cycloon rocketstove

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

le_pilaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 12 dec 2009, 22:51

cycloon rocketstove

Bericht door le_pilaf »

cycloon rocketstove

tijdens de forum klus dag ben ik er achter gekomen dat er voor een rocketstove 2 dingen zeer belangrijk zijn.
wervelingen , turbulentie dus de menging van de gassen en lucht.
deze worden verstoort door de as die vrijkomt bij de verbranding.
en daar ben ik mee aan de slag gegaan en zo is mijn cycloon rocketstove ontstaan.
het is gewoon een cycloon filter waar de lucht binnen komt is de burn tunnel en waar de lucht uitgaat zit de schoorsteen.
hij doet het prima geen as in de burn tunnel je moet hem goed isoleren dan doet hij het best.
de temperatuur die kwam boven de 850 graden gemeten bij de heat riser .
groet frank.

je bespaaart door niet te verbruiken .
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: cycloon rocketstove

Bericht door peterberg »

le_pilaf schreef:cycloon rocketstove

tijdens de forum klus dag ben ik er achter gekomen dat er voor een rocketstove 2 dingen zeer belangrijk zijn.
wervelingen , turbulentie dus de menging van de gassen en lucht.
deze worden verstoort door de as die vrijkomt bij de verbranding.
Frank,
In mijn opinie verstoort de as die in de bocht komt te liggen niet de menging van de brandbare gassen en lucht. Zolang als er maar ruimte onder de shelf open blijft.
Bij een paar heb ik de temperatuur gemeten terwijl ze niet leeg gemaakt waren en daar haalde de meter ook 900 graden.
Wat in alle rocket stoves kan gebeuren is dat de as zich gaat ophopen in de burn tunnel en daarmee de boel zou kunnen verstoppen. Minder belangrijk bij een kook-rocket omdat het daar heel zichtbaar is en gemakkelijk verholpen kan worden. Wat bij een wocket wel vervelend is: dat er as met de vlam mee gevoerd wordt en in het eten terechtkomt. Daar zou die cycloon heel goed tegen kunnen helpen. Hoewel... die moet ook van tijd tot tijd leeg gemaakt worden, want de as belandt op de bodem.

Op het filmpje is het heel onduidelijk hoe het ding gemaakt is. Zou je een paar foto's kunnen maken en een schets met de maten die je gebruikt hebt?
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
le_pilaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 12 dec 2009, 22:51

Re: cycloon rocketstove

Bericht door le_pilaf »

hallo peter.

hier wat foto's
cyclone roketstove.jpg
cyclone roketstove 1.jpg
het filmpje is gemaakt vanuit de bodem waar ik vuurvast glas in heb geplaats om het effect te kunnen bekijken.
ik was benieuwd of de vlammen zonder ventilator zich als een cycloon gingen gedragen.
er komt inderdaad geen stof uit de schoorsteen en ook geen vuur alleen heel veel hitte.
in een ronde leggen de vlammen 50 cm af dus er is genoeg compacte ruimte voor de lange vlammen van een houtvuur.
het prototype is gemaakt van materiaal wat voorhanden was de volgende wil ik de burn tunnel verticaal plaatsen .
verder wil ik smal toe laten lopen zoals bij een cycloon filter met as reservoir.
cyclone roketstove 2.jpg
cyclone roketstove 2.jpg (5.79 KiB) 6006 keer bekeken
groet frank.
Bijlagen
cyclone roketstove.jpg
je bespaaart door niet te verbruiken .
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: cycloon rocketstove

Bericht door peterberg »

@Frank,
Nu begrijp ik hoe het filmpje gemaakt is, en het ding is duidelijk.
Vandaag heb ik een groot deel van de dag besteed om het onderwerp "cycloon" door te spitten op internet. Zo'n ding wordt voornamelijk gebruikt als deeltjes-afscheider uit een vloeistof- of gasstroom. Zelf denk ik dat voor een rocket stove het volgende meer van belang is.

De (in ons geval gas-) stroom gaat met een grotere snelheid dan in de inlaat ronddraaien langs de binnenkant van de cycloon, en er vindt ook een drukval plaats. De stroom daalt in spiralen omlaag, en in het conische deel (indien aanwezig) neemt de snelheid nog wat toe. Aan het ondereind gaat de gasstroom in het hart van het ding weer omhoog en aan de bovenkant er uit. Dus lijkt het qua werking in grote trekken op een venturie, hoge snelheid en lagere drukken dan de buitenlucht. Zo op het gezicht zou ik zeggen dat-ie ook goed zou moeten mengen. De heat riser is dan nog steeds nodig, en de afvang van vliegas een extra. Er is een grote kans dat het kan werken, maar hoe goed het is kan alleen uit experimenten blijken.

Op een forum in de U.S.A. is er ergens sprake van turbulentie opwekken in het begin van de heat riser. En dat met veel ruimte aan het eind van de burn tunnel het rocket effect teniet gedaan zou worden. Ik veronderstel dat deze experimenten gedaan zijn met een centrale aanvoer, dus niet met een tangentiale aanvoer zoals bij een cycloon.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: cycloon rocketstove

Bericht door account verwijderd »

Le Pilaf,

Je geeft aan dat er geen as uit uit de schoorsteen komt.
De fijnstof reductie, hier ligt nog een hele grote markt open.

Een cycloon kan ook als generator dienen. Zo kan een lucht aangedreven cycloon
aan de ene zijde een temperatuur van 80+ graden halen en aan de tegenovergestelde zijde een temperatuur van 50- graden.
Dat zijn één van de natuurwetten van een cycloon.

In jouw kachel film heb ik aan de onderzijde geen bevriezingsverschijnselen waargenomen. (grapje)

Een praktijkvoorbeeld hiervan zijn koelers voor explosieveilige doeleinden.

Een mooi experiment is het.
Verwijderd
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: cycloon rocketstove

Bericht door peterberg »

@Frank,
Wat me net te binnen schiet: zou je eens willen proberen om dat ding te gebruiken voor het verwarmen van een pan water?
Bij rocket stoves heb je altijd dat de pan zwart wordt als de vlam echt tegen de pan aan brandt. Doordat de pan niet warmer kan zijn dan 100 graden koelt de vlam daar heel sterk af en is de kans op rookvorming groot.

Maar bij die cycloon is er nul kans dat de vlam tegen de pan aankomt omdat de vlam in een horizontaal vlak rond draait. Waar ik heel nieuwsgierig naar ben: vermindert dat het zwart worden van de pan en het ontstaan van rook?

De tijd dat het duurt om een liter water aan de kook te krijgen is ook wel interessant, maar niet het belangrijkste. En dan zou de cycloon rondom in de isolatie moeten zitten om dat een goeie kans op succes te geven.

Vorige week een tip gehoord voor de wocketeers: om de pan naderhand makkelijk schoon te krijgen, smeer de buitenkant van tevoren in met een beetje pure afwasmiddel. Met warm water gaat de roet er dan gemakkelijk af.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: cycloon rocketstove

Bericht door 12much »

smeer de buitenkant van tevoren in met een beetje pure afwasmiddel. Met warm water gaat de roet er dan gemakkelijk af.
Grappig, 1 van de gehate klusjes tijdens een jamboree-achtige bijeenkomst van de scoutingbijeenkomsten (en in mijn tijd : verkenners) was het schoonmaken van alle pannen met zand en water, en daarna moesten ze weer in de groene zeep. Dat hield het oxideren tijdens opslag tegen, maar vergemakkelijkte ook het verwijderen van de roetaanslag...

@Frank:

hoe kom je an zo'n mooie kleine cycloon?
Never burn faster than your Wocket.
le_pilaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 12 dec 2009, 22:51

Re: cycloon rocketstove

Bericht door le_pilaf »

ik heb de cycloon rocket geïsoleerd en getest.
de heat riser is nog niet geïsoleerd ik kan op het moment helaas geen temperatuur meten.
de isolatie is 8 cm dik steenwol maar hij word zo heet dat je hem niet kunt aanraken.
op het moment dat je hout bijvult rookt de cycloon rocket even daarna brand de rocket rookloos en ruikt licht prettig naar chloor.
ik heb water verhit wat mij hier bij opviel was dat er condens aan de onderkant van de pan ontstond.
de eerstekeer dat ik het water verhitte heb ik hout bijgevuld en werd de pan licht zwart.
de 2e keer heb ik geen hout bijgevuld en de bodem van de pan werd niet zwart.


groet frank.
Bijlagen
binnenkant rocket na branden schoon as op de bodem.
binnenkant rocket na branden schoon as op de bodem.
onderkant pan schoongemaakt
onderkant pan schoongemaakt
bodem pan na het waterkoken
bodem pan na het waterkoken
condens bodem pan
condens bodem pan
geïsoleerd cycloon rocket
geïsoleerd cycloon rocket
je bespaaart door niet te verbruiken .
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: cycloon rocketstove

Bericht door peterberg »

@Frank,
We beginnen nu ergens te komen! Dat er rook komt als je bijvult is jammer, dan is de capaciteit van de doorgang en de cycloon mogelijk te klein. Maar dat de rookgassen licht naar chloor ruiken is een bekend fenomeen en een goed teken, je zit dan heel dicht bij volledige verbranding. Conclusie: menging is uitstekend maar schiet bij grote toevoer van brandstof iets te kort.

Het water zal niet gekookt hebben met een heat riser van een meter lang. Condens onder de pan kan kloppen, als de buiten temperatuur minder dan 10 graden was geweest had je vermoedelijk grote dampwolken uit de riser zien komen. Ook een signaal van volledige verbranding.

Komende week ga ik materiaal verzamelen om een proef op te zetten.
Ik ben heel benieuwd wat het wordt!
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
le_pilaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 12 dec 2009, 22:51

Re: cycloon rocketstove

Bericht door le_pilaf »

peter

de capaciteit van de doorgang in de cycloon is idd te kleiner .
ik heb tijdens het bijvullen een ventilator gebruikt om te testen of de rook verdween .
de rook verdween en de cycloon rocket werd superheet er kwam schone licht naar chloor ruikende hete lucht uit.
maar dan voldoet hij niet meer aan het kiss principe ik ga eerst de doorgang aanpassen en testen.

groet frank.
Laatst gewijzigd door le_pilaf op 01 mei 2011, 09:29, 1 keer totaal gewijzigd.
je bespaaart door niet te verbruiken .
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: cycloon rocketstove

Bericht door account verwijderd »

@Le Pilaf,
de capaciteit van de doorgang en de cycloon is idd te kleiner .
ik heb tijdens het bijvullen een ventilator gebruikt om te testen of de rook verdween .
de rook verdween en de cycloon rocket werd superheet er kwam schone licht naar chloor ruikende hete lucht uit.
maar dan voldoet hij niet meer aan het kiss principe ik ga eerst de doorgang aanpassen en testen.
Of dat je een cycloon uberhaupt zo kan laten functioneren als in de industrie wordt gedaan middels mechanisch inblazen, dat
betwijfel ik. Wij lassen zelfs extra slijtplaten t.pl.v. de ingang van een rvs cycloon omdat deze gewoon doorslijten. Dit zijn dan
cyclonen t.b.v. stofafscheiding. Vandaar dat ik zei dat er nog een grote markt open ligt voor jouw houtkachel.
Fijnstofreductie is een hot item en hier is veel geld mee gemoeid.

De vraag is of de natuur zin heeft in een verbrandingskamer ala cycloon principe.
Kijk dat Alladin als een cycloon uit een pot komt, dat wil nog niet zeggen dat alles lukt.

Vlammen van vuur op natuurlijke basis hebben geen zin om 3x rond te gaan. Ik denk op zijn minst een halve rotatie.
Je moet dus een korte cycloon hebben en er niet teveel van verwachten.

Het Kiss gevoel kun je verhogen door een grote schoorsteen in diameter te gebruiken.
Mijn gevoel zegt dat je met een grote schoorsteen veel trek gaat genereren.

Zuig maar is met een aansteker een vlam naar binnen. Dit komt omdat er plaatselijk veel luchtflow is.
Deze luchtflow creeer je expleciet door lucht te expanderen t.o.v. het soortelijk gewicht.
Verwijderd
le_pilaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 12 dec 2009, 22:51

Re: cycloon rocketstove

Bericht door le_pilaf »

michel schreef:@Le Pilaf,


Wij lassen zelfs extra slijtplaten t.pl.v. de ingang van een rvs cycloon omdat deze gewoon doorslijten.

de cycloon word continu gezandstraald.
michel schreef:@Le Pilaf,
Vlammen van vuur op natuurlijke basis hebben geen zin om 3x rond te gaan. Ik denk op zijn minst een halve rotatie.
Je moet dus een korte cycloon hebben en er niet teveel van verwachten.
ik verwachte dat de vlam rechtstreeks door de heat riser naar buiten zou gaan .
door te testen ben ik er achter gekomen dat het cycloon effect wel werkt .
ik dacht hete lucht wil opstijgen en daardoor gaat het niet werken maar in de cycloon ontstaat een hitte bell en daardoor ontstaat er weer een balans.
als ik door het glas kijk zie ik de vlam vaker rondgaan hoe vaak de vlam rondgaat weet ik niet maar er komt geen vlam uit de heat riser alleen maar hete lucht.


groet frank.
je bespaaart door niet te verbruiken .
le_pilaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 12 dec 2009, 22:51

Re: cycloon rocketstove

Bericht door le_pilaf »

vandaag nieuwe cycloon rocketstove gemaakt met de aanpassingen.
burn tunnel verticaal geplaats en de doorgang van de burn tunnel dezelfde doorsnee als van de heatriser .
test run weinig rook bij opstarten op temperatuur begint lekker te snorren rook vrij en toen stortte hij in .
oorzaak de cycloon die ik gebruik te was van aluminium dacht dat het gietijzer was mooi niet dus .
door de hitte is de cycloon gesmolten en lag er een plas gesmolten aluminium onder mij overleden cycloon rocketstove .
tijdens de korte test heb ik gemerkt dat er meer hete lucht uitkwam en dat hij harder snorde.
op naar versie 3.

groet frank.
Bijlagen
cyclone roketstove 2.3.jpg
cyclone roketstove 2.2.jpg
cyclone roketstove 2.1.jpg
je bespaaart door niet te verbruiken .
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: cycloon rocketstove

Bericht door kockie »

Goed bezig Frank, maar gooi als de wiedeweerga dat zonnepaneel het dak op, stroom maken met 't ding!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: cycloon rocketstove

Bericht door peterberg »

Vandaag heb ik een gooi gedaan naar een implementatie van een cycloon rocket. Gemaakt van een afgedankte vuilnisbak, een pindakaas blik van de plaatselijke afhaal chinees, een stuk koker profiel van 100x80x3mm, een stuk 98 mm kachelpijp en veel vermiculiet.
De vuilnisbak en het blik
De vuilnisbak en het blik
de koker afgezaagd en aan elkaar gelast
de koker afgezaagd en aan elkaar gelast
De koker er in gefrommeld
De koker er in gefrommeld
P4300005.JPG
veel vermiculiet om het blik, gat in het deksel
veel vermiculiet om het blik, gat in het deksel
De kachelpijp gaat 100mm door het deksel van het blik, zodat de vlam niet rechtstreeks omhoog kan gaan.
P4300007.JPG
En de rest ook volgestort met isolatie materiaal
P4300008.JPG
P4300010.JPG
P4300011.JPG
De laatste twee foto's laten zien wat er ongeveer gebeurt. In deze opstelling doet het ding het goed, hij brandt tamelijk rustig en er komt heel erg weinig as uit de pijp. Hij snort aardig, volledig rookloos.

Maar... hij doet het alleen maar goed als die pijp van een meter er op staat. Zodra als ik die er af haal, krijg ik binnen een minuut dunne zwarte rook uit het ding. Plaats ik de pijp terug dan verdwijnt de rook na 2 minuten. Herhaalbaar, de klok was er op gelijk te zetten.
Conclusie:
Met alleen de geisoleerde riser van 25 cm is het niet mogelijk om het ding rookvrij te krijgen. Zelf denk ik dat het komt doordat met een korte riser de luchtsnelheid te laag is. Daardoor gaat de vlam niet goed ronddraaien in de wijdere opening van het pindakaas blik en komt er rook uit het korte pijpje. Waarschijnlijk heeft deze maat buis (100x80 mm) een riser van een meter met rondom isolatie nodig. Opschalen is daardoor niet goed mogelijk, want dan zou de riser al gauw meerdere meters lang moeten worden.
Dit in contrast met een gewone L- of J-vorm rocket stove, die kan heel goed rookvrij branden met een relatief korte riser.
Jammer toch...
Laatst gewijzigd door peterberg op 04 mei 2011, 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Plaats reactie