Japan-nucleaire elektriciteit

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
fredb
Berichten: 43
Lid geworden op: 28 nov 2010, 13:13
Locatie: Uitgeest
Contacteer:

Re: Japan-nucleaire elektriciteit

Bericht door fredb »

Tim schreef:
Gandalf schreef: Tijd voor een breed publiek debat ivm onze energievoorziening ?
Graag zelfs.
Laten we hopen dat de miljarden die nu gestopt worden in het vinden van olie of ontwikkelen van kernenergie vrij gaan komen voor het grootschalig ontwikkelen van alternatieven. Daar hebben we tot nu toe nog maar weinig in geïnvesteerd.
Verder moeten we een modus vinden om in het Westen zwaar te bezuinigen en ze in Azië te overtuigen dat ze moeten vermijden om op energie verbruik per hoofd van de bevolking onze kant op te gaan. Duidelijker gezegd, wij moeten minderen en zij moeten niet verder groeien. Dat lijkt mij een haast onmogelijke opgave.
Één lichtpuntje is wel dat ze in de VS inmiddels door hebben dat er veranderingen moeten komen. Nou ja, veranderingen? Ze zijn in ieder geval begonnen met de discussie.
http://www.nytimes.com/cwire/2011/03/30 ... 45993.html
Recycling is niet wat je weggooit maar hoe en wat je koopt.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Japan-nucleaire elektriciteit

Bericht door Dutch John »

Wat mij betreft kunnen we per bovenstaand bericht van Fredb een nieuw draadje starten over onze energievoorziening in de toekomst. Maar Fred legt gelijk de vinger op de zere plek: matiging. Zelfs al zouden we snel een veilige, overvloedige en goedkope vorm van energie vinden, dan nog lost dat niet de te geringe draagkracht van onze aarde op. Integendeel. We zullen nog verder doorschieten, door de tijd heen afhankelijker van energie worden en tegelijkertijd onze zelfredzaamheid geheel verliezen.

Misschien moeten we helemaal niet gaan zoeken naar nieuwe bronnen. Laat een glijdend tekort over een lange tijd zijn werk doen totdat zich een evenwicht vindt.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Japan-nucleaire elektriciteit

Bericht door frans »

Dutch John schreef: Misschien moeten we helemaal niet gaan zoeken naar nieuwe bronnen. Laat een glijdend tekort over een lange tijd zijn werk doen totdat zich een evenwicht vindt.
Groet,
DJ
Kan lang duren, benzine is in de loop van de jaren door de overheid aardig duurder gemaakt, maar het aantal auto's en dus opstoppingen groeit alleen maar.
Ik durf in ieder geval geen voorspelling meer te doen hoe duur benzine moet zijn om een merkbaar minder auto gebruik te zien.
En dat geld natuurlijk ook voor ons altijd maar stijgende stroom gebruik.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Japan-nucleaire elektriciteit

Bericht door Dutch John »

Brandstof voor transport is slechts een deel. Laten we een eerste levensbehoefte bekijken: voedsel. Elke calorie voedsel, van zaaien tot op het bord, komt tot stand met 7-10 calorieën fossiele brandstof. Die correlatie begint nu duidelijk te worden. Misoogsten helpen de prijs ook omhoog, maar toch.

Een geleidelijke krimp over honderd jaar kan de komende generaties zich laten aanpassen. Voedsel beslaat nu ongeveer 6% van het westerse gezinsbudget. Als dat 20% is, en elektra en ander energievormen ook een substantiëler deel van het budget beslaan, dan moet men wel bezuinigen.

Blijft energie goedkoop, dan lopen we over tientallen jaren tegen een grondstoffenprobleem aan. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Ben alleen bang dat we al een stukje voorbij de helft zijn.

Voor mezelf ga ik nu alleen nog voor krimp. Minder energieverbruik. Er komen geen spullen meer bij, tenzij het twee anderen vervangt. Cradle to cradle, maar niet zoals promotende bedrijven dat doen aan de voorkant, nee, aan de achterkant.

Ik heb het al eens vragend gesuggereerd, maar inmiddels voel ik het als een waarheid: als je verslaafd bent aan heroïne, dan is methadon niet de oplossing, maar moet je afkicken. Lees: energie-alternatieven-minderen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Japan-nucleaire elektriciteit

Bericht door kockie »

Dutch John schreef: Cradle to cradle, maar niet zoals promotende bedrijven dat doen aan de voorkant, nee, aan de achterkant.
Hoe bedoel je deze regel? Kan er even geen vinger achter krijgen
Dutch John schreef: ...als je verslaafd bent aan heroïne, dan is methadon niet de oplossing, maar moet je afkicken. Lees: energie-alternatieven-minderen.
Mooie metafoor!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
fredb
Berichten: 43
Lid geworden op: 28 nov 2010, 13:13
Locatie: Uitgeest
Contacteer:

Re: Japan-nucleaire elektriciteit

Bericht door fredb »

De vraag: Hoe kunnen we energie minderen?
Moet eigenlijk luiden: Hoe kunnen we onze footprint op deze aarde verminderen.
Er zijn vele stichtingen of andere rechtsvormen over de hele wereld die proberen daaraan te werken. Één van die stichtingen is Fair Nature http://www.fairnature.org/ dat is opgezet en wordt geleid door Ewald Vonk. Ewald is met zijn stichting op scholen bezig om aan de bron aandacht te vragen voor het begrip footprint. Wanneer je hem vraagt wat de meest milieuvriendelijke auto is dan is zijn antwoord steevast, jouw oude auto. Het niet laten produceren van die Prius levert een kleinere footprint dan die Prius ooit kan besparen. Of je moet rondrijden in een Hummer, dan zijn we uitgepraat.
Wat Ewald doet is fantastisch maar zijn bereik is relatief klein, hij kan maar een tiental scholen per jaar en daarmee niet meer dan jaarlijks 1000 kinderen bereiken. Toch is dit een van de manieren. Bij kinderen beginnen en ze proberen te leren dat een Ferrari of die 1500 CC MV Augusta niet het doel van het leven is zoals hun vaders denken.
Hoe krijgen we het voor elkaar om de consumptie duurzaam te maken, zei hij die alles al heeft (ik dus). Deze discussie heeft bij mij er toe geleid dat ik er nog meer van overtuigd ben dan ik al was dat mensen als Ewald beter ondersteund moeten worden, dank daarvoor. Daar ga ik vanaf nu meer werk van maken. Als jullie, allen die met duurzaamheid bezig zijn, op de gebieden waarin jullie sterk zijn dat ook doen dan kunnen we van de 2% die duurzaamheid op dit moment binnen de wereld economie inneemt misschien 3% maken. Dat is toch een verbetering van 50%!!!
Recycling is niet wat je weggooit maar hoe en wat je koopt.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Japan-nucleaire elektriciteit

Bericht door Dutch John »

kockie schreef: Hoe bedoel je deze regel?
Commerciële bedrijven promoten hun aan de man te brengen goederen soms als cradle to cradle. Maw, de materialen of het goed zelf kan een tweede, derde en misschien nog meer levens tegemoet. Maar die bedrijven gaan altijd uit van nieuwe materialen (de voorkant) en maken zelden of nooit gebruik van gebruikte materialen (de achterkant).

Ik zou grenzeloos respect hebben voor een bouwbedrijf dat niet zegt: "Dit glazen kantoor kan hergebruikt worden als kweekkas", maar zegt: "Dit glazen kantoor is grotendeels tot stand gekomen uit gesloopte kweekkassen". Met de eerste uitspraak schuift het bedrijf de beslissing vooruit en legt de verantwoordelijkheid bij de gebruiker. Ondanks dat de motivatie om cradle to cradle te produceren zou kunnen zijn, komt het bij mij over als een marketing-truc.

Zullen we maar een afsplitsing maken? Het raakvlak met Japan wordt steeds kleiner.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Japan-nucleaire elektriciteit

Bericht door Chicken Power »

We hebben vorig jaar de meeste enegie ooit verbruikt:

http://www.fd.nl/artikel/22020642/aande ... nd-gedaald

Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Japan-nucleaire elektriciteit

Bericht door kockie »

@DJ: duidelijk zo.

Ik zal gaan kijken wat er afgesplitst moet worden (waarschijnlijk morgen of weekend), je mag ook een voorstel doen via een PB.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Japan-nucleaire elektriciteit

Bericht door Tim »

Heu,

Het is stil in Japan. Zouden ze ook een goed nieuwjaar hebben?

Wellicht mogen we volgend jaar ook meespelen: http://www.wineenmegaton.nl/

Tim
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Japan-nucleaire elektriciteit

Bericht door Tim »

Videofock



Tim :mrgreen:
Plaats reactie