen. Een blok ijs werd vaak in een ge?soleerde kast gelegd en zo bekwam men een ijskast. Sommige rijke mensen hadden bovendien ook een ijskelder. Daarin verzamelde men, tijdens de winter, ijs dat ontstond op vijvers en grachten. Dat ijs smolt gedeeltelijk, maar veel ijs bleef over tot de volgende winter. Men kon dus naar hartelust koelen en het kostte niets aan energie.

Om 1 ton ijs te maken, is ongeveer 50 kWh aan electriciteit nodig, las ik ergens. Dat is ongeveer het gemiddelde jaarverbruik van een gewone electrische ijskast.

Door in de winter ijs te verzamelen en het daarna in een goed ge?soleerde kast te stoppen, is het dus mogelijk om een uiterst milieuvriendelijke, goedkope en niet stuk te krijgen "ijskast" te bezitten. Een ander, bijkomend voordeel is dat zo'n ijskast niet het minste geluid produceert.

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Re: ijskasten en ijskelders

Bericht door Dirk Bauwens »

Dirk Bauwens schreef: Om 1 ton ijs te maken, is ongeveer 50 kWh aan electriciteit nodig, las ik ergens. Dat is ongeveer het gemiddelde jaarverbruik van een gewone electrische ijskast.
Ik zie dat ik daar een kanjer van een interpretatiefout maakte. Mijn koelkast en diepvries verbruiken namelijk veel meer dan 50 kWh per jaar!

Er moet van 1 kilogram water van 0 graden Celcius, 334 kJ aan energie onttrokken worden om 1 kilogram ijs van 0 graden Celcius te maken.
Dat komt overeen met ongeveer 0,093 kWh. Afronden naar boven (omdat water meestal warmer is dan 0 graden) geeft 0,1 kWh per kilogram. 1 ton ijs maken wil zeggen dat minimaal 100 kWh aan energie moet onttrokken worden. Omdat de electrische motor, de compressor, het koelingsproces niet 100 percent effici?nt werken, zien we dat meer electriciteit verbruikt wordt. Moderne electrische koelkasten verbruiken ongeveer 250 kWh per jaar. Ik had 500 kWh (niet 50 kWh zoals ik eerst schreef) in mijn gedachten, omdat dat een realistisch jaarverbruik is voor de gemiddelde koelkast.

De 100 kWh die een ijsblok aan warmere producten kan onttrekken zijn natuurlijk wel 100 percent effici?nt. De schatting dat 1 ton ijs voor 1 jaar koeling van de inhoud van een gemiddelde koelkast kan zorgen, zit waarschijnlijk wel in de juiste grootte-orde.

Dirk
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Leuk bericht, alleen jammer dat je er nu mee komt. De winter is toch een betere tijd om hier mee te experimenteren :). NOg maar even afwachten tot de winter zich aandient dus...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

kockie schreef:Leuk bericht, alleen jammer dat je er nu mee komt. De winter is toch een betere tijd om hier mee te experimenteren :). Nog maar even afwachten tot de winter zich aandient dus...
Hallo Kockie,

Het is waar dat alleen in de winter ijs kan verzameld worden, maar de zomer blijft toch een zeer interessante periode om te experimenteren met koelen.

Bovendien moet toch ook eerst een geschikte "ijskast" ontworpen en gemaakt worden...

Tests zouden reeds uitgevoerd kunnen worden met eerst een emmer water te laten bevriezen in een diepvriezer, om daarna te zien hoelang die hoeveelheid ijs voor koelte kan zorgen in een experimentele "ijskast".

Dirk
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Da's waar Dirk,

Voor ieder probleem heb je weer een oplossing :)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

In onze streken zegt men vaak, als men het over een koude, slecht verwarmde ruimte heeft: "wat een ijskelder".

Nog nooit had ik er bij stil gestaan waar dit gezegde vandaan kwam. Gezegdes worden meestal gebruikt zonder dat men er veel bij nadenkt. Nu pas denk ik eraan dat dit gezegde moet komen van uit de tijd dat ijskelders heel gewoon waren. Interessant.

Dirk
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Re: ijskasten en ijskelders

Bericht door kees »

Dirk Bauwens schreef:
Dirk Bauwens schreef: Om 1 ton ijs te maken, is ongeveer 50 kWh aan electriciteit nodig, las ik ergens. Dat is ongeveer het gemiddelde jaarverbruik van een gewone electrische ijskast.
Ik zie dat ik daar een kanjer van een interpretatiefout maakte. Mijn koelkast en diepvries verbruiken namelijk veel meer dan 50 kWh per jaar!
k
:oops: mijn -veel keer A- kleine koelkast, zonder vriezer, tafelmodel verbruikt 90 kwh per jaar. Hij staat nu op 9graden. De groenten komen vers van het land. Voordeel van weinig hebben; je hoeft niets te bewaren.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

kockie schreef:... De winter is toch een betere tijd om hier mee te experimenteren :). Nog maar even afwachten tot de winter zich aandient dus...
Binnenkort is het winter en kan er ijs verzameld worden. Zijn er mensen die dat gaan doen of idee?n hebben?

Dirk
danny
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 nov 2006, 12:48
Locatie: steendorp

ijs

Bericht door danny »

toen wij vroeger gingen kamperen kochten we ter plaatse meestal enkele ijsblokken voor enkele franken,deze werden in de grond in een put gestopt met enkele isomoplaten errond 2 blokken van 20kg waren voldoende voor 8 dagen en dat met buiten temperatuur van bijna 30 graden.later werden die blokken vervangen door bevroren petflessen en de put door een frigobox was wel een beetje comfortabeler maar moest toch vlugger vervangen worden,ik denk dan ook dat het vooral de massa aan ijs is die voor een beter resultaat zorgt.
In brussel heeft men onder de vub een gigantische ijskelder (7000 kub)
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

In Utrecht is ook nog een ijskelder die nu als museum dient. Daar is ook te zien hoe men te werk ging. De kelder deed tot 1950 dienst. Rond de jaren 20 deed de koelkast zijn intrede.
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

Dirk Bauwens schreef:Binnenkort is het winter en kan er ijs verzameld worden. Zijn er mensen die dat gaan doen of idee?n hebben?

Dirk
Jullie zijn mooie optimisten, met z'n allen! Hier in Nederland hebben we toch niet zo heel vaak te maken met een strenge winter. Natuurlijk vriest het in elke winter wel een beetje, maar dat levert maar dunne laagjes ijs op. Het verzamelen daarvan schiet niet op.

In pakweg twee winters gedurende de afgelopen tien jaar hebben we te maken gehad met een koude periode die wat langer duurde, waardoor er dikkere lagen ijs ontstonden. Het uitzagen, transporteren en opslaan daarvan kost aardig wat moeite. Wil het een beetje werken, dan moet je toch wel een kelder vol verzamelen. Pas dan ontstaat er een gunstige verhouding tussen inhoud en oppervlakte. Bij kleinere hoeveelheden wordt het koudeverlies te groot, waardoor je de zomer niet doorkomt.
John
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

John Doh schreef:...Bij kleinere hoeveelheden wordt het koudeverlies te groot, waardoor je de zomer niet doorkomt...
Hoe kan het dan dat een gemiddelde koelkast toch het hele jaar doorkomt met 250 kWh aan electriciteit of zelfs minder?

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

John Doh schreef:..Jullie zijn mooie optimisten, met z'n allen! Hier in Nederland hebben we toch niet zo heel vaak te maken met een strenge winter. Natuurlijk vriest het in elke winter wel een beetje, maar dat levert maar dunne laagjes ijs op. Het verzamelen daarvan schiet niet op...


Ik kan me echt geen winter voorstellen die onvoldoende ijs of sneeuw zou leveren. Van verleden jaar herinner ik me nog dat we, na 1 middelmatig sneeuwbuitje, urenlang sneeuw hebben geruimd voor het huis. Zelfs een ijskelder had ik toen moeiteloos kunnen vullen. Een ton sneeuw of ijs heeft men, vind ik, erg snel bij elkaar.

Grotere hoeveelheden sneeuw en ijs in een kelder zijn, zoals John zegt, wel effici?nter te bewaren.
Verder vertegenwoordigen bijvoorbeeld 50 kubieke meter ijs of sneeuw al een behoorlijk kapitaaltje aan potenti?le koelenergie. Daar moeten de meeste mensen zeker een maand voor werken om dat te kunnen betalen.

Dirk
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

Dirk Bauwens schreef:
Hoe kan het dan dat een gemiddelde koelkast toch het hele jaar doorkomt met 250 kWh aan electriciteit of zelfs minder?
Kan zijn dat ik iets mis, maar met een blok ijs ter grootte van een koelkast kom je de zomer niet door. De koelkast kan prachtig ge?soleerd zijn, maar is niet groot genoeg voor de koelbehoefte van ??n seizoen (gok ik zo). Dus heb je een grotere hoeveelheid ijs nodig, dus neemt daavan het verliesoppervlak toe.
John
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

Dirk Bauwens schreef:Ik kan me echt geen winter voorstellen die onvoldoende ijs of sneeuw zou leveren. Van verleden jaar herinner ik me nog dat we, na 1 middelmatig sneeuwbuitje, urenlang sneeuw hebben geruimd voor het huis. Zelfs een ijskelder had ik toen moeiteloos kunnen vullen. Een ton sneeuw of ijs heeft men, vind ik, erg snel bij elkaar.
De dichtheid van sneeuw ken ik niet precies, maar die ligt zeker lager dan die van ijs. Je kunt misschien hele grote sneeuwballen maken, maar die wegen dan toch nog zeker geen 1000 kg. Ik heb ooit weleens een sneeuwpop van meer dan 2 m hoog gemaakt, maar dat was toch met vier man nog redelijk hard werken.

Stel nu, dat je zo inderdaad een ton sneeuw of ijs verzamelt, hoe lang ga je daar dan mee doen?
John
Plaats reactie